3dmark 2001 build 200 275/275 - 5478 3dma~
Fra : Flemming M. Hansen

Dato : 22-12-01 16:38

Har leget lidt med overclocking af mit ATI 8500, og har her valgt at køre
benchmarken med "default"
Er havnet på 275 core og 275 mem. fra default 250/250.
Hvis jeg går videre til 280/280 kan der forekomme enkelte grafikfejl i
testen.

Jeg har en lille Pentium IIIE 550@770, på et Abit Be6. dvs. at min PCI bus
kører på 140 mhz., og AGP ligger på 93 mhz. (2/3 kan ikke komme lavere).

Kan det evt. være AGP-bussen der driller kortet lidt, således at jeg ikke
kan clocke højere?
Syntes at når jeg kigger ude på nettet, at andre når en del højere i
core/mem
overclocking.

Er scoren OK. i forhold til processor således at jeg har ramt toppen?

Troede at default clock/mem-speed var 275/275.

Har checket at det er en R200 chip. og ikke LE.

Flemming M. Hansen
Kbh. NV.

Fra : Lars Krag

Dato : 22-12-01 17:51

"Flemming M. Hansen" <sokker@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse news:3c24a902$0$94889$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Er havnet på 275 core og 275 mem. fra default 250/250.
> Hvis jeg går videre til 280/280 kan der forekomme enkelte grafikfejl i

Du har fået fat i et OEM kort. Der er jo en grund til at ATI ikke sælger alle
kortene som retail. Desværre er de ikke særligt gode til at mærke deres
kort/kasser med hvad man egentlig får. Har selv haft et par af de tidligere
Radeon kort med yderst "mærkelige" frekvenser. Købt i "retail kasser"
vel at mærke :-/

> [...]
> Kan det evt. være AGP-bussen der driller kortet lidt, således at jeg ikke

Det tvivler jeg alvorligt på, jeg har selv overclocket mange BX bundkort,
så jeg har en vis erfaring med det. Problemer med agp porten fører som
regel til "låsning" af skærmbilledet, forvrængning af billedet er stort set
altid fejl (f.eks. pga. overclock) på enten chip eller ram på grafikkortet.

> Syntes at når jeg kigger ude på nettet, at andre når en del højere i
> core/mem
> overclocking.

Det er givetvis fordi de har fået fat i nogle "retail" kort som kører 275/275
fra starten af. De når *som regel* (der er ingen regler ved o/c) omkring de
300/300 Mhz.

> Er scoren OK. i forhold til processor således at jeg har ramt toppen?

Så er dit resultat IMO endog meget flot Har du prøvet at sammeligne
på Madonions ORB?

> Troede at default clock/mem-speed var 275/275.
> Har checket at det er en R200 chip. og ikke LE.

Når det kører 250/250 er det en "OEM" version. Men du er ikke den
eneste, der har troet du fik et "retail" kort. ATI har fået, og får formentlig
stadig mange hug, fordi det i praksis er umuligt at vide hvad man får,
før man smider kortet i en maskine og kører Powerstrip eller Radeon
Tweaker eller lign. program.

Lars

Fra : Flemming M. Hansen

Dato : 22-12-01 18:14

"Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> wrote in message

> [...]
tidligere
> Radeon kort med yderst "mærkelige" frekvenser. Købt i "retail kasser"

Har jeg så grund til at Klage??

> [...]
set
> altid fejl (f.eks. pga. overclock) på enten chip eller ram på

Ok -så ingen agpproblemer her.

> [...]
275/275
> fra starten af. De når *som regel* (der er ingen regler ved o/c) omkring

Det var ærgeligt -men så er det altså tilfældigt?

> Så er dit resultat IMO endog meget flot Har du prøvet at sammeligne
> på Madonions ORB?

Har lige kigget ind, jeg skal vist være godt tilfreds med resultatet.
Det kører godt på maskinen.

> [...]
> stadig mange hug, fordi det i praksis er umuligt at vide hvad man får,
> før man smider kortet i en maskine og kører Powerstrip eller Radeon

Bør jeg sa følge op på det Lars?, kunne have sparet lidt porto med at købe
hos den lokale "pusher".

Er det så en LE udgave jeg ligger inde med.

Tak fordi du tog dig tid til at besvare mine spørgsmål.

Iøvrigt et pragtfuldt grafikkort, har aldrig set noget så flot før!

Mvh.

Flemming M. Hansen

Fra : Lars Krag

Dato : 22-12-01 18:28

"Flemming M. Hansen" <sokker@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse news:3c24bf84$0$94857$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> wrote in message

> alle
> tidligere

> Har jeg så grund til at Klage??

Godt spørgsmål, jeg valgte ikke at gøre det. Kortene kunne clockes op
til det "normale", men heller ikke 5 Mhz mere

[SNIP]

> Det var ærgeligt -men så er det altså tilfældigt?

Tjaeh, både og. Det er nok ikke tilfældigt at lige dit kort er blevet
solgt som et OEM kort. Men hvor meget de forskellige kort kan
overclockes er *rent held* - eller uheld?

[SNIP]

> Bør jeg sa følge op på det Lars?, kunne have sparet lidt porto med
> at købe hos den lokale "pusher".

Tjaeh, hvis du helt specifikt har fået at vide at det var et"retail" kort
der kørte 275/275, ja så ville jeg nok gøre det. Hvor langt du kommer
med det skal jeg ikke kunne sige.

> Er det så en LE udgave jeg ligger inde med.

Åh, ATI har efterhånden så mange betegnelser, så det har jeg ikke
helt styr på... sorry

> Tak fordi du tog dig tid til at besvare mine spørgsmål.

No problem

> Iøvrigt et pragtfuldt grafikkort, har aldrig set noget så flot før!

Ja jeg var faktisk på vej til at købe et, og gør det måske stadig,
men der kom lige nogle andre "opgraderinger" i forkøbet

Lars

Fra : Flemming M. Hansen

Dato : 22-12-01 17:52

Nu bliver jeg selv alligevel lidt i tvivl.

Har læst rundt omkring på nettet, og forskellen på ATI Radeon 8500 & 8500 LE
er åbenbart en af de mest bevarede hemligheder.

Kunne man forestille sig at B. J. trading heller ikke kan kende forskel på
modellerne.

Fandt den tidligere på EDB-priser under ATI:
Radeon 8500 TV-Out Retail AGP / 64MB DDR / 2048x1536 / Radeon

Men ser den nu under Blandet:
Noname ATI Radeon 8500 TV-Out Retail AGP/ 64MB / 2048x1536 / ATI Radeon
8500

Kunne B. J. trading have lavet julenumre med mig??

Flemming M. Hansen
Kbh. NV.

Fra : Soren Pedersen

Dato : 22-12-01 18:33

Hvor ser du de oplysninger, og hvordan ændrer man dem ?

Mvh
/Søren (Radeon 7500)

Fra : Flemming M. Hansen

Dato : 22-12-01 18:59

Programmet er sendt til dig.

Flemming M. Hansen
Kbh. NV.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-01 21:04

> Programmet er sendt til dig.

Øhh interresant,, Hvad heder programmet så? Du må da også gerne sende det
til mig,,, Men da jeg har et Radeon 64 DDR VIVO ved jeg ikke om det funker?

Fra : Soren Pedersen

Dato : 22-12-01 22:10

Takker mange gange

Nu har jeg skruet den op fra 230/270 til 270/310 uden fejl.....Scoren er
gået fra 4106 -> 4496.
NU er det så jeg gerne vil vide.....Skal jeg bare skrue vidre til kortet
siger stop, eller er der en have ved det hele ? (Det plejer der jo at være

Mvh
/Søren

Fra : Flemming M. Hansen

Dato : 23-12-01 09:11

Det er svært at sige hvor langt du kan gå, idet din overclocking udmærket
kan virke i et spil hvorefter kortet fryser i at andet.

Du må prøve dig langsomt frem.

http://www.sharkyextreme.com/hardware/videocards/article.php/932821

Fra : Soren Pedersen

Dato : 23-12-01 10:58

Forstået.....Men har jeg forstået det rigtigt, at der ikke er noget der
tager varigt skade ved at skrue uhæmmet op ?

Mvh
/Søren

Fra : Flemming M. Hansen

Dato : 23-12-01 12:06

> Forstået.....Men har jeg forstået det rigtigt, at der ikke er noget der
> tager varigt skade ved at skrue uhæmmet op ?

Joh da.

Det er altid risikabelt at presse udstyret, og hvis du er uheldig kan du
ødelægge udstyret.
Og når jeg ser på mit nye grafikkort, er det i forhold til det gamle så
hurtigt, at en overclocking her blot er for sportens skyld. Jeg ved også at
når jeg en dag opgraderer min cpu, vil farten på grafikkortet stige
betragteligt måske i omegnen af 50-75 prc. Så senere vil der være langt mere
at hente på grafikhastigheden.

Tag f.eks. min cpu -en Pentium 3E, købt som en 550 mhz. men har altid kørt
770 mhz. uden problemer, hvorfor en opgradering i forhold til mit behov, har
kunnet udskydes længe.

Samtidig er der også store forventninger om, at nye fremtidige
driverforbedringer vil forøge hastighederne, idet ATI kortene teoretisk er
hurtige end Gerforce 3, men omvendt har Nvidia kortene en meget lang og
effektiv driver-historie.
I og med at ATI sælger deres grafiske chips til grafikkort producenter, vil
vi nok også se driverudviklinger fra disse, som vi ser med de utallige
betaversioner fra Nvidia's producenter.

Flemming M. Hansen
Kbh. NV.

Fra : Thomas

Dato : 23-12-01 18:44

> Er havnet på 275 core og 275 mem. fra default 250/250.
> Hvis jeg går videre til 280/280 kan der forekomme enkelte grafikfejl i
> testen.

Med mit LE kan jeg clocke det til 290/260, jeg kan ikke få det til at køre
275/275 Hvad bruger du til at OC det med?

> Jeg har en lille Pentium IIIE 550@770, på et Abit Be6. dvs. at min PCI bus
> kører på 140 mhz., og AGP ligger på 93 mhz. (2/3 kan ikke komme lavere).
> Er scoren OK. i forhold til processor således at jeg har ramt toppen?

Jeg har fået 6347 på min PIII 933@980 med Radeon@290/260 så jeg tror du er
tæt på toppen med din nuværende CPU.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Flemming M. Hansen

Dato : 23-12-01 20:14

Powerstrip. -er sendt til dig.

Prøvede ellers et andet program fra http://www.rage3d.com/ men det fik min
computer eller grafikkort til at gå i ged.

Flemming M. Hansen
Kbh. NV.

Fra : Thomas

Dato : 23-12-01 20:18

> Powerstrip. -er sendt til dig.

Behøvede du nu ikke, bruger det i forvejen

> Prøvede ellers et andet program fra http://www.rage3d.com/ men det fik min
> computer eller grafikkort til at gå i ged.

Samme resultat her

Fra : Flemming M. Hansen

Dato : 23-12-01 20:27

I øvrigt Thomas - prøv lige at gå ind og installere Intel Gart driverne fra
CD'en.

Prøv at se om du får en bedre score.

Oplevede det underlige at næsten alle test trak lidt ned, men omvendt alle
gametestene trak pænt op hvor at jeg fik en ekstra score på 200

Fra : Thomas

Dato : 23-12-01 20:48

> [...]
> Oplevede det underlige at næsten alle test trak lidt ned, men omvendt alle
> gametestene trak pænt op hvor at jeg fik en ekstra score på 200

Gør den ikke det automatisk? Jeg skal prøve at kigge på det, men det bliver
ikke lige de næste par dage