Opbevaring af bolcher
Fra : Marianne Høyen

Dato : 19-12-01 21:31

Hej

Hvordan opbevarer man bolcher bedst, sådan at de ikke klistrer sammen ?

mvh

Marianne

Fra : Heidi

Dato : 19-12-01 22:00

"Marianne Høyen" <hoyen@lundbak.dk> skrev i en meddelelse news:3c20f94f$0$5481$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Hvordan opbevarer man bolcher bedst, sådan at de ikke klistrer sammen ?

Jeg har ikke selv prøvet med almindelige bolcher, men mener at have
læst at man med held kan drysse flormelis over, og så ryste dem så det
bliver fordelt.
Man kan få nogle med frugtsmag, i metaldåser, hvor der allerede
er flormelis i, og det ser ud til at virke ok.

--
Mvh. Heidi
http://www.hct.hjem.wanadoo.dk

Fra : Henrik

Dato : 19-12-01 22:40

Nja!
Flormelis er ikke specielt godt mod fugt...da det jo er helt almindeligt
sukker der bare er malet til mel....

Pulver-effekten virker dog til at modvirke sammensmeltningen en tid....men
det er væsentligt at sørge for at bolcherne er kogt tilstrækkeligt, så de
ikke indeholder "indre" fugt, som uværgeligt vil betyde at de klistrer
sammen.
Er bolcherne kogt til god høj temperatur, så vandindholdet er lavt, skal de
holdes tørre i tætsluttende emballage, og det kan hjælpe effektivt mod
sammenbagningen at pudre med magnesiumstearat, eller med et mere "grønt" men
mindre effektivt patentstrikket alternativ: En blanding af kartoffelmel og
flormelis (75/25).....

Lakridsbolcher pudres godt med en blanding af pulveriseret engelsk lakrids,
salmiak og flormelis!
Henrik

Fra : Ghita

Dato : 19-12-01 23:45

"Marianne Høyen" <hoyen@lundbak.dk> skrev i en
> Hej
>
> Hvordan opbevarer man bolcher bedst, sådan at de ikke klistrer sammen
?

Jeg køber som regel tyrkisk peberbolcher med på ferie
og de klistrer så snart posen åbnes.
Hvis man har mulighed for at stille posen i køleskab
sker det ikke. Om det også gælder for andre bolcher
ved jeg ikke, men du kan da prøve.
Ghita

Fra : Marianne Høyen

Dato : 20-12-01 21:08

> [...]
> og de klistrer så snart posen åbnes.
> Hvis man har mulighed for at stille posen i køleskab
> sker det ikke. Om det også gælder for andre bolcher

Tak - det vil jeg prøve. Det er nemlig købebolcher fra Nørregade, jeg har
forsynet mig rigeligt med!

God jul

mvh
Marianne