Byggereglement
Fra : Kat

Dato : 24-12-01 12:58

Hvor gældende er "Byggereglement for småhuse 1998"?
Altså:
Skal bygherre overholde det skrevne i dette reglement?
Bør man blande sim advokat ind i _sagen_, når visse dele fra
dette reglement ikke er overholdt i byggeriet? Eller skal man
først gå til bygherren selv med manglerne?
Vi har en del fugt i huset - det driver ned ad vinduerne
indvendigt. Og sådan som vi læser reglementet, så skal der være
udluftningsmulighed ud over at åbne vinduer og døre f.eks. i form
af trækkanaler i vinduerne. Dette har vi ikke - vi kan kun lufte
ud ved at åbne døre og vinduer, og når alt er lukket sker der jo
ingen luftskifte.
Altså er reglementet ikke overholdt (Afsnit 6 - indeklima).
--
/kat
---

Fra : alexbo

Dato : 24-12-01 15:41

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk>

> Bør man blande sim advokat ind i _sagen

Uanset hvad man er utilfreds med, bør man først sige det til den
ansvarlige.

Men hvad er der egentlig i vejen med at åbne vinduet, det giver mindre
varmetab end en ventilationsdims der er åben hele tiden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kat

Dato : 24-12-01 15:55

alexbo skrev:
> Uanset hvad man er utilfreds med, bør man først sige det til
den
> ansvarlige.

Det er nok det mest rigtige.

> Men hvad er der egentlig i vejen med at åbne vinduet, det giver
mindre
> varmetab end en ventilationsdims der er åben hele tiden.

Nu er det en ret kold årstid lige nu, og her er så meget dug/vand
at det driver. Ikke engang halve og hele timers åbent vindue kan
lufte nok ud. Så det bedste ville være, hvis der var bare lidt
konstant luftudskiftning. Vamretabet er lige nu den mindste
bekymring! Jeg er sørme mere bekymret for at skulle have skiftet
alle vinduer om få år p.gr.a. råd og svamp. Så jeg er da ude på
at få det rettet, inden det det kommer så vidt.
--
/kat
---

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-12-01 17:22

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> skrev Mon, 24 Dec 2001 15:55:02 +0100

>at det driver. Ikke engang halve og hele timers åbent vindue kan
>lufte nok ud. Så det bedste ville være, hvis der var bare lidt
>konstant luftudskiftning.

Det har ikke meget med jura at gøre. Men det forholder sig altså lige
omvendt.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kiksekage

Dato : 25-12-01 09:22

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> skrev i en meddelelse news:onHV7.3337$aS.429522@news010.worldonline.dk...
> Nu er det en ret kold årstid lige nu, og her er så meget dug/vand
> at det driver. Ikke engang halve og hele timers åbent vindue kan
> lufte nok ud.

Med så store mængder, så lyder det som om, der kan være
noget i jeres adfærd, der medvirker til denne dug.

F.eks. tørre tøj indendørs, forkert/uhensigtsmæssig tilslutning af tørretumbleren til udluftning, manglende brug af emfang under
madlavning, manglende udluftning fra baderum. Og endelig manglende udluftning efter nattesøvnen.

Check alt det, der kan skabe fugt - eksperimenter med det
inden I foretager jer noget.......... Det vil være sådanne "beviser"
I alligevel skal levere, hvis I ender i en "sag".

MH

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-12-01 01:20

On Mon, 24 Dec 2001 12:58:21 +0100, "Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk>
wrote:

>Hvor gældende er "Byggereglement for småhuse 1998"?
>Altså:
>Skal bygherre overholde det skrevne i dette reglement?
Som udgangspunkt: Ja.

>Bør man blande sim advokat ind i _sagen_, når visse dele fra
>dette reglement ikke er overholdt i byggeriet? Eller skal man
>først gå til bygherren selv med manglerne?
Man går til bygherren først.

> [...]
>af trækkanaler i vinduerne. Dette har vi ikke - vi kan kun lufte
>ud ved at åbne døre og vinduer, og når alt er lukket sker der jo
Det er jo meget fint, men, hvad er det bygherren har bygget/lavet ?
Et nyt hus (typehus/arkitekttegnet) ? En komplet renovering af et
eksisterende hus ? Sat nye vinduer i huset ?

>Altså er reglementet ikke overholdt (Afsnit 6 - indeklima).
Det kommer nok an på hvad han har lavet. Hvis der bare er sat nye
vinduer i, burde han havde anbefalet at få monteret ekstra
ventilation.

/Hans

Fra : Kat

Dato : 25-12-01 13:43

Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> Et nyt hus (typehus/arkitekttegnet) ? En komplet renovering af
et
> eksisterende hus ? Sat nye vinduer i huset ?

Det er et nybygget arkitekttegnet hus .

Men jeg er forvirret over tråden.
For fugt eller ej er mit spørgsmål vel egentlig:
Om håndværkere/bygherre _skal_ overholde "Byggereglement for
småhuse 1998" - Udfærdiget i medfør af §§ 3, 5 og 16, stk 3-4
i byggeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 452 af 24 juni 1998?
For lille mig ser det ud til at være en (del af en) lov - og
dermed skal den vel overholdes?

Undskyld hvis jeg ikke har evnet at spørge korrekt og dermed
drejet tråden i den forkerte retning (Arne Feldborg).
/kat

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-12-01 15:22

On Tue, 25 Dec 2001 13:42:42 +0100, "Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk>
wrote:

>bygget/lavet ?
>et
>
>Det er et nybygget arkitekttegnet hus .
Fint, så skal du nok have en snak med akitekten. Det er vel hans
tegninger der ligger til grund for det som håndværkerne laver (har
givet tilbud på).
Håndværkerne laver jo nok et sådan stykke arbejde på tilbud, og det
tilbud indeholder ikke mere end hvad din arkitekt har sagt/skrevet det
skal (love og regler upåagtet). Har arkitekten glemt udluftning, har
ham jo nok et problem. (Der findes vinduer med en særlig
"ventilationsstilling", måske har du sådanne og du ved det bare ikke)
Hvis arkitekten bliver svær at tale med (ikke vil/kan se problemet)
bør du straks kontakte en advokat.

Hvis huset lige blevet færdigt og du lige er flyttet ind, er der nok
meget "byggefugt", det nok en meget god ide at leje et par affugtere
og lade dem køre konstant i en uge eller to.

> [...]
>i byggeloven, jf. lovbekendtgørelse
>nr. 452 af 24 juni 1998?
>For lille mig ser det ud til at være en (del af en) lov - og
Selvfølig skal et nyt hus overholde de bestemmelser der står i BRS98
(med tilllæg 1 og 2) Det bør en arkitekt også vide.

>Undskyld hvis jeg ikke har evnet at spørge korrekt og dermed
>drejet tråden i den forkerte retning (Arne Feldborg).
>/kat
Man skal jo starte et sted.

/Hans

Fra : Peter G C

Dato : 27-12-01 10:20

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> wrote in message
> Hvor gældende er "Byggereglement for småhuse 1998"?
> Altså:

Ja - men i forhold til hvem?

> Skal bygherre overholde det skrevne i dette reglement?

Er det ikke dig, der er bygherre? Spørgsmålet er vel, om entreprenøren eller
hvem der nu har fået opgaven med at opføre huset, skal følge disse regler og
hvad manglende overholdelse medfører.

Hvem har du kontrakt med?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kat

Dato : 27-12-01 13:43

Peter G C skrev:

> Ja - men i forhold til hvem?

I forhold til mig som køber og arkitekten og bygherren som
opførte huset.
Er der fejl og mangler skal disse jo rettes - og så spørger jeg,
om man så kan bruge BRS98 som reglesæt?

> Er det ikke dig, der er bygherre?

Jeg er ikke selv bygherre. Vi kom ind i huskøbet, da der stort
set kun manglede inventaret. Vi har derfor købt det af bygherrre
selv.

> Spørgsmålet er vel, om entreprenøren eller
> hvem der nu har fået opgaven med at opføre huset, skal følge
disse regler og
> hvad manglende overholdelse medfører.

Jeps, sådan kan man også godt sige det.

> Hvem har du kontrakt med?

Købskontrakt med bygherre/sælger.

Fra : Peter G C

Dato : 27-12-01 14:32

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> wrote in message

[klip]

> Købskontrakt med bygherre/sælger.

Så må du henvende dig til sælger. Det er klart, at et nybygget hus skal leve
op til de normer, der er gældende for byggeriet - herunder byggereglementet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kat

Dato : 27-12-01 22:20

Peter G C skrev:

> [...]
hus skal leve
> op til de normer, der er gældende for byggeriet - herunder

Tak for dit svar.
Vi er nu gået videre/tilbage til sælger, som vil foreligge
arkitekten sagen og så må vi håbe, at tingene ordner sig til
alles tilfredsstillelse
--
/kat
---