Røget ål
Fra : otn

Dato : 20-12-01 15:09

Den lokale brugs har røget ål på tilbud: Kr. 50,00 for min. 400 gr.
Kan man fryse røget ål?

MVH

Ole

Fra : Emil

Dato : 20-12-01 17:02

On Thu, 20 Dec 2001 09:09:00 -0500, otn wrote:

>Den lokale brugs har røget ål på tilbud: Kr. 50,00 for min. 400 gr.

Det lyder meget billigt. Man skal lige være opmærksom på, at den
slags tilbud ofte er for ål som er tæt på sidste salgsdag. De kan
altså ikke gemmes ret meget længere, heller ikke i fryseren.

>Kan man fryse røget ål?

Ja, det tager de ingen skade af. Frys dem ned i passende
portioner, og gem dem højest i tre måneder, så harskning undgåes.
Jeg har dog ikke kunnet smage nogen kvallitetsforringelse efter
6-7 mdr. (fra helt friske nyrøgede ål).

Ved servering efter optøning smager det godt hvis de lunes en
smule - blot til 35-40 grader (lunken) er helt fint.

Hvis du nu også laver en passende stor portion røræg, kan den
også fryses ned i portioner - og lunes efter optøning.

En nem måde at lave røræg på, er at piske hele æg sammen med
hvid/grøn peber, salt og 1-3 spske vand pr æg. Varm det
forsigtigt til det begynder at stivne (koagulere) kraftigt, og
hæld det i en lille si, så væden løber fra. Vend det ud på en
tallerken før servering. Væden er god i en sovs til andet formål.

Husk rigeligt med karse og en kold øl ved serveringen på et godt
stykke helt friskt rugbrød.

m.v.h. Emil