Købeloven - beklædningsgenstand med fejl
Fra : mf

Dato : 20-12-01 23:01

Hejsa,

Jeg har et lille spørgsmål;

- Jeg køber for nogle uger siden en striktrøje med lynlås, der efter én
gangs brug og vask viser sig at have en defekt lynlås (problemet er at
trøjen krymper lidt og lynlåsen gør ikke, eller omvendt, med det resultat
at lynlåsen 'bølger' kraftigt)

- Jeg henvender mig i forretningen (Mr.)der ikke umiddelbart vil bytte
den men vil sende den over til producenten (Matinique) for at de kan
afgøre om det er en defekt eller ej.

- Efter knap 14(!) dage henvender jeg mig selv, og får at vide at jeg kan
få den byttet til en ny eller en anden model.

- Jeg vælger at få byttet til en ny tilsvarende trøje.

- Denne nr. 2 trøje viser sig at have samme fejl. Jeg henvender mig i
forretningen, der nu pludseligt tvivler om det egentlig er en fejl (? -
er jo lige blevet godkendt fra producenten), men tilbyder at sende den
afsted igen.

- Jeg nægter at vente endnu engang da vi jo én gang har konstateret at
det var en defekt ved trøjen. Forretningen tilbyder istedet en anden
trøje eller et tilgodebevis.

- Jeg kan ikke finde en anden trøje i forretningen som jeg bryder mig om,
og beder om at få pengene refunderet - forretningen nægter dette og
henviser til et andet produkt eller et tilgodebevis.

Kan de (må de) det ? Ikke for at være kværulant, men jeg har jo købt ét
produkt og ønsker ikke andet end det. Forretningen har jo nu forsøgt at
udbedre fejlen ved at bytte, men det har vist sig ikke at hjælpe.

Hvis man skærer det ud i pap svarer det jo til at jeg køber en grøn trøje
der viser sig at være defekt, og så bliver tvunget til at vælge en rød
istedet (??).

Hvis der er nogen der kan hjælpe mig her vil jeg meget gerne om I kender
en korrekt henvisning til købelovens paragraffer, jeg kan vise den
pågældende forretning.

På forhånd tak !

Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-12-01 23:33

mf skrev:

> [...]
>og beder om at få pengene refunderet - forretningen nægter dette og
>henviser til et andet produkt eller et tilgodebevis.

Nej, det vil jeg ikke mene. De relevante paragraffer er § 78 og
79 i købeloven:

§ 78.   Lider salgsgenstanden af en mangel, kan køberen hæve
   købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen
   eller omlevering efter reglerne i § 42, stk. 1, eller §
   43, stk. 1 og ...

Den giver dig tre muligheder (faktisk fire).

§ 79 siger dog at sælger har lov til at forsøge at reparere:

§ 79.   Giver køberen meddelelse om en mangel, og tilbyder
   sælgeren at afhjælpe den eller at foretage omlevering,
   kan køberen ikke hæve købet eller kræve et
   forholdsmæssigt afslag i købesummen eller, ved tilbud om
   afhjælpning, omlevering. Dette gælder dog kun, hvis
   afhjælpning eller omlevering sker inden rimelig tid og
   uden omkostninger eller væsentlig ulempe for køberen.

Det har sælger imidlertid prøvet uden resultat, og du konkluderer
meget rimeligt at alle de andre trøjer vil have samme fejl. Da
sælger ikke kan reparere, træder de tre først nævnte muligheder
igen i kraft, og du kan altså kræve pengene tilbage ("hæve
købet").

--
Bertel

Fra : Thomas Jari

Dato : 22-12-01 23:15

> Dette gælder dog kun, hvis
> afhjælpning eller omlevering sker inden rimelig tid og
> uden omkostninger eller væsentlig ulempe for køberen.

Hvad med transportomkostninger????

\Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-12-01 23:32

Thomas Jari skrev:

>Hvad med transportomkostninger?

Så vidt jeg husker er transport af mindre genstande (genstande
der kan bæres) ikke en væsentlig ulempe. Ved større genstande må
sælger betale transporten.

--
Bertel