Firmabetalt telefon
Fra : Morten Ravnholt

Dato : 28-12-01 09:19

Jeg er i den heldig situation at have firmabetalt privattelefon, som
jeg selvfølgelig beskattes af - pt. 250 kr pr. md.
Min kæreste har en firmamobiltelefon som er påkrævet for at hun kan
udfører hendes job. Denne mobiltelefon må også gerne bruges til privat
brug.
Vil begge personer i hustanden så blive beskattet af fri telefon,
eller er det kun mig som vil blive beskattet som i dag ?

På forhånd tak,

Morten

Fra : Morten Guldager

Dato : 28-12-01 09:27

In article <fcao2usafb6j3q6302bcucepv84g5vgu1m@4ax.com>, Morten Ravnholt wrote:
> [...]
> Vil begge personer i hustanden så blive beskattet af fri telefon,
> eller er det kun mig som vil blive beskattet som i dag ?

Nej I vil begge skulle betale 250kr/md i skat for jeres frynsegode.

Skattefar har en spøjs opfattelse af at man faktisk taler mere i
telefon bare fordi man har flere.

Men hvis I har andre teleudgifter som I selv betaler må de kunne
trækkes fra. F.eks. ADSL vil jeg tro.

/Morten

Fra : Morten Ravnholt

Dato : 28-12-01 09:33

On Fri, 28 Dec 2001 08:26:47 GMT, spamtrap@mogul.dk (Morten Guldager)
wrote:

> [...]
>telefon bare fordi man har flere.
>
>Men hvis I har andre teleudgifter som I selv betaler må de kunne

Firmaet betaler også ADSL forbindelsen, så der er nok heller ikke
meget at hente

Men mange tak for svaret.

Morten

Fra : boe

Dato : 28-12-01 11:04

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse

> Nej I vil begge skulle betale 250kr/md i skat for jeres frynsegode.
>
> Skattefar har en spøjs opfattelse af at man faktisk taler mere i
> telefon bare fordi man har flere.

Mig bekendt skal kun den ene person i en husstand beskattes af fri telefon.
Har du dokumentation for din opfattelse?

Mvh Bo

Fra : Morten Ravnholt

Dato : 28-12-01 11:37

Jeg fandt nedenstående på Told og Skats hjemmeside. Så det må vel
betyde at man kun blive beskattet 1 gang i husstanden.

Morten

Reduktion for egen telefon
Den ansatte skal beskattes uanset, om vedkommende selv har en telefon,
men værdien af fri telefon kan reduceres med størrelsen af de faktiske
udgifter, som den ansatte har afholdt vedrørende den private telefon.
Arbejdsgiveren skal imidlertid ikke foretage sådan reduktion ved
opgørelsen af grundlaget for indeholdelsen af A-skat. En sådan
reduktion skal den ansatte foretage på selvangivelsen. Reduktion skal
ske i den personlige indkomst.
I forbindelse med etablering af en pc-ordning ønskede en statslig
styrelse Ligningsrådets stillingtagen til beskatning af fri
telefon/ISDN-forbindelse i tilfælde, hvor den pågældende medarbejders
ægtefælle/samlever også har fri telefon/ISDN-forbindelse. Det fremgår
af Ligningsrådets svar, at der skal ske beskatning i den situation,
men ægtefællerne/de samlevende kan ved indkomstopgørelsen regulere
værdien af fri telefon til én pr. husstand. Husstanden kan herudover
nedbringe værdien af fri telefon med udgifter til privat telefon i
husstanden. Der blev endvidere spurgt om beskatning af fri
telefon/ISDN-forbindelse for ulønnede medlemmer af en række råd med
tilknytning til den pågældende styrelse. Det fremgår af Ligningsrådets
svar, at de ulønnede rådsmedlemmer er omfattet af samme regler som
ansatte i den pågældende styrelse, og at de kun skal beskattes af én
fri telefon pr. husstand. Ligningsrådet udtalte i forbindelse med
sagen, at svaret ikke blot omfatter den pågældende pc-ordning. Også i
andre tilfælde, hvor begge ægtefæller/samlevende beskattes af fri
telefon, kan de ved indkomstopgørelsen regulere værdien af fri
telefon, således at husstanden samlet kun beskattes af én fri telefon.
Har husstanden herudover afholdt udgifter til privat telefon, kan
værdien af fri telefon også nedsættes med dette beløb. Dersom
husstanden afholder private telefonudgifter på 3.000 kr., vil
beskatningen af fri telefon på selvangivelsen kunne nedbringes til 0
kr., jf. TfS 1999, 583 LR.

Fra : Morten Guldager

Dato : 28-12-01 15:30

In article <3c2c43f3$0$94855$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, boe wrote:
> "Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse

> Mig bekendt skal kun den ene person i en husstand beskattes af fri telefon.
> Har du dokumentation for din opfattelse?

Næ, det er blot hvad min forrige chef fortalte mig. Både han og fruen
har firmabetalt telefon, og de havde fået oplyst af skattemyndighedderne
at de skulle betale 2 x 250mr/md.

Længere nede i tråden ser det ud til at jeg tager fejl. Det kan jeg jo
så formidle vidre.

/Morten

Fra : Erik G Christensen

Dato : 28-12-01 11:24

Morten Guldager wrote:

> Nej I vil begge skulle betale 250kr/md i skat for jeres frynsegode.

Det er desværre forkert.

Der skal betales skat af ca 3.000 kr pr år pr husstand, hvis der er
fri telefon til rådighed.

Der kan fratrækkes egenbetaling i dette beløb, herunder evt.
hjemmeboende børns mobiltlf forbrug.

Er der ekstra forbrug, f.x. udlandssamtaler til familie m.v., kan
beløbet, der beskattes, sættes op.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Mickey

Dato : 28-12-01 14:21

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Der kan fratrækkes egenbetaling i dette beløb, herunder evt.
> hjemmeboende børns mobiltlf forbrug.

dvs. har familien et barn der knævrer som sindsyg i sin fon kan beløbet
sættes kæmpehøjt og fradraget dermed ligeså højt eller hvad ?

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : boe

Dato : 28-12-01 15:48

"Mickey" <news002@susie.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> dvs. har familien et barn der knævrer som sindsyg i sin fon kan beløbet
> sættes kæmpehøjt og fradraget dermed ligeså højt eller hvad ?

Ja, indtil du har opnået at du ikke skal beskattes af din fri telefon. Man
kan ikke fratrække udgifter ud over et beløb svarende til den skattemæssige
indkomst af fri telefon.

Mvh Bo

Fra : KGB

Dato : 01-01-02 23:38

> Ja, indtil du har opnået at du ikke skal beskattes af din fri telefon. Man
> kan ikke fratrække udgifter ud over et beløb svarende til den
skattemæssige
> indkomst af fri telefon.

?? Kan jeg få det på (almindeligt) dansk (for os dødelige) ?? (... ud over
et beløb svarende til...[?])

Min kæreste skal til at have "fri"* telefon hos tdc, men har tænkt sig at
benytte "1001" til egne telefonsamtaler. Er der nogen vits i det?
Ligeledes er vi blevet tilbudt fri adsl, hvorledes kommer beskatningen til
at være af dette?
Og hvor kommer mit (mobil-)telefonforbrug ind i billedet ...

* Der er også blevet sagt noget om telefonabonnementet + 500kr
samtaleafgift.

Jeg ved godt der er blevet skrevet om dette længere oppe i tråden, men jeg
er blevet ret forvirret af uenigheden, samt jeg har lidt svært ved at forstå
indlægene som er blevet lidt kryptiske "her".

--
Regards
(-: KGB

http://www.goshin-jitsu.dk
KGBNSA@HOTMAIL.COM_remove
CALM UNDER PRESSURE

Fra : boe

Dato : 02-01-02 14:06

"KGB" <KGB@NSA.PET> wrote in message news:a0tdnj$19n2$1@news.cybercity.dk...
Man
> skattemæssige
>

> ?? Kan jeg få det på (almindeligt) dansk (for os dødelige) ?? (... ud over
> et beløb svarende til...[?])

...svarende til det samme beløb, som du bliver beskattet af fordi du har fri
telefon (= max. kr. 3000,-)

> Min kæreste skal til at have "fri"* telefon hos tdc, men har tænkt sig at
> benytte "1001" til egne telefonsamtaler. Er der nogen vits i det?

Ikke med mindre I derved bringer den samlede arbejdsgiverbetaling ned under
kr. 3000,-. Man bliver nemlig kun beskattet af den reelle
arbejdsgiverbetaling, dog højst kr. 3000,-.

> Ligeledes er vi blevet tilbudt fri adsl, hvorledes kommer beskatningen til
> at være af dette?

Er indeholdt i den maksimale husstands beskatning på kr. 3000,-. Der kommer
altså ikke yderligere beskatning p.g.a. ADSL.

> Og hvor kommer mit (mobil-)telefonforbrug ind i billedet ...

Du kan fratrække din private udgift til mobiltelefoni fra beløbet, som du
beskattes af i forbindelse med fri telefon. Altså hvis du beskattes af kr.
3000,- og taler i biltelefon for kr. 4000,- kan du fratrække op til kr.
3000,- fra det beløb, som du skal beskattes af. D.v.s. at du IKKE kommer til
at betale skat af din fri telefon. Du kan ikke fratrække telefonudgifter,
som ligger ud over, hvad din arbejdsgiver betaler for din fri telefon. Du
kan med andre ord ikke få et reelt skattefradrag, du kan kun undgå
beskatningen af fri telefon.

> * Der er også blevet sagt noget om telefonabonnementet + 500kr
> samtaleafgift.

?? Hvem har sagt noget om dette? Hvis det er din arbejdsgiver der kun vil
betale maksimalt dette beløb, så ændrer det sådan set ikke ved ovenstående.

> [...]
forstå
> indlægene som er blevet lidt kryptiske "her".

Vi sætter en stor ære i at gøre os uforståelige

Mvh Bo

Fra : KGB

Dato : 02-01-02 14:28

Hej Bo, tak for svaret.

> ..svarende til det samme beløb, som du bliver beskattet af fordi du har
fri
> telefon (= max. kr. 3000,-)

Dvs. at vi vil blive beskattet af 3000 kr årligt (eller månedligt?) for en
telefon.

> Ikke med mindre I derved bringer den samlede arbejdsgiverbetaling ned
under
> kr. 3000,-. Man bliver nemlig kun beskattet af den reelle
> arbejdsgiverbetaling, dog højst kr. 3000,-.

Er der en fidus i at nedbringe arbejdsgiverbetalingen ... hvis nu den
overstiger 3000 kr?

> ?? Hvem har sagt noget om dette? Hvis det er din arbejdsgiver der kun vil
> betale maksimalt dette beløb, så ændrer det sådan set ikke ved
ovenstående.

Firmaet, ja. Dvs hvis de betaler abonnementet på 350 (?) i kvartalet, og så
500kr oveni, så skal det jo nok blive 3000 kr på et år (hvis altså jeg
forstod det længere oppe korrekt). Jeg taler ligeledes for mere end 3000 kr
i biltelefon. Så skal der altså ikke betales skat af noget?

> Vi sætter en stor ære i at gøre os uforståelige

Heh, er der noget man er god til, skal man endeligt holde sig til det
*LOL*

--
Regards
(-: KGB

http://www.goshin-jitsu.dk
KGBNSA@HOTMAIL.COM_remove
CALM UNDER PRESSURE

Fra : boe

Dato : 02-01-02 14:41

"KGB" <KGB@NSA.PET> wrote in message news:a0v1t2$d7c$1@news.cybercity.dk...
> Hej Bo, tak for svaret.

Sææl tak.

> Dvs. at vi vil blive beskattet af 3000 kr årligt (eller månedligt?) for en
> telefon.

Årligt! Og uanset hvor meget tilskud arbejdsgiveren betaler, bliver din
husstand kun beskattet af kr. 3000,-

> Er der en fidus i at nedbringe arbejdsgiverbetalingen ... hvis nu den
> overstiger 3000 kr?

Ja, det bliver billigere for din (kones) arbejdsgiver! Men det er ikke
sikkert, at TDC vil gå med til at hun får abonnement hos f.eks. Telia,
selvom det måtte være billigere
Skattemæssigt betyder det som sagt også, at du så kun bliver beskattet af
det lavere beløb, som arbejdsgiveren så betaler.

Korrekt.

Mvh Bo