Italienske mandelsmåkager - opskrift
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-12-01 18:22

Hej gruppe

Kan nogen her fortælle mig hvad det er de hedder de der små, hårde
italienske "småkager" med hele mandler i? Jeg troede at jeg kunne
huske at de hed "canucci" eller "catucci", men google kender ikke
nogen af ordene.

Jeg fik engang at vide at småkagerne bages af mel, sukker, mandler
og æggehvide, men jeg har aldrig set selve opskriften. Er der mon
nogen her der ligger inde med den?

// Klaus

Fra : Deleuran

Dato : 21-12-01 19:29

> Jeg fik engang at vide at småkagerne bages af mel, sukker, mandler
> og æggehvide, men jeg har aldrig set selve opskriften. Er der mon
> nogen her der ligger inde med den?
>

> // Klaus

Selv hej

Navnet kan jeg ikke huske, men måske kan du bruge min opskrift:

2 æg
150 g sukker
50 g smeltet, afkølet smør
200 g mandler (usmuttede)
300 g hvedemel
1 tsk bagepulver
? tsk fint salt

Forbagning: ca. 25 min. ved 175º
Bagning: ca. 15 min. ved 175º

Pisk æg sukker sammen i ca. 4 min. Tilsør smeltet, afkølet smør og mandler.
Bland mel, bagepulver, salt og vend det i dejen. Ælt dejen let sammen og
lad den hvile tildækket i køleskabet i en time. Dej dejen i tre portioner og
fgorm dem til stænger (ca. 4 cm brede og 30 cm lange). Læg stængerne på en
plade med bagepapir og forbag dem i ca 25 min. midt i ovnen.
Stil pladen på en bagerist, og lad stængerne adkøle ca 1-2 min. Skær
stængerne i 1 cm tykke, skrå, skiver. Læg skiverne på bagepapiret og bag
kagerne færdige i ovnen.

Lone

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-12-01 20:03

Lone skrev:

> Navnet kan jeg ikke huske, men måske kan du bruge min opskrift:
>
> 2 æg
> 150 g sukker
> 50 g smeltet, afkølet smør
> 200 g mandler (usmuttede)
> 300 g hvedemel
> 1 tsk bagepulver
> ? tsk fint salt
>
> Forbagning: ca. 25 min. ved 175º
> Bagning: ca. 15 min. ved 175º

Mange tak for opskriften - den er jo lige til at gå til.

Er der ingen der kan huske navnet på kagerne?

// Klaus

Fra : Leif Langeskov Pouls~

Dato : 21-12-01 22:14

Biscotti ???

mvh. leif

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-12-01 06:58

Leif Langeskov Poulsen skrev:

> Biscotti ?

Det lyder mere som om det er småkager generelt, men vi samler
det lige op.

// Klaus

Fra : Anne-Marie og Leo

Dato : 22-12-01 20:18

Beskøjter
Biscuits
Tvebakker
Alle ordene betyder noget, der er bagt to gange for at blive tørret.

MVH Leo

PS: Mortens opskrifter giver denne opskrift:

Biscetto di Prato

På italiensk manér skal man dyppe kiks i den specielle toscanske
dessertvin vinsanto . Man kan få flere importerede kiks til formålet,
men man kan også selv bage dem.

Ingredienser

500 g mel
4 sammenpiskede æg
500 g sukker
½ tsk bagepulver
½ tsk vanille
1 tsk reven appelsinskal
salt
200 g smuttede mandler
150 g pinjekerner
smør til pladen

Fremgangsmåde

Forvarm ovnen til 190 grader. Rist mandlerne i et par minutter i ovnen,
og hak dem groft med pinjekernerne. Sigt melet ned på en plade eller
køkkenbordet. Lav en fordybning i midten og fyld æg og de øvrige fine
ingredienser i, samt et drys salt. Ælt til dejen er blød og bland
mandler og kerner i. Rul dejen ud i lange pølser, der lægges på smurt og
melet bagepapir med god afstand imellem. Pensl med lidt æg rørt med vand
og bag stængerne i 15 min. Tag dem ud, skær dem i meget skrå skiver og
sæt dem igen i ovnen til de er brune. Afkøles og opbevares i dåse.

Kilde: Opskrifter fra det originale køkken i Toscano.

"Klaus Alexander Seistrup" <spamtrap@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:slrn+d171a5af-ff26-496c-bd9a-f9b320c94670@hq.szn.dk...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-12-01 20:50

Anne-Marie og Leo skrev:

> Beskøjter
> Biscuits
> Tvebakker
> Alle ordene betyder noget, der er bagt to gange for at blive
> tørret.

Orv ja. Underligt, bare, at briterne siger "biscuits" om småkager
generelt, selv om det kun er en delmængde af småkager som bages to
gange.

Men på den anden side set: nogle briter siger osse "pudding" om
enhver dessert, uanset om der rent faktisk er tale om budding.

> PS: Mortens opskrifter giver denne opskrift:

Tak for at have samlet den op til mig.

// Klaus

Fra : Casper

Dato : 21-12-01 23:10

Hej Klaus
Mon ikke der er tale om cantucci?
Mvh
Casper

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-12-01 07:01

Casper skrev:

> Mon ikke der er tale om cantucci?

Dér var den! Tak!

Og så kan vi vel putte "biscotti", som Leif foreslog, på, så vi
får det hele med: cantucci biscotti.

Tak for hjælpen.

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-12-01 20:38

Lone skrev:

> 2 æg
> 150 g sukker
> 50 g smeltet, afkølet smør
> 200 g mandler (usmuttede)
> 300 g hvedemel
> 1 tsk bagepulver
> ? tsk fint salt

Glimrende cantucci-opskrift (jeg gik ud fra at `?' betød `½').
Tak for den!

// Klaus

Fra : Deleuran

Dato : 24-12-01 08:50

> Glimrende cantucci-opskrift (jeg gik ud fra at `?' betød `½').
> Tak for den!
>

> // Klaus

Velbekomme, og også tak til dig. opskriften var nemlig gledet lidt ud af mit
repertoire, men nu står der et stort glas af den på mit køkkenbord.
(Undskyld ? betød egentlig 0,25)

Glædelig jul
Lone

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-12-01 09:54

Lone skrev:

> (Undskyld ? betød egentlig 0,25)

(Nå, men det smagte nu osse udmærket med ½.

// Klaus

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 22-12-01 05:55

"Klaus Alexander Seistrup" <spamtrap@magnetic-ink.dk> skrev i
meddelandet:

> [...]
>
> Jeg fik engang at vide at småkagerne bages af mel, sukker, mandler
> og æggehvide, men jeg har aldrig set selve opskriften. Er der mon

De kager du søger må være Cantuccini (mandelkager).

Cantuccini er små hårde mandelkager fra byen Prato i Toscana. Man spiser
dem udstyret med et glas vin Santo, som man kan sidde og dyppe dem i.
Der findes mange hæderlige fabrikater i handelen, men som med de fleste
andre kager, (panettone undtaget), er de naturligvis bedst hjemmebagt.

Cantuccini:
? kg sukker
? kg mel
200-250 g smuttede mandler
4 æg
1 tsk fintrevet appelsinskal
lidt salt
evt. lidt vanille

Smut mandlerne, rist dem og hak dem groft, der må gerne være nogle hele
imellem. Pisk æggene og hæld dem sammen med sukkeret, saltet og
appelsinskallen op i en skål med melet. Rør dejen, til den bliver
smidig, og bland mandlerne i. Rul dejen til lange pølser med en diameter
på ca. 3 cm. Bages på en smurt plade i 15 min. Tag pladen ud og skær
pølsen på skrå i ca. 1 cm brede skiver. Fjern stykkerne lidt fra
hinanden og bag dem yderligere 15 min. Hold øje med dem, de brænder
meget nemt på.
Cantuccinierne bages i en forvarmet ovn ved 200°.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Samonella.
Der er fundet salmonella i et parti tysk chokolade med
navnet Chateau, som er produceret af WIHA og sælges i Aldi.
www.netdoktor.dk/nyheder/index.asp?y=2001&m=12&d=21#id69838

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 22-12-01 08:09

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i meddelandet:

> Cantuccini:
> ? kg sukker
> ? kg mel

Hovsa! - den smuttede vist - der skulle stå..
½ kg sukker
½ kg mel

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-12-01 09:08

Peter W. Bosse skrev:

> Hovsa! - den smuttede vist - der skulle stå..
> ½ kg sukker
> ½ kg mel

Tak. Og tak for opskriften.

// Klaus

Fra : Heidi

Dato : 22-12-01 12:01

> Hej gruppe
> Jeg fik engang at vide at småkagerne bages af mel, sukker, mandler
> og æggehvide, men jeg har aldrig set selve opskriften. Er der mon
> nogen her der ligger inde med den?

Du får lige en opskrift mere her, som jeg synes er rigtig god - og ja,
det er en Anne Larsen opskrift - så ved du det, hvis du på forhånd
har problemer med det
De har en noget anden konsistens end dem man får på caféer feks
sammen med varm chokolade, men jeg synes de er mindst lige så
gode - hvis ikke bedre...

ca. 100 kager
150 g mandler
75 g soltørrede tranebær (jeg blandede tranebær og tørrede blåbær)
50 g sukat (jeg undlod dette og brugte i stedet hakket mørk chokolade)
2 tsk bagepulver
4 dl rørsukker
4 æg
2 tsk fin havsalt
ca. 4 dl fin durumhvedemel
ca. 4 dl hvedemel
1 æggehvide

Hak og bland mandler, tranebær og sukat*. Bland bagepulver, sukker, æg og salt i og tilføj melet lidt efter lidt. Ælt og rul lange
stænger - ca. 2 cm høje og 4 cm brede - og læg dem på en plade med bagepapir. Stængerne pensles med pisket æggehvide og bages ved
180 grader i 15 minutter. Tag stængerne ud, skær dem i skiver og bag stykkerne videre - nu ved 125 grader i ca. en halv time, til de
er tørre.

*Eller hvilken blanding du nu har lavet.

Kommentar: Denne dej kan godt være lidt svær at få til at hænge
sammen, så måske skal "fyldet" hakkes ekstra fint, eller også skal
der en anelse mere æg i.
Jeg gav desuden kagerne noget længere tid i ovnen da de var
skåret ud, for at de blev helt hårde og tørre. Men prøv at tage en
enkelt kage ud og lad den køle af - når den har den rigtige konsistens
er de færdige!
Måske er der liiiiige i overkanten med sukker i, det syntes jeg i hvert
fald da jeg smagte den første, men jeg vænnede mig nu hurtigt til
smagen, så de er alle sammen spist nu...

--
Mvh. Heidi
http://www.hct.hjem.wanadoo.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-12-01 12:32

Heidi skrev:

> Du får lige en opskrift mere her, som jeg synes er rigtig god

Alle tiders, så har jeg lidt at eksperimentere med i julen (dejen
efter Lones opskrift er i køleskabet nu og skal i ovnen lisså snart
min rice pudding er færdig).

> - og ja, det er en Anne Larsen opskrift - så ved du det, hvis
> du på forhånd har problemer med det

Det har jeg ikke. Jeg har ikke tv, så jeg kender kun Anne Larsen
af omtale her i gruppen.

Det ser lækkert ud med tranebær (og chokolade!), så jeg glæder mig
til at prøve opskriften.

// Klaus