Huslejestigning
Fra : Kai Hoffmann

Dato : 27-12-01 10:07

Davs alle sammen.

Forhistorie. Vi (halvdelen af dem der bor her) købte vores hus i foråret til
andelsboligforening. Vi har efter 9 måneder ikke får det hele på plads
endnu. Huslejen er ikke hævet i 2 år nu.

Jeg sidder lige og kigger på ejendomsvurderingen fra 2000. Der stå at lejen
på lejlighederne her i huset anslået bør være 575Kr/m2. Den er dog på
nuværende 340Kr/m2 om året selvfølgelig. Det er en ret stor forskel vil jeg
mene.

Hvis jeg skriver dette:
På grund af stigende ejendomsskatter og afgifter, skal vi hermed varsle en
huslejeforhøjelse gældende pr. 1-4-2002. Lejen vil blive forhøjet med 322Kr
pr. måned.

Samt tager lejelovens §47-48 med i brevet, slipper jeg så godt fra det?

--

Mvh.
Kai Hoffmann

http://www.hoffmann.cc

Det kan godt være at mad er et modelune,
men jeg tror det er kommet for at blive.

Fra : Peter G C

Dato : 27-12-01 12:12

"Kai Hoffmann" <kai@hoffmann.slet-dette.cc> wrote in message

[klip]

> Samt tager lejelovens §47-48 med i brevet, slipper jeg så godt fra det?

Nej. Du skal gøre nøjagtigt som der står i §§ 47 og 48 - ellers går den
ikke. Betingelserne skal tages meget bogstaveligt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 29-12-01 08:14

Morn.

> Nej. Du skal gøre nøjagtigt som der står i §§ 47 og 48 - ellers går den
> ikke. Betingelserne skal tages meget bogstaveligt.

Hm, nu har jeg læst på det, og kan ikke rigtigt finde ud af hvad jeg har
gjort galt. Jeg har hele §47 med for at vise det ikke er forbedringer der
gør at huslejen skal hæves. Når jeg læser §48, så står der jeg skal skrive
grunden til det, og det har jeg jo gjort. Skal også oplyse om muligheden for
at gøre indsigelse. Og det gør jeg ved at have §48 med. Det eneste jeg kan
se jeg kan gøre anderledes, det er at undlade at have §47 med i brevet. Det
behøver jeg jo sådan set ikke.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 29-12-01 15:35

"Kai Hoffmann" <kai@hoffmann.slet-dette.cc> skrev...

> Hm, nu har jeg læst på det, og kan ikke rigtigt finde ud af hvad jeg har
> gjort galt. Jeg har hele §47 med for at vise det ikke er forbedringer der

SNIP

Hvis huslejestigningen skyldes stigende skatter og afgifter, så er det slet
ikke §§ 47-48 du skal bruge, men derimod §§ 50-51 ff.
Og du skal slet ikke citere paragrafferne i brevet, men derimod lave en
opgørelse over stigningen i forhold til de nu indeholdende skatter og
afgifter med beregning af stigningen (både på års- og månedsbasis) samt
fremtidig leje og evt. angivelse af regulering mv. - og til slut oplyse
lejeren om indsigelsesfrist. Altså du skal gøre _præcis_ som der står i §
50, stk. 2-4 - den går ikke, at man bare sender et skriv, hvor der står: "Nu
stiger din husleje til xx kr. pga. stigende skatter og afgifter" og så
afskrive de relevante paragraffer - du skal formidle budskabet til
lejeren...
Bemærk i øvrigt, at hvis ejendommen er beliggende i en kommune, hvor ML (lov
om midlertidig regulering af boligforholdene) gælder (og lejen i øvrigt er
reguleret som omkostningsbestemt leje), så skal der istedet henvises til §§
10-11 i denne lov.

Det er ikke ret let at gøre det rigtigt, men der er hjælp at hente - fx kan
man hos Ejendomsforeningen Danmark (www.ejendomsf.dk) købe blanketter til
udfyldning, så man ikke selv behøver at opfinde de vises sten...

Mvh. Camilla

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 30-12-01 01:00

Davs.

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> SNIP
>
> Hvis huslejestigningen skyldes stigende skatter og afgifter, så er det
slet
> ikke §§ 47-48 du skal bruge, men derimod §§ 50-51 ff.

Tak for et dejligt og brugbart svar.

Noget andet er så. I ejendomsvurderingen står der at m2 prisen kan være en
del større. Hvor meget skal man lægge i det?