Garanti vs Reklamationsret
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 26-12-01 22:46

Er der nogen der kan forklare mig forskellen mellem Garanti og Reklamations
ret ?

I øjeblikket er der en del butikker der tilbyder 2 års Garanti og efter
nytår bliver det 2 års Reklamationsret.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : "

Dato : 26-12-01 23:02

"Michael Lund Sørensen" skrev:

> Er der nogen der kan forklare mig forskellen
> mellem Garanti og Reklamations ret ?

Reklamationsret er den lovbefalede.

Benyttes ordet garanti istedet, skal forretningen stille kunden bedre end
loven (give nogle extra fordele ect).

Mvh, Lars

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 27-12-01 12:20

> Reklamationsret er den lovbefalede.
>
> Benyttes ordet garanti istedet, skal forretningen stille kunden bedre end
> loven (give nogle extra fordele ect).
>
> Mvh, Lars

Takker (også til Bertel).

Det giver mening.
Expert giver 2 års garanti til 31.1.02, derefter "kun" 2 års
reklamationsret.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-12-01 08:55

Michael Lund Sørensen skrev:

>Er der nogen der kan forklare mig forskellen mellem Garanti og Reklamations
>ret ?

Et eksempel:

Du køber en plasticfløjte til 25 øre uden garanti. Den går i
stykker efter 3 måneder. Du klager i forretningen. Sælger:

- Det må være klart at man ikke kan forvente ret meget af en vare
til 25 øre. At den går i stykker nu, er således ikke en fejl der
var til stede ved købet. Det er en egenskab ved varen.

Med 1 års (uspecificeret) garanti:
- Øjeblik hr. ... [Henter en ny fløjte] ... Værs'go.

Men som Lars indirekte anfører, behøver garanti ikke gå på
holdbarheden. Det kunne f.eks. være en prisgaranti, og så ville
der heller ikke være adgang til at få byttet fløjten.

--
Bertel