særlig art hindbær?
Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 19-12-01 22:07

I forsommeren 2001 var jeg på en naturvandring og så i udkanten af en gammel
forlængst nedlagt have en art hindbær. Busken var ca 2 meter høj, med
kraftige skud og havde 5-krone-store rødlige blomster, altså meget større
end almindelige hindbærblomster. Den vakte en del opmærksomhed. Alle var
enige om, at det VAR en art hindbær.

Jeg kom uheldigvis til at grave et skud op (meget mod min vilje), og da det
var sket, kunne jeg lisså godt tage skuddet med hjem (fy-fy-skamme).
For øjeblikket ligner mit skud en ganske almindelig hindbær i
vintertilstand: lidt ranglet og med et par blade for oven.

Kan I genkende den på beskrivelsen? Jeg har selv aldrig set noget lignende.

Hilsen,
Poul Erik Jørgensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-12-01 22:43

On Wed, 19 Dec 2001 22:07:07 +0100, "Poul Erik Jørgensen"
<JR@aalborghus.dk> wrote:

> [...]
>vintertilstand: lidt ranglet og med et par blade for oven.
>
>Kan I genkende den på beskrivelsen? Jeg har selv aldrig set noget lignende.

Det kunne godt lyde lidt hen ad en rosenbrombær. Den er i hvert fald
ca. 2 meter høj og har rødlige blomster.
Stænglerne er tornløse og bladene er lidt større end på hindbær, men
ligner dem i formen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 19-12-01 23:29

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> Det kunne godt lyde lidt hen ad en rosenbrombær. Den er i hvert fald
> ca. 2 meter høj og har rødlige blomster.

Meget fint, Mads! Det er løsningen. Søgning på danske sider gav det latinske
navn Rubus odoratus. Ved at søge på det latinske navn på hele nettet fandt
jeg hurtigt billeder af den. Det ER den!
Tyskerne kalder den Zimt-Himbeere, altså kanelhindbær. På en tysk side står
også, at den er sjældent plantet og at den sjældent danner frugter. Nu får
vi se.
Se
http://www.dem.de/entertainment/cybergarten/gartenblumen/r/rubus_odoratus.ht
ml#pflege

Poul Erik Jørgensen

Fra : H. Olesen

Dato : 20-12-01 00:31

On Wed, 19 Dec 2001 23:29:02 +0100, "Poul Erik Jørgensen"
<JR@aalborghus.dk> wrote:

>Tyskerne kalder den Zimt-Himbeere, altså kanelhindbær. På en tysk side står
>også, at den er sjældent plantet og at den sjældent danner frugter. Nu får
>vi se.

Ja, nu da du alligevel ved et uheld er kommet til at plante den

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-12-01 08:09

<JR@aalborghus.dk> wrote:

>Meget fint, Mads! Det er løsningen. Søgning på danske sider gav det latinske
>navn Rubus odoratus. Ved at søge på det latinske navn på hele nettet fandt
>jeg hurtigt billeder af den. Det ER den!

Ahh.. så skulle jeg have taget det latinske navn med alligevel.
Besluttede ellers at lade være for en gangs skyld.

>Tyskerne kalder den Zimt-Himbeere, altså kanelhindbær. På en tysk side står
>også, at den er sjældent plantet og at den sjældent danner frugter. Nu får
>vi se.

Jeg har aldrig set den til salg her i landet. Eller set den i nogle
haver.
Men på arbejdet stod der en gruppe nede mellem nogle gamle grantræer.
Jeg anede ikke hvad det var, men der gik alligevel flere år inden jeg
fik dem slået op i en bog. De skulle være gode at plante under træer i
skygge/halvskygge.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 20-12-01 19:23

> [...]
> Jeg anede ikke hvad det var, men der gik alligevel flere år inden jeg
> fik dem slået op i en bog. De skulle være gode at plante under træer i

De stod ret skygget dér hvor jeg så dem først, fordi der var groet træer op
omkring dem. Men de voksede fortrinligt.
Det der bekymrer mig lidt er at de skal være slemme til at brede sig. Så
meget plads har jeg heller ikke

Hilsen,
Poul Erik Jørgensen

Fra : H. Olesen

Dato : 20-12-01 23:38

On Thu, 20 Dec 2001 19:22:36 +0100, "Poul Erik Jørgensen"
<JR@aalborghus.dk> wrote:

>Det der bekymrer mig lidt er at de skal være slemme til at brede sig. Så
>meget plads har jeg heller ikke

Og det bliver endnu værre med dine, for du ved vel nok at man i
havekredse siger, at de planter der gror bedst er dem man har stjålet

Fra : Astrid nielsen

Dato : 22-12-01 20:22

Poul Erik Jørgensen <JR@aalborghus.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9vta9i$o7l$1@abnew01.sonofon.dk...
> [...]
> omkring dem. Men de voksede fortrinligt.
> Det der bekymrer mig lidt er at de skal være slemme til at brede sig. Så

Jeg stødte på dem en gang til havevandring, og fik at vide, at de er så
aggressive, at man havde valgt at "hegne rødderne inde" med nedgravede
plader. Det var måske værd at overveje.

Glædelig jul
Astrid Vest

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 25-12-01 16:24

"Astrid nielsen" <astrid.vest@get2net.dk> wrote in message
> Jeg stødte på dem en gang til havevandring, og fik at vide, at de er så
> aggressive, at man havde valgt at "hegne rødderne inde" med nedgravede
> plader. Det var måske værd at overveje.

Jeg er begyndt at få kolde fødder - ikke bare på grund af temperaturen i
haven
Æhhh - er der no'n der gerne vil købe et lille sødt eksemplar af Rubus
odoratus?

PEJ

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-12-01 17:39

On Tue, 25 Dec 2001 16:23:52 +0100, "Poul Erik Jørgensen"
<JR@aalborghus.dk> wrote:

>Jeg er begyndt at få kolde fødder - ikke bare på grund af temperaturen i
>haven

Så er det vist heller ikke værre... Almindelige hindbær kan jo også
brede sig ret vildt hvis de får lov. Jeg tror ikke at denne
rosen-hvad-det-nu-var-den-hed er særlig meget værre. Der hvor jeg har
set den har den ikke bredt sig synderligt og den har da i hvert fald
stået der i 5-6 år.

>Æhhh - er der no'n der gerne vil købe et lille sødt eksemplar af Rubus
>odoratus?

Jeg vil gerne have en engang.... men siden jeg nu ved hvor der står en
som jeg nemt kan hapse en bette aflægger af, så vil jeg ikke købe din

http://www.gartneriet.dk