VBA Office XP Dynamik
Fra : Tue Hellstern

Dato : 24-12-01 16:16

Hej og god jul,
Er det muligt vis VBA kode at styre antallet af tekstbokse på en userform.
Iden er at der i nogel tilfælde skal være f.eks. 3 tekstbokse men i andre
tilfælde skal der være 5 tekstbokse på en given userforn. Er dette muligt
via kode?
I det gamle WordBasic "tegnede" man tekstbokse osv. via kode, men havd med
VBA.

Hilsen
Tue

Fra : pre

Dato : 24-12-01 19:15

Hej Tue
Jeg tror ikke du kan forvente et konkret svar på et så hypotetisk spørgsmål.
Jeg plejer at sige at man med VBA kan få alt hvad defineres kan, men jeg
ville ikke selv spilde krudt på at skulle gætte på både formål, omfang m.m.
Generelt skal textboxe defineres fra starten, men det er teoretisk muligt at
"hide".

pre

Fra : Tue Hellstern

Dato : 25-12-01 11:44

Hej Pre,
God jul,

> [...]
m.m.
> Generelt skal textboxe defineres fra starten, men det er teoretisk muligt

Det er ikke så hypotetisk, jeg har behov for at få vist et bestemt antal
tekstbokse eller evt. andre kontroller i forhold til nogle andre valg og i
forhold til nogle oplysninger der står i en database. Spørgsmålet er helt
konkret om det kan lade sig gøre at "tegne"/Oprette disse vis kode eller om
de skal oprettes før min kode afvikles og så bruge muligheden med hide/show.
I den forbindelse kom jeg til at tænke på den gamle WordBasic hvor, så vidt
jeg husker, man skrev oprettelse af både forms og kontroller direkte i
koden, men jeg er ikke meget for at bruge WordBasic kode i min VBA kode,
selvom det er muligt.

Så spørgsmålet en gang til er det muligt at oprette en tekstboks via kode

Hilsen

Tue

Fra : pre

Dato : 25-12-01 19:44

Hej Tue
Det var ikke for ar være negativ at jeg krøb udenom, men jeg er lidt presset
pt. og tanken om alle de boxe, med hver sit sæt af kode var næsten ikke til
at bære. Og stadig ville jeg nok prøve at finde en enklere vej - uden at at
forklejne Mikkels udspil.
Iøvrigt - hvis du ikke selv har opdaget det, så findes der en begavet liste
over Wordbasics kommandoer, med en "oversættelse" til VBA. Det kan måske
hjælpe dig i en situation.
(VBA´s hjælpetekster - Wordbasic).
Hold nu fri et par dage, ha´ en go´ Nytårsaften og et godt Nytår.

Fra : Tue Hellstern

Dato : 25-12-01 20:55

Hej Pre,
> [...]
til
> at bære. Og stadig ville jeg nok prøve at finde en enklere vej - uden at
Idene skulle være at alle kanpper laves dynamisk i forhold til nogle værdier
i en databasen.
Så det er faktisk for at gøre det nemmere

> [...]
liste
> over Wordbasics kommandoer, med en "oversættelse" til VBA. Det kan måske
Tak - den ´har jeg haft glæde af før.

> Hold nu fri et par dage, ha´ en go´ Nytårsaften og et godt Nytår.

Det vil jeg overveje - hvad med dig selv??? )

Godt nytår
Tue

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 25-12-01 13:16

"Tue Hellstern" <info@f1-support.dk> wrote in message news:3c274705$0$89121$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> tekstbokse men i andre tilfælde skal der være 5 tekstbokse på en
> given userforn. Er dette muligt via kode?
Ja se længere nede
> I det gamle WordBasic "tegnede" man tekstbokse osv. via kode,
> men hvad med VBA.
>
> Hilsen
> Tue
Hej Tue

I dette lille eksempel indtaster man antallet af tekstbokse i A2
(skal være mellem 1 og 5 i dette tilfælde). Man kan så klikke på en
knap, som viser UserForm1 med det tilsvarende antal af
tekstbokse.

Koden for knappen.

Private Sub cmdOpenForm_Click()
UserForm1.Show
End Sub

I UserForm1 er følgende kode indsat:

Private Sub UserForm_Activate()
Dim intNumberOfBokses As Integer
Dim i As Integer
Dim intPlace As Integer
Dim ctrlControl As Control

' Antallet af tekstbokse
intNumberOfBokses = Sheets("Ark1").Range("A2:A2")

If intNumberOfBokses < 1 Or _
intNumberOfBokses > 5 Then
MsgBox "Forkert antal bokse"
UserForm1.Hide
Exit Sub
End If

' Fjern alle eksisterende elementer
While UserForm1.Controls.Count > 0
UserForm1.Controls.Remove 0
Wend

intPlace = 30

For i = 0 To intNumberOfBokses - 1
' For hver tekstbok opret den med navnet "Tekst" & i
Set ctrlControl = Controls.Add( _
"Forms.TextBox.1", "Tekst" & i, True)
' Placering i forhold til venstre kant
ctrlControl.Left = intPlace
ctrlControl.Top = 30
ctrlControl.Text = "Test : " & ctrlControl.Name
intPlace = intPlace + ctrlControl.Width + 20
Next i
End Sub

Koden er hurtigt klippet samme og normalt bruger jeg ikke Activate
hændelsen til dette, men jeg tror at du kan bruge eksemplet til
noget .
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Tue Hellstern

Dato : 25-12-01 16:41

Hej Mikkel,
God jul, Det var lige noget i den retning jeg ledete efter.
Jeg arbejder vidre med dit eksempel.
Tak, for hjælpen

Tue

Fra : Tue Hellstern

Dato : 26-12-01 01:34

Hej,

Nu har jeg fået styr på placeringen af knapper og antallet er styret fra en
tabel i en Access database.

Men hvordan får jeg lagt kode under disse knapper eller kode der bruger
værdien i disse kontroller.

Jeg har en Checkboks som burde hede chkBoks1, men hvis jeg prøver med noget
kode der skal aktiveres når der er hak i denne så fejler koden, der findes
ingen kontrol ved det navn. Så har jeg jo ikke meget glæde af at have
kontroller

Hilsen

Tue

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 28-12-01 13:23

"Tue Hellstern" <info@f1-support.dk> wrote in message news:3c291b47$0$5503$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> prøver med noget kode der skal aktiveres når der er hak i denne
> så fejler koden, der findes ingen kontrol ved det navn. Så har jeg

Hej Tue

Jeg har kigget lidt på www.deja.com efter løsninger, og det ser ikke
ud til, at det er så let, som jeg forventede. Men her er de få løsninger
jeg har fundet (nogle meget lange links).

Assign macro to command button at runtime?
http://groups.google.com/groups?hl=da&threadm=Ok0TEUXQ%24GA.261%40cppssbbsa02.microsoft.com&rnum=42&prev=/groups%3Fq%3D%252Bexcel%2B
vba%2Bdynamic%2Bcontrol%2Bcode%26start%3D40%26hl%3Dda%26rnum%3D42%26selm%3DOk0TEUXQ%2524GA.261%2540cppssbbsa02.microsoft.com

Dynamic checkbox events
http://groups.google.com/groups?hl=da&threadm=3d1eb4db.0110041423.2b610677%40posting.google.com&rnum=6&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26rnum
%3D6%26selm%3D3d1eb4db.0110041423.2b610677%2540posting.google.com
Specielt denne besked
http://groups.google.com/groups?hl=da&rnum=6&selm=3d1eb4db.0110041423.2b610677%40posting.google.com

Ellers prøv at stille spørgsmålet i
da de fleste eksperter hænger ud her.