Elguitar - højre eller venstre hånd?
Fra : Per LH

Dato : 02-12-00 18:44

Det har altid været almindelig kendt at hvis man er venstrehåndet skal man
ha´en speciel guitar til det ( eller vende en "normal" guitar på hovedet og
bytte om på strengene) , men jeg har aldrig kunnet se logikken i det:
Det venstrehånden laver på en "normal"-guitar er mindst lige så svært at
lave som højrehåndsarbejdet, så hvorfor skulle en venstrehåndet ikke kunne
gøre det lige så godt som en højrehåndet?

Starter man på en speciel venstrehåndsguitar har det konsekvenser for livet:
Der er ikke så stort udvalg i venstrehåndsguitarer - hverken ny eller
brugte, og det smitter af på priserne. Det må osse formodes at lærebøger ser
"forkerte" ud...? ( - og skulle man så ikke også have klaverer for
venstrehåndede?)

Her i julehandlen grundlægges måske en masse forkerte vaner, så kommentarer
og erfaringer ville være nyttige.

--
mvh Per LH
xxguitarsiden@indbakke.dkxx fjern/remove xx&xx

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-12-00 19:21

On Sat, 2 Dec 2000 18:44:07 +0100, Per LH wrote:

> Starter man på en speciel venstrehåndsguitar har det konsekvenser
> for livet:

Sådan er det for venstrehåndede helt generelt. Det er først når man
lader højrehåndsfascisterne undertrykke ens venstrehåndethed at man får
problemer.

> ( - og skulle man så ikke også have klaverer for venstrehåndede?)

Nogle instrumenter og ting er lavet så de favoriserer højre hånd enormt
(såkalde "ergonomiske" mus, højrehåndssakse osv.) - andre, som et
klaver, er ikke på samme måde højrehåndsfavoriserende (selvom det
naturligvis stadigvæk er anderledes at være venstrehåndet) og der er
derfor ikke grund til nogen speciel udgave til venstrehåndede.

Lige som der ikke er fodbolde for folk der spiller bedst med venstre ben.

> Her i julehandlen grundlægges måske en masse forkerte vaner, så
> kommentarer og erfaringer ville være nyttige.

Venstrehåndedhed er ikke en "forkert vane", det er almindeligt, sundt
og naturligt.

Sorteskolen da venstrehåndede børn blev tvunget til at bruge højre er
heldigvis afskaffet, og det varer ikke længe inden vi overtager verden
(hmm, Bill Clinton er venstrehåndet, så nogle ville mene at det har vi
allerede; andre har større ambitioner endnu!)

Muahahahaaa!

--
"Mercurychrome.. - Waitin', when the wound's scraped raw Adam Sjøgren
Bones... - The biggest stitches that you ever wore" asjo@koldfront.dk

Fra : Jon Loldrup

Dato : 02-12-00 19:47

>Venstrehåndedhed er ikke en "forkert vane", det er almindeligt, sundt
>og naturligt.

Jeg tror han hentydede til det at købe specielle venstrehåndsguitarer
skulle være en dårlig vane.

Ang. højrehåndssakse, så giver jeg dig helt ret. De er faktisk noget
af det værste højrhåndudstyr jeg har været ude for. Man kan ikke bruge
den i mere end 15 sekunder af gangen før man får ondt i hånden.

Jeg har også sådan en "ergonomisk" mus. Det går såmænd udmærket at
bruge den med venstre, det lægger man ikke rigtigt mærke til. Men jeg
har også vænnet mig til den smarte ting både at kunne bruge højre og
venstre hånd til musen. Så bliver man kun halvt så træt i hånden og
der er ca. kun halvt så stor chance for at få musseskader. Jeg blev
tvunget til at lære at bruge højre hånd til dette, efter at det var
ret tæt på at jeg fik en musseskade på min venstre, hvilket heldigvis
er gået over nu.

Så et godt råd til alle: lær at styre musen med begge hænder. Det
betaler sig.

mvh Jon Loldrup

Fra : Erik Graversen

Dato : 02-12-00 20:54

Hej Per,

Jeg startede som 12 årige at spille guitar på en lånt akustisk guitar. Jeg overvejede ikke engang at vende strengene. Så jeg har altså lært at spille som en højrehåndet selv om jeg er venstrehåndet. Jeg har flere gange senere prøvet at spille venstrehåndet. Men det gå slet ikke! Det er som at starte helt forfra.
Men der findes måske flere grader af "venstrehåndethed" så det er da ikke sikkert det kan lade sig gøre for alle.

Mvh.

--
Erik Graversen.

Pitstop VG-8: http://www.vg-8.subnet.dk

Fra : N/A

Dato : 03-12-00 08:00

Fra : HenrikVeberMadsen

Dato : 03-12-00 08:00

Nicolai Kragh-Hansen udtalte:

> tjaa, Noel Gallagher er venstrehåndet, men spiller på en almindelig
> 'højrehånds-guitar' (med venstre hånd på gribebrættet... som alle os andre
> , og det er han da ikke blevet fattig af...

Det samme gælder for Steve Morse,for nu at nævne en guitarhelt af en
højere orden...men nogen *Jimi Hendrix* er han trods alt ikke...!

Se,det var måske noget at tænke lidt nærmere over,hva´? :)

hvm

--
Startpage: http://inet.uni2.dk/~i33745/startpag.htm

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 04-12-00 11:58

"HenrikVeberMadsen" <hvm@post.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> højere orden...men nogen *Jimi Hendrix* er han trods alt ikke...!
>
> Se,det var måske noget at tænke lidt nærmere over,hva´? :)

Men VAR Jimi Hendrix overhovedet venstrehåndet? Som andre nævnte kan
venstrehåndede snildt anslå strengene med højre hånd, så en højrehåndet kan
vel også bruge venstre. Jeg mindes at have læst at Hendrix vendte
højrehåndsspaden om af hensyn til lyden. Noget med at den høhe E-streng så
bliver spændt hårdere - vist nok. I hvert fald efterlignede den svenske
Yngwie Malmsteen en gang i 80'erne Hendrix ved at vende en venstrehåndspade
om for at spille med højre hånd.

Forvirret? Tja, en smule, men hvad forstand har bønder (undertegnede) på
agurkesalat?

--
Jesper Brogaard, Denmark

Fra : VanDango

Dato : 04-12-00 18:41

For ikke at tale om Uffe Steen, der jo spiller en fremragende
guitar!.

Mvh VanDango

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 04-12-00 10:30

> [...]
kunne
> gøre det lige så godt som en højrehåndet?

Jeg er venstrehåndet, men alle mine instrumenter er til højrehåndede. Det
betyder ikke noget som helst. Det er dybt unaturligt at spille guitar (i den
forstand at det ikke er noget man er født med), så det er ren indlæring.

Langt de fleste venstrehåndede har bedre koordination mellem hænderne end
højrehåndede, da de ofte tvinges til at bruge højre hånd - så det betyder
intet i forhold til at spille guitar.

Mange hilsener
Mikkel
Musik for venstrehåndede: http://apis.iuma.com