Nogle ? om tv-in/video in/tv-tuner....
Fra : MicJen

Dato : 28-12-01 15:32

Hej!
Jeg overvejer at investere i et grafikkort som har en eller flere af
ovenstående dele. Lige et par spørgsmål til eksperterne først...

1) Er video-in og tv-in en betegnelse for det samme, nemlig at man kan
optage fra både video og tv til compurteren?

2) Hvad er en tv-tuner egentlig? Jeg har forstået at den gør at man kan se
tv på sin monitor, men hvor fedt er det???

Det var vist det i denne omgang!
Godt nytår!
Mvh
Micahel
Århus

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 30-12-01 22:47

> 1) Er video-in og tv-in en betegnelse for det samme, nemlig at man kan
> optage fra både video og tv til compurteren?

Så vidt jeg ved (og jeg mener at vide det med ret stor sikkerhed); Ja.

> 2) Hvad er en tv-tuner egentlig? Jeg har forstået at den gør at man kan se
> tv på sin monitor, men hvor fedt er det???

Hvis du tænker på at sidde og se en film foran skærmen istedet for at se
den på et fjernsyn der sikkert er større, er det nok ikke særligt fedt.
Det "fede" ved en tv-tuner i PCen er selvfølgeligt afhængigt at hard-
såvel som software, men følgende er vist ikke ualmindeligt;

- Se tv i et vindue på skærmen, hvis du ikke har mulighed for at se dit
fjernsyn og computerskærm samtidigt, kan du følge med i TV, samtidig med
at du skriver mails etc.
- Optage digital video, det fylder godt nok djævelsk meget på
harddisken, lige over 1 MB/s, men så er det også i DVD(MPEG-2) kvalitet,
VHS kvalitet fylder noget mindre (måske er der nogle der lige kan
oplyse hvor meget mindre). Og så er det lettere at "spole" frem og
tilbage i en digital video.
- Timeshifting; du kan pause en film/udsendelse der bliver sendt i TV
(som du altså ikke har optaget), i et x antal minutter mens du f.eks. er
ude og henten "en kølig fra kassen" eller besøge "det lille hus", når du
kommer tilbage kan du fortsætte udsendelsen fra der hvor du pausede den,
og derved se resten "forskudt".

Det er selvfølgelig stadigvæk ikke særligt fedt hvis man kun kan gøre
ovenstående på PCen, men mange grafikkort/tunerkort har også video-out,
så billedet kan overføres til fjernsynet, det kræver selvfølgeligt
noget kabeltrækning og evt. "fjernbetjening".

Jeg har ikke selv tv-tuner på min PC, men jeg overvejer at købe et
"Matrox Marvel G450 eTV", der vist kan det ovenstående + lidt mere...
det kommer der mere om her i gruppen om ca 14 dages tid :) (så er i
advaret!)

Godt nytår
fra Thomas

Fra : Jesper Hansen

Dato : 30-12-01 23:12

"MicJen" <2216901m001@mail.stofanet.dk> wrote in message
> Hej!
> Jeg overvejer at investere i et grafikkort som har en eller flere af
> ovenstående dele. Lige et par spørgsmål til eksperterne først...

Jeg har selv et Asus V6800 med video ind, men hvis jeg skulle ud og have et
nyt grafikkort idag, ville jeg vælge et uden video ind, og så købe et
grapperkort til omkring 300-500kroner ved siden af.
Grafikkortet skifter man snart ret tit, mens at der ikke sker den store
udvikling inde for graperkort.

> 1) Er video-in og tv-in en betegnelse for det samme, nemlig at man kan
> optage fra både video og tv til compurteren?

Både ja og nej.
Video-in betyder at kortet har en video indgang, dvs. man skal have et video
signal fra en video eller TV (f.eks. fra scartstikket).
TV-ind vil jeg betegne som et antennesignal indgang, og der derfor er tuner
indbygget, men det er desværre meget normalt man kalder en video-input for
TV-input, så normalt er det nok det samme.

> 2) Hvad er en tv-tuner egentlig? Jeg har forstået at den gør at man kan se
> tv på sin monitor, men hvor fedt er det???

En TV-tuner er en TV-modtager, som modtager antennesignal, og laver det om
til et videosignal, lige som en video.
Hvor fedt det er, tjaaaaaa, hvad syntes du?

MVH Jesper Hansen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 30-12-01 23:15

> [...]
>
> 1) Er video-in og tv-in en betegnelse for det samme, nemlig at man kan
> optage fra både video og tv til compurteren?

Video in er det composite videosignal (phono kabel eller scart kabel). Der
skal også trækkes ledninger til lyden.
TV in er antennesignalet ind.

> 2) Hvad er en tv-tuner egentlig? Jeg har forstået at den gør at man kan se
> tv på sin monitor, men hvor fedt er det???

En TV tuner på linie med det der sidder i et TV og en Video, der modtager et
antennesignal og du kan vælge et utal af TV stationer (jeg tror jeg har 30).

Ellers nogenlunde som Thomas skriver.

MPEG1 352 x 288 pixels ca 1½ GB/time lidt bedre end VHS
MPEG2 352 x 576 pixels ca 2½ GB/time bedre end SuperVHS
MPEG2 704 x 576 pixels ca 3½ GB/time knap DVD kvalitet.
(På Marvel kortet kræver det en CPU der er noget over 1 GHz og en meget
hurtig harddisk - jeg har Marvel eTV G450 kortet)

--
Hilsen & Godt Nytår til alle

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk