Tilbageførsel af Visakort beløb
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 26-12-01 11:24

Jeg ved, at man kan gå ned i sin bank og få dem til at tilbageføre beløb,
som er blevet trukket på ens Visakort, ved f.eks køb på internettet.

Hvor lang tids frist har man, indenfor hvilken man skal reagere, hvis man
vil have sine penge tilbage ?

Køber måske en vare, og forhandleren skriver, at hvis produket indenfor 10
dage, viser sig at være defekt, så kan man sende det retur, og få et nyt.

Hvis nu produket viser sig defekt, efter de 10 dage er gået, og forhandleren
ikke vil tage produket retur, kan jeg så gå i min bank og bede dem
tilbageføre mine penge igen ? Det er i nærheden af 4000-5000 kr.

Forhandleren ligger i Hong Kong, så det er lidt surt hvis pengene viser sig
spildt efter 10 dage, og jeg ikke kan gøre noget ved det.

Hvilke muligheder har jeg hvis det går galt ? Kan jeg få mine penge tilbage
?

Thomas

Fra : "

Dato : 26-12-01 13:40

"Thomas Mouritsen" skrev:

> Jeg ved, at man kan gå ned i sin bank og få dem
> til at tilbageføre beløb, som er blevet trukket på
> ens Visakort, ved f.eks køb på internettet.

Det gælder kun hvis beløbet uberettiget er blevet trukket fra din konto.

Din handel er gennemført, og så er der ingen mulighed for at få tilbageført
pengene via banken. At varen er gået i stykker nu, er alene et mellemværende
imellem dig og forhandleren i Hong Kong.

Det er desværre den risiko man må leve med ved fjernhandler over nettet.
Altså at man ikke nyder samme forbrugerbeskyttelse som ved handler indenfor
DK og EU, og selv skal sørge for alt det praktiske med at overtale
forhandleren og få varen sendt derned for reparation.

Mvh, Lars

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 26-12-01 17:47

"<LL>" <lars@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse

> [...]
> pengene via banken. At varen er gået i stykker nu, er alene et
mellemværende
> imellem dig og forhandleren i Hong Kong.

Ok. Så vil jeg lade være med at bestille noget fra Hong Kong.

Det tør jeg sgu ikke så.

Thomas