Må jeg lave en side med dårlige betaler og~
Fra : Dennis

Dato : 23-12-01 11:18

Hejsa

Jeg har efterhånden handlet i flere år på nettet uden at blive snydt, men nu
skete det altså. Jeg har 440 kr ude at svømme, og i den forbindelse kom jeg
til at tænke på om man kunne lave en side hvor de som bevidst snyder og
bedrager kunne blive offentliggjort, sådan at folk lige kunne futte over på
siden for at se om vedkommende var blacklisted.

Er det lovligt? Kan man risikere en anklage for injurier og bagvaskelse?
Hvad nu hvis man lægger det på en server i udlandet. Hvordan er man så
stillet? Skal man så følge dansk lovgivning eller det lands lovgivning hvor
serveren ligger?

MVH

Dennis

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-12-01 12:45

"Dennis" <JoshvaREMOVE@wanadoo.dk> wrote:

>Er det lovligt? Kan man risikere en anklage for injurier og bagvaskelse?

Hvis du ikke har beviser nok til at kunne vride pengene ud af manden
ad rettens vej, har du vel heller ikke beviser nok til at vinde den
injuriesag, han anlægger?

(Men det kan jo naturligvis være, at du _har_ beviserne, men ikke vil
bruge nogle tusinde kr. på at inddrive 400 kr.)

>Hvad nu hvis man lægger det på en server i udlandet. Hvordan er man så
>stillet? Skal man så følge dansk lovgivning eller det lands lovgivning hvor
>serveren ligger?

Nogle kloge mennesker her i gruppen havde på et tidspunkt den
holdning, at det var bestemmende, hvilket land, man havde befundet sig
i, mens man uploadede til serveren. Men jeg har aldrig set en dom, der
understøttede det.

Jeg har en - juridisk ubegrundet - formodning om, at hvis en dansker
laver en injurierende side om en anden dansker, vil retten være
revnende uinteresseret i, hvor serveren står, hvorfra man har uploaded
siden, og om der bruges .dk- eller .com-domæne.

Man kan jo heller ikke rigtigt forestille sig, at jeg skrev en bog med
injurierende påstande om dig, og derefter klarede frisag ved at få den
udgivet gennem et tysk forlag.

Men det er som sagt spekulationer fra min side med ringe juridisk
indhold.

Du _kan_ naturligvis lægge din hadeside på en udenlandsk server og
gøre en hel masse for at slette de spor, der leder tilbage til dig -
men en anonym hadeside har nok ikke den effekt, du ønsker.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Dennis

Dato : 23-12-01 13:48

Du _kan_ naturligvis lægge din hadeside på en udenlandsk server og
gøre en hel masse for at slette de spor, der leder tilbage til dig -
men en anonym hadeside har nok ikke den effekt, du ønsker.

Det var faktisk ikke ment som en hadeside men det jeg tænkte på var nu en
sober (hvis det kan lade sig gøre) side hvor
begge sider kunne komme til orde. Folk skulle ikke lægges på siden bare
forbi en synes prisen havde været for høj eller sådan noget. Der skulle være
noget substans i det.

Det skulle være ment som en hjælp til de mange handler der foregår på
nettet. Det kunne da være rart om man kunne se om ham/hende man er ved at
lave en handel med, ikke står opført der.

Desuden har det da også være brugt indenfor det offentlige hvor de
offentliggøre folk som ikke overholder det ene eller det andet forbud. Den
sidste regering snakkede da en del om det, men jeg ved selvføldig ikke om
det reelt blev brugt.

Dennis

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-12-01 14:26

"Dennis" <JoshvaREMOVE@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> sidste regering snakkede da en del om det, men jeg ved selvføldig ikke om

Det mest "spændende" i nuværende lovgivning er:

1) Som kunde kan du trække sælger rundt i "manegen" for de mindste
beløb/køb.

2) Som sælger er du magtesløs. Du kan faktisk *intet* gøre for at inddrive
dit tilgodehavende på eks. under 1.500,- kr.

Man kalder det "forretningsrisiko".

Så salg til private bør være på efterkrav.

mvh
Bjørn

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-12-01 15:46

"Dennis" <JoshvaREMOVE@wanadoo.dk> wrote:

>Desuden har det da også være brugt indenfor det offentlige hvor de
>offentliggøre folk som ikke overholder det ene eller det andet forbud.

Hvis det er Levnedsmiddelkontrollen, du tænker på, så har de jo også
beviserne på deres påstande, i form af dokumentation fra kontrolbesøg.

(En helt anden ting er så, at den slags efter min mening er
ansvarsforflygtigelse fra det offentliges side. Det må være det
offentliges ansvar, at jeg trygt kan handle fødevarer uden at skulle
læse Levnedsmiddelkontrollens sundhedsbedømmelser af en forretning.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-12-01 14:42

> [...]

> Hvad nu hvis man lægger det på en server i udlandet. Hvordan er man så
> stillet? Skal man så følge dansk lovgivning eller det lands lovgivning

Glem det for guds skyld. Der har tidligere været sådan en "hadeside" hvor
folk blev hængt ud, nogen måske med god grund, men andre også kun på grund
af personligt had. Hvordan vil du sortere mellem dem, som anmelder de dumme
svin? Med mindre det der kommer til at stå på siden er 100% korrekt kan du
komme i konflikt med injurielovgivningn, så lad dog være på grund af 440 kr.
Hvis du har beviser nok på, at du er blevet snydt, kan du så ikke anmelde
det til politiet og lade dem tage affære?
Tør du være dommer over, om folk skal blacklistes eller ej?
DET ER JUL, så brug tiden til at se fremad i stedet for bagud, og det ser
endda ud til at blive en hvid jul.

Kurt

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-12-01 15:14

"Kurt B. Andersen" <kurta@iname.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Med mindre det der kommer til at stå på siden er 100% korrekt kan du
> komme i konflikt med injurielovgivningn, så lad dog være på grund af 440
kr.

Morsomt nok ser købere ikke ligedan på deres disposition.......

mvh
Bjørn