Mad på bål
Fra : Vagn Hansen

Dato : 09-01-01 18:34

Hej

Jeg skal en tur ud i naturen og savner nogle opskrifter på mad på bål, gerne
noget med fisk og til ca 12 personer.
Jeg ved godt at man kan lave "almindeligt" mad over bål men jeg var på jagt
efter noget lidt specielt "ud i naturen" mad.

Med venlig hilsen

Vagn Hansen

Fra : Jens

Dato : 10-01-01 08:23

Vagn Hansen wrote:

> [...]
> Jeg ved godt at man kan lave "almindeligt" mad over bål men jeg var på jagt
> efter noget lidt specielt "ud i naturen" mad.

Læg turen forbi et dambrug og køb nogle ørreder. Få evt lov til at fange dem
selv i en dam som er tømt. (Der er altid et par stykker tilbage.)

Fisk renses og gnides med salt og peber. Brug ikke for lidt salt, specielt hvis
det er ferskvandsfisk.

Fyldes med persille, hakket løg og hvad der ellers passer godt til fisk. Pak ind
i staniol og læg en god klat smør i. Lægges i gløderne.

Det smager eventyrligt.

/Jens

Fra : Vagn Hansen

Dato : 10-01-01 23:19

Hej

Foreløbig tak for foreslagene, der må gerne komme flere.
Det er egentligt lidt sjovt at der er så mange opskrifter på fisk. Vi skal
nemlig til norge og fiske
Vi skal være af sted i 3 uger så jeg tror vi bliver trætte af fisk hvis vi
skulle ha det hver dag, selv om der er en dejlig spise.

Vagn

Fra : Mogens Haugaard

Dato : 10-01-01 21:49

Hej Vagn

Du skriver ikke om i har god tid til maden, eller det bare skal overståes.
Så jeg vælger at skrive om lidt af det jeg har prøvet på bål og så må du jo
se, om der er noget du kan bruge:

Har du en gammel støbejernsgryde med låg kan du ryge fisk i den, meget gerne
ørreder.

Rens og salt fisken godt. Dæk bunden af gryden med et lag savsmuld (ryge
savsmuld købes i fiskegrejsbutik el. lign.) læg nogle pinde ned på
savsmulden, de skal virke som rist. Læg staniol over, prik 10-12 huller i
staniolen så røgen kan komme op. Læg fiskene ovenpå og dæk med et
tætsluttende låg. Stil gryden ind i bålet 12-18 minutter afhængig af
fiskenes størrelse og varmen fra bålet. Det smager himmelsk, men du kan nok
kun producere en forret til 12 personer.

Du kan også prøve med ribbenssteg som bliver helt fantastisk på bål. Du skal
salte stegen lidt mere end du ville gøre derhjemme. Ellers sættes stegen
simpelhen ind på midten af en kosteskafts lignende pind og rist stegen over
en sagte ild i 1½-2 timer. Bag kartofler i staniol som tilbehør.

Eller gode ben, lav selv en lage af f.eks. løg, reven selleri, hvidløg,
tomatpure, brun farin, salt, peber, chilli. Forkog benene der hjemme, smør
de varme (lune) ben med lagen. De forkogte, marinerede ben varmes på en rist
over bålet og bliver rigtig fine.

Eller "indianersuppe", tag en suppegryde med rist bacontern eller brun noget
hakket oksekød i gryden. Om du vælger det ene eller andet hip som hap, med
det må gerne være godt brunet, put løg, carry og hvidløg ved og når løgene
er klare hældes vand ved. Tilsæt fintsnittet kartoffel, selleri, hvidkål,
gulerod, porre. Du kan suplere med persillerod, pastinak eller rosenkål.
Eller måske næsten enhver form for kål eller rodfrugt. Suppen har måske godt
af en terning eller 2 og skal naturligvis smages til med salt og peber. Med
denne suppe kan du mætte mange for små penge og den smager godt.

Og endelig, for de rige. Skaldyr bliver rigtig fine på bål, prøv med
kinarejer, jomfruhummer eller hummer. Du kan både bruge forkogte og rå
skaldyr.

God appetit
Mogens

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 10-01-01 22:29

Vagn Hansen skrev:

> [...]
jagt
>efter noget lidt specielt "ud i naturen" mad.

Prøv evt. også i gruppen dk.fritid.spejder - der skal nok være nogle
der har en masse gode opskrifter.

http://www.FDF.dk/kogebogen kan måske også bruges (kender ham der har
skrevet den :)

--