Ingen harddisk på Powerbook
Fra : Ninzen

Dato : 19-12-01 23:14

Efter et forsøg på at starte op i ren OS 9 på min Powerbook G4,
startede den op uden ikon for harddisk eller andet.

Kun en enkelt arbejdsmappe gemt på skrivebordet.
(Jeg tænkte at åbne nogle af de grafikfiler der lå her for at tricke et
eller andet i gang, men mappen kan ikke åbnes).

Et par genstarter og forskellige tastekombinationer har intet hjulpet.
Ingen harddisk.
Nogen forslag? Ligger den på min store skærm på arbejdet?

Ja, jeg synes ikke det er sjovt, selv om nogen nok vil synes det.

Ellers går det fint.
--

Venlig hilsen Nina

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-12-01 01:37

In article <9vr3fu$e5v$1@sunsite.dk>, "Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Et par genstarter og forskellige tastekombinationer har intet hjulpet.
> Ingen harddisk.

Tast forbogstavet på harddisken, tryk æble-o og e om der dukker noget op.

> Nogen forslag? Ligger den på min store skærm på arbejdet?

Det er muligt - prøv at resette PRAM.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-01 03:33

Hej Nina

Ninzen wrote:

> Efter et forsøg på at starte op i ren OS 9 på min Powerbook G4,
> startede den op uden ikon for harddisk eller andet.

Har du prøvet at genopbygge skrivebordet med COM+ALT holdt nede under
start?

Er arkivlinien fremme og kan du åbne de forskellige popdown menuer? - kan
du det, så prøv med 'Ordn' fra menuen 'Oversigt'.

> [...]
> eller andet i gang, men mappen kan ikke åbnes).
>
> Et par genstarter og forskellige tastekombinationer har intet hjulpet.

Du kan også prøve at starte den fra system CD'en og bruge Diskværktøj fra
mappen 'Hjælpefunktioner'. Hvis du kan se disken i Diskværktøj, marker den
en enkelt gang. Gå til menuen 'Funktioner' og vælg 'Opdater driver. Luk DV
og genstart og genopbyg skrivebordet, så burde HD'en vise sig igen.

> Nogen forslag? Ligger den på min store skærm på arbejdet?

Tja, hvis du har valgt den store skærm som 'hovedskærm', så er det en
mulighed, men den burde i så fald automatisk skifte til den indbyggede,
når den store skærm tages fra.

> Ja, jeg synes ikke det er sjovt, selv om nogen nok vil synes det.

Jeg synes heller ikke sådan noget er morsomt. Er der nogen, der kan have
haft adgang til den og med et eller andet lille værktøj simpelthen gjort
din HD usynlig for at drille dig? Hvis HD'en bliver gjort usynlig, vil man
normalt ikke kunne åbne ting, der ligger på skrivebordet, for både Finder
og System bliver også usynlige, og kan derfor ikke aktiveres eller
aktivere andet på computeren.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-12-01 10:54

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Ingen harddisk.
> Nogen forslag? Ligger den på min store skærm på arbejdet?

Nej ikonet ligger bare uden for skærm billedet, død irriterende, men det
kan forkomme når man kører med to skærme, hvis den eksterne fungerer som
primær skærm.

Tjek selv ved at åbne mappen kontrolpaneler fra æble menuen, hold
"æble"+"pil_op" nede indtil du når harddiskens rod (øverste hirakiske
nivau).

Hvis disken "lå" på arbejdet vill det kræve at du fysisk havde pillet
den ud og ladet den ligge

Prøv følgende muligheder:

Skift opløsning til 640*480 og tilbage igen.

Skift favedybde og tilbage igen.

Skift fra "symboler" til "knapper" og tilbage igen.

Start uden at indlæse udvidelser (hold "skift" nede mens du booter),
slet filen /systemmappe/indstillinger/'skærm indstillinger'
(på engelsk hedder filen 'display preferences'). genstart!

er der ingen af delene der virker kan du prøve at zappe PRAM/NVRAM (hold
"alt"+"æble"+"p"+"r" nede mens computeren starter til du hører
opstartslyden, 1 gang for PRAM og 3 gange for NVRAM

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Nina Storm

Dato : 20-12-01 14:37

> Nej ikonet ligger bare uden for skærm billedet, død irriterende, men det
> kan forkomme når man kører med to skærme, hvis den eksterne fungerer som
> primær skærm.

Ja, det er. Jeg skal åbenbart selv gå ind manuelt og sæte powerbooken
til primær skærm inden jeg tager den med hjem - hvis jeg har tænkt mig
at lave ren OS9 opstart, i classic er der ingen problemer, der forstår
den åbenbart at håndtere det selv.
Morale OS9 kører ikke i min kombination. Skærmopløsningen er heller ikke
løst i OS9 på Lacie skærmen. Jeg tror jeg holder mig på OSX/Classic fra
nu af. - Desværre synes jeg ikke jeg kunne køre Disctrackker herfra.
Håber ikke der er andet.

[klippet tips]

De gode råd er taget til efterretning - men jeg havde ikke adgang til
hverken menubjælke eller harddisk, de lå på mit arbejde. (ikke fysisk
men øhh... psykisk?).

Jeg forsøgte også Martin og Eriks råd (ja, jeg havde jo ikke lige
CD'en). Men jeg er nødt til manuelt at ændre primærskærmen i OS9 i min
kombination er min konklusion.

Og så rigtig go' fødselsdag! Pas nu på - i kulden slår det ekstra hårdt!

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-12-01 15:57

Nina Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> De gode råd er taget til efterretning - men jeg havde ikke adgang til
> hverken menubjælke eller harddisk, de lå på mit arbejde. (ikke fysisk
> men øhh... psykisk?).

prøv at boote fra CD'en (hold C nede under start) og smid den
indstilling jeg anbefalede ud.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-12-01 01:31

Hej Morten

Tag lige og _LÆS_, hvad hun skriver! - Hun skriver, at hun _IKKE_ kan åbne
mappen! - Og dette betyder, at systemmappen ikke kan benyttes, og så hjælper
det en h.... at gøre, som du foreslår.

For at det skal virke, skal der være et _aktivt_ og brugbart system. - Og
for øvrigt så har jeg altid selv kørt med en ekstern skærm på mine bærbare
og også været ude for det, og den eneste kur var at genopbygge skrivebordet
- vel at mærke ved opstart fra en anden ekstern enhed eller en
startdiskette.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-12-01 04:22

> [...]
> mappen! - Og dette betyder, at systemmappen ikke kan benyttes, og så hjælper

det har jeg gjort, men som sædvanlig har du ikke - mac'en booter fint
men hun får et sekundært skærmbillede...

> For at det skal virke, skal der være et _aktivt_ og brugbart system.

igen, der _er_ et aktivt og bootbart system...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....og så er der den sædvanlige beklagelse over associal adfærd mht. til
linielængde, brug af quoted-printable på usenet, svar over citeret tekst
samt alen lange signature*. Her er lidt littereratur som du kan hygge
dig med

<http://www.usenet.dk/netikette/forklaring.html>
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>
<http://www.usenet.dk/netikette/udbydere.html>
<http://www.usenet.dk/ord/lokal.html>

og sidst men ikke mindst denne:

<http://www.usenet.dk/netikette/hardball.html>

Jeg vil endda tillade mig at misbruge andres båndbrede for at citere det
sidste afsnit:

Fra : Nina Storm

Dato : 21-12-01 20:38

> igen, der _er_ et aktivt og bootbart system...

Ja, det er. Men nu har jeg ikke CD'en før efter nytår.
Så jeg holder mig langt væk fra OS 9 indtil da.
Selv om jeg har sat min primærskærm tilbage til Powerbooken, inden jeg
gik hjem, tør jeg ikke tage chancen.
Det så ikke ud til at en "genopbyg skrivebord" satte nogle
defaultværdier ind om primær-/sekundærskærm. Skulle det faktisk det?

Men som jeg forstår det, har OSX det ligesom de nye Windows
styresystemer. Man har ikke lov at pille eller fixe selv.
Ind med CD'en og håb det hjælper? Ikke noget med lige at smide
preferencefilen ud og genstarte programmet, for man får slet ikke fat i
nogen preferencefiler?
Så kører man OSX skal man ha' CD'en liggende - om ikke i drevet, så
ihvertfald indenfor rækkevidde?

Nu har jeg printet mig en hardcopy af
<http://homepage.mac.com/rgriff/osxguide2.html>, til lidt hyggelæsning i
julelampens skær. Forhånbentlig kan jeg så stille dumme spørgsmål på et
lidt højre niveau.

Jeg har dog lige et rigtig dumt et:
(Som jeg undskylder med, at jeg, ikke før min nuværende arbejdsgiver,
har haft adgang til nettet fra mac! Derfor har jeg kun brugt privat PCer
til den slags.)
På jobbet har jeg en konstant åben linje. Nu sidder jeg og vil gerne
vide hvor meget jeg er på, via ISDN'en og så kommer spørgsmålet. Hvor
ser jeg det? Jeg kan ikke finde nogen steder, hvor det f.eks. er muligt
at sætte forbindelsen til at afbrydes, når jeg ikke er aktivt på.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Karl Antz

Dato : 21-12-01 22:08

> [...]

> Ind med CD'en og håb det hjælper? Ikke noget med lige at smide
> preferencefilen ud og genstarte programmet, for man får slet ikke fat i

Mjøhhh - selve styresystemet er ganske rigtigt Nix Pille. Men
preferences til de programmer du bruger - dem finder du i din usermappe,
altså under /users/din_usermappe/library/preferences. Og her er det
ganske som med OS 9: makker et program ikke ret, kan det tit og ofte
betale sig at smide preferencen ud. Ordentlige OS X-programmer laver
nemlig egne indstillingsfiler for hver user i hver users usermappe.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Ninzen

Dato : 22-12-01 21:05

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> betale sig at smide preferencen ud. Ordentlige OS X-programmer laver
> nemlig egne indstillingsfiler for hver user i hver users usermappe.

Tak skal du ha'. Så er jeg lidt roligere.
Selv om jeg må indrømme det ikke er mange carbon-programmer jeg har
Acrobat 5.0 og Explorer 5.1 - lyder det rigtigt?
Det var netop Explorer 5.1 jeg ville have fat i.

Så tak.

--

Go' jul Nina

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-12-01 04:02

Hej Nina

Nina Storm wrote:

> Ja, det er. Men nu har jeg ikke CD'en før efter nytår.
> Så jeg holder mig langt væk fra OS 9 indtil da.

Det var heller ikke det, jeg primært ankede over i Mortens indlæg, men at
han påstod, du kunne åbne mapperne, du havde liggende på skrivebordet, hvad
du jo skrev, du _ikke_ kunne. - Og selvføleglig er systemet aktivt, ellers
ville du ikke kunne starte den op. Men en 'skjult' systemmappe kan godt
boote uden at være synligt.

> Selv om jeg har sat min primærskærm tilbage til Powerbooken, inden jeg
> gik hjem, tør jeg ikke tage chancen.

Ja, og det undrer mig stadig, at den ikke automatisk viser din HD og
menulinie, når du afmonterer den store skærm. Det burde den gøre.

> Det så ikke ud til at en "genopbyg skrivebord" satte nogle
> defaultværdier ind om primær-/sekundærskærm. Skulle det faktisk det?

Nej, meningen er, at en genopbygning af skrivebordet skulle 'flytte' det
ind i det synlige skærmbillede, som der ligger uden for det visuelle område
på din PB skærm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-12-01 05:03

> Det var heller ikke det, jeg primært ankede over i Mortens indlæg, men at
> han påstod, du kunne åbne mapperne, du havde liggende på skrivebordet, hvad
> du jo skrev, du _ikke_ kunne

præciser venligst _hvor_ jeg har "påstået" det !

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-12-01 17:09

fHej Morten

- Såre enkelt... Fra dit første svar:

"Tjek selv ved at åbne mappen kontrolpaneler fra æble menuen, hold
"æble"+"pil_op" nede indtil du når harddiskens rod (øverste hirakiske
nivau)."

- Og når Nina skriver, at hun ikke kan åbne den mappe, der ligger på
skrivebordet, hvordan skal hun så kunne åbne andre mapper?

Fra : Ninzen

Dato : 22-12-01 21:05

> [...]
> ville du ikke kunne starte den op. Men en 'skjult' systemmappe kan godt

Ja, for at fortsætte lidt pindehuggeri så blev den jo nok åben. Den var
"greyet ud" som en åben mappe. (Og dog var den ikke ligesom mere
pixeleret). Men der kom ingenting op på min Powerbook. Men den har jo
nok sendt nogel informationer til skærmen som ikke var der...

> Nej, meningen er, at en genopbygning af skrivebordet skulle 'flytte' det
> ind i det synlige skærmbillede, som der ligger uden for det visuelle område
> på din PB skærm.

Det var det jeg forsøgte at kalde "defaultværdier". Sikkert for upræcist
udtrykt. Men under alle omstændigheder gjorde den det ikke.

Tak for hjælp.
Løsningen er jo nok at ha' CD'en. Hvis det da ikke viser sig at mit
"opløsningsproblem" og dette har årsag/løsning.

--
Go' jul fra Nina