Alternativ køler til GeForce 3 Ti500...
Fra : Jonny Jensen

Dato : 20-12-01 21:14

Hejsa!

Denne post er sendt til overclocking gruppen også, da det er her folk VED
noget om køling

Midt i mit støjdæmpningsprojekt er jeg nået til at der kun er en ting
tilbage i min PC, som larmer... Blæseren på mit GF3Ti500... Det er en
BlueOrb-kopi af en slags, og den er jo ikke videre stille. Den passive
køling fra Zahlman på studiedatas hjemmeside, synes jeg ikke rigtigt om.
Tvivler også på at den kan klare et Ti500. Men jeg har en sådan liggende:
http://www.coolermaster.com/products/cpucooler/fcpga/dp5-6h51.html

Som jo er godkendt op til 1.2 GHz. Hvis man modificerede/borede/sleb den
til, så den kunne sidde på et GF3, limede den på med Arctic Silver Thermal
Adhesive, ville den så ikke kunne køle det tilstrækkeligt ved 7 volt? Eller
skulle jeg eventuelt købe denne for at spare en PCI slot:
http://www.coolermaster.com/products/cpucooler/fcpga/dp5-6g11.html

En af mine kammerater modificerede denne og smed den på et Matrox G450, og
det virker fint, men vil noget tilsvanrende kunne gøre det på et GF3?
http://www.coolermaster.com/products/cpucooler/fcpga/ci5-6c11b.html

Findes der en måde at måle Temperaturen i GF3 chippen? Mit gamle Asus GF2GTS
havde indbygget temp-probe, men er det noget Asus har smidt i, eller er det
i alle GF2 og også i GF3?

Gode råd søges da støj frabedes

Jonny.

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 20-12-01 23:42

"Jonny Jensen" <a@b.com> skrev:

> Denne post er sendt til overclocking gruppen
> også, da det er her folk VED noget om køling

Jeg ved noget, men kun pr. egen erfaring.

> Midt i mit støjdæmpningsprojekt er jeg nået til at der kun
> er en ting tilbage i min PC, som larmer... Blæseren på mit
> GF3Ti500... Det er en BlueOrb-kopi af en slags, og den
> er jo ikke videre stille.

Original eller uoriginal, det spiller ikke den store rolle. Orb kølere
er noget støjende og skævt lort uanset model og originalitet.

Men jeg har endnu ikke fået skiftet hele den 'originale' Blue Orb
køler ud på mit TI500 Hercules kort endnu. Men blæseren blev kaseret
samme dag, som kortet blev moteret. Jeg montere i stedet for en alm.
1,2W 80 mm blæser ved 0-12V lige under Blue Orb og RAM heatsink
profilerne.
Se billeder af det her:
http://hjem.get2net.dk/bbservice/pic/fuckblueorb.jpg

Se billede af, hvor ringe kontakt Blue Orben har med nVidia G3Ti500
GPUen her:
http://hjem.get2net.dk/bbservice/pic/fuckblueorb2.jpg

Når jeg bare side her og surfer, så kører blæseren på 9Volt = lydløs -
sådan da.
Når jeg spiller, så skruer jeg spændingen op til 12V. Jeg ved ikke om
det er nødvendigt, men da jeg ikke har nogen probe, så er nød til at
være sikker på at kølingen er effektiv nok. Men ved 12V larmer 80MM
blæseren stadigvæk langt mindre som den lille fandens Blue Orb blæser.

Just my 2 cents...

--
Venlig Hilsen: Rasmus.
Nutella er da bare totaliordenpåetstykkefranskbrød:

Fra : F.Larsen

Dato : 22-12-01 15:23

he he - godt billede - men den løsning snupper jo næsten 3 PCI slots ;=?)

er det nødvendigt med en blæser ? hvorfor ikke bare en passiv køleprofil ?

Jeg har investeret i en lille temperaturmåler til 100 Kr (studiedata.dk), så der
kan komme tørre tal på bordet når jeg laver modifikationer...

--
Flemming
Nintaus unplugged: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Nintaus/

Fra : Rene Pedersen

Dato : 22-12-01 15:21

> er det nødvendigt med en blæser ? hvorfor ikke bare en passiv køleprofil ?

Jo tak, har du nogle forslag til hvilken det skal være?

Fra : F.Larsen

Dato : 23-12-01 00:38

Ikke p.t. men når jeg er færdig med resten af PC'en kommer turen til grafikortet.
Måske kan en zalman bruges ?
Er der ikke nogen i gruppen der kunne udregne hvor stor areal køleplade som man
skal bruge til en GF2 ?

--
Flemming

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 22-12-01 16:12

"F.Larsen" <N0Spam@spamfilter.dk> skrev:

> he he - godt billede - men den løsning
> snupper jo næsten 3 PCI slots ;=?)

Kun næsten. PCI 1 er alligevel ikke brugbar. PC2 er ikke anvendelig -
desværre. Men jeg har fået mig en støjsvag GPU køler til ingen penge.

Jeg bruger også kun 3 af de 6 PCI slots, men det ville som sagt være
rart, hvis man kunne bruge PCI2, da denne ikke deler IRQ'er med noget
andet i systemet.

> er det nødvendigt med en blæser ?

Ved jeg ikke.

> hvorfor ikke bare en passiv køleprofil ?

Det ville jeg også gerne have - det er kun en nødløsning, som virker
10-4.

> Jeg har investeret i en lille temperaturmåler til
> 100 Kr (studiedata.dk), så der kan komme tørre
> tal på bordet når jeg laver modifikationer...

Jeg kunne også godt fristes til at bruge en 100 mand på sådan en...

--
Venlig Hilsen: Rasmus.
TotaliordenkrukkeNutella!!!