Anne Larsen opskrift?
Fra : Per Værum Mikkelsen

Dato : 19-01-01 16:43

Jeg mangler en opskrift på Anne Larsens "søde boller" - ka´ nogen mon hjælpe
mig?
m.v.h. Per

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-01-01 17:05

"Per Værum Mikkelsen" <prikke@mail.dk> wrote in message
> Jeg mangler en opskrift på Anne Larsens "søde boller" - ka´ nogen mon
hjælpe
> mig?

Anne Larsen er porsona no grata i en kulturgruppe

Hun hører hjemme i dk.destruer.maden eller i dk.helbred.slank (der vel
egentlig handler om det samme).

mvh
Jan
- der ikke hører hjemme i dk.helbred.slank; der er ikke plads for alle de
anorektikere, der fiser rundt derovre.

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 19-01-01 17:12

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jan
> - der ikke hører hjemme i dk.helbred.slank; der er ikke plads for alle de

Jeg har længe haft lyst til at starten en debat om Anne Larsen....ikke at
jeg mener vi alle skal drikke flæde til maden, smøre tandsmør på brødet
eller lave sauce udelukkende af fløde og kun spise flæsesteg, frikadeller
medisterpølse eller andet traditionel fed mad.

Jeg er også med på, at man kan lave meget mad, der smager dejligt og af
meget uden at fedt procententen er høj.... men, men, men i mine øjne er det
misforstået, at tilrettelægge hele livet efter, at der ikke må være fedt i,
der må ikke dit og dat....hvor bliver glæden ved at lave mad og spise mad
af, hvis man inden man tør spise den først skal beregne fedt procent,
kalorieindhold, og hvad har vi. Jeg ved da godt jeg vejer et par kilo for
meget, som jeg sikkert kunne tabe, hvis jeg ikke godt kunne lide mad der er
lavet så det smager af noget....

men lad os dog starte en debat....

Kåre

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-01-01 18:13

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> wrote in message

> men lad os dog starte en debat....

Men vi to kommer ikke til at debattere dette - vi er tilsyneladende helt
enige.

mvh
Jan - der nu skal ud og panere Cordon Bleu'erne og snuse til rødvinen.

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 19-01-01 18:22

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse

> Men vi to kommer ikke til at debattere dette - vi er tilsyneladende helt
> enige.

Jeg hader at være enig - jeg elsker Anne Larsen... - eller måske kun
hendes datter!

> mvh
> Jan - der nu skal ud og panere Cordon Bleu'erne og snuse til rødvinen.

Kåre
Der har spist sin toast og valgte at supplere med nogle ristede ris med
karry...det har været sidst på måneden mht. min økonomi siden den 4/1

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-01-01 19:20

> Kåre
> Der har spist sin toast og valgte at supplere med nogle ristede ris med
> karry...det har været sidst på måneden mht. min økonomi siden den 4/1

En af de få fordele ved at forlade den glade og uforpligtende
ungdomstilstand er,
at der er råd til ordentlig føde - hele måneden. Det har dog visse andre
(omend
ikke pekuniære) omkostninger

mvh
Jan

--
Jan Bøgh
Http://jan.boegh.net

Fra : Miss Zee

Dato : 19-01-01 18:16

Og så døde jeg jo næsten af grin ...

Men jo, jeg vil give Kåre ret, - Anne Larsen (eller rettere sagt hendes
principper) sætter også mit pis i kog, - den ene gang, jeg satte mig for at
se hendes program, måtte jeg slukke efter 5 minutter. At tænke sig ... hun
siger 'hhm-hhm' i stedet for 'fedt' ...'ja, det dér, vi ikke er så glade
for, vel Louise?' og prikker sin magre og totalt intetsigende datter i siden
med albuen. Vorherre bevares. Hvor er livsglæden i den slags mad? Jeg kan
godt forstå, at nogle vil slanke sig, og gu' kan så det være nødvendigt at
vælge nogle lidet velsmagende ingredienser (f.eks. fløde 13% istedet for
piske etc), men at mishandle maden på den måde, som AL gør, det er grænser
til blasfemi. F.eks. er der jo det meget omtalte eksempel, hvor hun skyllede
noget hakket oksekød i varmt vand fra hanen for at få det sidste hhm-hhm ud!
Der har været en del skriverier om hende - og en enkelt artikel af fruen
selv - i Politiken den seneste tid, - og bl.a. tog Claus Meyer til genmæle i
et læserbrev. Det kræver vist desværre en tur på biblioteket, - jeg kan i
hvert fald ikke finde det på politiken.dk.
Camilla Plum har også bidraget med kloge ord, se her :
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=138779

Jeg glæder mig til at høre, hvad I har at sige....

Zee

Fra : Miss Zee

Dato : 19-01-01 18:16

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 19-01-01 18:27

"Miss Zee" <ostefis@hotmail.com> skrev i en meddelelse

og bl.a. tog Claus Meyer til genmæle i
> et læserbrev.

Lad mig endelig høre hvad CM har at sige - han er på mange områder min
helt....

men nu er der hjemmeservice på DR2

Kåre

Fra : Miss Zee

Dato : 19-01-01 18:25

> Lad mig endelig høre hvad CM har at sige - han er på mange områder min
> helt....

Jeg går på jagt i avisbunken....

Zee

Fra : Miss Zee

Dato : 19-01-01 18:51

Jeg har fundet artiklen, og scannet den ind. Går ud fra, at det nemmeste vil
være at uploade den til den der binaer.dk-gruppe. Det har jeg sørme ikke
prøvet før, men mon ikke det er ligetil....

Zee

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 19-01-01 19:57

> [...]
> være at uploade den til den der binaer.dk-gruppe. Det har jeg sørme ikke
> prøvet før, men mon ikke det er ligetil....

Så er der nok en der lige skal fortælle mig hvad jeg skal gøre, hvis jeg vil
læse den...eller endnu bedre referere de vigtigste pointer her....

Tak

Fra : Miss Zee

Dato : 20-01-01 11:18

> Så er der nok en der lige skal fortælle mig hvad jeg skal gøre, hvis jeg
vil
> læse den...eller endnu bedre referere de vigtigste pointer her....

Desværre tror jeg at det letteste er at gå en tur på biblioteket og læse i
debat-sektionen fra torsdag d. 11.01.2001. Det blev liiige lidt for bøvlet
at ordne det billede (læs: har ikke tid), sorry...

Zee

Fra : Peter Westh

Dato : 21-01-01 12:35

Jeg kan godt forstå Anne Larsen tit beklager sig over, at kritikken af hende
er for personlig. Årsagen er selvfølgelig, at det først og fremmest er
hendes personlighed der er noget galt med.

Jeg synes hendes madlavning kunne være meget værre. Okay, jeg gider ikke
spise frikadeller bagt i ovnen eller karrysauce af skummetmælk jævnet med
maizena, men hendes råvarevalg er for det meste okay, lidt for trendy efter
min smag, men okay. Jeg ville til enhver tid foretrække Anne Larsen frem for
Kirsten Hüttemeyer.

Jeg har heller ikke så meget imod de ting hun siger, sådan officielt; hun
går efter sundghedsstyrelsens anbefalinger, og taler ikke for et sygeligt
tyndt skønhedsideal.

Problemet er - og det er meget tydeligt når man ser hende på TV - at hun er
en dybt neurotisk person, og at hun nu har gjort denne neurose til sin
levevej.

Hendes lille, praktiske mælkepisker som hun tager med i håndtasken på cafe,
så hun kan få cappucino med skummetmælk; alle hendes små sproglige ticks
(hmm-hmm), al hendes snak om "i gamle dage - før jeg tabte mig". Hendes
evindelige oliespray som hun sprøjter 1/4 gram fedt på maden med medens hun
siger "det er der sagtens plads til i fedteregnskabet". Den måde hendes
madlavning er bygget op omkring at UNDGÅ FEDSTOFFER, snarere end om at opnå
en fornuftig, samlet energifordeling (langt de fleste af hendesopkrifter er
langt under 30%).

Dertil kommer at hun har et frygteligt dårligt sprog - "det som hedder HEAVY
fedtstoffer..." - og ofte virker som om hun ikke rigtig forstår hvad hun
taler om. (For eksempel kan enhver ved simpel hovedregning regne ud, at
Valrhona er den FEDESTE chokolade på markedet, så hvis hun skulle følge sin
egen logik burde hun foretrække overtræksknapperne fra Odense). Hun er ikke
dum, men hun er heller ikke dannet. Det er utvivlsomt en del af hendes appel
til de brede masser.

Jeg får nærmest ondt af hende. I en vis, snævert personlig forstand er hun
jo ganske modig, at stå foran 2 millionere seere og indrømme, at hun ikke
tør have piskefløde i huset, fordi hun er bange for at komme til at drikke
den. Men i et kulturelt perspektiv er det alarmerende.

Hun er eksponent for en bevægelse, der er ved at gøre en neurose, som
nedarves fra moder til datter, til en ny religion. Camilla Plum har helt
ret, når hun peger på den fiksering på kontrol, som ligger bag. Jeg tør slet
ikke tænke på de konsekvenser denne fedtbevidsthed må have for sexlivet ude
i de små hjem.

MVH

Peter

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 21-01-01 15:43

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> skrev i en

> Problemet er - og det er meget tydeligt når man ser hende på TV - at hun
er
> en dybt neurotisk person, og at hun nu har gjort denne neurose til sin
> levevej.

Meget rammende - måske derfor jeg ikke gider se hende. Det er OK at være
bevidst om det man spiser - det burde flere jo nok være, incl.
undertegnede... - det er den der hysteri, hvor det er det hele livet kommer
til at handle om...

Jeg tror hun har det med fedt, som Jack Nicolson har det med stegerne mellem
fliserne i "As good as it gets".

Kåre

Fra : Morten Wartou

Dato : 21-01-01 23:07

> Jeg tror hun har det med fedt, som Jack Nicolson har det med stegerne
mellem
> fliserne i "As good as it gets".

Jeg tror man går for meget op i mad, når man kalder en streg for en steg. :)

Bortset fra det, har du helt ret. Kvinden er rablende gal. At skylle en
dejlig bøf under vandhanen, endda det varme vand - hun burde indlægges!

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 22-01-01 12:53

"Morten Wartou" <morten_remove_when_replying@wartou.dk> skrev i en
meddelelse

> mellem

> Jeg tror man går for meget op i mad, når man kalder en streg for en steg.
:)

Det var nok hendes datter der forledte mig...

Kåre

Fra : Emil

Dato : 20-01-01 10:03

On Fri, 19 Jan 2001 16:42:34 +0100, Per Værum Mikkelsen wrote:

>Jeg mangler en opskrift på Anne Larsens "søde boller" - ka´ nogen mon hjælpe
>mig?

Boller - de søde:

80 gr kvark 5+ røres med
2 spsk sukker (eller honning, gerne akacie-) og
2 æg samt
40 gr gær som er udrørt i
2 dl lunkent vand. Tilsæt
1 tsk kardemomme og vaniljen fra
1 stang vanille.
ca. 500 gr mel sigtes i mens dejen æltes.

Når dejen hænger godt sammen, bruges 2 skeer til at sætte 12
boller på bageplade med bagepapir, hvor de hæver lunt i 20 min.
Bages 15 min. ved 200 grader. Pensles evt. med kold kaffe før
bagningen.

Det var fra hendes bog "Fedtfattig kost".

De færdige lune boller spises med koldt tandsmør, og skylles
(ned) med varm cacao, fremstillet af rigtig sødmælk o.s.v.

m.v.h. Emil

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-01-01 12:41

"Emil" <emilsen@image.dk> wrote in message

> De færdige lune boller spises med koldt tandsmør, og skylles
> (ned) med varm cacao, fremstillet af rigtig sødmælk o.s.v.

Husk en klat flødeskum i cacaoen (der vel egentlig burde være en varm kop
chokolade)....

Fra : Emil

Dato : 20-01-01 16:25

On Sat, 20 Jan 2001 12:40:54 +0100, Jan Boegh wrote:

>Husk en klat flødeskum i cacaoen (der vel egentlig burde være en varm kop
>chokolade)....

Jeg bliver helt lækkertørstig.

Du tror det ikke, men forslaget med cacao er skrevet af AL i sin
indledning til bolleopskriften.

m.v.h. Emil

--
En fedtfattig kost, er god til at feje i indkørslen med, især i
fedtet føre.