En rægtig god tomatsuppe
Fra : Ulla Sthen Hansen

Dato : 10-01-01 14:50

Til de fedtfattige opskrifter hører uden tvivl en god tomatsuppe. Kan
anvendes til de, der ikke har den store appetit eller som en god og rar
forret. Opskriften er til én person, så det er let at gange op.

Tomatsuppe med broccoli:
1 hakket løg
1 hakket fed hvidløg
½ gulerod i mindre tern
50 g selleriknold (renset)
Lidt oregano, helst frisk
1 ds. flåede tomater
Lidt citronsaft
3 dl bouillon (helst grøntsags-)
150 g broccoli i mindre bukketter
salt og peber

Bland det hele - undtagen broccoli - og kog det 10 min. Kom derefter det
hele i blenderen (for sådan en har vi jo alle sammen*) og lad det koge op
igen. Tilsæt broccoli og lad suppen koge i ca. 5 min. og smag til med salt
og peber.

Smager (og mætter) godt med groft brød til.

*) Indtil den just overståede jul ejede jeg ikke en blender og blev jævnt
irriteret over, at så mange opskrifter tog det for givet. Så til de af jer,
der ikke ligger inde med sådan en: man kan "snyde" og anvende tomatjuice i
stedet for flåede tomater. Så skulle det problem være løst, og I snydes ikke
for en god tomatsuppe af den grund. En anden ting er, at næringsværdien vist
er nogenlunde den samme.
God vind i køkkenet! USH.