vinprædikat
Fra : Birthe Jensen

Dato : 15-01-01 21:43

Er der nogen der ved , hvad et vinprædikat er?
På forhånd tak for svaret.
Mvh.
Birthe J.

Fra : Kæld Gydum

Dato : 16-01-01 03:53

"Birthe Jensen" <skyggehale@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved , hvad et vinprædikat er?
> På forhånd tak for svaret.
> Mvh.
> Birthe J.

Hej Birthe J.

Slår du ordet PRÆDIKAT op i en ordbog er du godt på vej.

Jeg ser ikke noget "kryptisk" i ordet vinprædikat.-

Med venlig hilsen
Kæld Gydum

Fra : Anders And

Dato : 16-01-01 10:26

Hej Kæld
Det var da et svar man ikke kan bruge til noget.
Hvad nu hvis man ikke har en ordbog. Du kunne jo have skrevet hvad der stod
i din ordbog.
At du ikke ser ikke noget kryptisk i ordet vinprædikat er ikke ens betydende
med at andre ikke gør det.

Til Birthe J
Uden at være ekspert. Jeg drikke sjældent vin. Har jeg prøvet at surfe lidt
og fandt denne side om tysk vin.
http://www.cretysk.dk/
Prøv at kigge under tyske vine der står lidt om Prædikatsvine.

Kim

Fra : Kæld Gydum

Dato : 16-01-01 12:02

Hej Anders And ....

Jeg er ked af den måde jeg fik formuleret mit svar - i grunden
skulle jeg efter nærmere overvejelse ha' ladet være ...

Kan man ikke deltage med noget konstruktivt kan man holde
sin mund ...

Ikke mindst undskyld til Birthe J. som ikke fik ret meget
hjælp ...

I øvrigt kan jeg anbefale www.vinavisen.dk som en meget
interessant adresse omkring Vin ...

Til slut er jeg ikke van til at føre indlæg med Anders And

Med venlig hilsen
Kæld Gydum

Fra : Tom Wagner

Dato : 16-01-01 10:31

On Mon, 15 Jan 2001 21:43:06 +0100, "Birthe Jensen"
<skyggehale@post.tele.dk> wrote:

>Er der nogen der ved , hvad et vinprædikat er?

Det er en tysk kvalitetsbetegnelse. Du kan læse mere om det her:

http://www.germanwines.de/englisch/home_e.htm

Tom

Fra : Rikke og Per

Dato : 17-01-01 23:16

Tom Wagner skrev i meddelelsen ...

>Det er en tysk kvalitetsbetegnelse. Du kan læse mere om det her:
>
>http://www.germanwines.de/englisch/home_e.htm
>
>Tom

HOV HOV - det er ikke en kvalitetsbetegnelse. Udtrykket beskriver druernes
modenhedsgrad ved høsten. Hvordan vinen herefter bliver afhænger af
vinmagerens kunnen.

Prædikatet giver forbrugeren en indikation om, hvilken type vin man kan
forvente at få.

Prædikatet "Kabinett" indikerer en let og frisk vin - "Spätlese" er mere
fyldig og kraftig (alk. 12-13% i de tørre udgaver) og "Auslese" MEGET
kraftige vine med alkoholindhold helt oppe på 13-14%, hvis vinen er tør.
Der findes dog ikke specielt mange tørre Ausleser !

Det samme omkring vintype og vinens fyldighed gør sig gældende for de søde
vine - hertil kommer at en sød Auslese samtidig typisk er betydeligt sødere
end en sød Kabinet

Håber det hjalp lidt
Per

Fra : Tom Wagner

Dato : 18-01-01 00:29

On Wed, 17 Jan 2001 23:16:03 +0100, "Rikke og Per"
<NOSPAMperikke@get2net.dk> wrote:

>HOV HOV - det er ikke en kvalitetsbetegnelse. Udtrykket beskriver druernes
>modenhedsgrad ved høsten. Hvordan vinen herefter bliver afhænger af
>vinmagerens kunnen.

Jeg tog åbenbart fejl; - men det er jeg nu ikke alene om. Se fx.:

http://www.vinavisen.dk/vinavisen/website.nsf/pages/nyheder_1999-50
Og i Tyskland har man begrebet Qualitätswein bestimmter Anbaugebiete
(QbA), hvor de særligt gode vine benævnes Qualitätswein mit Prädikat.

http://www.online-vin.hvejselnet.dk/vinordbog.htm
Vinordbog
Qüalitetswein = en bordvin som har været udsat for den tyske
vinkontrol.
Qüalitetswein mit prädikat = En god bordvin som har fået et prædikat
af den tyske vinkontrol

http://home.12move.dk/~streubelt/vinqual.html
Der findes 4 forskellige Qualitäts-grader, som alt tysk hvidvin er
kategoriseret efter:
Deutscher Tafelwein
Qualitätswein bestimmter Anbaugebiete QbA)
Deutscher Landwein
Qualitätsweine mit Prädikat

Tom

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-01-01 10:26

"Tom Wagner" <tomwag@worldonline.dk> wrote in message

> Jeg tog åbenbart fejl; - men det er jeg nu ikke alene om. Se fx.:

Næh du gjorde ej - Per har bare opfattet ordet 'kvalitet' som 'god
kvalitet' - hvilket slet ikke er det samme!
En kvalitetsbeskrivelse kan faktisk godt gå ud på at varen der omtales er
ringe.
Og modenheden er en kvalitet ved druer - også selvom de er helt umodne og
ganske ubrugelige. Så er kvaliteten blot 'Umoden'.

En misforståelse, der har givet anledning til megen frustation, når man i
virksomheder indleder kvalitetsstyring.

mvh
Jan

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 16-01-01 10:12

Birthe Jensen <skyggehale@post.tele.dk> wrote in message
> Er der nogen der ved , hvad et vinprædikat er?
> På forhånd tak for svaret.

Ordet "prädikat" bruges i tyske vinbetegnelse, er det ikke dette du leder
efter? se fx her:
http://www.cretysk.dk/ ("he's a friend of mine"! )

Sandra