Foreningsvedtægter - "Mundkurv"
Fra : cstagedk

Dato : 19-12-01 23:22

Hej.

I forbindelse med en gennemgang af DCU's (Dansk Camping Union)
vedtægter, er vi faldet over følgende:

I DCU's vedtægter § 10 Stk. 8 står der:

"Intet medlem af kredsledelse, -udvalg eller -suppleanter kan på DCU’s
vegne indlede eller optage forhandlinger med myndigheder, firmaer eller
private personer m.fI., ej heller udøve kritik udadtil eller træffe
bindende aftaler uden forudgående at indhente skriftlig fuldmagt eller
tilsagn fra hovedbestyrelsen."

- "ej heller udøve kritik udadtil"...

Det må efter min opfattelse grundlovsstridigt, da man i grundloven er
sikret ytringsfrihed.

Eller...?

Vedtægterne kan ses i deres fulde udstrækning her:

http://www.dcu.dk/indhold/artikel/webserve.asp?artikelid=750

Hilsen,
--
Carsten Stage

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-12-01 23:50

cstagedk <c@stage.as> writes:

> Det må efter min opfattelse grundlovsstridigt, da man i grundloven er
> sikret ytringsfrihed.

Man grundloven garanterer dig ikke retten til at være medlem af
DCU. De må sætte hvilken som helst begrænsninger på hvem de vil have
som medlemmer også at de kun vil have rygklappere som medlemmer.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-12-01 23:58

cstagedk <c@stage.as> skrev :

>Hej.

Hej Stag :)

Snipper lidt :

"kan på DCU’s vegne" "ej heller udøve kritik udadtil"
"uden forudgående" "skriftlig fuldmagt eller tilsagn"

Giver det et lille praj ?

>Det må efter min opfattelse grundlovsstridigt, da man i grundloven er
>sikret ytringsfrihed.
>
>Eller...?

Det må blive /eller/ - der er tilsyneladende tale om at "handle" på
DCU's vegne - dette vil DCU "godkende" først , intet odiøst idet

Og selvklart kan en person da udtale sig på egne vegne , men står der
f.eks som undertekst "DCU-kredsformand" er den lidt spidsfindig.
--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : cstagedk

Dato : 20-12-01 00:41

jan@stevns.net wrote:

Hej Jan...

> "kan på DCU’s vegne" "ej heller udøve kritik udadtil"
> "uden forudgående" "skriftlig fuldmagt eller tilsagn"
>
> Giver det et lille praj ?

Jamen det gør det da.

> Det må blive /eller/ - der er tilsyneladende tale om at "handle" på
> DCU's vegne - dette vil DCU "godkende" først , intet odiøst idet

Enig.

> Og selvklart kan en person da udtale sig på egne vegne ,

Det var den jeg ville have fat i...

- kan et medlem af kredsbestyrelsen udtale sig kritisk om foreningen?

Jeg vil sige: Ja, selvfølgelig.

- kan et kredsbestyrelsesmedlem udtale sig kritisk om foreningen?

Mit gæt er: Nej, ikke uden tilladelse fra hovedbestyrelsen.

Et spil om ord, måske. Men det kan gå hen og blive vigtigt. At få ændret
vedtægterne anser jeg for noget nær umuligt, med den opbygning DCU (og
andre store, landsdækkende foreninger) har.

> men står der
> f.eks som undertekst "DCU-kredsformand" er den lidt spidsfindig.

Det er det som er problemet.

Ellers imponerende med tre besvarelser, klokken sent om aftenen...

Hilsen,
--
Carsten Stage

Fra : Erik G Christensen

Dato : 19-12-01 23:47

cstagedk wrote:
> [...]
> vedtægter, er vi faldet over følgende:

> - "ej heller udøve kritik udadtil"...
>
> Det må efter min opfattelse grundlovsstridigt, da man i grundloven er

Det afgør alene geneneralforsamlingen, du kan afprøve det - hvis du
stiller et forslag til ændring af vedtægterne, så medlemmerne af
foreningen kan beslutte det.

Og der skal være en meget alvorlige krænkelser, hvis du tror at du
kan juridisere det,
du kan jo bare melde dig ud af foreningen.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-12-01 01:04

Scripsit Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk>

> du kan jo bare melde dig ud af foreningen.

Og selv det vil jo ikke give ham ret til at udøve kritik på
foreningens vegne...

--
Henning Makholm "*Dansk Folkeparti*, nazistisk orienteret dansk parti
1941-1945, grundlagt af Svend E. Johansen og Th.M. Andersen"

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-12-01 00:56

cstagedk <c@stage.as> skrev Wed, 19 Dec 2001 23:21:51 +0100

> [...]
>sikret ytringsfrihed.

"Intet medlem af kredsledelse, -udvalg eller -suppleanter kan på DCU’s

Mere er der vist ikke at sige om det.

--
mvh, A:\Feldborg