VAT fra england til dk ?!
Fra : Morten Juel

Dato : 26-12-01 23:49

hejsa NG

Jeg går lidt og lure på at købe en GPS fætter, men i england er de MEGET
billigere !!

og så på en af firmaerne's hjemmeside stod der:

Businesses
Business customers within the EC (but not from the UK) who are VAT
registered must include their VAT number with their order. VAT will
automatically be deducted from their order.

Vil det så sige at hvis jeg bestiller den i mit firmas navn, så skal jeg
ikke betale skat ?

Mvh

Morten

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-12-01 00:14

"Morten Juel" <MP@mail1.stofanet.dk> skrev :

>Vil det så sige at hvis jeg bestiller den i mit firmas navn, så skal jeg
>ikke betale skat ?

Du er da røget helt forkert med dit spørgsmål - dk.erhverv er nok
mere stedet (og ja, du undgår engelsk moms)

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : Morten Juel

Dato : 27-12-01 00:13

> Du er da røget helt forkert med dit spørgsmål - dk.erhverv er nok
> mere stedet (og ja, du undgår engelsk moms)
hehe jamen davs jan er du også herinde
Ja jeg har også spurgt der, men vidste ikke helt hvilket sted der var bedst

Mvh
Morten

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-12-01 00:26

>hehe jamen davs jan er du også herinde

Jeps - herrens vegne ere uransagelige

>Ja jeg har også spurgt der, men vidste ikke helt hvilket sted der var bedst

Hehe - der er sgutte meget jura i det ......

Fra : Elmo Jensen

Dato : 27-12-01 17:53

I indlæg <11nk2uop0bv567eo6cmhs6uflffp55rg4a@dtext.news.tele.dk>, skrev
jan@stevns.net følgende....

> Hehe - der er sgutte meget jura i det ......

Nu er det vel dybest set således at alt der kan findes lovtekst om har
med jura at gøre, mens ellers har du da ret i at selve spørgsmålet jo nok
har hjemme her i dk.erhverv

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[news3@ddibbsystem.dk][www/ftp/telnet.ddibbsystem.dk][ICQ 125572551]
[Fidonet 2:236/35][Virnet 9:451/35][Zyxnet 16:45/35][OS2net 81:445/35]

Fra : Morten Juel

Dato : 27-12-01 00:14

> Du er da røget helt forkert med dit spørgsmål - dk.erhverv er nok
> mere stedet (og ja, du undgår engelsk moms)
hmm ja, men slipper jeg så også for DK moms ?!

DVS går jeg helt fri.. eller er her en lille klemme et sted ?

Mvh
Morten

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-12-01 00:29

>hmm ja, men slipper jeg så også for DK moms ?!

Njaehhhh...... hvis tingen kommer med posten, til det kære Toldvæsen
såmænd nok ha' sin del af kagen.

>DVS går jeg helt fri.. eller er her en lille klemme et sted ?

Jeg er lidt usikker , når jeg køber software hjem fra US , betaler jeg
direkte og downloader så revl og krat, så der er ikke umiddelbart moms
på.

(den forklaring var vist noget tåget)

Fra : Claus E Beyer

Dato : 27-12-01 08:07

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Du er da røget helt forkert med dit spørgsmål - dk.erhverv er nok
> mere stedet (og ja, du undgår engelsk moms)

Ja, det svarer jo i sidste ende til at du køber varen herhjemme med
moms og senere trækker beløbet fra igen som udgående moms. Jeg
har hørt at handelen af det engelske firma bliver indberettet til
Told&Skat i Danmark, så man skal nok ikke forsøge "at lave numre".

Claus

Fra : Morten Juel

Dato : 27-12-01 12:43

.. Jeg
> har hørt at handelen af det engelske firma bliver indberettet til
> Told&Skat i Danmark, så man skal nok ikke forsøge "at lave numre".
Hmm på
http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=130147&ov_id=15085
står der at man selv skal inberette !

Mvh
Morten

Fra : Claus E Beyer

Dato : 27-12-01 16:19

"Morten Juel" <MP@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> . Jeg
> Hmm på
> http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=130147&ov_id=15085
> står der at man selv skal inberette !

De to ting udelukker vel ikke hinanden? - Det er da tænkeligt at Told&Skat
i Danmark kræver at man også selv skal indberette, da man ikke stoler på at
systemet med en evt. indberetning fra sælgeren i det andet EU-land vil fungere.

Men som nævnt, har jeg også kun hørt at handelen af det engelske firma bliver
indberettet til Told&Skat i Danmark, så det er ikke sikkert at det forholder sig
således.

Claus

Fra : Erik G Christensen

Dato : 27-12-01 14:50

Morten Juel wrote:

> Jeg går lidt og lure på at købe en GPS fætter, men i england er de MEGET
> billigere !!

> Vil det så sige at hvis jeg bestiller den i mit firmas navn, så skal jeg
> ikke betale skat ?

Har du fået for meget juleøl ?

Du kan købe den hvor du vil, med fradragsret, hvis du bruger den i
firmasammenhæng, og det har intet med momsregler at gøre,

men er det kun til privat, skal du afregne købspris og dansk moms,
hvis den er indkøbt til dit firma, og bruges privat,
men køber du den til privat, afhænger det af, hvor stor omsætning
firmaet i UK har med danmark, om der skal beregnes dansk moms.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Morten Juel

Dato : 27-12-01 16:13

> Har du fået for meget juleøl ?
hehe moms mente jeg

> [...]
> men køber du den til privat, afhænger det af, hvor stor omsætning
> firmaet i UK har med danmark, om der skal beregnes dansk moms.
Jeg ville købe den i UK, der skriver firmaet jo så at de fjerner deres moms
hvis jeg har et dk firma nummer, men det er jo så om der senere kommer en
regning fra T&S, med mindre jeg selv fortæller noget !

Mvh
Morten

Fra : "

Dato : 27-12-01 22:45

"Morten Juel" skrev:

> Vil det så sige at hvis jeg bestiller den i mit firmas
> navn, så skal jeg ikke betale skat ?

Om du (senere) skal betale skat afhænger jo af andet i dit regnskab,
afskrivninger mv.

Jeg tror du mener moms. Her skulle du - i disse EU tider - kunne oplyse dit
danske CVR-nummer, og afregne momsen i danmark istedet. Den moms vil du så
senere kunne fratrække på dit normale momsregnskab.

Læs mere på www.toldskat.dk under Erhverv -> Vejledninger -> Moms ved
EU-Varehandel, hvor der bl.a. står:

"Hvis De køber varer fra momsregistrerede virksomheder i andre EU-lande,
skal De som udgangspunkt betale moms i Danmark. Det sker ved, at varen
sælges til Dem uden moms, hvorefter De selv beregner momsen. De skal anvende
den danske momssats ved beregning af momsen. Det er altså den, der erhverver
varen, der beregner og betaler moms. Når De som køber selv beregner og
betaler momsen, kaldes momsen for erhvervelsesmoms.

De skal ved købet huske at oplyse handelspartneren (sælger) om Deres
momsnummer, da det skal fremgå af fakturaen fra sælger. Hvis Deres
momsnummer ikke fremgår af fakturaen, kan Deres handelspartner ikke sælge
varerne til Dem uden moms. På den måde kommer De til at betale moms af varen
2 gange, idet De stadigvæk skal beregne og betale dansk moms
(erhvervelsesmoms)."

Mvh, Lars

Fra : Morten Juel

Dato : 27-12-01 22:53

ok dvs jeg kommer kun til at betale moms hvis jeg selv skriver det i
regnskabet !?

Bliver T&S så ikke snydt all the time ?

Mvh
Morten

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-12-01 00:26

Scripsit "Morten Juel" <MP@mail1.stofanet.dk>

> ok dvs jeg kommer kun til at betale moms hvis jeg selv skriver det i
> regnskabet !?

Ja - eller hvis du bliver fanget af en rutinemæssig krydsrevision af
dit momsregnskab mod din engelske partners angivelser til sit lokale
skattevæsen.

Du er naturligvis klar over at det er temmelig ulovligt at undlade
at opgive købet til told&skat. (Almindeligt ikke-groft momssvig
straffes med bøde eller fængsel op til 2 år - det er samme
straframme som for produktion og salg af børnepornografi!)

> Bliver T&S så ikke snydt all the time ?

Jo. De har en hel del folk ansat til at kontrollere at folk skriver
deres regnskaber rigtigt.

--
Henning Makholm "Punctuation, is? fun!"

Fra : Knud Berggreen

Dato : 28-12-01 23:15

In <i4nk2usoni9q7s32r3jv3c3mv3tlqpnv0q@dtext.news.tele.dk>, on 12/27/2001
at 12:28 AM, jan@stevns.net said:

>Njaehhhh...... hvis tingen kommer med posten, til det kære Toldvæsen
>såmænd nok ha' sin del af kagen.

Toldvæsenet opkræver ikke moms af postforsendelser som kommer fra andre
EU-lande, men man skal selv beregne momsværdien af købet og opføre den på
sin momsangivelse. Hvis "tingen" så er til firmaet drift kan den beregnede
moms modregnes igen men opføres skal den under alle omstændigheder.

>Jeg er lidt usikker , når jeg køber software hjem fra US , betaler jeg
>direkte og downloader så revl og krat, så der er ikke umiddelbart moms
>på.

>(den forklaring var vist noget tåget)

Ja, men det ændrer ikke noget ved at dine køb er momspligtige selv om
kontrollen ikke er så effektiv. Desuden så er USA ikke en del af EU så der
er slet ingen sammenligning med køb i England eller andre EU-lande.

/Knud

--
Skr keksempler p splittede, sammensatte ord: http://www.fiduso.dk/skraekeksempler.htm
Og de andre sider p sitet er ogs ganske tankev kkende....