Digital kopiering - En gang til for Arvepr~
Fra : Anders Houmark

Dato : 26-12-01 00:53

Hejsa, jeg vil gerne lige have noget afklaret omkring den nye lov om digital
kopiering:
Som jeg har forstået det, må jeg låne en original cd af en ven, kopiere den
til mig selv (og bruge den i hjemmet) og så aflevere den originale cd
tilbage.. mon det er rigtigt?

--
Anders Houmark
Reality kills innocence.

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-12-01 00:56

Anders Houmark skrev i meddelelsen
<4h8W7.3648$aS.489150@news010.worldonline.dk>...
> [...]
>Som jeg har forstået det, må jeg låne en original cd af en ven, kopiere den
>til mig selv (og bruge den i hjemmet) og så aflevere den originale cd

Kom lige på noget mere:
Hvis ovenstående er lovligt så tænker jeg bare, at man kan lave et kæmpe
netværk i dk, hvor én køber en cd og de resterende 4.999.999 mennesker låner
den, og kopiere den. Og så er det stadig fuldt lovligt. ( ikke kopi af kopi,
men kopi af original, det vil godt nok tage sin tid.. )

Fra : Mickey

Dato : 26-12-01 01:20

"Anders Houmark" <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kopi,
> men kopi af original, det vil godt nok tage sin tid.. )

ja, det ville være fuldt lovligt - med mindre det ville bommes på at det er
ulovlig udlånstjeneste :/

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 26-12-01 11:48

On Wed, 26 Dec 2001 01:20:07 +0100, "Mickey" <news002@susie.dk> wrote:

>ja, det ville være fuldt lovligt - med mindre det ville bommes på at det er
>ulovlig udlånstjeneste :/

Nej, det vil være fuldt Ulovligt - digital kopiering er kun lovligt
til fremstillerens personlige brug.

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-12-01 13:53

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

> Nej, det vil være fuldt Ulovligt - digital kopiering er kun lovligt
> til fremstillerens personlige brug.

Det vil være lovligt. Prøv at læs, hvad Anders skriver:

Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 26-12-01 14:08

On Wed, 26 Dec 2001 12:52:30 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

>Det vil være lovligt. Prøv at læs, hvad Anders skriver:
>
>"og de resterende 4.999.999 mennesker låner
>den, og kopiere den."

Ups - det har du ret i. Det var formuleringen med "netværk" der snød
mig - jeg tænkte et digital netværk.

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-12-01 14:22

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

> Ups - det har du ret i. Det var formuleringen med "netværk" der snød
> mig - jeg tænkte et digital netværk.

Ahh ja, det er klart og så vil den naturligvis ikke gå.

En anden ting jeg dog kommer til at tænke på er om det dog ikke kan
være en omgåelse af loven alligevel, hvis en CD udlånes til et stort
antal personer. Bibliotekerne gør selvfølgelig noget tilsvarende men
mig bekendt betaler de biblioteksafgift til forfattere mv. Nogen bud
på om det gør en forskel?

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-12-01 14:43

Morten Bjergstrøm skrev i meddelelsen ...
>Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

Hej alle sammen, og tak for hjælpen.

>Ahh ja, det er klart og så vil den naturligvis ikke gå.

OK, det er nu en ret underlig regel. Hvis man ikke bliver fanget i
"gerningsøjeblikket" under f.eks. en kopiering, så kan man ikke rigtig
"knaldes" for ulovlig kopiering, selvom man f.eks. har en masse MP3 sange
(som er ophavs rettigheds beskyttet osv), hvis der ikke kan findes spor på
at man har kopieret det fra en anden kopi.

> [...]
>antal personer. Bibliotekerne gør selvfølgelig noget tilsvarende men
>mig bekendt betaler de biblioteksafgift til forfattere mv. Nogen bud

Jeg skal ikke kunne sige om det gør en forskel, men jeg ved ( pga. min far
er bibliotikar, og er/har været på holdet som indkøber materialer til udlån)
at de ikke betaler afgift på cd'er eller bøger. De betaler dog ca. 1200 for
videobånd og DVD..

Når året er omme kan forfatterene så søge om nogle penge, efter hvor mange
kopier af deres bøger der står i bibliotekerne.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 26-12-01 14:56

On Wed, 26 Dec 2001 14:42:56 +0100, "Anders Houmark"
<alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> wrote:

> [...]
>(som er ophavs rettigheds beskyttet osv), hvis der ikke kan findes spor på
>at man har kopieret det fra en anden kopi.

Det er et rent bevismæssigt problem, og jeg mener ikke man generelt
kan afvise at et tilstrækkeligt bevis kan føres.

Men derudover er jeg enig i, at lovændringen er konstrueret temmelig
besynderligt.

--
Jakob Paikin

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 26-12-01 17:51

Morten Bjergstrøm wrote
> En anden ting jeg dog kommer til at tænke på er om det dog ikke kan
> være en omgåelse af loven alligevel, hvis en CD udlånes til et stort
> antal personer.

Jeg mener at CD'en kun må udlånes til, og kopieres af personer i din
nære omgangskreds. Hvad er den nære omgangskreds så? Det er vel som man
ser på det, men det er næppe hele Danmarks befolkning.

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil maile til mig!
www: http://www.sjl.dk/ - ICQ: 83 60 347

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-12-01 23:14

"Søren Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk> skrev:

> Jeg mener at CD'en kun må udlånes til, og kopieres af personer i
> din nære omgangskreds. Hvad er den nære omgangskreds så? Det er
> vel som man ser på det, men det er næppe hele Danmarks befolkning.

Du har muligvis ret, men i praksis mener jeg ikke, det er muligt at
definere, hvad den nære omgangskreds er.

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-12-01 20:55

Scripsit "Søren Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk>
> Morten Bjergstrøm wrote

> Jeg mener at CD'en kun må udlånes til, og kopieres af personer i din
> nære omgangskreds.

På hvilket grundlag?

--
Henning Makholm "You have nothing but pretty lights!"

Fra : Jakob Paikin

Dato : 26-12-01 11:48

On Wed, 26 Dec 2001 00:55:33 +0100, "Anders Houmark"
> [...]

>den, og kopiere den. Og så er det stadig fuldt lovligt. ( ikke kopi af kopi,
>men kopi af original, det vil godt nok tage sin tid.. )

Det er overhovedet ikke spor lovligt.

Den nye regel tillader kopiering til _personligt brug_ - det forstås
som anvendelse i husstanden (vel at mærke fremstillerens husstand).

Da alle Danmarks andre husstande ikke er del af din husstand - med
eller uden netværk - er din fremgangsmåde ikke lovlig.

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-12-01 13:54

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

> Det er overhovedet ikke spor lovligt.

Jo.

> Den nye regel tillader kopiering til _personligt brug_
> - det forstås
> som anvendelse i husstanden (vel at mærke fremstillerens husstand).

Korrekt men der er intet ulovligt i at udlåne en original CD til andre,
der selv laver kopien.

> Da alle Danmarks andre husstande ikke er del af din husstand - med
> eller uden netværk - er din fremgangsmåde ikke lovlig.

Det er stadig ikke rigtigt.

Fra : Mickey

Dato : 26-12-01 15:59

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Da alle Danmarks andre husstande ikke er del af din husstand - med
> eller uden netværk - er din fremgangsmåde ikke lovlig.

men jeg må da gerne låne hans cd og kopiere den ikke ?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 26-12-01 17:08

On Wed, 26 Dec 2001 15:58:49 +0100, "Mickey" <news002@susie.dk> wrote:

>men jeg må da gerne låne hans cd og kopiere den ikke ?

Som jeg skrev i et svar til Morten Bjergstrøm havde jeg fejl-læst
spørgsmålet.

I princippet er det lovligt at lade hele befolkningen låne en CD.

--
Jakob Paikin

Fra : Mickey

Dato : 27-12-01 02:53

> Som jeg skrev i et svar til Morten Bjergstrøm havde jeg fejl-læst
> spørgsmålet.
>
> I princippet er det lovligt at lade hele befolkningen låne en CD.

i praksis skal der vel betales biblioteksafgift....

Fra : Anders Houmark

Dato : 28-12-01 05:11

Mickey skrev i meddelelsen ...
>"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse

>i praksis skal der vel betales biblioteksafgift....

Biblioteket betaler ikke afgift ( ud over den du selv betaler i butikkerne )
når de indkøber cd'er eller bøger. Det er kun ved indkøb af VHS eller DVD
medierne de betaler afgift.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-12-01 12:55

> [...]

> butikkerne ) når de indkøber cd'er eller bøger. Det er kun ved
> indkøb af VHS eller DVD medierne de betaler afgift.

Hvert år bliver, der udbetalt penge til forfattere mv. på grundlag af
det materiale de har stående på bibliotekerne. Det er det jeg omtaler
som afgift.

Fra : Anders Houmark

Dato : 28-12-01 14:39

Morten Bjergstrøm skrev i meddelelsen ...

>Hvert år bliver, der udbetalt penge til forfattere mv. på grundlag af
>det materiale de har stående på bibliotekerne. Det er det jeg omtaler
>som afgift.

Ja ok, men det har jeg også skrevet i et andet indlæg i denne tråd ( d.
26-12 kl. 14:22 )

Fra : Mickey

Dato : 26-12-01 01:20

> Som jeg har forstået det, må jeg låne en original cd af en ven, kopiere
den
> til mig selv (og bruge den i hjemmet) og så aflevere den originale cd
> tilbage.. mon det er rigtigt?

helt korrekt

Fra : Jakob Paikin

Dato : 26-12-01 11:46

On Wed, 26 Dec 2001 00:53:01 +0100, "Anders Houmark"

Korrekt. Se evt. www.dklaw.dk/nyheder/jnyt01-2.html

--
Jakob Paikin