Valg af Køkkenknive
Fra : Henrik Vest

Dato : 15-01-01 18:33

Hej

Jeg valgt at jeg i det nye år vil investere i nogle nye køkken knive - men
hvilke ??

Umiddelbart har jeg haft et godt øje til Raadvad, Global og Fuso/Lion (er
ikke helt sikkert på navnet) - men andre forslag er velkomne.

Raadvad er "klassisk" kniv med rosentræ'sskaft og virker rimelig stabil...
Global (den med de sorte prikker) virker en anelse mere "tynd" i stålet og
så virker den meget "skarp" i den modsatte ende af ægget (øøh håber der var
nogen der forstod det??)
Fuso / Lion ligner ligesom Global lidt af en designer kniv, men virker
betydeligt mere afrundet og blød i overfladen

Er der nogen der har et link eller kommentarer ??

Mvh
Henrik V

hallo_derude@hotmail.com

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-01-01 19:24

"Henrik Vest" <hallo_derude@hotmail.com> wrote in message

> Jeg valgt at jeg i det nye år vil investere i nogle nye køkken knive - men
> hvilke ??

God ide - brug 90% af udgifterne til køkkenudstyr til gode gryder, pander og
knive - det meste af resten er IMHO placeret et eller andet sted på
nyttighedsskalaen mellem 'overflødigt' og 'totalt uanvendeligt'.

> Umiddelbart har jeg haft et godt øje til Raadvad, Global og Fuso/Lion (er
> ikke helt sikkert på navnet) - men andre forslag er velkomne.

OK - min personlige favorit er Zwilling (5* serien har formidable håndtag),
men jeg kunne også finde på at købe Sabattier.

Jan Bøgh
Http://jan.boegh.net
Vi har efter sigende alle en fotografisk hukommelse -
men jeg kan ikke huske, hvor fa.... jeg har gjort af filmen!

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-01-01 19:42

Jan B skrev:

> min personlige favorit er Zwilling (5* serien har formidable
> håndtag), men jeg kunne også finde på at købe Sabattier.

Jeg kender ikke knivene fra Zwilling, men da jeg flyttede hjemmefra
for en snes år siden, købte jeg et sæt Raadvad-knive, som jeg har
været (og stadig er) meget glad for - jeg fik virkelig noget for
pengene, da jeg købte de knive.

Jeg overvejer at købe et nyt sæt knive, mest for designets og for-
nyelsens skyld - og så ville valget nok falde på Sabattier. Jeg
kan vældig godt lide den tyngde skaftet har.

Men det kan også godt være at jeg bare nøjes med at få slebet alle
mine Raadvad-knive op af en professionel og bruger dem de næste
20 år også.

// Klaus

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-01-01 18:11

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> [...]
> nyelsens skyld - og så ville valget nok falde på Sabattier. Jeg
> kan vældig godt lide den tyngde skaftet har.

Jeg har en blanding - og foretrækker Zwillings 5*serie - netop pga. den
(herlige) tyngde skafterne har!

mvh
Jan

Fra : Claus Lerbech Jensen

Dato : 16-01-01 23:14

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote in message
> "Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> Jeg har en blanding - og foretrækker Zwillings 5*serie - netop pga. den
> [...]

der findes en lille forretning på strøget i kbh hvis man går fra illum og
ned od magasin over lydskrydset og straks efter til venstre ind i en baggård
det har de bla et mærke der hedder Masahiro de er lidt dyre men de er
pengene værd og jeg kan ikke drømme om at skifte tilbage til rådvad eller
Zwillings 5* serie som jeg da ejer 1 af men den er slet ikke i samme
kvalitet som de andre og jeg har kun "billig" modellen. etv tage en snak med
den i forretningen om hvad kniven skal bruges til og de vil nok kunne finde
en der passer til behovet og ikke nødvendigvis den dyreste. Jeg har kun haft
gode erfarginger med den forretning

Fra : Jesper Philipp

Dato : 15-01-01 23:17

Prøv engang at se på en ny serie der hedder Prosharp, de er utrolig smukke
og skulle efter sigende være af en overordentlig god kvalitet.

Fra : ole larsen

Dato : 16-01-01 07:36

Henrik Vest skrev i meddelelsen <93vcgg$krs$1@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>betydeligt mere afrundet og blød i overfladen
>
>Er der nogen der har et link eller kommentarer ??

Emnet er lidt kontroversielt.
Personligt har jeg aldrig prøvet - igennem nogen tid - en kniv (køkken-,
dolk, fiske-, lomme-) i "rustfrit" stål, der kunne holde skæret i længere
tid og som var let at slibe op igen. Mine bedste knive er derfor
"gl.dags" - af alm. "kulstofstål".
Jeg hører meget gerne hvis nogen kender et fabrikat i rustfrit, der holder
skæret i længere tid og som er let selv at slibe op så man kan barbere
hårene af armen med den.

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-01-01 18:17

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

Hej Ole!

> Jeg hører meget gerne hvis nogen kender et fabrikat i rustfrit, der holder
> skæret i længere tid og som er let selv at slibe op så man kan barbere
> hårene af armen med den.

Det kan Tra-tra-traaaaaa!: Zwilling!
(Jeg gør det selv, og den lette armbarbering er lakmusprøven på en velslebet
kniv).
Det er aldrig lykkedes mig at få mine Sabatierknive slebet derop
- men (og det er jo nok noget med det gammeldags slatne stål) derimod
med en billig (15 Kr vistnok) kinesisk kniv fra Søstrene Grenes.
Til gengæld falder skaftet jævnligt af ))
Men man kan jo ikke forvente alverden for de penge.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 16-01-01 19:43

Jan Boegh skrev i meddelelsen <941vlt$bhq$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
>Til gengæld falder skaftet jævnligt af ))
>Men man kan jo ikke forvente alverden for de penge.

Jamen Jan - så prøver jeg en Zwilling når mine gamle 50-70 Kr´s urustfrie
fra Brazilien er slidt op - det varer nok yderligere 30 år (fnis). De er for
øvrigt købt i "Kramboden" her i verdens navle. Det tager ca. to min. at
slibe op hvis man kun bruger håndkraft (fnis igen)
Men om de kan tåle vaskemaskine aner jeg ikke - de skærer vel hul i
plastikken i sådan en ding ? Men holde kan de.
De franske Opinel er næsten lige så gode og billige ( i Frankrig - her i
landet er det "brugskunst-ting" til skyhøje priser)

Ole

Fra : Peter Westh

Dato : 17-01-01 14:35

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> øvrigt købt i "Kramboden" her i verdens navle. Det tager ca. to min. at
> slibe op hvis man kun bruger håndkraft (fnis igen)

Hvordan vedligeholder en kniv af ikke-rustrit stål. Jeg har slev haft et par
af disse kinesiske grønsagsknive, men jeg synes at de ruster, ogsåselvom man
holder dem pinligt tørre og smører dem jævnligt ind i olie. Nu har jeg en
rustfri variant, som er ok til mange ting, men som ikke kan slibes rigtig
skarp.

MVH

Peter

Fra : ole larsen

Dato : 17-01-01 17:59

Peter Westh skrev i meddelelsen ...

> [...]
>rustfri variant, som er ok til mange ting, men som ikke kan slibes rigtig

Ja, skal vi ikke kalde dem "stålknive" - "ikke rustfri" lyder som en
sygdom, selvom jeg måske selv har benyttet udtrykket.
Selv har jeg et af disse opvaskestativer af plastbeklædt ståltråd ( og det
af flere grunde ).
Der har jeg bøjet et par af trådene i øverste etage så tæt sammen, at
knivene kan hænge med klingen nedad, og de er alle mørkt anløbne, men jeg
har aldrig set rust og aldrig benyttet olie på klingen. Når de er tørre,
ryger de ned i samme skuffe sammen med andet metal-tingel-tangel; stålet kan
tåle det.

Ole

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 18-01-01 18:23

ole> Emnet er lidt kontroversielt.
ole> Personligt har jeg aldrig prøvet - igennem nogen tid - en kniv (køkken-,
ole> dolk, fiske-, lomme-) i "rustfrit" stål, der kunne holde skæret i længere
ole> tid og som var let at slibe op igen. Mine bedste knive er derfor
ole> "gl.dags" - af alm. "kulstofstål".

Ja, rustfrit stål er for blødt.

ole> Jeg hører meget gerne hvis nogen kender et fabrikat i rustfrit, der holder
ole> skæret i længere tid og som er let selv at slibe op så man kan barbere
ole> hårene af armen med den.

Opinel har nogle gode stålknive. I Frankrig eller bare syd for grænsen er de
endda billige.

Jeg har desuden et par Mora dolke i kulstål. De er yderst anvendelige som
køkkenknive. De kan fås i fx. båd, fiske, jagt-butikker for ca 40 kr.

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 16-01-01 06:30

"Henrik Vest" <hallo_derude@hotmail.com> skrev i en meddelelse...
> Jeg valgt at jeg i det nye år vil investere i nogle nye køkken
> knive - men hvilke ??

Ud over de nævnte knivmærker i tråden, - findes der også de
schweiziske "Victorinox" knive som af og til kan købes i Irma m.fl.,
disse knive er vældig gode og skarpe, både kød- og brødknivene m.v. -
Endelig er der så "OBH" knivene som ligger godt i hånden, er skarpe og
smidige og kan købes til en rimelig penge.

*Den "professionelle" vil bruge Sabatier, Dreizag, Zwilling el.
Victorinox

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 16-01-01 09:24

"Peter W. Bosse" wrote:

> Endelig er der så "OBH" knivene som ligger godt i hånden, er skarpe og
> smidige og kan købes til en rimelig penge.

I den prisklasse og med de her kunsstofhåndtag kan jeg egentlig bedre
lide Fiskars.

Knus
   Regnar (som vil have Zwilling når han bliver rigere)
--
Regnar Bang Lyngsø (regnar@writeme.com, regnar@beer.com)
<URL:http://www.daimi.au.dk/%7Erblyngso/>

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 16-01-01 11:13

Regnar Bang =?iso-8859-1?Q?Lyngs=F8?= <regnar@writeme.com> writes:

> I den prisklasse og med de her kunsstofhåndtag kan jeg egentlig bedre
> lide Fiskars.

Som er på tilbud i OBS i til 69.95 i denne uge (i hvertfald i Århus).

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 16-01-01 18:19

"Henrik Vest" <hallo_derude@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg valgt at jeg i det nye år vil investere i nogle nye køkken knive - men
> hvilke ??

Min knive er alle Zwilling med det lige skaft - jeg havde ikke set de andre
da jeg købte den første....så jeg vil altså også anbefale 5 serien.

Hvis det er design du søger så gå efter Lion, da jeg har ladet mig fortælle
at det lille hak der er på Global knivene har en tendens til at samle
skidt....og altså ikke er så hygiejnisk som Zwilling og Lion.

Hvis du køber Zwilling har du helt sikkert en kniv for livet - hvilket
sikkert også gælder Global og Lion. Jeg tvivler på at Raadvad og andre
holder så længe. Min forældre har Raadvad - og de er knap 20 år og skulle
have været skiftet for længst. Desuden er det rent hygiejnisk bedre at have
en helstøbt kniv i stedet for dem af træ, hvor de er nittet sammen.

Kåre

Fra : Henrik Vest

Dato : 16-01-01 18:36

> [...]
> at det lille hak der er på Global knivene har en tendens til at samle
> skidt....og altså ikke er så hygiejnisk som Zwilling og Lion.

Når du nu skriver "hak" så mener du ikke de sorte "huller" på skaftet ??

> Hvis du køber Zwilling har du helt sikkert en kniv for livet - hvilket
> sikkert også gælder Global og Lion.

Zwilling - hvilken type skaft har de - plast eller ...??

>Desuden er det rent hygiejnisk bedre at have en helstøbt kniv i stedet for
dem af træ, hvor de er nittet sammen.

Jeg troede ellers træet også fungerede som en slags bakterie dræber (ligesom
på et skærebrædt af træ) ??

Hverken Lion eller Global er da helstøbte (kun deres pro serie) ...??

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 16-01-01 18:51

"Henrik Vest" <hallo_derude@hotmail.com> skrev i en

> Når du nu skriver "hak" så mener du ikke de sorte "huller" på skaftet ??

Nej, der hvor skæret ende, er der en lille bue, eller hvad man nu skal kalde
det, før skaftet begynder. På min Zwilling knive er der intet har eller bue,
der er helt lige.

> Zwilling - hvilken type skaft har de - plast eller ...??

Sort palst.

> dem af træ, hvor de er nittet sammen.
>
> Jeg troede ellers træet også fungerede som en slags bakterie dræber
(ligesom
> på et skærebrædt af træ) ??

Ja, det kan der være noget rigtigt i, men på et skærebræt, er der ikke to
stykker træ, hvor der er et stykkemetal i mellem. Mellem baldet og træet kan
der sætte sig alt muligt. Det samme gælder ved sammesvjsningerne mellem træ
og blad. Jeg har aldrig selv oplevet det som et problem ved min forældres
knive, der er fra Raadvad, men det var hvad jeg fk fortalt hos den lokale
knivepusher, da jeg købte min Zwilling.

> Hverken Lion eller Global er da helstøbte (kun deres pro serie) ...??

Hvis du siger det - om ikke andet så laver de i hvert fald helstøbte
knive - det går Raadvad så vidt jeg ved ikke.

Kåre

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-01-01 19:37

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> wrote in message

> og blad. Jeg har aldrig selv oplevet det som et problem ved min forældres
> knive, der er fra Raadvad, men det var hvad jeg fk fortalt hos den lokale
> knivepusher, da jeg købte min Zwilling.

Tro ej på knivpushere - eller pushere i det hele taget. Butiksansatte er
_sælgere_ og
derfor pr. (min) definition fokuseret alene på hvad de kan hale op af dine
lommer.

I øvrigt har Zwilling skam også en serie med nittede håndtag - det er
faktisk de pæneste, hvorimod 5* er ergonomisk set at foretrække.

mvh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-01-01 18:58

En helt redje indfaldsvinkel:

Forbrugerstyrelsen afprøvede 16 forskellige kokkeknive i oktober 1996.
Resultatet af testen kan ses på

// Klaus

Fra : Brian Bjørn

Dato : 17-01-01 08:00

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Forbrugerstyrelsen afprøvede 16 forskellige kokkeknive i oktober 1996.
> Resultatet af testen kan ses på

Jeg læste lige teksten, selv om jeg ikke aktuelt mangler en kniv (købte
en Zwilling Vier Sterne for nogle måneder siden, som jeg er meget glad
for). En enkelt ting ved testen undrer mig, nemlig at en del af det
samlede resultat for hver kniv afgøres af "håndgrebet, hvordan kniven lå
i hånden, og om der var balance i kniven osv."

Det virker ikke særligt meningsfuld at forsøge at kvantificere nogle
kvaliteter ved en kniv, som kun kan vurderes af brugeren. Styrelsen
skriver da også selv i sine generelle råd, at "man [i forretningen skal]
tage kniven i hånden og vurdere, om håndgrebets udformning og størrelse
passer til hånden.]

Bortset fra dette sure opstød, virker det da som en ok test, selv om man
måske kunne have ønsket sig, at den havde omfattet flere knive.
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Tommy Kaas

Dato : 16-01-01 22:37

> [...]
>
> Umiddelbart har jeg haft et godt øje til Raadvad, Global og Fuso/Lion (er
> ikke helt sikkert på navnet) - men andre forslag er velkomne.

Det undrer mig, at ingen nævner mærket F. Dick - jeg har et par stykker, som
jeg har haft et par år, og det er pragtfuldt værktøj. (Min gl. far, der var
slagter, brugte i øvrigt altid dette mærke).
Det skal dog siges, at til brød bruges jeg en victorinox
vh. Tommy Kaas

Fra : Niels Sloth

Dato : 18-01-01 23:16

Jeg har fået et sæt fantastisk lækre Zwilling knive i julegave, de er
stadig på tilbud til halv pris i Føtex.

Niels

On Mon, 15 Jan 2001 18:32:51 +0100, "Henrik Vest"

Fra : Fru Hof

Dato : 19-01-01 14:32

"Niels Sloth" <sloth@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået et sæt fantastisk lækre Zwilling knive i julegave, de er
> stadig på tilbud til halv pris i Føtex.

Efter at have læst denne tråd, skulle jeg lige undersøge, hvilken slags
knive jeg har fra Zwilling. Ved den nøjere gransken opdagede jeg, at min
store kokkekniv har nogle bitte små huller i bladet. Er der nogen, der har
et bud på, hvorfra de stammer, og er det noget, jeg skal tage "alvorligt"?

mvh
Tove

Fra : ole larsen

Dato : 19-01-01 16:20

Fru Hof <1008046m001@mail1.stofanet.dk> skrev i meddelelsen ...

> [...]
>et bud på, hvorfra de stammer, og er det noget, jeg skal tage "alvorligt"?

Ja, for hulen - du skal straks købe nogle nye.

Affødt af tråden skulle jeg lige på vej hjem fra arb. i dag chekke byens
førende butik; "Inspiration" hedder den, og den eneste inspiration jeg fik
var til en hurtig flugt - knive af "rustfrit" stål til 500-1000 kr.
Halleluja - er knive også blevet et prestigenummer i stedet for et værktøj ?

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-01-01 17:01

> [...]
> var til en hurtig flugt - knive af "rustfrit" stål til 500-1000 kr.
> Halleluja - er knive også blevet et prestigenummer i stedet for et værktøj
?

Godt værktøj _koster_ skam altid mange penge - spørg bare en håndværker.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 19-01-01 20:05

Jan Boegh skrev i meddelelsen <949oc3$1ijc$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
>?
>
>Godt værktøj _koster_ skam altid mange penge - spørg bare en håndværker.

Du og jeg har jo talt lidt om dette før - og jeg _tror_ på dit udsagn om
Zwilling.
Men når jeg nu ved - af erfaring - at stålknive til 1/10 af prisen ofte er
bedre ( skarpere, holder skæret bedre og er lettere at slibe op ) er det
grunden til at jeg i denne tråd startede med ca. "det er et lidt
kontroversielt emne" og velovervejet. Netop et værktøj skal være i orden.
Og med priserne på rustfrie modeknive, der ikke en gang er deklarerede
m.h.t. legering og hærdning, mener jeg helt objektivt (i den grad jeg kan
være det) at de fleste købere bliver SNYDT i hoved og r.. så vandet driver.
Og kom bare............
Hvem har en rustfri kniv, der let kan barbere hårene af armen også efter
mdr´s dagligt brug og som er let at slibe derop igen ??
Vi har i landet en del gode knivsmede, hvoraf en del, der ikke ved bedre,
tror at klingen skal være af en fjeder fra en Scandia Vabis. Så er der nogle
få, som min gode ven Arne, der kan tage og smede et stk. jern til det rette
kulstofindhold og hærde det, evt. efter gentagne foldninger så det
lamineres, og så har man en _rigtig_ kniv.

En håndværker er også prisbevidst og betaler ikke mere end værktøjet er
værd.

Ole
Hvis gamle sagde, at lommekniven skulle være skarp for at man ikke skulle
komme galt afsted og skære sig.

Fra : Tom Nielsen

Dato : 19-01-01 19:57

nu vi snakker knive.

hvad så med strygestål ? jeg har selv nogle global knive, og ville høre om
der er nogen effekt ved at holde sig til global, når man køber stryge stål
(koster 1000,-)
er der billigere alternativer, som er gode ? ellers kan jeg jo ligeså godt
lade slagten tage sig af dem.