Jens Hallund fra "Åndernes magt"
Fra : Ernst Pedersen

Dato : 20-12-01 12:36

Nedenstående indlæg fra den dæmon befriede Jens, bragt i
Nordjyske Stiftstidende d.d. 20.12.01

Citat:

Af Jens Hallund
Th. Hoffmannsvej 7, Skørping (20-12-01)

Djævleuddrivelse:
Åbent brev til biskop Søren Lodberg Hvas: " Jeg er den person/det menneske,
som præst Vagn Folkermann har udøvet eksorcisme på.
Jeg har med interesse/undren fulgt debatten i NORDJYSKE Stiftstidende, hvor
De efter min mening giver udtryk for foragt og vrede over det foretagne. De
giver også udtryk for, at præsten samt TV 2 Zulu skulle have opsøgt mig for
at hjælpe mig.
Dette er ikke rigtigt. Jeg har opsøgt dem. Ikke for at gøre mig interessant
eller blive kendt i tv.
Det har drejet sig om et sidste råb om hjælp fra min side - og
offentligheden omkring det, for at andre ikke skal være bange for at søge
hjælp via Folkekirken.
Som det fremgår af udsendelserne, har jeg søgt læge og psykiater for at få
en forklaring på det, der er sket med og omkring mig. De kunne ingenting
finde, eller nogen "naturlig" forklaring på det.
Jeg fejler ikke noget fysisk, som kan forklare fænomenerne, ej heller noget
psykisk. Som det også fremgår, er jeg ikke hverken psykotisk, paranoid,
skizofren eller lignende.
Så derfor kontaktede jeg præsten for at få hjælp af den vej. Jeg er et
kristent menneske og tror på, at når der er en Gud, er der også en Satan.
Det er naturligvis en trossag, men Bibelen giver i høj grad mig ret i min
tro.
Heldigvis indvilligede præsten i at hjælpe mig. Efter min mening en meget
menneskelig og kristen gestus. Hvis ikke en præst skulle hjælpe, hvem så?
Jeg er meget forbavset og forarget over, at præsten skal aflægge rapport og
stå til regnskab for at have hjulpet et menneske i nød. Det er efter min
bedste overbevisning uforståeligt, at det skal være nødvendigt. Er en af
kirkens og præsternes opgaver netop ikke at reagere på henvendelser, når man
har brug for det? Hvis ikke, er det forståeligt, at flere og flere melder
sig ud af Folkekirken.
Jeg skriver dette, fordi jeg ikke offentligt vil fremstå som en ynkelig
person, men som en udfriet person.
Min hensigt med at gå i offentligheden har været - og er - at andre, der
måske har det ligesom jeg har haft, trygt skal kunne henvende sig til
Folkekirken for hjælp, og se at det kan hjælpe. Hvad ellers, når alt andet
er forsøgt?
Jeg synes, at man burde glæde sig over, at jeg er sat fri, og ikke fordømme
det. Hvor er det menneskelige syn blevet af? Jeg undrer mig såre.
Det skulle glæde mig, om De vil have besvær med at give mig et svar. Det
synes jeg De skylder mig."

Citat slut

Til eftertanke
mv.
Ernst

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 22-12-01 01:37

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det. Hvor er det menneskelige syn blevet af? Jeg undrer mig såre.
> Det skulle glæde mig, om De vil have besvær med at give mig et svar. Det

Hvor er alle skeptikerne henne ang. det vi så i "Åndernes magt".
Ovennævnte vidnesbyrd fra Jens er FAKTA og ikke en irrelevant debat
om dæmonuddrivelse er aktuel i dag.
mv.
Ernst

Fra : Kim Petersen

Dato : 22-12-01 12:43

Skeptikerne ser nok ikke Åndernes Magt ... [Det gælder i øvrigt også
mig], programmet er rent populisme, og er af den grund sorteret fra
på min TV skærm.

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 22-12-01 13:50

"Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej
18
> Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100

Ak ja, menneskeheden har altid forsøgt at ændre fakta - her er du ingen
undtagelse.
Prøv at forklare Jens at det bare er populisme, så kan du også sælge sand i
Sahara
Ismer er ALLE menneskeskabte, derfor består ingen af dem over for Gud.

Fra : Kim Petersen

Dato : 22-12-01 14:13

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> writes:

> Ak ja, menneskeheden har altid forsøgt at ændre fakta

Definer fakta i denne sammenhæng, hvis udsendelsen forsøgte at beskrive
ren fakta, ville den være kritisk - det aspekt mangler ...

> - her er du ingen undtagelse. Prøv at forklare Jens at det bare er
> populisme, så kan du også sælge sand i Sahara.

Jeg kommenterede overhovedet ikke Jens, jeg kommenterede *alene* udsend-
elsesrækken - det er *den* som er populistisk (appelerende til almen
overtro og populæremner).

Da jeg *ikke* har set udsendelsen, af ovennævnte grunde ... kan jeg ikke
kommentere Jens' sag eller hans udtalelser om samme.

> Ismer er ALLE menneskeskabte, derfor består ingen af dem over for Gud.

Hvad havde Gud helt præcis med mit udsagn at gøre? Og mindre specifikt,
hvad har Gud at gøre med definitionen af -ismer?

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 22-12-01 14:18

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev...

> Ovennævnte vidnesbyrd fra Jens er FAKTA

Det er fakta, at det er et vidnesbyrd. Men et vidnesbyrd er ikke fakta.

Dejligt at læse at den stakkels Jens har fået det bedre - godt for ham.
Men dæmonuddrivelser kan aldrig være fakta, eftersom de ikke kan
bevises.

Christina

Fra : Live4Him

Dato : 22-12-01 14:41

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Dejligt at læse at den stakkels Jens har fået det bedre - godt for ham.
> Men dæmonuddrivelser kan aldrig være fakta, eftersom de ikke kan
~~~~~~~~~~
Nu lyder du næsten ligesom NUR når du vil have beviser for de åndelige ting.
En ting er at du åbenbart ingen tro har (hvis du havde, ville du ikke tale
om beviser), en anden er at du tror man kan drive bevis for ting der sker.

Men nu kaster jeg bolden tilbage til dig : Bevis at dæmonuddrivelser IKKE
finder sted !

jørgen.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 22-12-01 14:48

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev...

> Nu lyder du næsten ligesom NUR når du vil have beviser for de åndelige
ting.

Det vil jeg heller ikke, Jørgen. Ernst skrev blot, at det var fakta,
hvilket det naturligvis ikke er.

> En ting er at du åbenbart ingen tro har (hvis du havde, ville du ikke
tale
> om beviser)

Jeg har masser af tro, og den skal absolut ikke bevises. Jeg anser ikke
min tro for at være fakta - så ville det jo netop ikke være tro.

> en anden er at du tror man kan drive bevis for ting der sker.

Næh. Du misforstod.

> Men nu kaster jeg bolden tilbage til dig : Bevis at dæmonuddrivelser
IKKE
> finder sted !

Vi er jo netop ganske enige - åndelige ting kan hverken bevises eller
modbevises. Det betyder ikke, at de ikke finder sted - men heller ikke
at de gør. Det må være op til den enkelte - i dette tilfælde Jens - at
forstå sin situation åndeligt.

Christina

Fra : Live4Him

Dato : 22-12-01 15:40

> [...]
> modbevises. Det betyder ikke, at de ikke finder sted - men heller ikke
> at de gør. Det må være op til den enkelte - i dette tilfælde Jens - at
OK. Så er jeg med.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 22-12-01 16:42

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:a0219g$d64$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Dejligt at læse at den stakkels Jens har fået det bedre - godt for ham.
> Men dæmonuddrivelser kan aldrig være fakta, eftersom de ikke kan

Hvis du har fulgt med i udsendelserne, skal der temmelig megen "åndelig"
arrogance til at afvise Jens's udfrielse som fakta. Det der er sket med Jens
kan kun være et guddommeligt mirakkel. For Jens er det et bevis på, at Jesu
blod har renset ham fra dæmoniske ånder.
Du siger det kan ikke bevises. Nu er det vist sjældent, at Gud udsteder et
skriftligt bevis når han gør mirakler i mennesker. Der er mange ting man
ikke kan se, også andre end åndelige. Et enkelt eks.: Du kan ikke se vinden,
men du ser dog tydeligt dens konsekvenser, så vil du vel også benægte at
vinden er fakta.
Jeg er aldeles uenig med dig i, at vidnesbyrd ikke kan være fakta. Jens's
vidnesbyrd er blot eet af utallige, som beviser fakta, at Jesus lever,
frelser, helbreder og udfrier mennesker for onde ånder.
Det er da nøjagtig samme fremgangs videnskaben bruger, når de skal gøre en
teori til fakta. De indsamler en vis mængde resultater (vidnesbyrd) og
konkluderer dermed fakta.
Sådan bevises Guds eksistens også. Tusinder af mirakler af uforklarlig
rsag - sammenstykkes til fakta.
Da jeg for mange år siden blev frelst og helbredt efter forbøn til Jesus,
skete det guddommelige mirakel i et splitsekund. Det er måske heller ikke
fakta?
"Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke
ses"
At du ikke har tro til at acc. Guds eksistens og utallige mirakler - også
Jens's, som værende bevis - fakta på at Jesus Kristus er den levende
opstandne, evigt forvandlende Frelser, som er virksom i dag, - det kan jeg
kun have medlidenhed med dig i.
Jesus har givet os Helligånden som pant (bevis) i vore hjerter. Uden den, er
det efter min mening en temmelig "teoretisk" tro, at have.

Guds fred
Ernst

Fra : Kim Petersen

Dato : 22-12-01 16:59

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> writes:

> Hvis du har fulgt med i udsendelserne, skal der temmelig megen
> "åndelig" arrogance til at afvise Jens's udfrielse som fakta.

Uden at have set udsendelserne, vil jeg da gerne stille et spørgsmål...

Hvordan differencierer du de 3 følgende cases:

1) Virkelig besættelse [reel ond(e) ånd(-er)] =>
Udfrielse virker =>
Vidnesbyrd

2) En Skuespillerpræstation af besættelse =>
Skuespil ved Udfrielsen =>
Vidnesbyrd

3) Virkelig tro på besættelse [psykisk lidelse] =>
Udfrielse virker (da den underbygger troen) =>
Vidnesbyrd.

#1,#2,#3 er alle identiske vidnesbyrd.

#2 er nem at afvise, Jens er en offentlig person, og er selv del
i debatten.

Hvad med #1 og #3 ?

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 22-12-01 21:11

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev...

> Hvis du har fulgt med i udsendelserne, skal der temmelig megen
"åndelig"
> arrogance til at afvise Jens's udfrielse som fakta.

Det kan være et faktum, at manden har fået det bedre. Ikke at det er
pga. en udfrielse fra dæmoner.

> Det der er sket med Jens
> kan kun være et guddommeligt mirakkel.

Nej, det kan sagtens være så meget andet.
En slags åndelig placebo-effekt eksempelvis.
Eller det kan være en udfrielse fra dæmoner.

> For Jens er det et bevis på, at Jesu
> blod har renset ham fra dæmoniske ånder.

Og det glæder mig enormt! Ikke mindst fordi du her formulerer dig
korrekt: *for Jens* er det et bevis...

> Du siger det kan ikke bevises. Nu er det vist sjældent, at Gud
udsteder et
> skriftligt bevis når han gør mirakler i mennesker.

Præcis min pointe! Der udstedes ikke bevis - kald det derfor ikke fakta.

> Du kan ikke se vinden,
> men du ser dog tydeligt dens konsekvenser, så vil du vel også benægte
at
> vinden er fakta.

Nej, den kan nemlig måles og vurderes på et hav af måder. Vinden er
trods alt fysisk - og derfor en ringe sammenligning med noget så
åndeligt som Guds virken i vore liv.

> Det er da nøjagtig samme fremgangs videnskaben bruger, når de skal
gøre en
> teori til fakta. De indsamler en vis mængde resultater (vidnesbyrd) og
> konkluderer dermed fakta.

Jeg tror, du skal studere videnskaben nøjere. Videnskab er ikke
journalistik, forstår du - man samler netop ikke blot informationer
sammen og konkluderer derpå. Man efterprøver, eksperimenterer osv.

> Sådan bevises Guds eksistens også.

Neeeeej. Kom nu ikke og påstå, at du kan bevise Guds eksistens!
Tror du på Gud? Dit svar må være nej, for du tror ikke, du ved. Ak ak
ak...

> [...]
Jesus,
> skete det guddommelige mirakel i et splitsekund. Det er måske heller

Nej, ikke for nogen som helst andre end måske dig selv. Jeg har skam
også oplevet ting, som jeg forstår åndeligt - men derfra kan jeg ikke
slutte mig frem til fakta.

> "Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der
ikke
> ses"

Præcis! Tro er ikke viden, tro handler ikke om fakta.
Forstår du snart min pointe?

> At du ikke har tro til at acc. Guds eksistens og utallige mirakler

Hvad i alverden ved du om min tro, og hvad giver dig ret til at vurdere
den?

Christina

Fra : kjaer

Dato : 22-12-01 22:31

> [...]
> Åbent brev til biskop Søren Lodberg Hvas: " Jeg er den person/det menneske,
> som præst Vagn Folkermann har udøvet eksorcisme på.

Det må være en ret godmodig dæmon han blev besat af.
Selv om han råbte grimme ord og spyttede på gulvet, er det jo ikke helt ligesom den ondskab som man ellers ser rundt omkring.
At han kradser sig selv til blods med en sten er vel nærmest selvpineri.