ka det være rigtigt ?
Fra : Mickey

Dato : 28-12-01 14:54

Jeg læste i politiken i dag, at hvis man venter til efter nytår med at bytte
sin julegave, så får man de 2 års reklamationsret - gælder det ikke kun hvis
man bytter til en anden vare ? (altså ikke kun til en anden størrelse ?)

Jeg syns det lyder lidt a'la fusk...

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Peter G C

Dato : 28-12-01 15:00

"Mickey" <news002@susie.dk> wrote in message
> [...]
hvis
> man bytter til en anden vare ? (altså ikke kun til en anden størrelse ?)

næh

> Jeg syns det lyder lidt a'la fusk...

/Peter

Fra : Mickey

Dato : 28-12-01 15:03

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse

> hvis
>
> næh

nå okay - undskyld jeg spurgte mr. wiseguy

> Nå

den der ku du godt ha' ladet ligge i skuffen!

Fra : Christian Andersen

Dato : 28-12-01 15:15

Mickey wrote:

>nå okay - undskyld jeg spurgte mr. wiseguy

Han svarer på dit spørgsmål. Hvad er dit problem?

Skal han også tørre dig i numsen?

--
http://chran.dyndns.dk - Nu med nedbrud!

Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

Fra : Mickey

Dato : 28-12-01 19:29

"Christian Andersen" <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse
> Han svarer på dit spørgsmål. Hvad er dit problem?

hans atittude, men den slags forstår du dig nok ikke på...
Ingen argumenter, ingen ting at støtte hans svar på - virker faktisk
temmelig ligeglad

Fra : Christian Andersen

Dato : 28-12-01 19:54

Mickey wrote:

>hans atittude, men den slags forstår du dig nok ikke på...

Jeg er ikke din mor.

>Ingen argumenter, ingen ting at støtte hans svar på - virker faktisk
>temmelig ligeglad

Han svarer dog stadigvæk på dit spørgsmål.

--
http://chran.dyndns.dk - Nu med nedbrud!

Fra : Mickey

Dato : 28-12-01 20:03

> Jeg er ikke din mor.

øh nej og ? - måske du skulle snakke med din mor op din opdragelse! ;)

> Han svarer dog stadigvæk på dit spørgsmål.

ja, men det gør mig ærlig talt ikke klogere, alle og enhver i dårligt humør
kunne da skrive hans indlæg!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-12-01 00:01

Mickey skrev:

>ja, men det gør mig ærlig talt ikke klogere, alle og enhver i dårligt humør
>kunne da skrive hans indlæg!

De kunne vel også skrive et langt og tilsyneladende
velargumenteret indlæg - som var helt forkert.

Hvis du hænger lidt ud i gruppen, opdager du at Peter G. C. ved
noget om jura og giver kompetente svar.

--
Bertel

Fra : Poul Christensen

Dato : 29-12-01 00:09

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:baup2ukfr373is5rtgs7v2hc6r3ouvcknd@news.telia.dk...

klip

> Hvis du hænger lidt ud i gruppen, opdager du at Peter G. C. ved
> noget om jura og giver kompetente svar.

Helt enig
Desværre er han alt for kortfattet for tiden - måske pga af eksamen.
Svar som "næh" og "nej" er altså ikke særligt oplysende - så hellere undvære ham til han igen går 100 pct. ind i problemerne....

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Christian Andersen

Dato : 29-12-01 00:20

Poul Christensen wrote:

> [...]
>Svar som "næh" og "nej" er altså ikke særligt oplysende - så hellere undvære ham til han igen går 100 pct. ind i problemerne....

Jamen, for dælen.

"Nej"

og

"Nej, det står i Loven om Mumle, paragraf syvhalvtredive"

har da det samme "netto-indhold". Eller er det brutto?

Du ved hvad jeg mener.

--
http://chran.dyndns.dk - Nu med nedbrud!

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-12-01 23:39

On 28 Dec 2001 23:19:44 GMT, Christian Andersen
<m4jni76ztglp001@sneakemail.com> wrote:

> [...]
>
>"Nej, det står i Loven om Mumle, paragraf syvhalvtredive"
>
>har da det samme "netto-indhold". Eller er det brutto?

Det har det lige præcis ikke. Kildehenvisninger er alfa og omega i
denne nyhedsgruppe. Tænk på hvor mange påstande, der kommer nu og da
om "Det er lovligt" eller "Det er ulovligt".

--
- Peter Brodersen
24 Days of Crashmas - julekalender:

Fra : Christian Andersen

Dato : 30-12-01 00:00

Peter Brodersen wrote:

>Det har det lige præcis ikke. Kildehenvisninger er alfa og omega i
>denne nyhedsgruppe. Tænk på hvor mange påstande, der kommer nu og da
>om "Det er lovligt" eller "Det er ulovligt".

Jeg ved godt hvad du mener, men for nu at sparke lidt mere med benene:

Hvis vi antager at svaret "Nej" er korrekt, at "det" vitterligt ikke kan
lade sig gøre, er min påstand jo gyldig. Indholdet i argumentet er
bevaret.

En kildehenvisning er bare lidt ekstra gejl[1].

En lidt dårlig sammenligning:

Der er ingen formskrav til aftaler i dansk ret. Det betyder at en
mundtlig aftale er lige så gyldig som en skriftlig aftale. Nu kommer
Bent Tonser og siger: "Jamen, det er jo ikke til at bevise!", hvorefter
Niels Hængemule siger: "Nej, men det er jo ligegyldigt. Det er op til en
dommer at bevise".

For at prøve at overføre den sammenligning til mit argument:
Kildehenvisningen er ligegyldig for sandhedsværdien af svaret, ligesom
bevisførelsesspørgsmålet er ligegyldig for om en mundtlig aftale er
gyldig.

[1] Men godt gejl, derom er vi enige.

--
http://chran.dyndns.dk - Nu med nedbrud!

Fra : Peter G C

Dato : 30-12-01 12:30

"Christian Andersen" <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> wrote in message

[klip]

> [...]
> Kildehenvisningen er ligegyldig for sandhedsværdien af svaret, ligesom
> bevisførelsesspørgsmålet er ligegyldig for om en mundtlig aftale er

Jeg er ikke enig. Kildehenvisninger *er* guld værd i denne NG.

Endelig taler vi ikke om sandhed i denne NG men om udlægninger af regler. En
regel kan nogen gange forstås på flere måder.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Christian Andersen

Dato : 30-12-01 12:39

Peter G C wrote:

>Endelig taler vi ikke om sandhed i denne NG men om udlægninger af regler. En
>regel kan nogen gange forstås på flere måder.

Kan den det? Hvad er så pointen med love? Så advokater kan tjene penge?

FUT: dk.politik

--
http://chran.dyndns.dk - Nu med nedbrud!

Fra : Peter G C

Dato : 30-12-01 13:01

"Christian Andersen" <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> wrote in message

[klip]

> Kan den det? Hvad er så pointen med love? Så advokater kan tjene penge?

Det ligger i sagens natur, at reglerne kan udlægges på flere måder. Der
foregår en livlig debat inden for den juridiske teori - de lærde er
simpelthen ikke enige om udlægningen af gældende ret.

Som et eksempel herpå får du et citat fra Karnovs lovsamling med noter, som
henviser til den juridiske litteratur (læs f.eks. starten af note (49):

Gældsbrevslovens § 11:

"§ 11. Reglerne i dette kapitel kommer til anvendelse på
omsætningsgældsbreve.(48)
Stk 2.Omsætningsgældsbreve er:
1) Gældsbreve, der lyder på betaling til ihændehaveren eller ikke angiver,
hvem gælden skal betales til (ihændehavergældsbreve).(49)
2) Gældsbreve, der lyder på betaling til bestemt person eller ordre
(ordregældsbreve).(50)
3) Gældsbreve, der giver pant i fast ejendom eller registreret skib eller
luftfartøj,(51) medmindre der i gældsbrevet er indføjet ordene »ikke til
ordre« eller tilsvarende forbehold.(52)
4) Gældsbreve, der lyder på betaling til en bestemt person
(navnegældsbreve), når de utvetydig angiver, at de skal være
omsætningsgældsbreve.(53)"

"(49) Antages traditionelt også at omfatte gældsbreve med alternativ
ihændehaverklausul (betaling skal ske til en bestemt person eller
ihændehaver), jf Lyngsø 85 og tvivlende Kommentar 75. Et gældsbrev, der er
udstedt til en bestemt person eller ordre, bliver ikke ved transport til
ihændehaveren til et ihændehavergældsbrev.
Gældsbrevet angiver ikke, til hvem det er udstedt, hvis det f eks blot
udtaler, at et bestemt beløb betales »mod tilbagelevering heraf«, eller
lader pladsen til navnet på kreditor stå åben. Hvis udstederen har ladet
plads stå åben til navn, som skal indføjes af den mellemmand, som sælger
gældsbrevet, er dette efter indførelsen af navnet ikke længere et
ihændehavergældsbrev, jf § 12, stk 1 in fine og Kommentar 76. Om anvendelse
af skadesløsbreve til ihændehaveren som alternativ til ejerpantebreve, se
Skovgaard i U 1978 B 197 ff og Godsk Pedersen: Ejerpantebreve &
skadesløsbreve, 21 f.
(50) Et på navn udstedt papir skal for at være omfattet af nr 2 indeholde
udtrykkelig ordreklausul. Se herved note til nr 4.
(51) v Eyben: Panterettigheder, 8. udg, 142 f, Lyngsø 87 f, samt Gomard:
Obligationsret 3. del, 1993, 115. Om ejerpantebreve, se v Eyben, anf værk
131 f med videre henvisninger, Rørdam og Carstensen: Pant, 6. udg 110 og 115
ff, Godsk Pedersen: Ejerpantebreve & skadesløsbreve, 16 f Lennart Lynge
Andersen, Henrik Gam og Peter Møgelvang-Hansen: Kreditretlige emner 2. udg
69 f og 75 f samt U 1984 123U 1984 123 H, hvor et ejerpantebrev fandtes at
være et omsætningsgældsbrev. Selve dokumentet skal give pant i fast ejendom
(registreret skib eller luftfartøj). Det er ikke en betingelse, at
pantebrevet er tinglyst/registreret. Om dokumenter, der giver pant for
tredjemands gæld samt pantebreve, der ikke indeholder nogen personlig
fordring, se Ussing-Dybdal 31, note 3, og Lyngsø 88."

Endelig er store dele af dansk ret ikke nedfældet i lov. Der gælder mange
regler som har baggrund i det vi kalder almindelige retsgrundsætninger.

Hvis alting var så enkelt som du måske forestiller dig, så var der jo ingen
grund at til, at der blev afsagt så mange domme, som tilfældet er....

> FUT: dk.politik

Nix - det er jura det her.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Christian Andersen

Dato : 30-12-01 13:16

Peter G C wrote:

>Det ligger i sagens natur, at reglerne kan udlægges på flere måder. Der
>foregår en livlig debat inden for den juridiske teori - de lærde er
>simpelthen ikke enige om udlægningen af gældende ret.

Det er da åndssvagt!

Men du har jo nok ret.

>Nix - det er jura det her.

Ja ja. Du får ret og jeg får ro

--
http://chran.dyndns.dk - Nu med nedbrud!

Fra : Peter G C

Dato : 30-12-01 16:11

"Christian Andersen" <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> wrote in message

[klip]

> Det er da åndssvagt!

Næh - det er jo det sjove ved juraen. Det er jo ikke matematik.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Christian Andersen

Dato : 30-12-01 16:41

Peter G C wrote:

>Næh - det er jo det sjove ved juraen. Det er jo ikke matematik.

Øh, ok. Det vil jeg nu ikke betegne som direkte "sjovt". Men hver sin
smag

--
http://chran.dyndns.dk - Nu med nedbrud!

Fra : Mickey

Dato : 29-12-01 01:51

"Poul Christensen" <poulc@hlaug.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>Svar som "næh" og "nej" er altså ikke særligt oplysende - så hellere
undvære ham til han igen går 100 pct. ind i >problemerne....

helt enig - et så kort svar kan man ærlig talt ikke bruge til noget

Fra : Mickey

Dato : 29-12-01 01:53

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> De kunne vel også skrive et langt og tilsyneladende
> velargumenteret indlæg - som var helt forkert.

ja, men så har man i det mindste noget at "se på", selvom Peter er kompetent
nok så er et så kortfattet svar evigt ubrugeligt og virker som en "hey - det
mener jeg ikke man kan fordi det syns jeg ikke : tap tap, >næh<" ting...

> Hvis du hænger lidt ud i gruppen, opdager du at Peter G. C. ved
> noget om jura og giver kompetente svar.

jeg har fulgt gruppen længe snart hvilket du måske har opdaget ?

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 29-12-01 07:03

"Mickey" <news002@susie.dk> skrev i

> hans atittude, men den slags forstår du dig nok ikke på...

Hvad med din egen "atittude" her?

> Ingen argumenter, ingen ting at støtte hans svar på - virker
> faktisk temmelig ligeglad

Well - du kunne jo have startet med selv at argumentere for, at du
synes det er "fusk".

Du fik vel svar i nogenlunde samme stil som du stillede
spørgsmålet...

Fra : Mickey

Dato : 29-12-01 17:30

"Bjørn Løndahl" <bear@flirt.dk> skrev i en meddelelse

> Well - du kunne jo have startet med selv at argumentere for, at du
> synes det er "fusk".
>
> Du fik vel svar i nogenlunde samme stil som du stillede
> spørgsmålet...

nej vel ? - jeg stillede et spørgsmål ud fra en oplysning, jeg skrev jo ikke
bare "ka det være rigtigt ?" som det eneste...

EOD, jeg gider ikke mere

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-12-01 00:39

Christian Andersen <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> skrev 28 Dec 2001
14:15:07 GMT

>Han svarer på dit spørgsmål. Hvad er dit problem?

Han svarede på en ret overbærende måde, og iøvrigt forkert på det første
spørgsmål.

Kun hvis der reelt foreligger et nyt køb efter den 1 jan. gælder den nye
regel. Dvs. der skal foreligge en ny handel, ikke bare en bytning til en
anden størrelse eller farve af den samme vare til samme pris.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Mickey

Dato : 29-12-01 01:53

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> Kun hvis der reelt foreligger et nyt køb efter den 1 jan. gælder den nye
> regel. Dvs. der skal foreligge en ny handel, ikke bare en bytning til en
> anden størrelse eller farve af den samme vare til samme pris.

dvs. der skal byttes til en *anden* vare og ikke bare en af samme slags (og
til samme pris) ?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-12-01 02:33

"Mickey" <news002@susie.dk> skrev Sat, 29 Dec 2001 01:53:13 +0100

>dvs. der skal byttes til en *anden* vare og ikke bare en af samme slags (og
>til samme pris) ?

Det er ihvertfald sådan jeg har opfattet det.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 28-12-01 15:45

Tør da øjnene tudebaby!
Træk en cola i automaten for du er da helt speciel, hva.

Fra : Søren Christensen

Dato : 28-12-01 18:25

I er sjauw!

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-12-01 19:27

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote:

>næh

Hvis man bytter f.eks. et stykke tøj til en anden størrelse, bliver
der som regel ikke lavet papir på det. Dermed har man om 1½ år kun den
oprindelige bon at støtte sig til. Og så hjælper det nok ikke at sige
"Jamen, kan i ikke huske, at jeg fik den byttet lige efter nytår?"

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : petersen_michael

Dato : 28-12-01 21:36

Allan Olesen skrev i meddelelsen
<3c2cbc49$0$17213$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>oprindelige bon at støtte sig til. Og så hjælper det nok ikke at sige
>"Jamen, kan i ikke huske, at jeg fik den byttet lige efter nytår?"

så er du sq da også selv lidt uden om det..
hvis du bytter efter nytår, i forhåbning om at få en bedre reklamations
ordning / garanti ordning / what ever så, må det da være i din interesse
at der bliver gjort notater om det, ellers er der lige som ingen pointe
i det.. :-/

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

..

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-12-01 10:04

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemaage.mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>ordning / garanti ordning / what ever så, må det da være i din interesse
>at der bliver gjort notater om det, ellers er der lige som ingen pointe

Normale retskafne kunder bytter ikke for at snyde sig til en bedre
garanti, men for at få en vare, der passer.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : petersen_michael

Dato : 29-12-01 10:11

Allan Olesen skrev i meddelelsen
<3c2d89e7$0$17212$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Normale retskafne kunder bytter ikke for at snyde sig til en bedre
>garanti, men for at få en vare, der passer.

jamen hvad piver du så for ?
det da en ganske naturlig ting, at få papirer kald det en bon,
kvitering, slutsedel what ever.. på den handel man gør..

hvis du køber en vare og garentibeviset bortkommer, hvad så ?
hvis jeg som forretnings drivende stod over for kunder der
kom rendende med deres reklamationer, uden at kune på vise
at varen var købt hos mig, og at reklamations fristen ikke var
overskredet, ville jeg på en pæn måde sige :
"ærgerligt, du kan købe en ny"

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg

ingen arme - ingen kager...

Fra : Peter G C

Dato : 29-12-01 10:20

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemaage.mail.tele.dk> wrote in
message news:3c2d88a0$0$62876$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[klip]

> ingen arme - ingen kager...

Nemlig

/Peter

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-12-01 19:57

wrote:

>jamen hvad piver du så for ?
>det da en ganske naturlig ting, at få papirer kald det en bon,
>kvitering, slutsedel what ever.. på den handel man gør..

Noget siger mig, at du har mistet overblikket over tråden, hvis du
mener, at jeg piver.

Så nu tager vi den langsomt:

Du får som julegave et par sko, som er for store.

Du går i butikken 2. januar med skoene og kvitteringen.

Du får et par sko, som passer, og du beholder den oprindelige
kvittering.

I praksis har du dermed kun reklamationsret fra den oprindelige
købsdato, og efter de regler der gjaldt på denne dato.

Det er ok for mig. Jeg antager, at ombytningen var forårsaget af et
ønske om at få et par sko, der passede - og ikke af en spekulation i
reklamationsfristens længde.

Slut herfra.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : petersen_michael

Dato : 29-12-01 21:11

Allan Olesen skrev i meddelelsen
<3c2e14f9$0$17223$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Det er ok for mig. Jeg antager, at ombytningen var forårsaget af et
>ønske om at få et par sko, der passede - og ikke af en spekulation i
>reklamationsfristens længde.

1. jamen så er den ikke længere
2. det er _din_ og _din_ fejl alene, at du ikke får en ny kvitering,
med deraf følgendeændrede reklamationsvilkår

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg

ingen arme - ingen kager

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-12-01 22:03

wrote:

>2. det er _din_ og _din_ fejl alene, at du ikke får en ny kvitering,
>med deraf følgendeændrede reklamationsvilkår

Jeg havde egentlig besluttet mig for, at det foregående indlæg skulle
være det sidste, men nu bliver jeg altså nysgerrig:

Forklar mig lige, hvordan man kan beskrive det som en fejl, at man har
fået det, man ville have, og som man fandt rimeligt.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : petersen_michael

Dato : 29-12-01 22:26

Allan Olesen skrev i meddelelsen
<3c2e3276$0$17215$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Jeg havde egentlig besluttet mig for, at det foregående indlæg skulle
>være det sidste, men nu bliver jeg altså nysgerrig:

fair nok

jeg skrev:

1. jamen så er den ikke længere

den er ikke længere hvis man er glad og tilfreds
no pronblemo..

2. det er _din_ og _din_ fejl alene, at du ikke får en ny kvitering,
med deraf følgende ændrede reklamationsvilkår

men hvis man håbede på at opnå, bedre reklamations vilkår
er det pågældene persons eget ansvar, at få papir på handlen

hvis man ikke får fabrikeret en bon, kvitering, anden form for dokument
du ved hvad jeg mener..
så er man sq selv uden om det,

Fra : Mickey

Dato : 29-12-01 23:43

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemaage.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3c2e34e9$0$62867

> hvis man ikke får fabrikeret en bon, kvitering, anden form for dokument
> du ved hvad jeg mener..
> så er man sq selv uden om det,

men butikken kan heller ikke bevise at det ikke er den originale genstand ?
(hvis det vel at mærke er samme type men f.eks. anden størrelse!)
- og så er vi ligevidt ;)

Fra : petersen_michael

Dato : 30-12-01 13:17

Mickey skrev i meddelelsen ...

>men butikken kan heller ikke bevise at det ikke er den originale
genstand ?
>(hvis det vel at mærke er samme type men f.eks. anden størrelse!)
> - og så er vi ligevidt ;)

tjae, som butiks indehaver ville jeg nok på en pæn måde sige
og ? hvis du er utilfreds, og ikke har dokumentationen i orden
så find en anden hvis tid du kan spilde..

Fra : Mickey

Dato : 30-12-01 16:35

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemaage.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3c2f05b7$0$62869

> tjae, som butiks indehaver ville jeg nok på en pæn måde sige
> og ? hvis du er utilfreds, og ikke har dokumentationen i orden
> så find en anden hvis tid du kan spilde..

helt enig - man skal passe på sine byttemærker, bonner og lign. ;)

Fra : Peter G C

Dato : 29-12-01 08:47

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message

[klip]

> næh

Det fremgår rent faktisk af ordlyden af Købelovens § 54 henholdsvis § 83.
Endelig følger det næsten som en logisk slutning af reglerne om
reklamation - for hvornår er det nu man kan/skal reklamere? Når man opdager
en fejl på den *pågældende* vare.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/