Denne uge i værkstedet - se billeder under~
Fra : Claus Rittig

Dato : 23-12-01 16:09

Denne uge i værkstedet.

Nu er det vinter, med sne und alles!
Nogle afleverer motorcyklen i vinterhi, og går så ulykkelige rundt i flere
måneder indtil de kan få deres kære eje igen, andre er så heldige at have en
gammel garage eller andet der kan bruges som vinterhi, og de går glade rundt
og bruger en lang vinter til at pusle om den lille perle.

Min dejlige vilde Kawasaki KX250 er ved at se lidt sølle ud, så udover de
sædvanlige vinterpuslerier vil jeg have den sat lidt i stand, så den igen
ser præsentabel ud. Stellet skal pulverlakeres, det er så stærkt at det
måske ligefrem kan holde til en motocross racer, så jeg har brugt de sidste
par dage i værkstedet til at skille hele motorcyklen ad. Det er en god
øvelse, som dog tager lidt tid, men man får et godt indblik i hvilken
tilstand motorcyklen er i: Hvad er slidt, hvad er ikke slidt, nå, er dem
dims også gået i stykker?
Efter samråd med gruppen her, har jeg valgt at stoppe alle huller med gevind
med små gummipropper. Det skulle være den bedste måde at beskytte sine
gevind ved pulverlakering. Mads Lund har fabrikeret en
"kronrørs-lejeskåls-beskytter-dims" for jeg skal naturligvis heller ikke
have pulverlak i mine lejeskåle.
Se "Denne uge i værkstedet - Stel" i dk.binaer.motor.
Det er faktisk en ret smart dims han har lavet der, nu får vi se om den
virker...

Så drastisk er det naturligvis ikke alle der går til værks om vinteren, men
denne periode er nu en god lejlighed til lige at få tjekket op på om alle
lejer og aksler nu har det godt. Det er let og hurtigt lige at tjekke
hjullejerne og smøre hjulakslerne med fedt. Klods cyklen op, afmonter
hjulakslen, smør den grundigt med fedt, monter den igen. Gentag med den
anden ende af cyklen. Så er dine aksler ikke rustet fast næste gang du har
brug for at skille det ad.

Et af de onde steder på de fleste japanske MC er linksystemet! Når nu man
alligevel er ved at smøre hjulaksler, skal man jo også huske
baggaffel-akslen, den skiller man nemlig ikke ad ved fx. dækskift, så den
får på mange cykler lov at sidde til den er rustet godt sammen. Effekten er
at ens bagstøddæmpning bliver træg og elendig, og det kan have mange
forskellige kedelige effekter på kørslen! Aksler på japanske motorcykler er
IKKE smurt fra fabrikken, det er man nødt til at gøre selv.

Desværre er det ikke nok at smøre baggaffel akslen, for der er ganske mange
lejer i et moderne japansk baghjulsophæng. For at opnå en vis progressivitet
i dæmpningen er de fleste japanere nemlig udstyret med et linksystem til
ophæng af den ene ende (som regel bunden) af bagdæmperen, og der sidder
myriader af lejer i det link-system. Tjek dem alle sammen for slør ved at
(få en kammerat til at) løfte i baghjulet, så du/han kan mærke om der er
slør i baghjulet ved lodrette bevægelser. Er der det, så lad kammy'en løfte,
mens du med en finger ved lejepunkter i linket finder ud af hvilket leje det
er galt med.
Her kommer et godt råd: Skift dem i tide, ellers kan det blive RIGTIG dyrt!
Lejerne i linket er smurt fra fabrikken, men de skal smøres med fedt ca.
hvert andet år, hvis de skal blive ved med at virke. (På motocross racere
skal der naturligvis smøres en hel del hyppigere, da de er udsat for helt
andre påvirkninger end gadecykler).

Jeg har valgt helt at adskille linksystemet på Kwak'en, for der var slør, og
jeg kunne mærke at det kom fra mere end et leje - så kan jeg lige så godt
tjekke dem alle sammen igennem.

Se "Denne uge i værkstedet - LINK1" i dk.binaer.motor.

Billedet viser den primære del af linksystemet som det ser ud på de fleste
Kawa'er, jeg kalder det kødbenet. Deri sidder lejerne, og som man kan se har
jeg afmonteret det ene leje, lejet og bøsninger og en cimmering ligger ved
siden af kødbenet. Sådan ser et utilstrækkeligt smurt leje ud. Mangelen på
smørelse slider meget på cimmeringene, som så tillader lidt fugt at trænge
ind, og så ... rust, rust og atter rust.
Det ødelagte leje her, er støddæmperens bundleje.
Havde lejet nu ikke været ødelagt, kunne jeg bare have pillet bøsningerne ud
og smurt lejet godt med fedt, men det her leje skal skiftes, og det samme
skal bøsninger og cimmeringe. De 4 store lejer i kødbenet ser fine ud, men
en nærmere inspektion afslører at det ene leje alligevel er beskadiget, så
det skal også skiftes. Oftest kan man se om lejet er OK bare ved at kigge på
bøsningen, for de slides jo sammen. Jeg blev mistænksom da den ene bøsning
havde nogle enkelte huller i hærdningen (pga. slid). Under alle
omstændigheder skifter jeg alle cimmeringene, for de ser slidte ud, og de er
langt billigere at skifte end det leje de sidder der for at beskytte. Lejer
og cimmeringe købes billigst hos den lokale leje forretning (Jysk maskin
teknik, hvis man bor i Aalborg), eller noget dyrere hos den lokale MC
forhandler, men det er næsten altid standard lejer og standard cimmeringe,
så der er penge at spare ved ikke at købe "originalt" (som alligevel ofte er
Koyo, bare i en pæn Kawasaki indpakning).

Se "Denne uge i værkstedet - LINK2" i dk.binaer.motor.

Skal man kun skifte cimmeringe er det let, de kan lige vippes forsigtigt ud
med en skruetrækker, og nye kan på min model presses i med fingrene - ellers
kan de altid presses i i skrustikken hvis man lige lægger et brædt på hver
side af kødbenet til at beskytte det.

Se "Denne uge i værkstedet - LINK3" i dk.binaer.motor.

Lejer kan presses ud som vist her i skruestikken, med et par passende toppe
fra topnøglesættet. Nye lejer presses i på samme måde, dog er det smart at
varme kødbenet op med en varmepistol først, så smutter de meget lettere på
plads.

Da nu stellet skulle til maler, tog jeg også forgaflen af. Der opdagede jeg
at nederste kronrørsleje var slidt op - tydelige huller i hærdningen i
yderste lejeskål. Det nederste leje slides altid mest, og skal skiftes
mindst dobbelt så tit som det øverste, så lad være med at købe komplette
kronrørsleje sæt. Lejet koster 213 kr. hos leje pusheren. Jeg har ikke
mærket det fjerneste til problemer med lejet under kørsel, men slidte lejer
kommer jo krybende så langsomt at man ikke lægger mærke til noget før det er
rigtig slemt.

Nå, nu ved i hvad jeg går og hykker med de lange vinteraftner

Rittig

--
Football, tennis and golf, requires only one ball,
racing requires two.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-12-01 17:29

Claus Rittig wrote:

> [...]
> tilstand motorcyklen er i: Hvad er slidt, hvad er ikke slidt, nå, er dem

Fin forklaring Lige til at putte i dmc(n?..)-faq'en, og så endda med
illustrationer
Det ville vist ikke skade at give Suzukien samme omgang... Det må jeg lige
give mig tid til her i ferien, og så bliver din forklaring sikkert en stor
hjælp.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Morten Dahl

Dato : 23-12-01 20:12

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> give mig tid til her i ferien, og så bliver din forklaring sikkert en stor

du har jo set hvordan en (2) gixxere skal skilles ad

PS. tak for sidst og du hold ditmaveindhold indenbords

-
Morten Dahl

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-12-01 12:07

Morten Dahl wrote:

> du har jo set hvordan en (2) gixxere skal skilles ad

Ja, det havde du da klaret udmærket ..men jeg tror lige at jeg springer
'vælte-og-smadre-cyklen-for-en-formue'-delen over Jeg har jo ikke kasko

> PS. tak for sidst

Selv tak

> og du hold ditmaveindhold indenbords

Jeg kan godt, hvis det skal være ...eller også var det bare det at der
ikke var snaps i nærheden, der gjorde udslaget Selvom vi da også fik
lidt whisky

Fra : Jakob Barfod

Dato : 03-01-02 12:17

"Morten Dahl" <News@mekasign.dk> skrev i en meddelelse
> PS. tak for sidst og du hold ditmaveindhold indenbords

Hov. Tak for hvaffornoget sidst? Hvor Hvad? Hvem?

--
Jakob

Fra : Morten Dahl

Dato : 03-01-02 12:54

"Jakob Barfod" <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en meddelelse
> "Morten Dahl" <News@mekasign.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hov. Tak for hvaffornoget sidst? Hvor Hvad? Hvem?
>
> --

Det var bare Jes, Mads L , Lau og mig der hyggede os med at tømme mit hus
for alkoholiske drikke en fredag aften

-
Morten

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-01-02 14:12

Morten Dahl wrote:

> Det var bare Jes, Mads L , Lau og mig der hyggede os med at tømme mit hus
> for alkoholiske drikke en fredag aften

....og i fortalte en masse mc-historier, der fik mig til at føle mig som
verdens artigste mc'ist Damn, i laver nogle syge ting (hvad med at
smide de der Suzukuki Road Show billeder på motortosse.dk? :)

Fra : Morten Dahl

Dato : 03-01-02 15:09

> [...]
> verdens artigste mc'ist Damn, i laver nogle syge ting (hvad med at
> smide de der Suzukuki Road Show billeder på motortosse.dk? :)

nope sålænge ejerforholdet af disse billeder er kendt er det nok bedst hvis
de ikke bliver offentliggjort

Men bare vent, jeg drager imorgen til Canezai (eller nogen i den stil) for
at stå på ski/snowboard i en 10 dages tid. Og hvis heldet er med mig, kommer
der billeder af mig på det eneste mc lignende jeg mangler at slå mig halvt
fordærvet på. nemlig en snescooter.. italen here i come!!

-
Morten Dahl

Fra : Ronni Kristensen

Dato : 23-12-01 18:01

En god ide var at sætte smørenipler i alle de bevægelige dele når det nu er
skilt ad. Det holder dobbelt så længe hvis de bliver smurt efter hver
kørsel. På min Husqvarna TC 610 er der smørenipler i delene fra fabrikken,
ligeledes i bolten til bagsvingeren.

Mvh Ronni

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 23-12-01 22:23

"Ronni Kristensen" <ronni@kristensen.tdcadsl.dk> wrote:

>En god ide var at sætte smørenipler i alle de bevægelige dele når det nu er
>skilt ad.
Hvordan gøres det?

Er det sådan noget:
1) bor et hul
2) drej gevind i det
3) skru en smørenipel i?

Hvor får man nemmest fat i smørenipler i små antal?

--
..: Kåre Nejmann :.
Suzuki GSX250 '81

Fra : Ronni Kristensen

Dato : 23-12-01 22:39

"Kåre Nejmann" <post@kanFJERN_DETTE.dk> wrote in message

> Hvordan gøres det?
>
> Er det sådan noget:
> 1) bor et hul
> 2) drej gevind i det
> 3) skru en smørenipel i?
Ja, det er ikke mere svært end man selv gør det. Den skal bare sidde ca i
midten når der er to lejer i kødbenet.

> Hvor får man nemmest fat i smørenipler i små antal?
Prøv den lokale landbrugsmaskinforretning, ved at man kan få en kasse med ca
50 for omkring 100,-

Mvh Ronni

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-12-01 00:07

"Ronni Kristensen" <ronni@kristensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skilt ad. Det holder dobbelt så længe hvis de bliver smurt efter hver
> kørsel. På min Husqvarna TC 610 er der smørenipler i delene fra fabrikken,

Jeps, den tanke har strejfet mig (jeg har stor erfering med XR600 og WR200
med masser af smørenipler).
Jeg gør det nok bare ikke alligevel. Kig på billederne af mit "kødben". To
af de store lejer ligger helt op til hinanden, der er ingen mellemrum mellem
dem, så der skal en lidt større modifikation til. De to andre er som skabt
til et nippel (jeg tror man kan se mellemrummet på et af billederne), men
niplet kan kun placeres så det vender nedad, der er ikke plads andre steder
for bagdæmperen. Mens det ville være en fin løsning til en gadecykel, ved
jeg fra flere års enduro'er på ovennævnte cykler, at det nippel vil blive
knækket af før eller siden. Og da jeg faktisk ikke har de store problemer
med de store lejer, gider jeg ikke løbe risikoen.
Det lille leje derimod... (bagdæmperens bundleje, det der er afbildet i ret
rusten tilstand) Det leje skifter jeg 2 gange om året fordi det lille
pisleje går til. Men igen, der er kun et leje, og der er bare ikke plads til
noget som helst, så selvom jeg gerne ville have et smørenippel til det leje,
kan jeg ikke rigtig komme til at placere det, og jeg vil være nødt til at
bore i lejet, da den der 2-delte bøsning ikke rigtig giver mulighed for
smøring gennem bolten (som man alligevel ikke kan komme til, da den sidder
bag de to bærearme).
Kawasaki har desværre det mest elendige linkdesign jeg nogensinde har set.
Hvilken klovn har fundet ud af at det hårdest belastede leje skal være sådan
et lille spinkelt skidt? Jeg har haft flere Hondaer og Yamahaer og de kan
sagtens lave bund-lejer der kan holde, hvorfor hulen bliver Kawasaki så ved
med at hænge fast i det tåbelige design? Det er hundedyrt i drift! Don't
even get me started on KTM, jeg er ikke et sekund i tvivl om at min næste
motocrosser skal være en KTM - et linkfrit ophæng med to (ja, KUN TO) lejer
der oven i købet er vedligeholdelsesfri! Og så virker affjedringen på KTM'en
en hel del bedre end på de japanere jeg har haft.

Jeg havde også en flot plan om smørenippel til kronrørslejerne. DET er jo
nemt! Niplet kan sidde trygt i sikkerhed, og et nippel er nok til at holde
hele kronrøret fyldt med fedt - genialt! (En af vennerne har lavet det på
sin CR500, og det fritager ham jo for at skulle skille hele forenden ad for
at smøre). Men ak, det dur heller ikke på en Kawa, der er så mange huller i
det kronrør at man skulle tro det er løgn! Kanaler ud i resten af stellet og
hvad har vi. Jeg får fyldt hele stellet op med fedt før noget af det finder
vej til kronrørslejerne. Hvorfor fanden købte jeg også en kawasaki? Jeg har
altid været lidt religiøst disponeret mod Honda, men jeg byttede min '94
CR250 til en YZ400F fordi jeg også altid har været lidt religiøst disponeret
mod 4-takt, og da Yamaha så kom med den over-seje thumper var jeg solgt. 5
mdr. senere var jeg træt af 4-takt. Yamaha'er styrer altså underligt,
nærmest sådan lidt trægt. Det var nu ikke så skidt, mest en vanesag. Men jeg
kørte langsommere på 4-takteren og jeg havde stort besvær med hop. Da der så
opstod mulighed for at bytte til den Kawa sprang jeg til - den så jo enormt
rå ud, og Honda... Tjah, det var i den periode hvor de nye alu-Hondaer havde
et rigtigt dårligt ry for en alt for hidsig motor og en elendig affjedring.
Kawaen har nu også sine gode sider, og jeg kører sikkert stadig på den de
næste par år, men med mindre der sker revolutioner er min næste racer en
KTM.

Ingen smørenipler i denne omgang - jo, måske til baggaffel lejerne, dem har
jeg ikke helt opgivet endnu.

Rittig

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-12-01 17:19

On Sun, 23 Dec 2001 16:08:41 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej Rittig.

Jeg ved ikke rigtigt hvor du får det fra
Men igen en læseværdig og informativ klumme.

>Nå, nu ved i hvad jeg går og hykker med de lange vinteraftner

Nå, det vat lige det jeg mente med at mekanikken kunne du nok klare,
men kondien?

En enkelt kommentar til linksystemet:
Før jeg skulle til statens hellige haller for påvisning af fejl og
mangler men min Paso kom jeg af vanvare til at løfte i baghjulet
medens cyklen stod på centralstøttebenet.
Gok - gok.
Ingen opmuntrende lyd kort før syn.
Det viste sig at være det underste leje, der hvor linken (kødbenet)
har fat i stellet.
Der var ikke meget slør i lejet, men der var meget ude på baghjulet.
Så man kan tilsyneladende meget nemt checke det uden at skulle skille
for meget ad.
Men enig, intet kan konkurrere med den visuelle inspektion

Når vi nu er ved ugen i værkstedet:

Så fik jeg som skrevet i en anden (lille) tråd en ny (gammel) cykel i
sidste uge.
Den var begravet i skidt efter mange års stilstand, heldigvis i en
garage, men overfladerusten havde dog ramt den.
Så meget, at jeg overvejede at splitte den ad med en genopmaling for
øje.
Jeg har nu tilbragt min sidste uge i værkstedet med den sammen med
litervis af WD40 , AutoSol og bunker af klude.
Jeg prøvede først på tanken som så styg ud.
Tre - fire timer's hårdt arbejde og den strålede som en sol.
Det gav blod på tanden.
Cyklen blev splittet ad, rengjort og poleret så mine arme er ømme.
Fælgene er igen skinnende blanke, navene polerede - ikke lige
indvendig mellem egerne - det tager jeg med andre midler senere.
Stellet har, selvfølgelig, fået småskrammer efter 44 år, men da den
skinner om kap med solen, og det er originallak, har jeg besluttet mig
for ikke at lade den male..
Dog er der smådele der trænger, så de ryger til maleren sammen med min
MAX når det bliver dens tur.
De skal have samme farve - Königblau - det er den rigtige farve til en
NSU.
Mekanisk fejler den ikke noget - sådan rent stelmæssigt.
Der er ikke slør i hverken kronrør eller centralaffjedringen på
baghjulet.
Ja, du læser rigtigt: NSU havde centralaffjedring på baghjulet helt
tilbage i 50'erne.
Dengang faldt det bare rigtigt i købernes smag, så en senere udgave af
Super MAX fik udvendige støddæmpere - forunderligt som tingene kan
forandre sig
Den havde en ordenlig bule i forskærmen, men gamle færdigheder med
diverse bløde hamre og træklodser har fjernet den.
Oven i købet uden at beskadige lakken.
Det ene motordæksel lignede også noget der havde haft vejkontakt.
Samme tur med hammeren og det er (næsten) så godt som nyt.
Motoren mangler som tidligere skrevet nogle stumper, men de findes, og
jeg får dem mellem jul og nytår - JUHU ))))
Lydpotten er færdig - helt færdig - men heldigvis har NSU-Motzke alle
stumper til den, også potten.
Den bestiller jeg efter nytår - DM.680 - suk - men at man overhovedet
kan få den er store ting - prøv det med en japaneser
Jeg venter dog lidt med bestillingen til jeg får opgjort mit totale
behov for stumper
Samtlige kabler er lige til lossepladsen, så de skal under alle
omstændigheder med i bestillingen.
Nye dæk er bestilt - 2.75x19 er ikke nemme at få fat på, men de
findes.
Bremserne (tromlebremser) er helt i orden.
Belægningerne er så godt som nye - det borger også for at de er af
fordoms materialer - ren asbest, ikke lige det mest miljøvenlige, men
virkningsfuldt.
Tromlerne er ubeskadigede, og et stykke smærgellærred og de ser ud som
nye.
EL systemet er 6 Volt Noris 45 Watt - det er vist ikke lige
dimminsioneret til at køre med lys på hele tiden, så en mindre
forlygtepære må kunne findes.
Akkuen er selvfølgelig stendød - jeg finder en forseglet bly/gel til
den ved lejlighed.
Ledningsnettet er OK, men hvad pokker - de 5 snore det består af er
til at overse
Jeg har anvendt hver time jeg havde i "overskud" på den, og resultatet
er at den nu står samlet og stråler, som før skrevet, om kap med
solen.
At finde et eksemplar af en NSU Super FOX fra 1958 i den stand, med
kun 18.000 Km på klokken, er mere end svineheld.
Jeg glæder mig allerede til at køre til bageren på den søndag morgen,
iført 1958 outfit med Cromwell hat og tilhørende briller

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-12-01 17:43

Steen Gruby wrote:

> Jeg har anvendt hver time jeg havde i "overskud" på den, og resultatet
> er at den nu står samlet og stråler, som før skrevet, om kap med
> solen.

Billeder, billeder, billeder!!!

> At finde et eksemplar af en NSU Super FOX fra 1958 i den stand, med
> kun 18.000 Km på klokken, er mere end svineheld.

Det må man nok sige Tilykke med det!

> Jeg glæder mig allerede til at køre til bageren på den søndag morgen,
> iført 1958 outfit med Cromwell hat og tilhørende briller

Det kan jeg godt forstå Sikke et syn

> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Yamaha XS500
> Ducati Paso 750

Mangler der ikke noget?

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-12-01 18:31

On Mon, 24 Dec 2001 17:42:53 +0100, Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk>
wrote:

Hej Jes

>Billeder, billeder, billeder!!!

Jeg har ikke et digital kamera.
Men når jeg kommer forbi jobbet igen skal jeg tage et med hjem og
smide billederne på min hjemmeside.

>Det må man nok sige Tilykke med det!

Mange <tak

>Mangler der ikke noget?

Joeh, det kan du mene.
Men der er kun taget det med jeg har plader på.
Ellers skulle listen udvides med:

NSU Special MAX 1956
NSU Super FOX 1958

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-12-01 17:31

Steen Gruby wrote:

> [...]
>
> Hej Jes

> Jeg har ikke et digital kamera.
> Men når jeg kommer forbi jobbet igen skal jeg tage et med hjem og

Fino

> Joeh, det kan du mene.
> Men der er kun taget det med jeg har plader på.
> Ellers skulle listen udvides med:
>
> NSU Special MAX 1956
> NSU Super FOX 1958

Jaeh, ok, på den måde kunne Armand jo også hurtigt få noget puttet i
signaturen Så vil han sikkert også til at have halve mc'er med
...eller hvad, det er jo en honda

Fra : Armand

Dato : 27-12-01 00:02

)

--
Armand.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 25-12-01 01:13

oz9zi@gruby.dk (Steen Gruby) wrote:

>At finde et eksemplar af en NSU Super FOX fra 1958 i den stand, med
>kun 18.000 Km på klokken, er mere end svineheld.

Sådan en har min far haft engang. Har du en instruktionsbog til den?
Ellers kunne jeg nok lave en kopi til dig - dog af en udgave fra 1956.

--
..: Kåre Nejmann :.
Suzuki GSX250 '81

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-12-01 01:49

On Tue, 25 Dec 2001 01:12:33 +0100, Kåre Nejmann
<post@kanFJERN_DETTE.dk> wrote:

Hej Kåre.

>Sådan en har min far haft engang. Har du en instruktionsbog til den?
>Ellers kunne jeg nok lave en kopi til dig - dog af en udgave fra 1956.

Jeg har intet papir på den.
Så alt hvad jeg kan skaffe vil være velkommen.
Og i særdeleshed en kopi af den originale instruktionsbog.
Jeg har søgt på nettet, der er masser at finde på MAX, men intet på
Super FOX ud over reservedelslister fra NSU-Motzke.
Jeg tror en bog fra 1956 også vil omfatte 1958 modellen.
Så vidt jeg husker er den fremstillet næsten uændret fra slutningen af
1955 til 1959.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 25-12-01 12:09

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en

> [...]
> har fat i stellet.
> Der var ikke meget slør i lejet, men der var meget ude på baghjulet.

= Std. tilstand på mange Kawa's (slup imellem bolte og boringer) =

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-12-01 17:40

> = Std. tilstand på mange Kawa's (slup imellem bolte og boringer) =

Ja, Kawa er (at dømme udfra min KX250) ikke ret gode til det der med
bøsninger og boringer.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-12-01 17:38

"Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, det vat lige det jeg mente med at mekanikken kunne du nok klare,
> men kondien?

Nåh, det var det du mente...

> En enkelt kommentar til linksystemet:

"Tjek dem alle sammen for slør ved at
(få en kammerat til at) løfte i baghjulet, så du/han kan mærke om der er
slør i baghjulet ved lodrette bevægelser" skrev jeg. Så jeg havde altså
nævnt det.

> [...]
> Jeg glæder mig allerede til at køre til bageren på den søndag morgen,
> iført 1958 outfit med Cromwell hat og tilhørende briller

MAND, det ville jeg gerne se! Men du har ret, sådan noget finder man ikke
hver dag. Som en klog mand jeg kendte engang sagde "Man kan ikke gardere sig
mod svineheld".
Engang når du har tid, vil jeg gerne have et kursus i håndtering af bløde
hamre og træklodser, for det der med "uden at beskadige lakken" - det er jeg
altså lidt imponeret over.

Rittig

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-12-01 18:25

On Tue, 25 Dec 2001 17:38:16 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej Rittig

>"Tjek dem alle sammen for slør ved at
>(få en kammerat til at) løfte i baghjulet, så du/han kan mærke om der er
>slør i baghjulet ved lodrette bevægelser" skrev jeg. Så jeg havde altså
>nævnt det.

Pardon!
Jeg læser åbentart indlæg som en vis mand læser bibelen
Nå, men det var nu godt ment.....

>MAND, det ville jeg gerne se! Men du har ret, sådan noget finder man ikke
>hver dag. Som en klog mand jeg kendte engang sagde "Man kan ikke gardere sig
>mod svineheld".

Nej, og tænk - Denne gang var det min tur ))
Hvis jeg kan nå at få plader på den til bakkeåbningen overvejer jeg så
småt at udsætte den for strabasserne.
Ka' du lige se mig iført Cromwell, gammeldavs mortorbriller, lang
læderfrakke, lange støvler, manchetkandsker og rødt halstørklæde?
(Latteren er gratis).

>Engang når du har tid, vil jeg gerne have et kursus i håndtering af bløde
>hamre og træklodser, for det der med "uden at beskadige lakken" - det er jeg
>altså lidt imponeret over.

Nå, men nu har jeg som bekendt en fortid som klejnsmed (Armand - tør
det dumme grin af ) selv om det er mange år siden, og helt glemt
det har jeg ikke.
Og så kommer det vel med i betragtningerne at den lak man anvendte
dengang var mere robust (sej) end det skidt de smører på i dag.
Men det med at bruge hamre på plader er nu ikke så svært enda.
Det kræver blot lidt øvelse og en del forestillingsevne.
Du ved - At se hvorledes materialet vil te sig under påvirkning af
Thor's hammer .
Jeg giver en "opvisning" ved lejlighed )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 26-12-01 02:04

> Nå, men nu har jeg som bekendt en fortid som klejnsmed (Armand - tør
> det dumme grin af )

OK!
Men jeg sidder lige tilbage og vurderer om det var "klein" eller
"smed" -delen at jeg reagerede på

--
Armand.
(selv ikke særlig klein smed ovenpå julemåneden)

Fra : Jens U

Dato : 26-12-01 15:09

Armand skrev ...

> [...]
>
>--
>Armand.
>(selv ikke særlig klein smed ovenpå julemåneden)

Måske mere grov smed

--
Hilsen Jens
(også fortid som klejn smed)

Fra : Armand

Dato : 26-12-01 23:57

Jens U <reveredk@studmc.dkX> skrev i en
> Armand skrev ...

> Måske mere grov smed

Jup!

Men Gruby kan tåle en tur med det grovkornede

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-12-01 10:17

On Wed, 26 Dec 2001 23:56:43 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hæ!

>Men Gruby kan tåle en tur med det grovkornede

Efter en omgang smedelære af den gamle skole ved man godt hvor
moppeniveauet ligger

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500