Indsigelse mod opsigelse af lejemål
Fra : Ole PE Jensen

Dato : 21-12-01 15:16

Hej i gruppen..........

Jeg har 12.12.01 modtaget nedenstående opsigelse.

Jeg vil naturligveis protestere mod opsigelsen, men spørgsmålet er, hvad
skriver jeg i min generelle indsigelse, som jeg vil sende midt i januar
2002??

Jeg overvejer kraftigt at finde et nyt hjem til mine to katte, men det kan
ved godt trække ud over medio januar, men hvardan står jeg hvis det lykkedes
inden 2.aprl 2002??

REKOMMANDERET
Ole PE Jensen
Storegade
Esbjerg

Esbjerg, den 11.december 2001

Opsigelse af lejemålet Storegade, 2.sal, Esbjerg

I medfør af lejelovens § 83 litra E og F, opsiges ovenstående lejemål med 3
måneders varsel til fraflytning senest den 2. april 2002 kl. 12:00

Begrundelse for opsigelsen:

1)
Siden april 2001 har vi gentagne gange forsøgt, at påbegynde renovering og
istandsættelse af det til lejemålet på 1.sal tilhørende værelse som er
beliggende på 2.sal og støder op til dit lejemål. Men på grund af til
stadighed stærke lugtgener hidrørende fra dit kattehold har vi måttet
indstille dette arbejde. Flere håndværkere har ganske simpelt, på grund af
lugtgenerne, nægtet at arbejde i rummet.

2)
Til daglig gene for ejendommens øvrige beboere og andre der færdes i
ejendommen, er der ved indtræden eller udgang i ejendommens opgang på trods
af åbenstående vinduer, åbne udluftnings kanaler og brug af duftblokke en
ram lugt af kattehold, hvilket ikke er acceptabelt.

3)
Af hensyn til de øvrige beboers velfærd og varmeøkonomi og indtrængende
gadestøj er det ej heller acceptabelt, at der i et forsøg på at mindske
lugtgenerne er nødvendig, uanset vejrlig, ril stadighed at have et eller
flere af opgangens vinduer stående åbne.

Nærværende opsigelse bedes underskrevet og efterfølgende returneret til
udlejer.

Som Udlejer Som lejer

Der gøres opmærksom på jf. Lejelovens § 87 stk. 2, at såfremt opsigelsen
ikke kan godkendes, skal skriftlig indsigelse herom være udlejer i hænde
senest 6 uger efter modtagelse af denne skrivelse.

Mine bemærkninger:
Jeg er førtidspensionist, 53 og bor alene i lejemålet med to katte. Jeg har
boet i ejendommen i næsten 10 år uden problemer. Jeg havde tidligere 3
katte, men den ældste er død.

Ejendommen var oprindelig kommunal ejendom men blev for et par år siden
solgt til private.

Efterhånden som de to andre lejligheder i ejendommen (ialt 3 lejemål) blev
fraflyttet renoverede udlejer lejlighederne, -Som Nu beboes af udlejer og
hans kone (stuen) og udlejers datter (1.sal)

Kommentarer til pkt. 1,2 og 3:

1)
Det kammer der er tale om har egen indgang fra afsatsen og mine katte har
aldrig haft deres "gang" dér.
Jeg ved ikke hvordan lugtgenerne skulle kunne trænge derind mellem 2 til
stadighed lukkede døse.

2)
Jeg kan ikke lugte noget selv. Selv når jeg kommer hjem efter at have været
væk i lang tid.
Der er kun tale om ét vindue, og det stod på "småklem. Der er ikke
udluftningskanaler i opgangen.

3)
Der er ingen varmeapparater i opgangen. Gadestøjen trænger nok mere ind over
altanen og stuevinduet end af entredøren fordi et vindue står på klem.
Det har været et mildt efterår derfor har vinduet stået på klem fordi der
samlere sig meget varme på 2.sal fra de sydvendte vinduer på opgangen.

Jeg har endnu ikke foretaget mig andet end at skrive denne smøre. Jeg vil
vente og hører om der er nogen der har et godt råd.
Jeg er "lidt" fortvivlet.

--
Med Venlig hilsen
Ole PE Jensen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 21-12-01 17:41

"Ole PE Jensen" <opej@city.dk> skrev...
> [...]
> Jeg vil naturligveis protestere mod opsigelsen, men spørgsmålet er, hvad
> skriver jeg i min generelle indsigelse, som jeg vil sende midt i januar

Hej Ole

Som du er rådet til flere gange - så henvend dig til den lokale
lejerforening (du har vist oplyst i dk.fritid.dyr.kat, at du har meldt dig
ind pr. 1. januar 2002...), som kan hjælpe dig med at gøre indsigelse mod
opsigelsen.
Og ellers er det faktisk bare at skrive "undertegnede, Ole P.E. Jensen, gør
indsigelse mod opsigelsen af (dato)." Der er i lejeloven ikke noget krav om,
at indsigelsen skal være begrundet fra lejers side (LL § 87, stk. 2).
Men husk, at din indsigelse skal være kommet frem til udlejer senest 6 uger
efter at du har modtaget den!

> Jeg overvejer kraftigt at finde et nyt hjem til mine to katte, men det kan
> ved godt trække ud over medio januar, men hvardan står jeg hvis det
lykkedes
> inden 2.aprl 2002??

Når du har skrevet din indsigelse - og sendt den til udlejer pr. anbefalet
post (så er du sikker på, at han får den) - så skal udlejer senest 6 uger
efter din frist for indsigelse udløb, lægge sag an ved boligretten såfremt
udlejer ønsker at fastholde opsigelsen. Og hvis du mener den er helt
ubegrundet, så synes jeg ikke at du skal gøre det fjerneste for at få
omplaceret dine katte indtil videre! Det kan tage laaaang tid at få
behandlet en sag ved boligretten, så ingen panik!

Mvh. Camilla

Fra : Ole PE Jensen

Dato : 21-12-01 17:59

,
> [...]
> at indsigelsen skal være begrundet fra lejers side (LL § 87, stk. 2).
> Men husk, at din indsigelse skal være kommet frem til udlejer senest 6

Tak for dit svar. Det var lige det jeg havde brug for.

--
Med Venlig hilsen
Ole PE Jensen