Andet multimedie
bentjuul 3670
Fritlægge hår og andet
Fra : DtPeter

Dato : 20-12-01 10:15

Hejsa

På bladforsider, f.eks. M!, Woman og andre modeblade, ser man ofte
modellens hår ligge ovenpå logoet.
Skal man lave hele den sammenkopiering i f.eks Photoshop?

Er der smarte måder at fritlægge hår, der ofte er temmelig besværligt?
Især de fine overgange volder mig ofte problemer …!

Peter

Fra : Punishers Inc.

Dato : 20-12-01 11:18

Alle snakker om det "berygtede" "KnockOut" filter som efter sigende skulle
være suverænt.

Til hår og lign. (meget fine detaljer) plejer jeg at bruge Extract filteret
(Image => Extract), som er uovertruffent.
Du kan også gøre processen lettere og mere "smertefri" ved at gøre lidt
forarbejde for Photoshop ved fx at banke kontrasten op på mange forskellige
måde (curves/levels er nu min favorit). Derudover kan du også prøve at trace
en af billedets channels, da kontrasten /forgrund/baggrund imellem her kan
være rigtig god.

Mvh
Rasmus

Fra : Per LH

Dato : 21-12-01 06:05

> Alle snakker om det "berygtede" "KnockOut" filter som efter sigende skulle
> være suverænt.

Jeg snakker med: Det er det!. Det er ikke et filter, men et selvstændigt
program.
www.corel.com sælger det, men der findes desværre ingen demo.

--
Per LH xgoto@trashcan.dkx rem x&x

Fra : Punishers Inc.

Dato : 21-12-01 11:31

Hehe, nå m'kay. Var lige inde og tjekke, godt og vel 3 grønne tusser! -det
er vist lige i overkanten for et fritlægningsutil.

Mvh Rasmus

Fra : Madsen

Dato : 21-12-01 12:56

"Per LH" <xgoto@trashcan.dkx> skrev:

> Jeg snakker med: Det er det!. Det er ikke et filter, men et selvstændigt
> program.
> www.corel.com sælger det, men der findes desværre ingen demo.

Der er også flere som er ret så vilde med Extensis' Mask Pro soft-
ware. <http://www.extensis.com/maskpro/>
Jeg vil nu dog også mene at man kan komme ret langt med Extract
i Photoshop 5.5 og 6.0. Den er genial til komplicerede ting som hår
og pels.

Madsen.

Fra : Batman

Dato : 20-12-01 22:52

"DtPeter" <Peter@larsengrafisk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der smarte måder at fritlægge hår, der ofte er temmelig besværligt?
> Især de fine overgange volder mig ofte problemer .!

Hvis din baggrund er hvid, kan du meget nemt "fritlægge" i Photoshop:

1. Dit lag skal _ikke_ være "background" (dobbeltklik på laget for at lave
det til et alm. lag eller kopier det over i et nyt billede).
2. Dobbeltklik på billede ikonet på dit lag.
3. Der er nogle skydere, som går fra sort til hvid, fra højre (den hvide)
side, holder du alt tasten nede, mens du trækker begge trekanter mod den
sorte side, når du begynder at kunne se igennem din hvide bagrund, så
stopper du og trækker den venstre trekant mod den sorte side, indtil du er
tilfreds med resultatet.

Ulempen er, at alt andet hvidt også bliver gennemsigtigt, men det kan man
lave om på ved nogle masker eller lign.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Punishers Inc.

Dato : 21-12-01 00:37

> Ulempen er, at alt andet hvidt også bliver gennemsigtigt, men det kan man
> lave om på ved nogle masker eller lign.

Øhh, en maske er jo beregnet til non-destructive editing, hvilket vil sige
at den gør pixels transparente (men kan gå tilbage til oprindelige
tilstand)...du får da intet ud af at lave en maske med din
fritlægningsmetode???

Fra : Thomas

Dato : 21-12-01 13:17

> [...]
> at den gør pixels transparente (men kan gå tilbage til oprindelige
> tilstand)...du får da intet ud af at lave en maske med din

Det synes jeg nu selv jeg gør

Du kan f.eks. kopiere dit lag, og så maske det groft af således at det du
vil beholde inden for din fritlægning er synligt, og det som du ikke vil
have (som er gjort gennemsigtigt) det masker du af. Nu kan du beholde det
hvide i f.eks. tøj og samtidig bruge den anden metode til fritlægning, som
er meget hurtigere og ofte giver et væsentligt bedre resultat end extrect
metoden.

Fra : Ninzen

Dato : 22-12-01 20:31

DtPeter <Peter@larsengrafisk.dk> wrote:

> Hejsa
>
> Er der smarte måder at fritlægge hår, der ofte er temmelig besværligt?
> Især de fine overgange volder mig ofte problemer

Jeg synes resultatet bliver bedst ved at lave det hele i Photoshop som
en samkopiering. Ihvertfald hvis dit montage-program er Quark. Hvis det
er Indesign skulle det ikke være nødvendigt, da det skulle understøtte
gennemsigtighed. (Ihvertfald 2.0 versionen).

Jeg laver en fritlægning hvor jeg bare tegner er bue omkring f.eks.
håret. Derefter opretter jeg en lagmaske, og så maler jeg på masken.
Hvid åbner - sort lukker. Hvis du ikke er vant til at arbejde med
masker, så vær opmærksom på, at du står i masken og ikke i billedet
(ikon ud for laget viser dig det.) Med forskel pentykkelse og feather
kan man opnå pæne resultater. Og du ødelægger ikke noget, men kan hele
tiden ændre det. Nederst skal du placere din baggrund.

Ja, nu skriver du jo godt nok ovenpå et logo. Det ville nok være synd at
hive det ind i Photoshop, da sådan et gerne skal ligge i vektor-grafik.

Så kunne du måske bruge Illustrator?
Igen så ville det ikke være noget problem med Indesign 2.0.

Men - det gode gamle spørgsmål: Hvad skal du bruge det til? Hvilket
montageprogram har du til rådighed? Skal du faktisk have et logo eller
vektorgrafik liggende i bunden?

Go' jul fra Nina