Jagtriffel
Fra : Lars Ibsgaard Olesen

Dato : 26-12-01 08:06

Hej alle.
Jeg skal til at købe mig en jagtriffel efter nytår da jeg er ny jæger.
Så er der jo mange spørgsmål.
Hva kaliber er best. 6,5x55 308 30.06 jeg tænker pris på patroner.Til Jagt
og skydebane.

Hilsen Lars Ibsgaard Olesen.

Fra : Peder Porse

Dato : 26-12-01 11:15

Der er 1000 meninger om havd der er det rigtige.

Først og frememst drejer det sig om, hvad du skal jage med den,

Er det "kun" råvildt eller stort set råvildt, vil jeg foreslå 6,5x55.

Du får en all-round riffel , ganske vist i den "mindre" ende, men
absolut anvendelig. Du kan få ammunition til alt vildt der må jages i
DK. Du kan få relativ billig træningsammunition, og du kan selv lade
(kursus påkrævet) eller få kammerater til at lade speciel ammunition til
jagt.

Samtidig får du en riffel med beskeden rekyle, noget der er vigtigt for
en del nye (og gamle) skytter.

Men det vigtigste er træning på en skydebane men en riffelinstruktør ved
din side.

Knæk og bræk.

Har du bestået riffelprøven?
pp

Fra : Kim Kølerfeldt

Dato : 28-12-01 17:30

Hvis du primært går efter råvildt, så vil jeg anbefale en 6,5 x 55 med en
god kikkert. Glem alt om billigkikkerter.

Jeg har i mange år brugt en forholdsvis billig riffel - en gammel
militærriffel med en god kikkert. Det kan sagtens gå. Jeg købte riflen
"brugt", dvs. efter den var færdig som Militærriffel har den fået et nyt
jagtskæfte. Den havde kun skudt ca. 10 skud efter endt renovering. Pris med
en god 3 - 9 x 40 Jilas-kikkert = 1.800,-.

Det vigtigste du skal kigge efter ved en riffel er aftrækket. Du kan godt få
en knaldgod kikkert til ca. 2.000,-. hvis du handler de rigtige steder. Jeg
har een, jeg kan anbefale in case - han bor på Fyn.

Knæk & bræk.

M.v.h. Kim Kølerfeldt

Fra : Jack Jensen

Dato : 30-12-01 19:16

> [...]
> Så er der jo mange spørgsmål.
> Hva kaliber er best. 6,5x55 308 30.06 jeg tænker pris på patroner.Til

Hej

Jeg kan anbefale en 6,5x55 med en god kikkert.
Jeg har selv en Tikka, links, 6,5x55 med en Zeiz 3-9x56 kikkert monteret.
Den kan dække hele spektret fra råvildt til elg.
Jeg har selv skudt 5 elge med denne kaliber - uden problem.

Men det er en smags sag.

Det gode ved en 6,5x55 er at der er næsten ingen rekyl.
Derfor kommer du sandsynligvis til at træne mere med den - og det er alfa og
omega (at du lærer din riffel at kende og bliver helt fortrolig med den).

Mange af dem der har 308 og 30-06 skyder kun 1-3 skud inden de går på jagt.
(fordi de er bange for rekylen). - Og det er desværre rigtigt.

Mvh
Jack

Fra : Jack Jensen

Dato : 30-12-01 19:18