/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
shd.dk - "ekspress garanti"
Fra : Thomas Damgaard


Dato : 27-12-01 14:01

Hej,

Jeg sad og så på shg.dk som er en computerbutik.
De har lavet noget som de kalder "ekspressgaranti" der går ud på at hvis man
betaler 5% af varens ny pris(!) når den går i stykker, så laver de den
hurtigere end de ellers ville have gjort hvis den bare skulle repareres på
den normale 1års garanti, som der er på alle ting man køber.
Kan det virkelig være lovligt? Kan det passe, at hvis jeg har en ting der
går i stykker indenfor garantien, og jeg så sender det til reparation, at de
så kan nedprioritere den når de skal reparereden?(!)
Derved kan de jo blive ved med at sige at den ikke er færdig, men jeg kan jo
betale 5% af varens nypris og så har de tid til at lave den.

Nedenunder er der en kopi af shg's garantibestemmelser.

Mvh
Thomas

R E P A R A T I O N
----------------------------------------------------------------------------
----

Da vi hos shg.dk har konstateret et stadig større behov for at Pc´en kører
hele tiden, og at vore kunder har vanskeligt ved at undvære væsentlige
komponenter i deres Pc, har shg.dk et nyt tilbud til vore kunder:

EKSPRESS GARANTI:
Som noget nyt tilbyder shg.dk EKSPRESS GARANTI mod et 5% gebyr. Hvis en vare
De har købt inden for den sidste måned går i stykker, og De har ikke tid til
at vente på den normale reparationsprocedure (1-4 uger) kan De mod at betale
5% af købsprisen, dog min. 100 kr., få et nyt produkt med det samme.

Vi ombytter dog kun den defekte del, og beholder evt. overskydende emballage
, kabler driver mm. Det eneste der kræves, er at der ikke kan konstateres
fysisk skade på det defekte produkt, samt at produktet er lagervare og at
produktet ikke er udgået.

EKSPRESS GARANTI er et tilbud, og har ikke indflydelse på de normale
garantibestemmelser som naturligvis stadig er gældende. Alle kunder hos
shg.dk har naturligvis garanti på deres produkter i henhold til de gældende
bestemmelser.

EKSPRESS GARANTI er derfor at betragte som en ekstraordinær ydelse shg.dk
tilbyder de kunder der har et akut behov for at få ombyttet produktet
hurtigst muligt.

ALM. REPARATION:

Vi foretager også reparation og vedligeholdelse af PC'er og periferiudstyr.
Vi foretager dog ingen reparation før vi har kontaktet Dem og oplyst en
cirkapris for reparationen. Hvis reparationen ikke ønskes udført skal De kun
betale forsendelsesomkostningerne, og hvis De selv afleverer og afhenter er
det gratis. Download reparationsskema her


Kontakt os og beskriv kort, hvilke problemer der er med PC'en. Derudfra kan
vi som regel konstatere, om en eventuel reparation vil kunne betale sig.

PRISER:
Softwareproblemer kan ofte løses over telefonen.
Pris: Kr. 350,- incl. moms pr. time. (Minimum 1/4 time)

Er det nødvendigt, sendes PC'en hertil for repration.
Pris: Kr. 350,- incl. moms pr. time. (Minumum 1/2 time)

PC'en kan også afhentes indenfor Århus Amt mod kørselsgodtgørelse.
Pris: Kr. 250,- incl. moms.





 
 
Bertel Lund Hansen (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 27-12-01 14:24

Thomas Damgaard skrev:

>De har lavet noget som de kalder "ekspressgaranti" der går ud på at hvis man
>betaler 5% af varens ny pris(!) når den går i stykker, så laver de den
>hurtigere end de ellers ville have gjort hvis den bare skulle repareres på
>den normale 1års garanti, som der er på alle ting man køber.

Glem det. Om kort tid *skal* de bytte omgående til en ny vare
hvis den gå i stykker.

>Kan det virkelig være lovligt?

Naturligvis.

>går i stykker indenfor garantien, og jeg så sender det til reparation, at de
>så kan nedprioritere den når de skal reparereden?(!)

Blot de reparerer uden udgift og væsentlig ulempe, overholder de
den nugældende lov.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Thomas Damgaard (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Damgaard


Dato : 27-12-01 14:33

> Glem det. Om kort tid *skal* de bytte omgående til en ny vare
> hvis den gå i stykker.
>

Hvor meget er kort tid? Hvornår kan man begynde at kræve at nu vil man ha
sin vare tilbage?




Morten Bjergstrøm (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 27-12-01 17:22

"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> skrev:

> Hvor meget er kort tid?

I princippet pr. 1. januar 2002 men EU direktivet som de nye regler er
et resultat af er endnu ikke implementeret i dansk lovgivning. Der vil
dog muligvis blive lovgivet med tilbagevirkende kraft.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

Kim Noer (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Kim Noer


Dato : 27-12-01 18:31

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message
news:Xns9184B0B1F1AFB.miljokemi.dk@130.226.1.34...
> "Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> skrev:
>
> > Hvor meget er kort tid?
>
> I princippet pr. 1. januar 2002 men EU direktivet som de nye regler er
> et resultat af er endnu ikke implementeret i dansk lovgivning. Der vil
> dog muligvis blive lovgivet med tilbagevirkende kraft.

Men det må jo så betyde at forhandleren d. 1/1-02 ikke er forpligtet at give
2 års reklamationsret - da loven jo netop ikke er trådt i kraft. Men hvis
udstyret går i stykker efter loven er trådt i kraft, og varen købt efter d.
01/01-02 skal den dækkes under de 2 år. Så kunderne skal i princippet vente
til efter loven er trådt i kraft med at fremføre sit krav. No?

--
If 0 thinks it looks like O, then 0 got a problem right?



Morten Bjergstrøm (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 27-12-01 18:53

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> skrev:

> Men det må jo så betyde at forhandleren d. 1/1-02 ikke er
> forpligtet at give 2 års reklamationsret - da loven jo netop ikke
> er trådt i kraft.

Det vil normalt være korrekt men det, at der er tale om et EU direktiv
komplicerer sagen en del. Det det handler om er om EU direktivers
direkte virkning kan gøres gældende borgere imellem eller ej. Af samme
grund tror jeg heller ikke, at det umiddelbart er muligt at få et
entydigt svar på dette spørgsmål her i gruppen og måske heller ikke
andre steder?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

BB (27-12-2001)
Kommentar
Fra : BB


Dato : 27-12-01 17:29


"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> skrev i en meddelelse
news:3c2b228f$0$62889$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Glem det. Om kort tid *skal* de bytte omgående til en ny vare
> > hvis den gå i stykker.
> >
>
> Hvor meget er kort tid? Hvornår kan man begynde at kræve at nu vil man ha
> sin vare tilbage?
>
>
>


Det kan være dette link hjælper.
http://www.fs.dk/jura/fjura/jb99/99060300.htm#6316

VH
BB



Peter G C (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 27-12-01 14:35

"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> wrote in message
news:3c2b1b07$0$62873$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[klip]

> Kan det virkelig være lovligt?

Ja - du får en bedre service og det skal du betale for.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



jan@stevns.net (27-12-2001)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 27-12-01 15:05

"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> skrev :

>Kan det virkelig være lovligt?

Jada - hvorfor skulle det ikke være det

>Kan det passe, at hvis jeg har en ting der går i stykker indenfor
>garantien, og jeg så sender det til reparation, at de
>så kan nedprioritere den når de skal reparereden?(!)

Det kan da kun være i din fantasi du får det til at være sådan.

Det handler vist om at man kan få fremmet reparationen ved at betale
et expressgebyr, så ens maskine springer de andre ventende over,
betaler folk ikke , så repareres tingene blot i den rækkefølge de
ankommer - dette sker flere steder, og egentligt er der ikke noget
odiøst i det.


--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

boe (27-12-2001)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 27-12-01 21:43

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:q69m2ucau0dkmbc2ip62nrrpm37vqdobml@dtext.news.tele.dk...

> Det handler vist om at man kan få fremmet reparationen ved at betale
> et expressgebyr, så ens maskine springer de andre ventende over,
> betaler folk ikke , så repareres tingene blot i den rækkefølge de
> ankommer - dette sker flere steder, og egentligt er der ikke noget
> odiøst i det.

Det er lidt underligt, at i hele denne tråd, er det tilsyneladende kun BLH,
der har læst det oprindelige indlæg. Ikke engang spørgeren, Thomas, har
tilsyneladende læst bestemmelserne!
Den nævnte "Ekspress Garanti" går ud på, at man *omgående* får udleveret et
*nyt* produkt - det gamle bliver altså ikke repareret, der er *ingen* der
skal vente længere, fordi man snyder sig foran i køen eller noget som helst
andet. Man får et nyt produkt fra hylden, punktum. Det er service, og det
skal man indtil videre betale ekstra for:

...."kan De mod at betale 5% af købsprisen, dog min. 100 kr., få et *nyt
produkt med det samme* "...

Mvh Bo





jan@stevns.net (27-12-2001)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 27-12-01 23:07

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev :

>..."kan De mod at betale 5% af købsprisen, dog min. 100 kr., få et *nyt
>produkt med det samme* "...

Du skal nok have resten med :

>Vi ombytter dog kun den defekte del, og beholder evt. overskydende
>emballage, kabler driver mm. Det eneste der kræves, er at der ikke
>kan konstateres fysisk skade på det defekte produkt, samt at produktet
>er lagervare og at produktet ikke er udgået.

Det sætter da deres "ombytning" lidt i relief, eller hür ?
--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

boe (28-12-2001)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 28-12-01 11:01

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:po6n2usl63jaqkvhclp3jkulfrsdthepv1@dtext.news.tele.dk...
> "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev :
>
> >..."kan De mod at betale 5% af købsprisen, dog min. 100 kr., få et *nyt
> >produkt med det samme* "...
>
> Du skal nok have resten med :
>
> >Vi ombytter dog kun den defekte del, og beholder evt. overskydende
> >emballage, kabler driver mm. Det eneste der kræves, er at der ikke
> >kan konstateres fysisk skade på det defekte produkt, samt at produktet
> >er lagervare og at produktet ikke er udgået.
>
> Det sætter da deres "ombytning" lidt i relief, eller hür ?

Det synes jeg da ikke. Det betyder bare, at hvis du f.eks. køber et lydkort
med kabler og manualer, så kan du mod 5% ekstrabetaling få et nyt kort
udleveret med det samme i stedet for det defekte. Du får dog ikke nye kabler
og ny manual, kortet tages bare fra en kasse på hylden. Derved får du
*omgående* reparation, og ingen andre bliver belastet af det, idet dit kort
jo ikke bliver repareret men derimod ombyttet. Dit defekte kort bliver så
bare repareret senere og sat tilbage på hylden, formodentligt.

Mvh Bo



Thomas Damgaard (28-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Damgaard


Dato : 28-12-01 13:30


> Det synes jeg da ikke. Det betyder bare, at hvis du f.eks. køber et
lydkort
> med kabler og manualer, så kan du mod 5% ekstrabetaling få et nyt kort
> udleveret med det samme i stedet for det defekte. Du får dog ikke nye
kabler
> og ny manual, kortet tages bare fra en kasse på hylden. Derved får du
> *omgående* reparation, og ingen andre bliver belastet af det, idet dit
kort
> jo ikke bliver repareret men derimod ombyttet. Dit defekte kort bliver så
> bare repareret senere og sat tilbage på hylden, formodentligt.
>

Hvilket bringer et nyt spørgsmål frem: Er det lovligt at reparere en varer
som en kunde har haft købt og brugt og så sendt til reparation. Og så
firmaet sætter den i en kasse på en hylde og sælger den som NY VARER? Varen
er jo brugt!
Og det er set før at butikker har gjort den slags!
Jeg har været ude for at købe en "ny" harddisk, men da jeg kom hjem var den
både partitioneret og fyldt med alt muligt personligt bras, tilsyneladende
fra en anden kunde!
Kan dette virkeligt være lovligt?





Peter G C (28-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 28-12-01 14:21

"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> wrote in message
news:3c2c6538$0$89069$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[klip]

>
> Hvilket bringer et nyt spørgsmål frem: Er det lovligt at reparere en varer
> som en kunde har haft købt og brugt og så sendt til reparation. Og så
> firmaet sætter den i en kasse på en hylde og sælger den som NY VARER?
Varen
> er jo brugt!

Ja.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



petersen_michael (28-12-2001)
Kommentar
Fra : petersen_michael


Dato : 28-12-01 17:20

Peter G C skrev i meddelelsen ...

>Ja.

er du 120% sikker ?
damn, har ikke lige en pragraf ved hånden at hænge det på
men jeg er _ret sikker_ på at kun vare der er taget retur
ved ombytning / returnereing, self. med brudt embalage..
kan sælges som værende sprit nye..

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post
senere racende rundt i Patrol 3,3TD
http://www.petersensweb.dk






Peter G C (28-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 28-12-01 17:37

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemaage.mail.tele.dk> wrote in
message news:3c2c9bb2$0$5465$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[klip]

> er du 120% sikker ?

Nej - kun 100 pct. (Jeg kan ikke se problemet.)

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Morten Bjergstrøm (28-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 28-12-01 17:57

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev:

> Nej - kun 100 pct. (Jeg kan ikke se problemet.)

Der er heller ikke noget problem, hvis varen fremstår fulstændigt som
fabriksny både udseendemæssigt, funktionsmæssigt og hvad angår
holdbarheden.

Man kan dog stille det spørgsmål om en vare må sælges som ny, hvis den
rent faktisk ikke er ny. Jeg mener at kunne erindre en afgørelse fra
Forbrugerklagenævnet, hvor en vare, der havde stået på et lager i mere
end et år ikke kunne betegnes som værende ny.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

Peter G C (28-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 28-12-01 18:07

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message
news:Xns9185B69182AA8.miljokemi.dk@130.226.1.34...

[klip]

> Der er heller ikke noget problem, hvis varen fremstår fulstændigt som
> fabriksny både udseendemæssigt, funktionsmæssigt og hvad angår
> holdbarheden.

Fino

>
> Man kan dog stille det spørgsmål om en vare må sælges som ny, hvis den
> rent faktisk ikke er ny. Jeg mener at kunne erindre en afgørelse fra
> Forbrugerklagenævnet, hvor en vare, der havde stået på et lager i mere
> end et år ikke kunne betegnes som værende ny.

Det lyder jo lidt mærkeligt. Prøv at se det fra producentens side.....
hmmm...... nå - Forbrugerklagenævnet bliver jeg nok aldrig helt gode venner
med.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Morten Bjergstrøm (28-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 28-12-01 18:17

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev:

> Det lyder jo lidt mærkeligt. Prøv at se det fra producentens
> side..... hmmm......

Jeg forstår, hvad du mener
Men der er jo ikke noget galt for, at varen bliver solgt til fuld pris
bare sælger gør opmærksom på de faktiske forhold omkring varen.

> nå - Forbrugerklagenævnet bliver jeg nok
> aldrig helt gode venner med.

Det handler jo om, at Forbrugerstyrelsen/klagenævnet er på forbrugernes
side og er til for at hjælpe og beskytte forbrugerne mod
virksomhederne, der ellers nok ville have haft fat i den lange ende
ihvertfald rent økonomisk som kunne gøre det svært som forbruger at
køre sager mod virksomheder.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

Thomas Damgaard (28-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Damgaard


Dato : 28-12-01 19:55

> Men der er jo ikke noget galt for, at varen bliver solgt til fuld pris
> bare sælger gør opmærksom på de faktiske forhold omkring varen.
>

Det er jo dét der er problemet. Sælger gør jo _ikke_ opmærksom på at varen
har været brugt.(!)
LabTech (butik i Aalborg/Aars) har engang solgt en harddisk som om den
skulle være helt ny. De glemte bare at fortælle at den ikke var ny
overhovedet! Den var brugt, og brugt godt endda. Der var allerede oprettet
flere partitioner på den og der lå en masse personlige data på disken.
Desuden var disken slet ikke i orden. Det viste sig senere at den indeholdt
bad sectors. Harddisken var en der var blevet leveret ind til reperation. I
stedet for at smide den defekte harddisk ud, tog LabTech chancen og regnede
med at den nye køber ikke ville lægge mærke til de bad sectors der var på
disken!





Bertel Lund Hansen (28-12-2001)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 28-12-01 23:58

Thomas Damgaard skrev:

>LabTech (butik i Aalborg/Aars) har engang solgt en harddisk som om den
>skulle være helt ny. De glemte bare at fortælle at den ikke var ny
>overhovedet!

Det lyder til at LabTech ikke skulle have solgt *den* harddisk
igen, men der er ingen grund til at de ikke skulle kunne sælge en
harddisk der er partitioneret og fyldt med data. En HD kan snurre
i mange år, og en dag fra eller til betyder ingenting.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Thomas Damgaard (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Damgaard


Dato : 29-12-01 01:56

> Det lyder til at LabTech ikke skulle have solgt *den* harddisk
> igen, men der er ingen grund til at de ikke skulle kunne sælge en
> harddisk der er partitioneret og fyldt med data. En HD kan snurre
> i mange år, og en dag fra eller til betyder ingenting.

Hvad fanden er det da for noget vås?!
Hvis jeg køber en harddisk som NY, så skal den fandeme være NY! Og ikke
brugt.
Hvis den er partitioneret og fyldt med data, så er der nok heller ikke tale
om en enkelt dag fra eller til. Men om så der var tale om én dag. Så skal en
harddisk som sælges som ny sgu osse være ny! Den skal ikke have siddet i en
anden computer før købers!




Bertel Lund Hansen (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-12-01 02:18

Thomas Damgaard skrev:

>Hvis jeg køber en harddisk som NY, så skal den fandeme være NY! Og ikke
>brugt.

Ny fra samlebåndet? Det kan du ikke få.

>Hvis den er partitioneret og fyldt med data, så er der nok heller ikke tale
>om en enkelt dag fra eller til. Men om så der var tale om én dag. Så skal en
>harddisk som sælges som ny sgu osse være ny! Den skal ikke have siddet i en
>anden computer før købers!

Det har de alle sammen. Hvordan tror du at de bliver formaterede?

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Morten Bjergstrøm (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 29-12-01 02:29

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Ny fra samlebåndet? Det kan du ikke få.

Øh? Jo.

> Det har de alle sammen. Hvordan tror du at de bliver formaterede?

Formateret? Du må tænke på lowlevel formatering (som vist ikke er
nødvendigt med IDE diske). Dette bliver næppe gjort ved at isætte hver
harddisk i en computer.

Hvis du tænker på alm. windowsformatering, så er harddiske man køber
hverken partitioneret eller formateret, idet producenten af gode grunde
ikke kan vide, hvilken maskine harddisken skal bruges i og både
partitionering og formatering er afhængig af det anvendte styresystem.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

Arne Feldborg (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 29-12-01 02:43

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev Sat, 29 Dec 2001
02:18:18 +0100

>>harddisk som sælges som ny sgu osse være ny! Den skal ikke have siddet i en
>>anden computer før købers!
>
>Det har de alle sammen. Hvordan tror du at de bliver formaterede?
>
"Format C: /s" - feks.?

Bortset fra Lowlevel formatering af SCSI harddiske, så har jeg endnu
aldrig købt en ny harddisk der var formateret.
Og bestemt aldrig nogen siden een der allerede har ligget data på.


--
mvh, A:\Feldborg

http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Peter G C (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 29-12-01 09:23

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
news:uc6q2uo86mr6f4om44fc7ilpdsn9tbveqg@news.telia.dk...

[klip]

>
> Ny fra samlebåndet? Det kan du ikke få.

Til dels enig.

Det generelle problem er, at vi ikke kan finde grænsen mellem en ny og
ikke-ny vare:

hvor mange kilometer skal en ny bil have kørt for ikke længere at være ny
(bilen har ikke været indregistreret)? Hvor mange må have lyttet til cd'en i
Fonabutikken - og hvor mange gange? Hvornår er en liter mælk ny/frisk? Hvad
med den HP-scanner jeg (som merchandiser) brugte som demomodel i A-Z og som
samme dag blev solgt som ny?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Thomas Damgaard (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Damgaard


Dato : 29-12-01 12:42

> Hvad
> med den HP-scanner jeg (som merchandiser) brugte som demomodel i A-Z og
som
> samme dag blev solgt som ny?
>

En demomodel på svjv ikke sælges som ny. Derfor sælges den osse som en
"demomodel".




Peter G C (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 29-12-01 12:47

"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> wrote in message
news:3c2daba8$0$89084$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[klip]

>
> En demomodel på svjv ikke sælges som ny. Derfor sælges den osse som en
> "demomodel".

Den blev solgt som ny. Den var blevet brugt til demo i to dage. Kunden
opdagede det næppe, og klagede heller ikke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Morten Bjergstrøm (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 29-12-01 13:17

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev:

> Den blev solgt som ny. Den var blevet brugt til demo i to dage.
> Kunden opdagede det næppe, og klagede heller ikke.

Jeg vil henlede opmærksomheden på Købeloven:

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis:

1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt,
eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller
vildledende oplysninger, der kan antages at have haft betydning for
køberens bedømmelse af genstanden,
2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt
i nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der
er beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har
haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren
kendte eller burde kende,
eller

4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder
skulle være.
Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende
oplysning, der senest ved indgåelsen af aftalen om købet er rettet.


Jvf. stk. 1 pkt. 1 har sælger en oplysningspligt, hvad angår varen.
Dvs. at det skal oplyses, hvorvidt varen har været returneret, er en
demomodel osv. Da dette kan have indflydelse på, hvorvidt køber ønsker
at købe varen eller ej.


Jeg vil iøvrigt lige påminde om, at købeloven i vid udstrækning er til
for at beskytte forbrugerne og ikke sælgerne.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

Thomas Damgaard (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Damgaard


Dato : 29-12-01 13:27

> > Den blev solgt som ny. Den var blevet brugt til demo i to dage.
> > Kunden opdagede det næppe, og klagede heller ikke.
>
> Jeg vil henlede opmærksomheden på Købeloven:
>
> § 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis:
>
> 1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt,
> eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller
> vildledende oplysninger, der kan antages at have haft betydning for
> køberens bedømmelse af genstanden,
> 2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt
> i nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der
> er beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
> 3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har
> haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren
> kendte eller burde kende,
> eller
>
> 4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
> brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder
> skulle være.
> Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende
> oplysning, der senest ved indgåelsen af aftalen om købet er rettet.
>
>
> Jvf. stk. 1 pkt. 1 har sælger en oplysningspligt, hvad angår varen.
> Dvs. at det skal oplyses, hvorvidt varen har været returneret, er en
> demomodel osv. Da dette kan have indflydelse på, hvorvidt køber ønsker
> at købe varen eller ej.
>
>
> Jeg vil iøvrigt lige påminde om, at købeloven i vid udstrækning er til
> for at beskytte forbrugerne og ikke sælgerne.
>

HURRA!! *danser rundt af glæde*
Det var lige netop sådan en post der kunne bruges til noget!
Her er der sort på hvidt fakta om det er lovligt eller ej.

Om køber ikke brokker sig over det, fordi han/hun ikke opdager det, gør jo
ikke sagen mere lovligt.

Tak for et godt seriøst indlæg :)

Mvh
Thomas



jan@stevns.net (29-12-2001)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 29-12-01 13:47

"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> skrev :

>HURRA!! *danser rundt af glæde*
>Det var lige netop sådan en post der kunne bruges til noget!
>Her er der sort på hvidt fakta om det er lovligt eller ej.

Inden dine arme bliver trætte at at hænge oppe i luften, så lad dem
lige falde ned og få fred :)

Den paragraf Morten henviser til er så fuld af gummi, at den ikke kan
bruges til andet en specielle ærinder - og den fortæller slet intet
om hvorvidt noget er lovligt eller ej. Det er i den sidste ende en
dommer der fortæller om det var lovligt eller ej. Man kan jo mene at
købeloven er overtrådt, men i den sidste ende afgør andre det

>..der kan antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden,

Det er nok noget svært for ret mange på denne jord at gætte på hvad
andre antager , og endnu sværere at gætte på hvordan *man* bedømmer

>Tak for et godt seriøst indlæg :)

Morten plejer at underbygge sine ord, eller ihvertfald kunne
argumentere for sine meninger :)

Mange der køber en eller anden vare, retter jo oftest deres focus på
varens pris, og ikke ret meget andet.

Vi hører jo heller ikke ret tit vendingen "hvad skal det bruges til"
længere, når vi går i butikker ...... førhen interesserede sælgerne
sig lidt mere for hvad kunden skulle bruge, for at kunne lave et *godt
salg*, altså finde den korrekte vare til kundens behov - idag er
tingene anderledes , både på grund af priskonkurrencen, og maske også
fordi kunderne tit valfarter fra den ene biks til den anden for at
finde en vare 100kr billigere - ergo sælger ved dette, og gider ikke
gøre ret meget ud af et salg - køber kunden ikke, kommer der en anden
kunde om lidt


--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

Morten Bjergstrøm (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 29-12-01 14:01

jan@stevns.net skrev:

> Det er nok noget svært for ret mange på denne jord at gætte på
> hvad andre antager , og endnu sværere at gætte på hvordan *man*
> bedømmer

Det er klart, at hvis køber direkte spørger om varen er ny så må sælger
naturligvis ikke fortælle, at den er ny men skal oplyse om, at varen
eksempelvis er blevet brugt som demomodel i et kortere tidsrum.

Spørgsmålet er om sælger skal give en sådan oplysning uden at køber
spørger om det, hvis det ingen betydning har for varens beskaffenhed.
Jvf. pkt 1 og 3 skal sælger rent faktisk give oplysning om sådanne
forhold men spørgsmålet er, hvordan det vil blive vurderet, hvis dette
ikke er oplyst fra sælgers side. Det vil nok næppe kunne siges at være
en grov "fejl" fra sælgers side ikke at give en sådan oplysning sålænge
varen fremstår som ny idet det reelt ikke bør have indflydelse på
købers vurdering af genstanden.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

jan@stevns.net (29-12-2001)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 29-12-01 14:27

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev :

>Det er klart, at hvis køber direkte spørger om varen er ny så må sælger
>naturligvis ikke fortælle, at den er ny men skal oplyse om, at varen
>eksempelvis er blevet brugt som demomodel i et kortere tidsrum.

Klart - sælgeren bør loyalt besvare kundens ?

Men derfra og til at stille krav til sælger burde kunne kende kundens
? og overvejelser vedrørende dette og hint produkt - der er sgu' et
stykke vej

Jeg voldsnipper lige
> Det vil nok næppe kunne siges at være en grov "fejl" fra sælgers.....
^^^^^^^^^^
>.....idet det reelt ikke bør have indflydelse på købers vurdering af genstanden.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Som du vel kan se, er tingene diffuse, vist også set fra dine vinkel
af.

"nok næppe" og "ikke bør have" - er jo ikke termer der giver mening
juridisk set

Gummi er er dejligt grundstof (velvidende det ikke er korrekt)
--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

Morten Bjergstrøm (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 29-12-01 16:17

jan@stevns.net skrev:

> Som du vel kan se, er tingene diffuse, vist også set fra dine
> vinkel af.

Netop. Jeg er vist blevet gennemskuet

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

jan@stevns.net (29-12-2001)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 29-12-01 18:31

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev :

>Netop. Jeg er vist blevet gennemskuet

Det er skisme også træls at mene det samme, men forklare ud fra hver
sin synsvinkel ..... men skægt :)
--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

Peter G C (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 29-12-01 17:23

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message
news:Xns91868E8D335A3.miljokemi.dk@130.226.1.34...

[klip]

> Spørgsmålet er om sælger skal give en sådan oplysning uden at køber
> spørger om det, hvis det ingen betydning har for varens beskaffenhed.

Enig.

> Jvf. pkt 1 og 3 skal sælger rent faktisk give oplysning om sådanne
> forhold men spørgsmålet er, hvordan det vil blive vurderet, hvis dette
> ikke er oplyst fra sælgers side. Det vil nok næppe kunne siges at være
> en grov "fejl" fra sælgers side ikke at give en sådan oplysning sålænge
> varen fremstår som ny idet det reelt ikke bør have indflydelse på
> købers vurdering af genstanden.

Enig.

Som du selv er inde på er det afgørende for køber jo, hvad han kan stille op
over for sælger. Køber får jo netop den fine gode HP-scanner som han har
ønsket sig så længe. At en scanner er brugt måske 30 gange ændrer ikke
ved, at den er sprit ny - efter min mening. En prøvetur i en bil gør jo
heller ikke, at bilen sælges som brugt, vel?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Peter G C (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 29-12-01 17:25

<jan@stevns.net> wrote in message
news:c4er2u84dhiqck8ch8f3f7cvm37lhjre5l@dtext.news.tele.dk...

[klip]

> Den paragraf Morten henviser til er så fuld af gummi, at den ikke kan

Nogle vil bruge et pænere ord og kalde det en retlig standard.

§ 76 er rent faktisk udtryk for det generelle mangelsbegreb i dansk ret -
så'en helt generelt. § 76 kodificerer i virkeligheden blot gældende ret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Peter G C (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 29-12-01 17:20

"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> wrote in message
news:3c2db640$0$89095$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[klip]

> HURRA!! *danser rundt af glæde*
> Det var lige netop sådan en post der kunne bruges til noget!
> Her er der sort på hvidt fakta om det er lovligt eller ej.

Nej, det gør det ikke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Peter G C (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 29-12-01 17:20

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message
news:Xns91868722FB92A.miljokemi.dk@130.226.1.34...

[klip]

> Jvf. stk. 1 pkt. 1 har sælger en oplysningspligt, hvad angår varen.
> Dvs. at det skal oplyses, hvorvidt varen har været returneret, er en
> demomodel osv. Da dette kan have indflydelse på, hvorvidt køber ønsker
> at købe varen eller ej.

Der foreligger efter min mening ikke en mangel i ovenstående eksempel.

>
>
> Jeg vil iøvrigt lige påminde om, at købeloven i vid udstrækning er til
> for at beskytte forbrugerne og ikke sælgerne.

Det behøver du vidst ikke minde mig om.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Thomas Damgaard (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Damgaard


Dato : 29-12-01 12:40

> Ny fra samlebåndet? Det kan du ikke få.
>

Vil du ikke godt holde din kæft når der er noget du så tydeligt ikke ved en
skid om?!


>
> Det har de alle sammen. Hvordan tror du at de bliver formaterede?
>

Igen vil jeg bede dig om at tie når du intet ved om dette emne!
En NY harddisk er IKKE hverken formateret eller partitioneret.
Det kan da godt være at når du køber hardware så køber du et samlet system
med preinstalleret software, men det har lissom intet med det her at gøre.
Hvis jeg køber en ny harddisk, skal den være ny fra fabrikken. Derfor er det
også godt at IBM er begyndt at forsejle dem, så man kan se om den har været
åben siden den har forladt fabrikken.






Christian Andersen (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Christian Andersen


Dato : 29-12-01 12:45

Thomas Damgaard wrote:

>Vil du ikke godt holde din kæft når der er noget du så tydeligt ikke ved en
>skid om?!

Kan du ikke lige...

--
http://chran.dyndns.dk - Nu med nedbrud!

Peter G C (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 29-12-01 12:46

"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> wrote in message
news:3c2dab32$0$89077$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[klip]

> Vil du ikke godt holde din kæft når der er noget du så tydeligt ikke ved
en
> skid om?!

Du bør nok overveje at holde dig til en sober tone i dette forum. Din
tekninksnak kan du bruge i alle andre fora end dette.

[klip]

> Igen vil jeg bede dig om at tie når du intet ved om dette emne!

Du befinder dig i dk.videnskab.jura - hvor meget ved du om jura?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Thomas Damgaard (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Damgaard


Dato : 29-12-01 13:04


> > Igen vil jeg bede dig om at tie når du intet ved om dette emne!
>
> Du befinder dig i dk.videnskab.jura - hvor meget ved du om jura?
>

Ikke en dart, men derfor stiller jeg osse spørgsmål og regner med at få svar
fra folk der er kyndige. I stedet for er der folk som har købt en "familie
PC" i Bilka eller lign. som gør sig kloge på noget de ikke ved noget om. Det
går mig på.




Søren Christensen (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Søren Christensen


Dato : 29-12-01 13:21

> > Ny fra samlebåndet? Det kan du ikke få.
> >
>
> Vil du ikke godt holde din kæft når der er noget du så tydeligt ikke ved
en
> skid om?!
>
> >
> > Det har de alle sammen. Hvordan tror du at de bliver formaterede?
> >
>
> Igen vil jeg bede dig om at tie når du intet ved om dette emne!
> En NY harddisk er IKKE hverken formateret eller partitioneret.
> Det kan da godt være at når du køber hardware så køber du et samlet system
> med preinstalleret software, men det har lissom intet med det her at gøre.
> Hvis jeg køber en ny harddisk, skal den være ny fra fabrikken. Derfor er
det
> også godt at IBM er begyndt at forsejle dem, så man kan se om den har
været
> åben siden den har forladt fabrikken.

Jeg må nok gi Thomas FULDSTÆNDIG ret. En ny harddisk har aldrig set skyggen
af software, meeen måske man kunne tone udbrydet lidt ned



Bertel Lund Hansen (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-12-01 15:59

Søren Christensen skrev:

>Jeg må nok gi Thomas FULDSTÆNDIG ret. En ny harddisk har aldrig set skyggen
>af software ...

Det kommer an på hvad du mener. De er formaterede, men det kan
naturligvis godt styres af en ROM-klods. Jeg har ikke snakket om
at man lægger software på harddisken.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

jan@stevns.net (29-12-2001)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 29-12-01 13:32

"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> skrev :

>Vil du ikke godt holde din kæft når der er noget du så tydeligt ikke ved en
>skid om?!

Tror du ikke det vil være en fremragende ide at lægge *de* kedelige
sprogvaner lidt væk - det er trods alt ikke dine skolekammerater du
snakker til i denne gruppe

>En NY harddisk er IKKE hverken formateret eller partitioneret.

Forkert gæt, en IDE disk er altid *lowlevel* formatteret når den
kommer ud fra fabrikken, ellers har fabrikken ingen ide om hvordan
dens tilstand er mht. bad_blocks

>Hvis jeg køber en ny harddisk, skal den være ny fra fabrikken. Derfor er det
>også godt at IBM er begyndt at forsejle dem, så man kan se om den har været
>åben siden den har forladt fabrikken.

Deri har du ret, men det er absolut ingen "garanti" for at harddisken
er uden fejl
--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

Bertel Lund Hansen (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-12-01 15:57

Thomas Damgaard skrev:

>> Ny fra samlebåndet? Det kan du ikke få.
>Vil du ikke godt holde din kæft når der er noget du så tydeligt ikke ved en
>skid om?!

Jo, gerne.

>> Det har de alle sammen. Hvordan tror du at de bliver formaterede?
>Igen vil jeg bede dig om at tie når du intet ved om dette emne!

Den er feset ind.

>En NY harddisk er IKKE hverken formateret eller partitioneret.

Ikke. Hvordan har du lavformateret din harddisk? - altså den
formatering der er nødvendig før f.eks. FDISK overhovedet kan
registrere at der er en harddisk til stede?

DOS kan ikke formatere en harddisk i egentlig forstand. Den
skriver faktisk slet ikke noget som helst ved en formatering ud
over i de sektorer der rummer FAT-tabellerne og rodbiblioteket.
Alle andre områder er urørt.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Thomas Damgaard (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Damgaard


Dato : 29-12-01 17:46

> >En NY harddisk er IKKE hverken formateret eller partitioneret.
>
> Ikke. Hvordan har du lavformateret din harddisk? - altså den
> formatering der er nødvendig før f.eks. FDISK overhovedet kan
> registrere at der er en harddisk til stede?
>

Som tidligere nævn taler jeg om formatering i den forstand at der oprettes
et filsystem.
Jeg har aldrig talt om at den ikke er low level formatted.


> DOS kan ikke formatere en harddisk i egentlig forstand. Den
> skriver faktisk slet ikke noget som helst ved en formatering ud
> over i de sektorer der rummer FAT-tabellerne og rodbiblioteket.
> Alle andre områder er urørt.
>

*Igen vil jeg gerne lige pege lidt på linierne jeg smed efter dig i min
sidste post.*
Og? Dette har intet med sagen at gøre. Desuden er der ingen der har snakket
om hvilket filsystem der er tale om. FAT virker på én måde. Men der er
utallige andre filsystemer til andre OS's. Og hvem kører stadig et OS fra
Micro$oft?





Morten Bjergstrøm (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 29-12-01 18:01

"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> skrev:

> Og hvem kører stadig et OS fra
> Micro$oft?

Desværre næsten alle incl. mig selv.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

jan@stevns.net (29-12-2001)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 29-12-01 18:35

"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> skrev :

> Og hvem kører stadig et OS fra Micro$oft?


Ja - hvem gør det Thomas ?

Har du overvejet at du ikke skal stille op som målmand for et
fordboldhold ?


Hint : fra din header

From: "Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk>
Newsgroups: dk.videnskab.jura
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.50.4807.1700
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.50.4807.1700

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

Thomas Damgaard (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Damgaard


Dato : 29-12-01 19:01

> Ja - hvem gør det Thomas ?
>

Min skole og mine forældre gør, og derfra skriver jeg.


> Har du overvejet at du ikke skal stille op som målmand for et
> fordboldhold ?
>
>
> Hint : fra din header
>
> From: "Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk>
> Newsgroups: dk.videnskab.jura
> X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.50.4807.1700
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>
> X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.50.4807.1700
>
> --
> jan@stevns.net - www.stevns.net
>
> Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
> (nu med nyt design........)



Bertel Lund Hansen (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-12-01 19:30

Thomas Damgaard skrev:

>Som tidligere nævn taler jeg om formatering i den forstand at der oprettes
>et filsystem.

Okay, men når du svarer mig, må du altså tage hensyn til hvad jeg
skriver om. Det er malplaceret at slå mig i hovedet hvis du ikke
en gang ved hvad jeg skriver.

>Jeg har aldrig talt om at den ikke er low level formatted.

Så kom i gang. En ny harddisk er lavformateret. Det gøres i en
computer (eller et andet maskineri). Ergo har den siddet i en
computer før - og det var pudsigt nok præcis hvad jeg påstod.

>*Igen vil jeg gerne lige pege lidt på linierne jeg smed efter dig i min
>sidste post.*

Læs dem selv og tænk grundigt over indholdet.

>Og? Dette har intet med sagen at gøre. Desuden er der ingen der har snakket
>om hvilket filsystem der er tale om.

Det er også ligegyldigt. Man kan slet ikke købe en uformateret
harddisk.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Thomas Damgaard (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Damgaard


Dato : 29-12-01 19:55

> Okay, men når du svarer mig, må du altså tage hensyn til hvad jeg
> skriver om. Det er malplaceret at slå mig i hovedet hvis du ikke
> en gang ved hvad jeg skriver.

Det er faktisk lige omvendt.
Det er dig der begynder at tale om at en harddisk er formateret når man
køber den, det er den ikke, den er low level formateret, og det er ikke en
formatering i samme forstand.


>
> >Jeg har aldrig talt om at den ikke er low level formatted.
>
> Så kom i gang. En ny harddisk er lavformateret. Det gøres i en
> computer (eller et andet maskineri). Ergo har den siddet i en
> computer før - og det var pudsigt nok præcis hvad jeg påstod.
>

Den har ikke siddet i en computer siden den har forladt fabrikken. Og hvad
den har gjort inden den har forladt fabrikken er for så vidt ligegyldigt.
Derfor er en low level format osse ligegyldig.
Produktet som er en harddisk regnes først som et nyt færdigt produkt når det
forlader fabrikken. Og det skal IKKE ha siddet i en computer siden det har
forladt fabrikken eller på nogen måde have være formateret, partitionere
eller brugt på andre måden efter at have forladt fabrikken!


> >*Igen vil jeg gerne lige pege lidt på linierne jeg smed efter dig i min
> >sidste post.*
>
> Læs dem selv og tænk grundigt over indholdet.
>

Gør jeg skam osse.


> >Og? Dette har intet med sagen at gøre. Desuden er der ingen der har
snakket
> >om hvilket filsystem der er tale om.
>
> Det er også ligegyldigt. Man kan slet ikke købe en uformateret
> harddisk.
>

Gu kan man sgu da så!
En low level format er noget der sker INDEN fabrikken forlader fabrikken og
er derfor ikke noget der sker med det færdige produkt. Ergo er disken IKKE
formateret når butikken/importøren/etc køber den af fabrikken.


--
Thomas



Peter Hansson (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 29-12-01 20:50


"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> wrote in message
news:3c2e1158$0$5460$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
>
> Produktet som er en harddisk regnes først som et nyt færdigt produkt når
det
> forlader fabrikken. Og det skal IKKE ha siddet i en computer siden det har
> forladt fabrikken eller på nogen måde have være formateret, partitionere
> eller brugt på andre måden efter at have forladt fabrikken!
>

Enig. Når jeg køber printerpapir forventer jeg ikke at få udleveret et ark
på 10 X 30 m for derefter selv at skulle formattere det til A4 med en saks.
Derimod forventer jeg, at der ikke er tegnet kruseduller m.v. på nogle af de
A4 formatterede ark, også selvom det er med blyant og også selvom det evt.
er visket ud igen.

>
> Gu kan man sgu da så!
> En low level format er noget der sker INDEN fabrikken forlader fabrikken
og
> er derfor ikke noget der sker med det færdige produkt. Ergo er disken IKKE
> formateret når butikken/importøren/etc køber den af fabrikken.
>
>
--
Helt enig, (lige bortset fra den der med at fabrikken forlader fabrikken)!!!


PH



Thomas Damgaard (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Damgaard


Dato : 29-12-01 21:10

> Helt enig, (lige bortset fra den der med at fabrikken forlader
fabrikken)!!!
>

Heh ups... Den så jeg ikk lige...
Men det kunne da vel tydes...



Henning Makholm (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 30-12-01 21:44

Scripsit "Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk>

> Enig. Når jeg køber printerpapir forventer jeg ikke at få udleveret et ark
> på 10 X 30 m for derefter selv at skulle formattere det til A4 med en saks.

Kan du ikke finde en bilanalogi i stedet? Printerpapir er for uoverskueligt.

--
Henning Makholm "Jeg kunne ikke undgå at bemærke at han gik på hænder."

petersen_michael (28-12-2001)
Kommentar
Fra : petersen_michael


Dato : 28-12-01 21:32


Peter G C skrev i meddelelsen ...

>Nej - kun 100 pct. (Jeg kan ikke se problemet.)

100% er også godt nok til mig

jeg kan godt se det fra forhandler side, at der skal vare over disken
til den bedst mulige pris, som forbruger vil jeg dog føle mig lidt
loren ved at købe en vare, der i sit korte liv, allerede har været
repareret på, og vil have svært ved at betragte det som en sprit ny vare

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post
senere racende rundt i Patrol 3,3TD
http://www.petersensweb.dk





Martin Edlich (28-12-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 28-12-01 22:01

In article <3c2cd6a8$0$5472$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemaage.mail.tele.dk>
wrote:

> jeg kan godt se det fra forhandler side, at der skal vare over disken
> til den bedst mulige pris, som forbruger vil jeg dog føle mig lidt
> loren ved at købe en vare, der i sit korte liv, allerede har været
> repareret på, og vil have svært ved at betragte det som en sprit ny vare

Hvilke computerdele bliver repareret?

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

jan@stevns.net (28-12-2001)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 28-12-01 22:40

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> skrev :

>Hvilke computerdele bliver repareret?

Harddiske gør jævnligt

Jeg har flere gange haft diske hos seagate Holland, f.eks

Det sker controller-boardet på en disk fiser af
--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

Martin Edlich (28-12-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 28-12-01 22:46

In article <4hpp2u8a316qust66f657mrm2t4052crne@dtext.news.tele.dk>,
jan@stevns.net wrote:

> Det sker controller-boardet på en disk fiser af

Det er stadigvæk ikke en reperation på komponentniveau. Det der sker ved
en computerreperation er komponentudskiftninger, og det er derfor reelt
en ny del man får i hånden. Reklamationsret/garanti er da også som for
en ny del.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Morten Bjergstrøm (28-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 28-12-01 23:20

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> skrev:

> Det er stadigvæk ikke en reperation på komponentniveau.

Hvis en repareret harddisk, hvor eksempelvis controller-boardet, som
Jan nævner, er skiftet, bliver solgt som ny har vi stadig det problem,
at pladerne er slidt og der er måske bad blocks på pladerne. Dette må
siges at være en oplysning kunden skal have før køb da det højst
sandsynligt vil have indflydelse på, hvorvidt kunden ønsker at købe
varen eller ej.

> Det der
> sker ved en computerreperation er komponentudskiftninger, og det
> er derfor reelt en ny del man får i hånden.

Det er jo kun den udskiftede del, der er ny.

> Reklamationsret/garanti er da også som for en ny del.

Det hjælper jo ikke meget, at den reparerede vare kan holde et år eller
to, hvis den normale levetid for en reelt ny vare er 5 år.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

Martin Edlich (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 29-12-01 04:47

In article <Xns9185ED695DCB.miljokemi.dk@130.226.1.34>,
"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote:

> > Det er stadigvæk ikke en reperation på komponentniveau.
>
> Hvis en repareret harddisk, hvor eksempelvis controller-boardet, som
> Jan nævner, er skiftet, bliver solgt som ny har vi stadig det problem,
> at pladerne er slidt

Forhåbentlig ikke, de skulle ikke gerne være i berøring med noget.

> og der er måske bad blocks på pladerne.

Det kan der også være på en spritny disk.

> Dette må siges at være en oplysning kunden skal have før køb da det
> højst sandsynligt vil have indflydelse på, hvorvidt kunden ønsker at
> købe varen eller ej.

Varen skal være i orden, er den ikke det, skal den ikke sælges.

> Det er jo kun den udskiftede del, der er ny.

Og resten er som nyt.

> > Reklamationsret/garanti er da også som for en ny del.
>
> Det hjælper jo ikke meget, at den reparerede vare kan holde et år eller
> to, hvis den normale levetid for en reelt ny vare er 5 år.

Næh, men har du nogen fakta der siger at det forholder sig sådan?

Bør nok futtes....

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Morten Bjergstrøm (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 29-12-01 13:20

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> skrev:

>> Hvis en repareret harddisk, hvor eksempelvis controller-boardet,
>> som Jan nævner, er skiftet, bliver solgt som ny har vi stadig det
>> problem, at pladerne er slidt
>
> Forhåbentlig ikke, de skulle ikke gerne være i berøring med noget.

Der sker et slid. Det er uundgåeligt med mekanisk udstyr.

> Varen skal være i orden, er den ikke det, skal den ikke sælges.

Helt enig.

>> Det hjælper jo ikke meget, at den reparerede vare kan holde et år
>> eller to, hvis den normale levetid for en reelt ny vare er 5 år.
>
> Næh, men har du nogen fakta der siger at det forholder sig sådan?

Nej, det var skam bare et eksempel. Om det var godt eller dårligt skal
jeg ikke kunne sige

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

jan@stevns.net (28-12-2001)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 28-12-01 23:49

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> skrev :

>Det er stadigvæk ikke en reperation på komponentniveau.

det var da som syv sat..... Jeg har fået både komplette diske
repareret dernede, og løse controllerboards , så hvad du kalder det,
må du afgøre med dig selv. Jeg sender ofte boards derned, da jeg ikke
selv skifter smd komponenter, endsige "plader"

>Det der sker ved
>en computerreperation er komponentudskiftninger, og det er derfor reelt
>en ny del man får i hånden. Reklamationsret/garanti er da også som for
>en ny del.

(Og please - belær mig ikke om computerreparation, jeg har kun været i
edb-branchen siden 1981, som servicetekniker, det kan du naturligtvis
ikke vide :)




--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

Martin Edlich (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 29-12-01 04:52

In article <8dtp2uguvv4afqg3gas2lk0eb36nl53p98@dtext.news.tele.dk>,
jan@stevns.net wrote:

> >Det er stadigvæk ikke en reperation på komponentniveau.
>
> det var da som syv sat..... Jeg har fået både komplette diske
> repareret dernede,

Hvad er repareret på dem? Er der skiftet lejer, plader, arme, lakridser
(SMD komponenter)?

> (Og please - belær mig ikke om computerreparation, jeg har kun været i
> edb-branchen siden 1981, som servicetekniker,

Det er min erfaring at det ikke er nogen garanti for reel viden (dermed
ikke sagt at det gælder for dig).

> det kan du naturligtvis ikke vide :)

Ork jo, det har du fortalt flere gange.

Har sat FUT til .off-topic

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Jesper Harder (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Harder


Dato : 29-12-01 17:58

"Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> writes:

> X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.50.4807.1700
>
> Og hvem kører stadig et OS fra Micro$oft?

Tjah, dig for eksempel.

FUT: dk.snak.off-topic

Ove Kristensen (28-12-2001)
Kommentar
Fra : Ove Kristensen


Dato : 28-12-01 06:19


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:q69m2ucau0dkmbc2ip62nrrpm37vqdobml@dtext.news.tele.dk...
> "Thomas Damgaard" <foo@fjerritslev-gym.dk> skrev :

> Det handler vist om at man kan få fremmet reparationen ved at betale
> et expressgebyr, så ens maskine springer de andre ventende over,

Ja det er godt gjort, forretningen tjener flere penge, og de andre kunder må
så til gengæld vente længere (surt show).

Mvh
O.K.





jan@stevns.net (28-12-2001)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 28-12-01 09:36

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev :

>Ja det er godt gjort, forretningen tjener flere penge, og de andre kunder må
>så til gengæld vente længere (surt show).

Sådan er spillereglerne nu en gang i vores del af verden :)

og så længe den generelle ventetid er indenfor rimelighedernes grænse,
er der ikke rigtigt noget at komme efter - hvis det var din maskine
det handlede om, og du var stærkt afhængig af dens virke, ville du jo
nok betale ved kasse 1 og være glad for ordningen, sådan er vi jo
alle dobbeltmoralske
--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

Peter Makholm (02-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 02-01-02 18:09

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> writes:

> 01/01-02 skal den dækkes under de 2 år. Så kunderne skal i princippet vente
> til efter loven er trådt i kraft med at fremføre sit krav. No?

Hvis vi lige ser bort fra usikkerheden om EU-direktivers retsvirkning
inden de er endeligt implementeret i dansk lovgivning, så er det vel
netop her der er er reklamations*pligt*. Du skal reklamere inden for
rimelig tid ellers mister du muligheden. Altså: No!

--
Når folk spørger mig, om jeg er nørd, bliver jeg altid ilde til mode
og svarer lidt undskyldende: "Nej, jeg bruger RedHat".
-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408612
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste