Mexikansk nøddetærte - opskrift søges !
Fra : Rikke og Per

Dato : 22-01-01 19:06

Efter en god middag forrige weekend på Tortilla Flats i Randers lod jeg mig
friste af dessertkortets "Mexikanske nøddetærte"

Det var en god idé - for det viste sig at være en udsøgt nydelse.
Nu er mit spørgsmål så - hvem ligger inde med en sådan opskrift ?

Tærten smagte kraftigt af kakao/chokolade og selvsagt nødder - og
konsistensen var lækker blød og den var god "fugtig".

Venter spændt
Per

Fra : Peter Westh

Dato : 22-01-01 23:26

"Rikke og Per" <NOSPAMperikke@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Efter en god middag forrige weekend på Tortilla Flats i Randers lod jeg
mig
> friste af dessertkortets "Mexikanske nøddetærte"

Det her kunne være hvad du søger, evt nødder i stedet for mandler. Har ikke
prøvet den. Går ud fra du selv kan finde opskrift på tærtebund. Mon ikke en
pakke gelatine svarer til 5 blade husblas eller så?

Mexican Chocolate Pie

1 pk Unflavored gelatine
1/2 c Water
4 Eggs
3 Semisweet chocolate (1oz sq)
1/4 c Sugar
1/3 c Coffee liqueur
1/4 c Almonds -- slivered
1 t butter1
1/2 c Heavy cream
1 Pie shell -- baked

DIRECTIONS - FILLING, SPRINKLE GELATINE OVER 1/2 C COLD WATER IN
MEASURING CUP; LET SOFTEN ABOUT 5 MIN. SEPARATE EGGS, PLACING TWO
WHITES (refrigerate remaining whits) IN SMALL BOWL OF ELETRIC MIXER, YOLKS
IN TOP OF
DOUBLE BOILER. LET EGG WHITES WARM TO ROOM TEMP. BEAT EGG YOLKS
SLIGHTLY WITH WOODEN SPOON STIR IN GELATINE MIXTURE,CHOCO AND 2 T
SUGAR, COOK OVER HOT,NOT BOILING, WATER, STIRRING, UNTIL CHOCO IS
MELTED AND GELATINE IS DISSOLVED(10 MIN). REMOVE FROM HEAT. STIR IN
COFFEE-FLAVORED LIQUEUR. TURN CHOCO MIX. INTO A MEDIUM LARGE BOWL;
PLACE IN LARGE BOWL OF ICE WATER. STIR OCC. UNTIL COOL + CONSISTENCY
OF UNBEATEN EGG WHITE(15 MIN) TOAST ALMONDS, COOL. IN CHILLED BOWL,
WHIP CRM UNTIL STIFF,REFRIG. BEAT EGG WHITE (SOFT PEAKS) GRADUALLY
BEAT IN REMAINING 2 T SUGAR, BEATING UNTIL STIFF PEAKS. WITH WIRE
WHISK, FOLD EGG WHITES AND 1 1/2 C SHIPPED CREAM INTO CHOCO MIX. TURN
INTO PIE SHELL. CHILL AT LEAST 3 HRS.(OVERNIGHT) CHOP ALMONDS.
GARNISH
WITH NUTS, WHIPPED CREAM. MAKES 10-12 SERVINGS.

kilde:

http://www.culinary.com/foodtext/chocolat/1030.shtml og en million andre
steder på¨nettet.

Fra : Rikke og Per

Dato : 22-01-01 23:50

Den vil jeg prøve - I hører fra mig når det er sket - hvis jeg da overlever

Per

Fra : Peter Westh

Dato : 23-01-01 09:52

Ok - jeg ser lige at der er smuttet et eettal fra linien om fløde op på
linien om smør - det er altså halvanden kop fløde, ikke en halv.

Jeg plejer at regne med at en "cup" er 2 1/4 dl eller så.

MVH

Peter