Blæser på køler
Fra : albert

Dato : 27-12-01 10:48

På min dejlige CBR stopper blæseren når jeg slukker. Det gør biler ikke.

Det vil være ret nemt at ændre på dette, men eftersom der jo ikke er
cirkulation på vandet når motoren er slukket, er jeg kommet lidt i
tvivl om det overhovedet gør en forskel...

mvh Albert
CBR1K

Fra : Thomas Makro

Dato : 27-12-01 11:03

On Thu, 27 Dec 2001 10:48:10 +0100, "albert" <albert@albertsmc.dk>
wrote:

>På min dejlige CBR stopper blæseren når jeg slukker. Det gør biler ikke.
Hej Albert. Det er nu ikke helt korrekt, på nogle biler afbrydes
blæseren sammen med tændingen.

>Det vil være ret nemt at ændre på dette, men eftersom der jo ikke er
>cirkulation på vandet når motoren er slukket, er jeg kommet lidt i
>tvivl om det overhovedet gør en forskel...
Hvorfor vil du ændre på det? Når motoren er slukket, genereres der
ikke mere varme, altså er der ikke grund til at køle mere. Hvorfor
nogle biler så er lavet sådan? Tja, det er vel for at motoren kan være
tilstrækkelig afkølet hvis ejeren kommer tilbage i bilen et øjeblik
efter. Men hvor nødvendigt er det? Har det måske noget at gøre med den
psykologiske effekt, når ejeren og andre forbipasserende kan høre 'det
smarte' i at blæseren starter og stopper?

Tænk over ulemperne ved at lave denne ændring:
Hvis der opstår en overgang risikerer du at blæseren kører indtil der
ikke er mere strøm på batteriet. Når du så kommer tilbage igen...
En MC har et lille batteri, som derfor nemt tømmes af en blæser der
får lov at køre uden at generatoren kører.
Og som du selv skriver: vandet cirkulerer ikke når motoren står
stille, så køleeffekten er begrænset. Så skal du lave en elektrisk
kølevandspumpe der virker sammen med blæseren...

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Peter Sindrup

Dato : 27-12-01 14:28

> Hvorfor vil du ændre på det? Når motoren er slukket, genereres der
> ikke mere varme, altså er der ikke grund til at køle mere.

Det er rigtigt at der ikke længere _genereres_ varme, men der er masser af
_rest_varme, f.eks. i cylindervægge, der først efter at motoren er stoppet,
"bevæger" sig ud mod kølevandet. Så der kan være mange gode grunde til
at fortsætte med at blæsekøle efter motoren er standset/slukket.

Har du aldrig selv oplevet at en motor "koger over" lige precis som den
standses?
Hvis du har, så ved du nu hvorfor.

Peter

Fra : RpR

Dato : 29-12-01 12:32

> Har du aldrig selv oplevet at en motor "koger over" lige precis som den
> standses?
> Hvis du har, så ved du nu hvorfor.

Så engang et videoklip, med en Suzuki af en art mener jeg, der brændte et
helt nyt dæk af. Det tog tid, og den tog MANGE omdrejninger hele tiden, uden
at bevæge sig en tomme, og det kunne blæseren nok ikke klare at køle ned. Da
han (eller dækket?) så var færdig(t), så stillede han den fra sig, og 2 sek
efter så skød den varmeveksleren væk fra MC'en
Kan smide videoen online hvis det har interesse?

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Steffen Skov

Dato : 29-12-01 16:48

Smid den da online, kunne være sjovt at se :)

mvh. Steffen

Fra : RpR

Dato : 29-12-01 17:46

http://www.mopedgallery.com/video/Radiator.wmv

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Bo thomsen, slet alt~

Dato : 30-12-01 12:27

> Kan smide videoen online hvis det har interesse?
det må du meget gerne
mvh
bo thomsen

Fra : RpR

Dato : 30-12-01 16:10

> det må du meget gerne

Kig lidt længere oppe i tråden, hvor jeg svarer på Steffen Skov's indlæg,
der er der et link =)
Ah skidt, her er det igen:

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 27-12-01 15:37

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> psykologiske effekt, når ejeren og andre forbipasserende kan høre 'det
> smarte' i at blæseren starter og stopper?

På min bil sidder der en blæser der køler turbo, manifold og topstykke efter
motoren er blevet slukket. Jeg er glad for det, ikke så meget på grund af
blærerøvseffekten, men fordi jeg tidligere har haft en bil med turbomotor
som ikke havde en sådan køler, hvor motoren blev så varm efter man havde
slukket den, at topstykket ikke kunne holde til det. Så det er skam ikke
noget de kære ingeniører bare har lavet for sjov skyld... som f.eks.
kabinelys der fader ud! :)

Godt nytår

Casper Hundebøl
RF600R
Audi Quattro med køler :)

Fra : Armand

Dato : 27-12-01 15:52

> [...]
> stille, så køleeffekten er begrænset. Så skal du lave en elektrisk
> kølevandspumpe der virker sammen med blæseren...

Min tidligere 900'er Ninja havde en funktion så blæseren startede når
tændingen slukkedes hvis blot kølerens(!) indhold var mere end halvvarm.
Derved kunne man opleve at blæseren først startede når man forlod
modellen (slukket).
Begrundelsen må være at hvis betingelserne er således at kølevandet
bevæger sig over normal-temp. vil det være en fordel at få nedkølet
kølerens indhold inden senere genopstart :-/

Kawa' havde forøvrigt udnyttet denne funktion til endnu en feature: Hvis
olietemperaturen skulle komme over 120°, slog den over til at tænde
kølevandsblæseren efter "tænding-off"-funktionen => tidligere end
normalt!

--
Armand.

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 27-12-01 22:20

du kan jo bare slukke med dødmandsknappen .... så drøner blæseren gladeligt
videre...max 10-30 sek...så kan du jo sætte lås osv i før du tager nøglen
ud.

jeg hørte at hvis blæseren kører når du tager dødmandsknappen, så skal man
lad den køre færdig af hensyn til overtryk i systemet osv pga af
temperaturen motoren stadig afgiver til vandet..osv..om det holder i
byretten aner jeg ikke.

Lasse
MBK med 7 frosne gear

Fra : Allan Juul Larsen

Dato : 03-01-02 19:30

Læste lige jeres diskution ang. at lade blæseren køre videre.

Kan det ikke meget vel tænkes at vandet i motor og køler vil cirkulere af
sig selv (om end langsomt) det varme vand vil mig bekendt stige op og det
kolde vil "falde" ned og ud af køleren og ind i bunden af motoren, blive
varmet op og så videre. Derved vil der stadig være en cirkulation (hvis det
altså kan sive igennem vandpumpen)

Bare en overvejelse.

Allan.