Bod for manglende ansættelseskontrakt
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 19-12-01 19:29

Er der noget med, at arbejdsgiver skal betale en bod, hvis der ikke er
blevet givet en ansættelseskontrakt til medarbejderen ?

Hvor mange penge drejer det sig om ?

Er der noget man skal være opmærksom på, i den forbindelse ? Hvem skal man
gå til, hvis man ønsker at gøre opmærksomt på dette ?

Thomas

Fra : Peter G C

Dato : 19-12-01 19:50

"Thomas Mouritsen" <thomas_m@post10.tele.dk> wrote in message
> Er der noget med, at arbejdsgiver skal betale en bod, hvis der ikke er
> blevet givet en ansættelseskontrakt til medarbejderen ?

Det er et erstatningskrav.

> Hvor mange penge drejer det sig om ?

5.000 kr.

> Er der noget man skal være opmærksom på, i den forbindelse ? Hvem skal man
> gå til, hvis man ønsker at gøre opmærksomt på dette ?

En advokat.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 19-12-01 19:54

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse

> En advokat.

Er det nok at gå til f.eks sin fagforening ? De er pt blandet ind i en sag
med mig og arbejdsgiveren alligevel.

Er der nogen forældelsesfrist ved en manglende ansættelseskontrakt ? Kan
arbejdsgiver pludseligt slynge mig en kontrakt som jeg skal underskrive, og
så er det slut ?

Vil jeg med sikkerhed få ret i mit forehavende ? Jeg mener........er det
noget som skal startes en hel sag op om, eller vil jeg pr. automatik få ret,
da det er en overtrædelse fra arbejdsgivers side ?

Thomas

Fra : Peter G C

Dato : 19-12-01 19:57

"Thomas Mouritsen" <thomas_m@post10.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Er det nok at gå til f.eks sin fagforening ? De er pt blandet ind i en sag
> med mig og arbejdsgiveren alligevel.

Ja - lad endelig terroristerne få lov.

> Er der nogen forældelsesfrist ved en manglende ansættelseskontrakt ? Kan
> arbejdsgiver pludseligt slynge mig en kontrakt som jeg skal underskrive,
og
> så er det slut ?

Gå nu til fagforeningen først.

> [...]
ret,
> da det er en overtrædelse fra arbejdsgivers side ?

Der er nogle overgangsregler der kan være lidt tricky.

Hvornår er du blevet ansat?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 19-12-01 20:03

> Hvornår er du blevet ansat?

Det blev jeg i 1998. Men i Januar 2001, blev jeg overflyttet til et andet
sted, indenfor firmaet. Løntillæg blev fjernet, og min almindelige løn sat
ned. Jeg klagede over den behandling jeg fik, og på et tidspunkt blev jeg
spurgt af min fællestillidskvinde, om hvad der egentligt stod i min nye
ansættelseskontrakt "for sådan én havde jeg vel fået udleveret, da jeg
startede det nye sted" spurgte hun. Men sådan én havde jeg ikke fået.

Jeg fik en ny funktionsbeskrivelse......med flere måneders
forsinkelse.......lavere løn, frataget et løntillæg, men ingen ny
ansættelseskontrakt.

Fra : Peter G C

Dato : 19-12-01 20:06

"Thomas Mouritsen" <thomas_m@post10.tele.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
>
> Jeg fik en ny funktionsbeskrivelse......med flere måneders
> forsinkelse.......lavere løn, frataget et løntillæg, men ingen ny

Så er ansættelseskontrakten formentlig i orden. - Beklager

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 19-12-01 20:10

> Så er ansættelseskontrakten formentlig i orden. - Beklager

Det var faktisk et helt nyt job jeg startede i på arbejdspladsen. Det var
inden for Forsvaret.

Bare underligt at jeg bliver spurgt om hvad der står i min nye
ansættelseskontrakt, synes jeg.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-12-01 11:01

On Wed, 19 Dec 2001 19:29:09 +0100, "Thomas Mouritsen"
<thomas_m@post10.tele.dk> wrote:

>Er der noget med, at arbejdsgiver skal betale en bod, hvis der ikke er
>blevet givet en ansættelseskontrakt til medarbejderen ?

Det betegnes ganske vist som en godtgørelse, men jo.

>Hvor mange penge drejer det sig om ?

Normalt kr. 5.000. Hvis den manglende kontrakt har givet anledning til
tvist eller risiko for tvist, stiger beløbet til kr. 10.000 iht.
praksis fra Højesteret.

Konkrete omstændigheder kan tænkes at påvirke beløbet.

>Er der noget man skal være opmærksom på, i den forbindelse ? Hvem skal man
>gå til, hvis man ønsker at gøre opmærksomt på dette ?

Beløbet kan kun inddrives ved en civil retssag. Efter at have set
resten af tråden, hvor det fremgår at du nu har en kontrakt, vil jeg
dog råde dig til ikke at gøre mere ved sagen.

--
Jakob Paikin

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 20-12-01 13:18

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse

> Beløbet kan kun inddrives ved en civil retssag. Efter at have set
> resten af tråden, hvor det fremgår at du nu har en kontrakt, vil jeg
> dog råde dig til ikke at gøre mere ved sagen.

Jeg har / havde en kontrakt fra en anden stilling, et andet sted i
"koncernen". Det nye job jeg varetog, havde ikke noget med det forrige job
at gøre....jvf, at jeg osse fik en ny funktionsbeskrivelse.

Min løn blev jo netop sat ned, og løntillæg fjernet, fordi jeg fik en ny
stilling.

Man havde sådan set valget mellem at blive fyret, eller at blive flyttet
over i en anden stilling, tilbage i januar 2001.

Burde det ikke berettige at jeg osse fik en ny ansættelseskontrakt i sådan
et tilfælde ?

Hvis I ikke mener det, hvorfor så ikke, for jeg har endnu ikke forstået det
?

Thomas

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-12-01 13:26

On Thu, 20 Dec 2001 13:17:46 +0100, "Thomas Mouritsen"
<thomas_m@post10.tele.dk> wrote:

>Burde det ikke berettige at jeg osse fik en ny ansættelseskontrakt i sådan
>et tilfælde ?

Nå jo. Jeg må have læst galt, for jeg forstod at du ikke havde
kontrakt tidligere, men havde fået nu.

Så kan du overveje hvad du vil gøre - men hvis ikke din fagforening
vil føre sagen, skal du selv have en advokat, gennemføre retssag mv.

--
Jakob Paikin

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 20-12-01 13:51

> Så kan du overveje hvad du vil gøre - men hvis ikke din fagforening
> vil føre sagen, skal du selv have en advokat, gennemføre retssag mv.

Ok. Jeg vil i første omgang høre hvad fagforeningen siger til det.

Tak for hjælpen.

Thomas