Rettigheder som lejer i ejerforening
Fra : Morten

Dato : 20-12-01 19:37

Hej folkens. Jeg bor pt. til leje i en ejerlejlighed sammen med 2
kammerater. Vi er kommet i den knibe, at ejerforeningen gerne ser os
ude af lejligheden. Udlejer har vi ingen problemer med.

Ejerforeningen mener, at vi alle 3 skal have konkret tilladelse
(af dem) til at bo i lejligheden, og ikke blot den ene af os (J).
J har lejekontrakt med udlejer, der endvidere fået flg. tilladelse
fra ejerforeningen:

Den tidsbegrænsede fremleje til J er godkendt (01.12.00 - 01.12.02).

Bestyrelsen kan derimod ikke godkende videre fremleje fra lejers
side. De i dag aftalte lejemål må derfor ikke fornyes med nye ved
eventuel fraflytning.

Såfremt lejligheden fremover ikke bliver beboet af søn eller datter,
vil yderligere fremleje efter den 01.12.02 ikke blive godkendt
af bestyrelsen.

Da den tilladelse blev givet, var bestyrelsen klar over at vi ville
bo 3 i lejligheden. Nu mener de, at vi 2 andre egentligt er fremlejere
under J. Men er fremleje ikke decideret hvis J overgiver lejemålet
til os, således vi får en egentlig kontrakt?

Vi føler os uretfærdigt behandlet af ejerforeningen. En enkelt
ejer i opgangen har set sig grundigt sur på os, og prøver at få os
smidt ud ved at anklage os for alt muligt.

Kan det passe at vi alle 3 skal have en eksplicit tilladelse? Når
en lejlighed først er udlejet, har lejer så ikke ret til at have
andre boende uden at søge om lov?

En masse spørgsmål, jeg håber i kan besvare dem. Jeg har som sådan
intet imod at skulle stå til ansvar for min opførsel, men de anklager
(om gentagende støj/rod/opførsel) er simpelthen ikke rigtige, hvorfor
jeg har meget svært ved at "ae katten med hårene" - men det bør jeg
måske bare gøre?

Glædelig jul,

Morten

Fra : Tommi Hjelmdal Niels~

Dato : 20-12-01 21:44

Først en vigtig sondring :
Såfremt en EJER af et hus/husrum (eller lejlighed) udlejer til en person,
kaldes dette LEJE og vedkommende kaldes LEJER.

Såfremt en LEJER overlader sin ret til dette hus/husrum (eller lejlighed)
til en anden (altså et lejemål), kaldes det FREMLEJE og parterne kaldes
fremlejegiver og fremlejetager.

(J) er - såvidt jeg har forstået - LEJER og ikke fremlejetager, således, som
der lægges op til i ejerforeningens tilladelse, jfr. ordet "fremleje".

At i bor flere, end der er optegnet på lejekontrakten er der egentligt ikke
noget i vejen for - det sker såmænd ofte, at kun den ene part i et ægteskab
(eller partnerskab) står i lejekontrakten. Lejeren (J) er blot den, hæfter
over for udlejer og således over for udlejer er ansvarlig for de andre
beboere i lejligheden (jfr. også Lejelovens § 25).

Hvis i bor i en såkaldt "reguleret kommune" (typisk kommuner med
folkeregistertal over 20.000, men jeg har en liste!) gælder der en særlig
begrænsningsregeli boligreguleringslovens §§ 52a-52c, hvorefter en udlejer
(og for den sags skyld en lejer) IKKE må udleje en lejlighed til et antal
personer, der overskrider 2 personer pr. beboelsesrum (dette står i
BBR-fortegnelsen).

Overskridelse heraf kan faktisk straffes, og det er klart, at ejerforeningen
kan kræve, at udlejer iagttager denne regel.

Mht. ejerforeningen ret til at kræve jer alle påført lejekontrakten, så er
dette (efter min mening) IKKE berettiget. Sålænge i overholder "god ro og
orden" (som man siger ) og iøvrigt følger ejendommens vedtægter, kan
ejerforeningen ikke stille noget op !

(Faktisk kan en ejerlejlighed KRÆVES udlejet (af kommunen), hvis den ligger
i en reguleret kommune og har stået tom i mere end 6 uger, jfr.
boligreguleringslovens § 48)

Det eneste ejerforeningen kan kræve er, at ejeren betaler fællesudgifter til
ejerforeningen og iøvrigt, at ejeren overholder lovgivningen.

Mvh

T H N