Betaling for freelance arbejde
Fra : Jakob

Dato : 21-12-01 18:09

Hej.

Mit spørgsmål er: Hvilke muligheder har jeg for at få min opdragsgiver til
at betale for min ydelse?

Situationen er følgende:

I sommers fik jeg til opgave at designe et logo type for en restaurant.
Dette skete via mail og var motiveret af mit indlæg på dk.opslag.stillinger
om at varetage grafiske freelance opgaver. Jeg har ikke en decideret
"ansættelseskontrakt", da vi begge havde forståelse for opgavens ordlyd.

Jeg sendte to forslag, som hvert indeholdt en håndfuld variationer og
dokumentation af disse. Set i bakspejlet burde jeg have forsynet dem med et
"vandmærke".

Der går en uge, og jeg rykker personen for et svar på: Om jeg skal arbejde
videre med et af forslagene, så det er klar til at trykke på skilte,
visitkort, menu, glas etc. eller justere konceptet.

Han udtrykker sin tilfredshed med det ene af forslagene, men vil gerne
udskyde beslutningen to uger.

Efter to uger kontakter jeg ham igen, men han beklager sig og udskyder det
en måned. Dette gentager sig flere gange.

Primo december var jeg blevet træt af at vente, og bad ham indbetale et
symbolsk beløb på 300,- kr. som tak for ulejligheden (uanset, om jeg skulle
arbejde videre med forslagene eller ej). Deadline for dette var i dag.

Og som I nok har gættet, har han ikke indbetalt pengene :(

Hvilke muligheder har jeg for at få betaling for mit arbejde?

Hører gerne nærmere.

Mange venlige hilsner

Jakob Overgaard

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-12-01 21:19

"Jakob" <jko@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke muligheder har jeg for at få betaling for mit arbejde?

Ingen, desværre.

Ingen skal forstås på den måde, at hvis du vil have penge ud af ham, så er
du nødt til at starte en reel sag op, som vil kræve en del udgifter til
advokatbistand. Det vil langt overstige de 300,-...

I praksis kan du prøve at sende en rykker, som du kan pålægge gebyr. Det kan
du gøre tre gange med nyt gebyr på hver gang, men så skal sagen gå til
inkasso, og det kan den ikke bære økonomisk.

Havde du nu ikke selv angivet 300,- som rimelig betaling, kunne du have
sendt en regning på langt langt mere, og så kunne der måske være økonomi i
det. Men under alle omstændigheder ville du være nødt til at kunne påvise
temmelig kontant, at der er indgået en klar aftale om levering af en ydelse,
og at det er aftalt, at der skal være betaling for denne.

Et godt råd:
Hvis du vil lave mere af den slags, så står du dig godt ved at udarbejde en
form for standardaftalegrundlag, som du kan bruge til at binde dine kunder
på.

/Per