Alkohol-frie drink til børn?
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 12-01-01 01:06

Hejsa!

Jeg skal holde disko-aften for nogle børn i 4. og 5. klasse, og vi vil
gerne servere nogle festlige drink for dem :)

Gerne sådan nogle Zig-Zag-grønne nogle (husker I ikke dem?)

Nogle der har nogle gode opskrifter, helst på noget de kan lide!

Jeg har hørt, at man godt kan bruge (en smule) tøris i bunden af
kander, og så helde fra dem, så det ser festligt ud med røgen, altså
ikke så der kommer tøris med over i selve drinksne? Er det korrekt,
ikke farligt?
--
venligst
/Lasse

Gratis .dk-domæne!
http://fergusons.dk/link/domain/

Fra : Stine stroyer

Dato : 12-01-01 12:38

Den gamle drik fra Zik Zak. Du brugte grøn mikado, tror dog ikke at det
findes mere.
Ellers kan du købe fersken champange, der er ikke nogen alkohol i, men det
bruser og er lidt sødt, så kom en dåse tidifuti i, og så nogle farvede
sugrør.
Stine

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 12-01-01 13:56

>Den gamle drik fra Zik Zak. Du brugte grøn mikado, tror dog ikke at det
>findes mere.

Mikado?! Er det ikke et spil? :) Evt. forslag til hvordan man kan lave
nogle andre i festlige farver?

>Ellers kan du købe fersken champange, der er ikke nogen alkohol i, men det
>bruser og er lidt sødt, så kom en dåse tidifuti i, og så nogle farvede
>sugrør.

Jah!, og så sukker på kanten af glasset! Nogle der ved hvor man køber
sådan nogle snoede sugerør?

Fra : Susan

Dato : 12-01-01 13:47

Hej

Du kan i hvert fald lave en "Isbjørn" uden alkohol. Du skal bare bruge
Sprite (eller andet lys sportsvand) og hælde en smule Blue Curacao i.
Den bliver dejlig blå.

Du kan lave en "Tequila Sunrise" (uden tequila) Enkelt: Appelsin juice
og Grenadine. Grenadinen skal hældes ligeså stille i, så det kommer
til at ligne en solopgang.

Det er de eneste to jeg lige kan finde på. Tøris ved jeg ikke noget
om.

Knus

Susan

Fra : Kvan

Dato : 12-01-01 14:24

Susan <always@cool.dk> writes:

> Du kan i hvert fald lave en "Isbjørn" uden alkohol. Du skal bare
> bruge Sprite (eller andet lys sportsvand) og hælde en smule Blue
> Curacao i. Den bliver dejlig blå.

Blå Curacao er en likør, men man kan få noget blåt sukkervand der
minder om det i smagen, hvilket sikkert er det du tænker på.

- Kvan.

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 12-01-01 16:51

Hej
Jeg har netop stået i et tilsvarende problem. Løsningen hed
"webtender.com". Her findes en rigtig god søgefunktion, hvor man blandt
andet kan vælge om det skal være med eller uden alkohol. Desuden findes
en "tøm barskabet" søgefunktion

Der skulle være nok at vælge imellem, da de har over 5000 drinks

Det gav desuden en række spændende drinks med alkohol.

mvh ivan

Fra : Susan

Dato : 12-01-01 19:20

On 12 Jan 2001 14:23:45 +0100, Kvan <kvan@infopaq.dk> wrote:

>Blå Curacao er en likør, men man kan få noget blåt sukkervand der
>minder om det i smagen, hvilket sikkert er det du tænker på.

Nå, det jeg kender er ikke en likør, men sukkervand. Likøren hedder
Blå Bols. Men, ja, det skal selvfølgelig være uden alkohol.

Susan

Fra : Sassie

Dato : 13-01-01 04:17

"Kvan" <kvan@infopaq.dk> skrev i en meddelelse

> Blå Curacao er en likør, men man kan få noget blåt sukkervand der
> minder om det i smagen, hvilket sikkert er det du tænker på.
>
> - Kvan.

der er en serie sirup´per.. som hedder Monin.. det er alc.fri.... og de
findes i alle afskygninger: blå, rød eller f.eks. kokussmag

Mvh Sas

Fra : Nis B. Deleuran

Dato : 22-01-01 09:27

> Du kan i hvert fald lave en "Isbjørn" uden alkohol. Du skal bare bruge
> Sprite (eller andet lys sportsvand) og hælde en smule Blue Curacao i.
> Den bliver dejlig blå.

Prøv at komme citronsaft i.

Fra : Gerner

Dato : 12-01-01 20:53

On Fri, 12 Jan 2001 00:06:09 GMT, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Hejsa!
>
>Jeg skal holde disko-aften for nogle børn i 4. og 5. klasse, og vi vil
>gerne servere nogle festlige drink for dem :)

Hvorfor begrænse det alkoholfrie til børn. Giv dem også til voksne
uanset festens tema.

> [...]
>kander, og så helde fra dem, så det ser festligt ud med røgen, altså
>ikke så der kommer tøris med over i selve drinksne? Er det korrekt,
Tøris er frossen kuldioxid eller Co2 eller bilos, og er meget
farligt til dødbringende at indånde/indtage.

Jeg ved ikke om Co2 bliver afgiftet i fryseprocessen.

Hvis du vil have en "røgeffekt" fra drinkskanden anbefaler jeg at
kanden er sat i en anden kande, der så kan indeholde lidt vand og lidt
tøris. Husk at uden vand, ingen "røg". Der skal jo hældes forsigtigt
så det Co2 blandede vand ikke kommer over i glasset.

--
ICQ #30392174

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 12-01-01 23:03

Gerner skrev:

>Hvorfor begrænse det alkoholfrie til børn. Giv dem også til voksne
>uanset festens tema.

Der er absolut ikke nogle af de voksne der skal drikke den aften, ikke
så længe der er børn til stede.

>Tøris er frossen kuldioxid eller Co2 eller bilos, og er meget
>farligt til dødbringende at indånde/indtage.

Der er mange forskellige meninger/overbevisninger om dette. Nogle
mener det er ganske uskadeligt hvis der bare er en smule udluftning.

> [...]
>tøris. Husk at uden vand, ingen "røg". Der skal jo hældes forsigtigt
>så det Co2 blandede vand ikke kommer over i glasset.

Kuldioxid er jo det der bruges i bl.a. sodavand.
--
venligst
/Lasse

Tjen penge på nettet:
http://tjenpenge.com/

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 13-01-01 16:38

Gerner wrote:

> [...]
> farligt til dødbringende at indånde/indtage.
>
> Du blander det sammen med kulmonooxid. Begge dele findes i bilos
kuldioxiden er kun farlig set i drivhusgassammenhæng. Vi udånder selv kuldioxid. Kulmonooxid er
derimod meget giftigt det blev bland andet brugt under krigen af Hitler i nogen af
koncentrationslejrene til gasning.
Noget helt andet er at tøris altså virkeligt er meget koldt det kan godt give forfrysninger hvis det
ikke behandles med respekt.

--
Med venlig hilsen Poul-Erik Andreasen

Fra : Kvan

Dato : 13-01-01 22:31

Gerner <gm@telefona.dk> writes:

> Tøris er frossen kuldioxid eller Co2 eller bilos, og er meget
> farligt til dødbringende at indånde/indtage.

CO2 er ikke farligt, med mindre der mangler udluftning. I den
situation vil den øgede CO2-koncentration medføre en lavere
koncentration af ilt. Der skal dog *meget* til før det bliver farligt,
selv i et rum med dårlig udluftning.

Du tænker nok på CO, som ganske rigtigt er giftigt. Forskellen på de
to ting er at CO kan optages af lungerne i stedet for ilt, og derved
sænke iltkoncentrationen i *blodet*. Det er en farlig ting, men det
har intet med tøris at gøre.

Som andre har nævnt, er det farligste ved tøris temperaturen.

- Kvan.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 14-01-01 14:30

Kvan skrev:

>Som andre har nævnt, er det farligste ved tøris temperaturen.

Fint nok... takker.
--
venligst
/Lasse