Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Højeste capture opløsning ?
Fra : Ingolf

Dato : 19-12-01 23:04

Hej

Jeg har et ATI WONDER TV TUNER kort, plus et ATI Xpert 2000 PRO RAGE(32mb)
AGP 4x grafikkort.

Jeg optager tit tvprogrammer fra TV kortet, og det fungerer fint.

Men det undrer mig at jeg 'kun' kan optage, med mpeg1, i max:
640x288-25fps-16bpp
44khz 16 bit stereo lyd

Her benytter jeg den indbyggede mpeg1 kompresser fra ATI kortet.
Her fylder 1 minut omkring 50mb
Optaget med MultiMediaCenter v7.1 (MMC)
-o-

Jeg kan optage i .AVI format, i max
704x288-25fps-16bpp
44khz 16 bit stereo lyd
Optaget med MMC v7.1

Her er formatet råt, altså ingen kompression, så 1 minut fylder omkring
500mb, og er uden framedrops, sålænge jeg benytter RAID0 igennem win2k/xp.
(RAID0 er 2 HD der arbejder på samme tid, altså omkring dobbelt så hurtig -
medfølger win2k/xp som software.)

Det er også fint nok, men uanset hvad kan jeg ikke optage med flere end 288
scanlinier.. :(

Så.. hvis du har et TV kort, kan du så ikke poste din MAX capture opløsning,
altså uden frame drops, samt hvilket hardware/software du benytter, og andre
tricks ?

Jeg vil gerne op på 704x576.. men det kommer vist til at koste en bondegård?

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 20-12-01 02:13

Det er lidt morsomt at du i dk.teknik.video skrev at en Commodore 64 kunne
klare opgaven, hvis du satte B og P frames til 0.

Dit problem her er, at du ikke har CPU kræfter nok til din optagelse og din
Raid (Tjek din taskmanager). Måske skal du opgradere din Commodore
64/Win2k/XP maskine til en Commodore 128...

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Ingolf

Dato : 20-12-01 21:21

Jeg forstår ikke hvad du mener ?

Jeg kan jo afspille filen igen uden problemer. Jeg kan også konvertere filen
i vdub til divx eller lign.. Og hvis man har downloadet en ordentlig media
afspiller, såsom "The playa" der følger med divx, eller såsom Fileplayer fra
ATI etc etc, så kan du jo afspille filen korrekt, altså i 4:3 format, og
IKKE 16:9, som windows afspiller default gør.

Hvordan kan det bruge mange cpu krafter, når formatet er RÅT?. Grabbing
sker jo RÅT til HD, ergo kræver det en hurtig HD, eller RAID0. Ja ok, lidt
cpu skal der jo til at styre det, men der er meget cpukraft sparet når man
tænker på at data skal sendes til ram først, så analyseres, og derefter
komprimeres, og så ud til HD.

Ok.. det ka' da godt være at at et commodore 64'er diskdrev ikke lige kan
følge med... :)

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 20-12-01 22:32

Pkt 1. De kvote teknik gør det svært at følge tråden - svar venligst UNDER
det du svarer på og fjern overflødig tekst

> [...]
> ATI etc etc, så kan du jo afspille filen korrekt, altså i 4:3 format, og
> IKKE 16:9, som windows afspiller default gør.

Her går The Playa fra DivX 4.11 ned gang på gang.

> Hvordan kan det bruge mange cpu krafter, når formatet er RÅT?. Grabbing
> sker jo RÅT til HD, ergo kræver det en hurtig HD, eller RAID0.

Nej da! Hvis du grabber ukomprimeret til HD - dvs i AVI format kræver det
flytning af en hel del data. Hvad tror du gør det for dig ?
Hvis du komprimere kræver det en hel del regnekraft. Hvad tror du gør det
for dig ?

> [...]
> tænker på at data skal sendes til ram først, så analyseres, og derefter

Uanset hvad du gør bruger du CPU kraft. Mest hvis du komprimere.
Din software Raid0 kræver også masser af CPU kræfter.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Günther Pedersen

Dato : 21-12-01 14:46

"Ingolf" <DONT_SPAMingolf@musling.dk> skrev i en meddelelse news:u98U7.760$aS.118690@news010.worldonline.dk...
> [...]
> tricks ?
>
> Jeg vil gerne op på 704x576.. men det kommer vist til at koste en bondegård?

Jeg kender ikke hardwaren i dit tuner kort, men vil formode at det ikke kan lave MPEG2 komprimering, så den vej er du en smule
låst.

Med hensyn til de 288 linier er det sansynligvis ikke en begrænsning af dit kort, men mere en "begrænsning" i den standard
TV-billedet bliver sendt på.
Et TV-billede bliver sendt interlaced, dvs linie 1,3,5 osv bliver sendt i første delbillede, linie 2, 4, 6 osv bliver sendt i
andet delbillede (der sendes 50 del billeder i sekundet).

Da linie 1 og linie 2 er optaget med 1/50 sekunders forskel kan man ikke umiddelbart "flette" linierne sammen til et billede.

Derfor vælger dit kort kun at capture det ene delbillede, hvilket rummer ca. de 288 linier du får.

Hvis du vil læse yderligere om dette emne har http://www.vcdhelp.com nogle artikler og henvisninger om emnet.

Venlig hilsen
Günther