Cykler fjernes uden ansvar
Fra : Morten Blinksbjerg N~

Dato : 20-12-01 03:35

Jeg har læst:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-144.html

Hvor der står at en vicevært eller lignende må "flytte" en cykel
hvis den står i vejen, men at han ikke må fjerne den.

Hvis jeg ved Odense Banegårdscenter stiller min cykel op
af muren, ved siden af "Cykler fjernes uden ansvar" skiltet.
Hvad kan de så gøre ved den? - den står vel ikke i vejen, da
der er masser af plads, så de kan vel ikke rigtig gøre så
meget?

Hvis der er nogen det må fjerne cyklen, hvem er det i så fald?
- den der ejer fortovet, eller den der ejer muren?

Hvis jeg nu stiller min cykel op af muren på et parcelhus (inde
på grunden), hvad må ejeren af huset så gøre? - stille cyklen
ud på fortovet?

(og nej, det er ikke fordi jeg har planer om at gøre det...)

--
Morten Blinksbjerg Nielsen
http://www.mbn.dk/

Fra : LK

Dato : 20-12-01 06:11

Morten Blinksbjerg Nielsen wrote:

> [...]
> ud på fortovet?
>
> (og nej, det er ikke fordi jeg har planer om at gøre det...)

Jeg mener at Rene ord for pengene havde dette emne oppe og vende,og der fandt man udaf at man ikke kan bruge skilte til nået som helst, for hvis en vicevært, forretningsindehave

eller anden person fjerne enes cykel, er det tyveri.

Lars

Fra : Peter G C

Dato : 20-12-01 09:46

"LK" <aliveinc@yahoo.com> wrote in message

[klip]

> Jeg mener at Rene ord for pengene havde dette emne oppe og vende,og der
fandt man udaf at man ikke kan bruge skilte til nået som helst, for hvis en
vicevært, forretningsindehave

Pas nu lige på med Rene ord for Pengene...

> eller anden person fjerne enes cykel, er det tyveri.

Det er forkert.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peter G C

Dato : 20-12-01 09:49

"Morten Blinksbjerg Nielsen" <usenet@mbn.dk> wrote in message
> Jeg har læst:
> http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-144.html
>
> Hvor der står at en vicevært eller lignende må "flytte" en cykel
> hvis den står i vejen, men at han ikke må fjerne den.

Det er jeg nok enig i.

> [...]
> Hvad kan de så gøre ved den? - den står vel ikke i vejen, da
> der er masser af plads, så de kan vel ikke rigtig gøre så

De kan flytte din cykel meget langt væk.

> Hvis der er nogen det må fjerne cyklen, hvem er det i så fald?
> - den der ejer fortovet, eller den der ejer muren?

Begge personer kan vel.

> Hvis jeg nu stiller min cykel op af muren på et parcelhus (inde
> på grunden), hvad må ejeren af huset så gøre? - stille cyklen
> ud på fortovet?

Ja - i hvert fald.

> (og nej, det er ikke fordi jeg har planer om at gøre det...)

Æv.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : boe

Dato : 20-12-01 09:56

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message

> De kan flytte din cykel meget langt væk.

Ja, det kan de da - men *må* de? Med hvilken hjemmel kan man flytte en cykel
fra et offentligt fortov/område, hvis cyklen ikke hindrer trafikken på
fortovet/området?

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 20-12-01 09:59

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message

[klip]

> Ja, det kan de da - men *må* de? Med hvilken hjemmel kan man flytte en
cykel
> fra et offentligt fortov/område, hvis cyklen ikke hindrer trafikken på
> fortovet/området?

Søg og du skal finde....

Forvaltningen kan vel opsætte et forbudsskilt?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : boe

Dato : 20-12-01 10:14

> Forvaltningen kan vel opsætte et forbudsskilt?

Ja, det kan de muligvis - det er jo det jeg ikke ved noget om. Hvor skal jeg
søge? Mit synspunkt hidtil har taget udgangspunkt i færdselslovens
bestemmelser, hvor jeg ikke kan komme i tanker om en hjemmel til at fjerne
cykler, som er parkeret på fortovet uden at være til ulempe.
Hvem er "forvaltningen"? Kan "forvaltningen" også opsætte et skilt, der
forbyder personer at tage opstilling foran udstillingsvinduerne hos Illum,
eller forbyder rulleskøjtekørsel på fortovet ud for Istedgade nr. 7 til og
med nr. 23?
Det er ikke for at være perfid - jeg spørger fordi jeg ikke ved det.

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 20-12-01 10:43

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message

[klip]

> [...]
> bestemmelser, hvor jeg ikke kan komme i tanker om en hjemmel til at fjerne
> cykler, som er parkeret på fortovet uden at være til ulempe.

Enig.

> [...]
> eller forbyder rulleskøjtekørsel på fortovet ud for Istedgade nr. 7 til og

Forvaltningen er jo den juridiske definition på alt det der ikke er
lovgivningmagten og domstolene (se grl § 3). Dvs. kommuner, ministerier med
mere (herunder politi), amter osv.

- Ellers må ejeren jo kunne forbyde parkeringen?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : boe

Dato : 20-12-01 10:51

> - Ellers må ejeren jo kunne forbyde parkeringen?

Jeps, det er jeg enig i - men kun for så vidt angår private veje/fortove i
det omfang de ikke måtte være omfattet af lovens område. På offentlig vej
(herunder kan jeg vel regne Odense Banegård) mener jeg derimod ikke at man
uden særlig hjemmel kan opsætte sine egne regler for færdslen? Selve
banegården ejes vel af DSB, men fortovet er omfattet af færdselslovens
område.

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 20-12-01 10:54

> Selve
> banegården ejes vel af DSB, men fortovet er omfattet af færdselslovens
> område.

Formentlig ja. Panserne eller kommunen må vel kunne sørge for, at færdslen
kan afvikles under ordentlige forhold?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : boe

Dato : 20-12-01 10:58

> "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message
>
> Formentlig ja. Panserne eller kommunen må vel kunne sørge for, at færdslen
> kan afvikles under ordentlige forhold?

Ja, det er jo reguleret af færdselsloven Men jeg mener ikke at
færdselsloven i sig selv hjemler adgang til helt generelt at forbyde
"henstillen af cykler", bare fordi man synes, det ser grimt ud med alle de
cykler. Men det skulle da ikke undre mig, om der findes en sådan hjemmel i
en anden bestemmelse - og det er dén jeg efterlyser.

Mvh Bo

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-12-01 14:16

Scripsit "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com>
> [...]

> jeg derimod ikke at man uden særlig hjemmel kan opsætte sine egne
> regler for færdslen? Selve banegården ejes vel af DSB,

Nej. Odense Banegårdscenter er et privat foretagende (hvor DSB lejer
plads til sit rejsecenter på 2. sal) - derfor er de ikke fx ikke
forpligtet til at stave deres eget navn korrekt (de plejer at bruge
stavefejlen "Odense Banegård Center").

--
Henning Makholm "First chapter, the plot advances,
second chapter, Ayla makes a discovery that

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-12-01 15:01

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev:

> Selve
> banegården ejes vel af DSB, men fortovet er omfattet af
> færdselslovens område.

Private områder er også omfattet af Færdselslovens bestemmelser.
Populært sagt er et område omfattet af Færdselslovens bestemmelser,
hvis det er sted posten kommer.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 20-12-01 15:20

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message

[klip]

> Private områder er også omfattet af Færdselslovens bestemmelser.
> Populært sagt er et område omfattet af Færdselslovens bestemmelser,
> hvis det er sted posten kommer.

Det er jeg enig i.

Der er dog nogle bestemmelser i FÆL som følge af deres indhold ikke anvendes
på private veje/privat ejendom. F.eks. reglerne om skilte

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-12-01 16:36

On Thu, 20 Dec 2001 09:59:26 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote:

>Forvaltningen kan vel opsætte et forbudsskilt?

Alternativt må vi vel blot ligeledes pudse CarPark på cykler?

(sådan for blot at smelte to debatter sammen, hvor begge har været
anledning til stor uenighed i gruppen)

--
- Peter Brodersen
24 Days of Crashmas - julekalender:

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-12-01 14:59

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev:

> De kan flytte din cykel meget langt væk.

Med hvilken ret? Det er tilladt at parkere sin cykel, hvis det ikke er
til fare eller ulempe.
Hvad angår privat område kan man muligvis opsætte skilte om at
cykelparkering ikke er tilladt med henvisning til Lov om mark- og
vejfred, men det betyder ikke, at de selv må flytte cyklerne meget
langt væk som du selv skriver.
På offentligt område kan politi og kommune naturligvis også opsætte
skilte med cykelparkering forbudt.

Fra : sune vuorela

Dato : 20-12-01 16:00

On Thu, 20 Dec 2001 13:58:45 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

>På offentligt område kan politi og kommune naturligvis også opsætte
>skilte med cykelparkering forbudt.

Det er hvad der er gjort ved OBC - skiltene er underskrevet af
politiet

--
Sune

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-12-01 16:57

nospam@vuorela.dk (sune vuorela) skrev:

> Det er hvad der er gjort ved OBC - skiltene er underskrevet af
> politiet

Hæhæ. Ja jeg har også set skilte opsat af det offentlige med ordlyden
"fjernes uden ansvar".

Fra : Tommi Hjelmdal Niels~

Dato : 20-12-01 10:00

"Cykler fjernes uden ansvar" skiltet.

Det, der er det juridisk "morsomme" ved disse skilte er, at man naturligvis
ikke bare på et skilt kan fraskrive sig ethvert ansvar (for noget som
helst). Den/de, der fjerner cyklen (omend berettiget) skal naturligvis
iagttage almindelig agtpågivenhed - dvs. ikke bare stille den på vejen,
smide den i åen el.lign.

Står cyklen "ulovligt parkeret" vil den normalt (og berettiget) blive
overgivet til politiet, hvorhos, man kan hente den i en periode herefter.

Afhenter man den ikke, bliver den solgt på auktion!!

Mvh

T H N

Fra : Peter G C

Dato : 20-12-01 10:44

"Tommi Hjelmdal Nielsen" <tommi.nielsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> helst). Den/de, der fjerner cyklen (omend berettiget) skal naturligvis
> iagttage almindelig agtpågivenhed - dvs. ikke bare stille den på vejen,

Netop.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/