Endnu mere ophavsret
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-12-01 23:09

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade
fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug. Sådanne
eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker,
medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren
eller dennes husstand.

Med de seneste tråde angående digital kopiering har jeg netop genlæst
§12 i Lov om ophavsret og faldt over noget - nemlig selve formuleringen
af punkt 5 i stk. 2 i §12.

Her står der, at det ikke er tilladt at fremstille enkelte eksemplarer
dog med den nok så omtalte undtagelse. I princippet betyder det vel, at
det er tilladt at fremstille mange eksemplarer?
(Hvis vi et øjeblik ser bort fra lovens forarbejder, der uddyber hvad
meningen rent faktisk er.)

Et andet spørgsmål er hvilken konsekvens en sådan sprogbøf potentielt
kan få i en evt. retssag?

Det kan vel ikke forventes, at borgerne læser forarbejderne til lovene?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : cheesedealer

Dato : 27-12-01 08:45

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

<klip<
> [...]
> dog med den nok så omtalte undtagelse. I princippet betyder det vel, at
> det er tilladt at fremstille mange eksemplarer?

Hvis vi ser bort fra forarbejder m.v. er det vel hovedreglen, at undtagelser
tolkes indskrænkende. Da undtagelsen knytter sig til ordene "enkelte
eksemplarer" begge steder, ser jeg ingen "bøf".
Som det mindre i det mere kan du næppe komme igennem med mere end "enkelte
eksemplarer" til personlig brug.

PH

Fra : Jakob Paikin

Dato : 27-12-01 09:33

On Wed, 26 Dec 2001 22:08:44 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

> [...]

>Med de seneste tråde angående digital kopiering har jeg netop genlæst
>§12 i Lov om ophavsret og faldt over noget - nemlig selve formuleringen

Den er ikke specielt let at forstå - enig.

>Her står der, at det ikke er tilladt at fremstille enkelte eksemplarer
>dog med den nok så omtalte undtagelse. I princippet betyder det vel, at
>det er tilladt at fremstille mange eksemplarer?

Nej - eller i hvert fald kun hvis man overser/misforstår ordet
"medmindre". Stk. 5 falder i to led:

Første led (frem til "værker,") gentager hvad der allerede står andre
steder i loven: At § 12, stk. 1 ikke gælder for digitale værker.

Andet led (fra og med "medmindre") indeholder en undtagelse til første
led (der i øvrigt er en undtagelse til stk. 1). Det kan næppe
sprogligt læse på nogen anden måden end at "medmindre" henviser til
første led af stk. 5 - ikke til stk. 1.

Men det kunne nok være formuleret mere ligefremt.

>Et andet spørgsmål er hvilken konsekvens en sådan sprogbøf potentielt
>kan få i en evt. retssag?

Efter min opfattelse: Ingen.

Primært fordi stk. 5 - så vidt jeg kan se - ikke kan læses som en
tilladelse til andet end at fremstille enkelte eksemplarer. Men også
til dels fordi ukendskab til loven (uanset hvor snørklet den er
formuleret) ikke medfører ansvarsfrihed.

Tænk på skattelovgivningen - den er uforståelig selv for jurister, men
er alligevel fuldt bindende for borgerne.

>Det kan vel ikke forventes, at borgerne læser forarbejderne til lovene?

Nej. Men de færreste borgere læser overhovedet loven - men den er
gældende alligevel.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter G C

Dato : 27-12-01 10:27

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message

[klip]

> Det kan vel ikke forventes, at borgerne læser forarbejderne til lovene?

Næh - hvad kan man i det hele taget forvente? Der er jo (næsten) ingen unden
for den juridisk verden (Tm hos paranioa-drengene) som læser landets love.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-12-01 20:58

Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk>

> [...]

> dog med den nok så omtalte undtagelse. I princippet betyder det vel, at
> det er tilladt at fremstille mange eksemplarer?

Nej, for også tilladelsen i stk. 1 er begrænset til enkelte
eksemplarer.

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-12-01 12:46

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

> Nej, for også tilladelsen i stk. 1 er begrænset til enkelte
> eksemplarer.

Ahh, tak skal du have. Det havde jeg da lige overset - nu giver
ordlyden af § igen mening.