Børsnoterede / unoterede obligationsforeni~
Fra : Jens Nielsen

Dato : 20-12-01 08:16

Jeg har nogle penge, jeg skal have investeret i en længere periode - ud over
3 år.

Jeg har besluttet at det skal være i en obligationsbaseret
investeringsforening.

Såvidt jeg kan finde ud af, bør det skattemæssigt være en noteret
investeringsforening da jeg her ikke skal betale skat af stigningen i
investeringsbevisets værdi - er det korrekt forstået.

mvh
Jens

Fra : Enforcer

Dato : 20-12-01 21:09

On Thu, 20 Dec 2001 08:15:31 +0100, "Jens Nielsen"
<jensnielsen@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>investeringsforening da jeg her ikke skal betale skat af stigningen i
>investeringsbevisets værdi - er det korrekt forstået.

Hej Jens,

Hvis du køber andele i en børsnoteret akkumulerende
obligationsafdeling, skal du være opmærksom på, at afdelingen betaler
30% selskabsskat af afkastet forlods ud af afkastet, og at du bliver
beskattet af kursgevinster ved salg (afhændelse) som ved aktier.

Det betyder, at hvis du afhænder beviserne inden 3 år, så beskattes
kursgevinsten som kapitalindkomst (op til ca. 59%). Altså en meget høj
beskatning, når der også er blevet betalt selskabsskat forlods.

Hvis du beholder beviserne mere end 3 år og ejer mindre end ca.
121.000 incl. din beholdning af børsnoterede aktier (dobbelt op for
ægtefæller) vil en eventuel kursgevinst være skattefri. Der er dog
betalt 30% skat forlods. Men pas på, hvis du ejer nogle aktier, som du
kan sælge skattefrit. Dit køb kan betyde, at du kommer til at betale
aktieskat af gevinsten på aktierne, når du overskrider de 121.000 kr.
sfa. købet.

Hvis du beholder beviserne mere end 3 år og ejer mere end 121.000 kr.
(incl. børsnoterede aktier) bekattes en eventuel gevinst som
aktieindkomst, dvs. 25% op til ca. 40.000 og 40% af den resterende
gevinst. Men der er også betalt 30% forlods ud af afkastet.

Hvis du køber i en ikke børsnoteret obl.afdeling beskattes du i store
træk som hvis du selv køber obligationerne. Dvs. udlodning af
kursgevinster er skattefrie (de udloddes 2 gange årligt), mens
udlodning af renter er skattepligtige. Så hvis du sørger for at sælge
efter af afdelingen har betalt udbytte, er beskatningen identisk med
direkte investering i obligationer.

Så konklusionen må være, at det afhænger af dine skatteforhold og dine
hensigter med investeringen.

Mvh.

Enforcer