Creative Geforce256
Fra : HB

Dato : 22-12-01 15:02

Kan jeg afmontere blæseren på ovennævnte grafikkort og så køre uden hverken
blæser eller heatsink?

Har læst at man kan gøre det på nogle GF2 og GF3 kort uden at der sker noget
ved det, men det kan jo godt være at det var anderledes med GF1 kort?

På forhånd tak

VH Henrik

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 22-12-01 19:22

HB wrote:

> Kan jeg afmontere blæseren på ovennævnte grafikkort og så køre uden hverken
> blæser eller heatsink?

Nej.

> Har læst at man kan gøre det på nogle GF2 og GF3 kort uden at der sker noget
> ved det, men det kan jo godt være at det var anderledes med GF1 kort?

Så vidt jeg ved er det kun Gfx2MX kortene man kan få til at fungere
stabilt uden blæsere, i alle tilfælde er Geforce 256 kortene lavet med
en mere strømbrugende teknologi end Gf2/gf3 og har faktisk mindst lige
såmeget brug for kølingen.

Hvis du vil støjdæmpe dit system så pil blæser + køleplade og monter så
en større køleplade+blæser der kører langsommere.

Mvh

Bruno

Fra : HB

Dato : 22-12-01 20:13

Kan en Zalman køleprofil uden blæser på bruges?
http://studiedata.dk/product.asp?product=189&page=1

VH Henrik

=CUT=

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 22-12-01 20:30

"HB" <pooc10@hotmail.com> wrote in message
> Kan en Zalman køleprofil uden blæser på bruges?
> http://studiedata.dk/product.asp?product=189&page=1

Muligvis, men med en højde på 32mm, vil jeg tro der kan blive problemer med
PCI kortet ved siden af grafikkortet. Samtidig kan der sikkert blive
problemer med at hive det gamle køleprofil af. Det er, hvis jeg ikke husker
forkert, nemlig limet fast på Creative kort.
Hvis blæseren larmer for meget, så tag den forsigtigt af og fjern støvet. Du
kan eventuelt give den en dråbe syrefri olie. Der er vist et lille hul under
et af de grønne klistermærker. Eller du kunne også bare købe en ny blæser og
give den en lidt lavere spænding.

PS. vil du ikke nok skrive under det du kommenterer?
God Jul

- Lars

Fra : Jesper

Dato : 23-12-01 00:28

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
støvet. Du
> kan eventuelt give den en dråbe syrefri olie. Der er vist et lille hul

Det hjalp desværre ikke med syrefri olie og støvrensning på mit Creative
Geforce256, der larmede forfærdeligt. Løsningen på dette problem blev en
ny (low noise) blæser til 150 kr., som jeg fik bakset på plads.

Der er faktisk mange Geforce 2 kort, hvor man uden bekymringer kan
slukke for blæseren, men mht. Geforce 1 er det utroligt sjældent, at det
kan lade sig gøre.

MVH Jesper

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 22-12-01 20:14

<iddqd@worldonline.dk> wrote in message

> Så vidt jeg ved er det kun Gfx2MX kortene man kan få til at fungere
> stabilt uden blæsere,

Tjae... jeg havde faktisk et GF256 (SDRAM) til at køre uden blæser. Blæseren
var simpelthen slidt op inden for det første halve år. Jeg have på det
pågældende tidspunkt ikke tid til at sende det til reparation, så jeg tog
chancen. I 14 dage (24/7) kørte det og der var ikke skyggen af den mindste
fejl. Godtnok blev det MEGET varmt men det virkede fint. Jeg troede faktisk
ikke selv på at det ville overleve. Efter 14 dage sendte jeg det til
Creative Danmark og fik fikset blæseren på garantien.
Jeg vil _ikke_ anbefale at bruge det uden blæser, for så varmt som det
bliver, kan ikke være godt i længden. Det må ha' været en ret god GPU... med
en elendig blæser

- Lars