rubinsteinerkage??
Fra : Borup

Dato : 10-01-01 09:12

Hej med jer!

Jeg har søgt på nettet for at finde en opskrift, på hvordan man laver
rubinsteinerkage - men forgæves

Jeg har en ide om, at det måske bare er en kransekagebund med en romfromage
oven på!

Er der nogen, der kan hjælpe??

René

Fra : Kæld Gydum

Dato : 10-01-01 09:58

Hej René ....

Det er ikke en kransekage-massebund - det er en tynd
markronbund - på størrelse med en stor tallerken .....

Den vædes med lidt likør / rom og smøres med hindbær
purre ....

Herpå lægges ganske rigtig en Romfromage - og der
pyntes med små Vandbakkelser som kan være fyldt
med flødeskum og hvis top lige er dyppet i smeltet mørk
chokolade ....

Sørg nu endelig for at "bunden" er vædet i god tid da
kagen ellers er umulig at skære ud ....

Held og Lykke

Med venlig hilsen
Kæld Gydum
Danmark

PS: Lad din bager lave "bunden" / køb dem færdige .. !

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 11-01-01 07:06

"Borup" <r_borup@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse...
> Jeg har en ide om, at det måske bare er en kransekagebund
> med en romfromage oven på!

Det er rigtig hvad Keld skriver, en rubinsteinkage består af
makronbund stænket med rom, hindbærmarmelade, romfromage og små
vandbakkelser m. flødeskum dyppet i chokolade.

Men en rubinsteinkage er nu ikke helt rigtig, før man har drysset
*knust nougat* på toppen, evt. pyntet m. flødeskums-rosetter og en
lille klat/skive ribsgelé ovenpå.

Her er opskriften "completely"...

Hurtigt og nemt!

Makronbund:
125 g rå marcipan
75 g flormelis
1/4 tsk hjortetaksalt
2 æggehvider
Riv marcipanen på den fine del af rivejernet. Bland flormelis og
hjortetaksalt godt og sigt det i marcipanen. Pisk æggehviderne til en
ganske let skum (ikke stift). Rør marcipanblandingen sammen med
æggehviderne til makrondejen. Fyld den i en springform på ca. 25,5 cm
belagt med bagepapir. Bag bunden ved 200 C i ca. 25 min., til den er
gylden og sprød. Lad ovndøren stå ganske lidt på klem de sidste 5 min.
Køl af på en rist.

Og videre...

Romfromage:
150 g sukker
1½ dl vand
4 æg
10 blade husblas
1 dl rom
7,5 dl piskefløde

*Lidt ekstra rom + hindbær marmelade til makronbunden

Kom vand og sukker i en lille gryde og bring det i kog. Lad det koge
kraftigt i 2 min. Pisk æggene sammen i en skål og pisk sukkersirupen i
i en tynd stråle. Stíl skålen over vandbad. Pisk for lav styrke, til
massen er glat og cremet. Tag skålen af og pisk, indtil skålens bund
er kold.
Udblød husblasen i koldt vand. Overhæld den med ganske få dråber
spilkogende vand og rør til det er smeltet. Rør det i crememassen
sammen med rommen. Pisk fløden til skum og vend det forsigtigt i
crememassen.

*Tag den kolde makronbund ud af springformen. Stænk bunden med rom, og
smør hindbærmarmelade på. Læg et nyt stykke bagepapir i formen og læg
makronbunden tilbage i formen. Hæld 3/4 af romfromagen i (den sidste
del kan hældes i små portionsglas, - så naboen også kan smage).
Stilles i køleskab.

Og videre...

Vandbakkelsesdej:
1 3/4 dl vand
75 g smør
75 g mel
1 knsp salt
2 æg

*flødeskum til fyld
75 g mørk overtræks-chokolade

Kom vand, smør og mel i en gryde og bring det i kog under omrøring.
Lad det bage sammen til en tyk sej dej. Rør saltet i. Tag gryden af og
lad den køle af i 2 min. Rør æggene i et ad gangen. Dejen skal være så
tyk, at den kan holde mønsteret efter en gaffel. Læg bagepapir på en
bageplade. Fyld dejen i en sprøjtepose og sprøjt den ud på bagepladen
til små toppe på størrelse med en stor hasselnød. Bag dem på
næstnederste rille ved 200 grader i ca. 10 min. Køl af.

*Fyld vandbakkelserne med letpisket flødeskum. Overtræk med mørk
chokolade smeltet over vandbad. Stilles i køleskab.

Og videre...

Hård Nougat:
75 g sukker
25 g hakkede mandler el. hasselnødder
Smelt sukkeret til lysebrun karamel på en pande, og bland de hakkede
hasselnødder i. Hæld karamel massen på et stykke bagepapir el. en
smurt plade, og når den er kold, knuses den med en kagerulle.

Pynt:
2½ dl piskefløde
knust nougat
ribs

Tag desserten ud af springformen og stil den på et stort fad. De
fyldte fyldte vandbakkelser stilles rundt i kanten.
Pisk fløden til skum og dekorér kagen (sprøjtepose m. stjernetylle).
Drys med knust nougat i midten, og fordel skiver/klatter af ribsgelé
oven på flødeskums rosetterne. -Voila

God fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

-Now you can put your feet up and read the paper
with the morning coffee...

Fra : Kæld Gydum

Dato : 11-01-01 18:58

Peter W. Bosse skriver bla.:

> Men en rubinsteinkage er nu ikke helt rigtig, før man har drysset
> *knust nougat* på toppen, evt. pyntet m. flødeskums-rosetter og en
> lille klat/skive ribsgelé ovenpå.

Hej Peter W. Bosse ....

Jeg køber den med din knuste nougat ... og pynter selv med
kandisrede violer - men jeg køber ikke den med ribsgelé -
det er vis en tilsnigelse ... minder om min Mormors Æblekage
punt - har ALDRIG hørt til rubinsteinkage.-

I øvrigt glemte jeg at man naturligvis pynter med flødeskum ...

Den med rebsgele skal du langt ud på landet med ...

Med venlig hilsen
Kæld Gydum

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 12-01-01 05:41

"Kæld Gydum" <oz6jh@hotmail.com> skrev i en meddelelse...
> [...]
> men jeg køber ikke den med ribsgelé - det er vis en tilsnigelse...
> minder om min Mormors Æblekage punt - har ALDRIG hørt til

Det er da okay fra min side, -hvis du ikke vil købe ribsgeléen. Det er
din egen sag.
Men ikke desto mindre er det sandt nok hvad jeg skriver. Ribsgelé som
pynt, hører sig til i den oprindelige opskrift. Det kommer sig nok af
den røde kontrast til al det øvrige (chokolade, fromage, flødeskum),
ser sig godt ud, (rødt på, er ligesom kendetegnet for den kage).
Jeg vil da også foretrække fx et helt el. halvt jordbær ovenpå, - men
for hundrede siden havde man vel ikke jordbær hele året, - så derfor.
I øvrigt har jeg lavet masser af rubinsteiner for år tilbage, og har
brugt skivet ribsgelé, som noget af pyntet - når det ikke var sæson
for jordbær.

Endvidere kan du få lidt at vide i de vel-assorterede dessert- og
kagebøger, fx Gert Sørensen's "Mesterkonditorens Store Konditorbog".

Eller- gå på opdagelse på Mortens opskrifter under bagværk = kager
= Rubinsteinkage, og find det du er i tvivl om.

> I øvrigt glemte jeg at man naturligvis pynter med flødeskum ...

Det er dig tilgivet!

> og pynter selv med kandisrede violer -

Det har jeg aldig hørt, at man kommer kandiserede blå violer ovenpå
en rubinstein, - de afgiver blå farve ud over hele kagen;-((

PS: Ellers, spørg din lokale konditor, hvordan en rigtig
rubinsteinkage skal se ud, - hvis det da ikke er en *bager*, - for de
ved ikke noget)

> Den med rebsgele skal du langt ud på landet med ...

*Ribsgelé* langt ude, -ha-ha-ha!!

--
Også her...
Mvh.

I'm not afraid to die. I just don't want to be there when it happens.
- Woody Allen