Afgift på import fra Tyskland ?
Fra : Jacob

Dato : 20-12-01 16:22

Hej NG

Jeg går og leger med tanken om at investere i en gammel offroader i 500-600
ccm klassen, enten en Honda XL/XR, en Yamaha XT eller en Suzuki DR. Da jeg
helst vil have en jeg kan gå og skrue lidt på hen over det næste års tid, må
det egentlig godt være et lig og så var det jeg tænkte.....Kan det svare sig
at købe en i Tyskland for et par tusind og betale afgiften på den ? Er der
nogen, der ved hvor grænserne for afgift går ? Jeg ved der er trin ved
6000-7000 kr og igen omkring 13000,- med hvad med priser under 6000-7000 kr.
?`Der den "gratis" ? Det er der vel ikke noget der er i lille DK ?!

Er der nogen af jer, der har erfaring med de nævnte modeller ? Nu hælder jeg
mest til Hondaerne, da jeg selv lige har set lyset og købt mig en CBR1100XX.

Please help ?!

God jul og herligt nytår til jer alle !
Må vinteren blive den korteste nogensinde !

Jacob

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 20-12-01 16:45

Ja, jeg har både erfaringer med BB'en og XT'en. Den med at du har set lyset
forstår jeg udemærket godt Det samme har jeg

Jeg søgte selv en Honda offroader, men udvalget er begrænset. Så jeg endte
med at købe en XT'er. Selvom det ikke er en Honda, så får man faktisk ganske
meget for pengene. Og så er det en simpel konstruktion, en fordel hvis man
skal til at "pille" i den.

Men pas på med at købe en meget gammel, det kan blive dyrt at renovere, der
kan dog spares en del, hvis du kan selv. Hovedlejer kan tit være et problem
(har jeg hørt), hvis den (XT'eren) har mange kilometer på "bagen". Om det
også er et problem på andre mærker ved jeg ikke. Nogen siger at problemet er
størst på dem fra 80'erne.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Armand

Dato : 20-12-01 23:26

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en

> .......jeg endte med at købe en XT'er. Selvom det ikke er en Honda,
> så får man faktisk ganske meget for pengene.
> Men pas på med at købe en meget gammel, det kan blive dyrt at
renovere,

Eftersom at XT 660'eren var dette års knaldtilbud fra Yamaha, kan
brugtpriserne på ældre 660'ere, samt 550'ere og 500'ere, tænkes ikke at
have tilpasset sig dette fakta og derved vil ligge i den lidt høje ende
:-/
Eftersom at afgiften beregnes efter brugtprislejet, kan den på samme
måde ende med at blive sat for højt (i forhold til om et par år!?) - Så
måske er en XT'er ikke lige den man skal privat-importere :-/

--
Armand.

Fra : Torben Andersen

Dato : 20-12-01 17:05

Der er ikke nogen nedre græmse hvor du slipper for afgift, men den er ikke
ret høj når prisen er under 10k.
Det er forøvrigt ligegyldig hvad du har givet for cyklen i Tyskland, da
toldvæsnet ikke vil have det at vide, men selv vuderer hvad den ville koste
i DK uden afgift, så det er ikke til at vide hvad afgiften bliver da vores
brugtpriser jo er helt urealistiske høje.
Jeg gav 14.500,- i afgift for en BMW 80 GS årg.81 som blev vurderet til
9000,-
Du kan roligt regne med at din afgift samt cyklens pris, bliver noget der
ligner den pris som du kan købe en brugt total nedslidt off-roader til
herhjemme.
Det eneste du spare er hvis du finder en cykel som er i rigtig god stand,
også den rigtige årgang så vurderingen er lav.
Den bedste model er en Yamaha XT 600 fra 83-89, måske ikke lige årg 85-86.
Hilsen
Torben Andersen
God Hjul til alle på NG.

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-12-01 17:16

"Torben Andersen" <skolebakken16@os.dk> skrev i en meddelelse

> Den bedste model er en Yamaha XT 600 fra 83-89, måske ikke lige årg 85-86.

Nåja, ikke lige '83 for den hedder XT550 og er udstyret med en uduelig
skod-affjedring, men fra '84 af skulle der være bid.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 20-12-01 17:13

Jacob <jacob.nielsen@nokia.com> skrev i en

> [...]
> 6000-7000 kr og igen omkring 13000,- med hvad med priser under 6000-
> 7000 kr. ?`Der den "gratis" ? Det er der vel ikke noget der er i lille

Afgiften sættes efter pågældende models danske brugtprisniveau!
Beregningstallene medfører et tal omkring de 60% (af DK-priserne!) i
afgift, hvorved der er 40% tilbage til indkøbet i udlandet hvis
regnskabet skal gå lige op.
Men det er vel for at spare penge at man ulejliger sig med at handle i
udlandet, så derfor anbefaler jeg at bruge 1/3 (= 33%!) af dk-prislejet
som niveau for jagten på en passende model - Alt deromkring (og under!)
vil være relevant at hjemtage selv!

--
Armand.