Musik rettigheder etc.
Fra : -=[ BranDBorG ]=-

Dato : 22-12-01 11:07

Hejsa... Efter alt det postyr der har været med et Netparty i Esbjerg hvor
en masse unge fik tilsendt bøder for musik og pirat software de "måske"
havde på deres PC, er jeg kommet til at tænke på hvad data, mp3 og film rent
faktisk er...
I terorien er det jo bare tal... Binære tal... Altså 1 og 0...
Men kan man retsforfølge en for at bruge en talkode?
For så må jeg jo kunne tage rettighederne på regnestykket: 2 + 2 = 4 Og
forlange 50Kr. hver eneste gang en 1 klasse i folkeskolen skal lære at bruge
det.
De eneste der bude kunne tage penge for mp3 filer burde være Fraunhoffer der
fremstillede codecet (Logaritmen, regnestykket kald det hvad du vil).
Dette lyder som meget langt ude... Men i bund og grund er det ren og skær
logik.

--
Mangler du en Data-mekaniker lærling?
Kontakt mig på: brandborg@phreaker.net

Fra : Jakob Paikin

Dato : 22-12-01 12:23

On Sat, 22 Dec 2001 11:07:10 +0100, "-=[ BranDBorG ]=-"
<Brandborg@phreaker.net> wrote:

>I terorien er det jo bare tal... Binære tal... Altså 1 og 0...
>Men kan man retsforfølge en for at bruge en talkode?

Ævl. Der er tale om en digital repræsentation af et beskyttet værk.
Værket findes ikke "som sådan" - kun i forskellige repræsentationer
("fremstillinger"), f.eks. i form af MP3-filer, trykte noder/tekst,
indspilning på et kasettebånd mv.

>For så må jeg jo kunne tage rettighederne på regnestykket: 2 + 2 = 4 Og
>forlange 50Kr. hver eneste gang en 1 klasse i folkeskolen skal lære at bruge
>det.

Nej. Dels gives der ikke ophavsret på metoder (så som addition), dels
er der ikke tale om et kunstnerisk værk.

>De eneste der bude kunne tage penge for mp3 filer burde være Fraunhoffer der
>fremstillede codecet (Logaritmen, regnestykket kald det hvad du vil).

Nej. MP3-algoritmen kan eventuelt patentbeskyttes, idet der er tale om
en metode. Det har intet at gøre med, hvad algoritmen anvendes til.

Hvis den anvendes til at lagre ophavsretligt beskyttet musik, kan
ophavsmanden (eller dennes repræsentanter) kræve erstatning mv. i
medfør af lov om ophavsret.

>Dette lyder som meget langt ude... Men i bund og grund er det ren og skær
>logik.

Det er i bund og grund udtryk for en misforståelse af, hvad sagen
handler om (eller et forsøg på at legitimere piratkopiering).

--
Jakob Paikin

Fra : Dennis Enøe

Dato : 22-12-01 12:24

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> wrote in message
> Nej. Dels gives der ikke ophavsret på metoder (så som addition), dels
> er der ikke tale om et kunstnerisk værk.
må give dig ret, men for nogle er du en stor kunst når andre lykkes
at få lagt 2 og 2 sammen

Dennis E

Fra : Mickey

Dato : 22-12-01 15:28

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. MP3-algoritmen kan eventuelt patentbeskyttes, idet der er tale om
> en metode. Det har intet at gøre med, hvad algoritmen anvendes til.

Og det er bl.a. den udemærkede Frauenhoffer codec. Der findes dog
ikke-patenterede gratis codec, bl.a. Lame

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-12-01 12:27

Scripsit "-=[ BranDBorG ]=-" <Brandborg@phreaker.net>

> I terorien er det jo bare tal... Binære tal... Altså 1 og 0...

Nej. Juraen går ikke ud fra hvad det rent fysisk er, men hvad meningen
med dataene er. Hvis de indkoder er ophavsretsbeskyttet værk gælder
ophavsretten på værket.

> For så må jeg jo kunne tage rettighederne på regnestykket: 2 + 2 = 4

Nej du kan ej - for det er ikke din opfindelse.

> De eneste der bude kunne tage penge for mp3 filer burde være Fraunhoffer

Vrøvl.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : -=[ BranDBorG ]=-

Dato : 22-12-01 12:24

Klip

OK... Ja... Undskyld min uvidenhed inden for Jura området...
Men teorier er vel til for at blive be eller afkræftet. Nu har i hjulpen mig
med det sidste og jeg siger mange tak for hjælpen.
Dejligt med en NG der kan svare så hurtigt og præcist på spørgsmål.
Endnu engang, tak for hjælpen
=)

Fra : Dennis T.

Dato : 22-12-01 17:04

Henning Makholm wrote:
> Nej. Juraen går ikke ud fra hvad det rent fysisk er, men hvad meningen
> med dataene er. Hvis de indkoder er ophavsretsbeskyttet værk gælder
> ophavsretten på værket.

Alt musik, film etc. kan du i teorien finde dybt inde i decimalerne i Pi -
så lad os se hvornår musikbranchen ligger sag an mod matematikerne :)

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-12-01 17:28

"Dennis T." <viol8r@technologist.com> writes:

> Alt musik, film etc. kan du i teorien finde dybt inde i decimalerne i Pi -
> så lad os se hvornår musikbranchen ligger sag an mod matematikerne :)

Har du en reference til det? Sidst jeg ledte var det stadigvæk ukendt
hvorvidt en vilkårlig række cifre kan genfindes i pi.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Dennis T.

Dato : 23-12-01 01:53

Peter Makholm wrote:
> Har du en reference til det? Sidst jeg ledte var det stadigvæk ukendt
> hvorvidt en vilkårlig række cifre kan genfindes i pi.

Slashdot havde en historie om det på et tidspunkt...

http://slashdot.org/article.pl?sid=01/08/01/2336233&mode=nested

som linker til:
http://www.nature.com/nsu/010802/010802-9.html

XFUT: dk.videnskab

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-12-01 13:02

-=[ BranDBorG ]=- skrev:

> [...]
>havde på deres PC, er jeg kommet til at tænke på hvad data, mp3 og film rent

Spørg i dk.videnskab eller evt. dk.edb.programmering.

>Men kan man retsforfølge en for at bruge en talkode?

Ja. TDC har f.eks. eneret til at benytte 118 som symbol for en
telefonoplysningsservice.

>For så må jeg jo kunne tage rettighederne på regnestykket: 2 + 2 = 4 Og
>forlange 50Kr. hver eneste gang en 1 klasse i folkeskolen skal lære at bruge
>det.

Hvorfor dog det? Har du selv opfundet det regnestykke?

>De eneste der bude kunne tage penge for mp3 filer burde være ...

Det er et politisk spørgsmål. Prøv dk.politik.

--
Bertel