Jeg er ARLA hader ...
Fra : Kenneth Frederiksen

Dato : 09-01-01 18:16

Hej .
Er jeg virkelig den eneste i lille Danmark ,der ikke bryder sig om ARLA ?.

Det er ikke så meget mælken jeg har noget imod ,men OSTEN .

Man skal være mere end almindelig trænet i indkøb for at kunne finde
en ost i et dansk supermarked,ELLER OSTEHANDLER, der ikke er lavet af
ARLA.

Jeg synes at familien Danmark skulle gøre sig mere umage med at
vælge Arla FRA ,når de køber ost .

Ost lavet af Arla smager ikke af NOGET .!!

Hvis du også tænkte over hvad du købte ,ville der blive plads til
andre(små) mejerier der ville tænke over hvordan man laver god ost,
der smager som en ost skal ,og ikke bare en kæmpefabrik der kun tænker på
at fylde det hele.

VENLIG HILSEN

Kenneth

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 09-01-01 18:28

"Kenneth Frederiksen" <ksf@cool.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Man skal være mere end almindelig trænet i indkøb for >at kunne finde
> en ost i et dansk supermarked,ELLER >OSTEHANDLER, der ikke er lavet af

Prøv at opsøge nogle af de små mejerier der trods alt findes rundt omkring -
hvis du bor i nærheden af Århus er der noget der hedder Lading Mejeri -
fremragende oste, og de er også OK billige. Lad være med at købe ost i
supermarkeder, for der har du helt ret - der er meget fra ARLA - som jeg så
personligt ikke har noget i mod - de laver masser af god ost til min mund.

Kåre

Fra : Brian Bjørn

Dato : 09-01-01 20:48

Kenneth Frederiksen wrote:
> Man skal være mere end almindelig trænet i indkøb for at kunne finde
> en ost i et dansk supermarked,ELLER OSTEHANDLER, der ikke er lavet af
> ARLA.

Find dog en anden ostehandler.
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Jens

Dato : 10-01-01 08:18

Kenneth Frederiksen wrote:

<snip>

> Ost lavet af Arla smager ikke af NOGET .!!

Har du smagt en Klovborg ? (Ok, jeg skal ærligt indrømme jeg ikke kan huske
hvem der laver den, men den er i hvertfald god for mine smagsløg.)

/Jens

Fra : Kenneth Frederiksen

Dato : 10-01-01 11:03

> Har du smagt en Klovborg ? (Ok, jeg skal ærligt indrømme jeg ikke kan
huske
> hvem der laver den, men den er i hvertfald god for mine smagsløg.)

Jeg er næsten 100% sikker på at klovborg er lavet af arla også .

Jeg kan godt finde ud af at købe god ost selv .

Min post her var mere ment som en opfordring til andre om ikke at købe arla
oste ALTID.

Fact er at hvis man ikke tænker videre over hvilken ost man køber ,kan man
være sikker på
at man kommer hjem med en arla ost .

Det kan ALDRIG blive godt for os forbrugere ,når der er et firma der stort
set har monopol på MEJERIVARER.

SÅÅÅ prøv næste gang du skal ha' en ost at gå helt hen i enden af køledisken
,ræk ind over arla ostene ,stræk armen alt hvad du kan ,og måske er du
heldig og finde et par gode ikke arla oste.

Du vil blive positivt overrasket .

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-01-01 12:52

Kenneth F skrev:

> Fact er at hvis man ikke tænker videre over hvilken ost man
> køber, kan man være sikker på at man kommer hjem med en arla ost.

(Lissom man kan være sikker på at komme hjem med legetøj produceret
i Kina, med mindre man gør en indsats for at undgå det.)

Selv foretrækker jeg ost fra ostehandleren - dér kan jeg smage på osten
inden jeg køber den, og få den i stykker på den størrelse jeg gerne vil
have.

// Klaus

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 10-01-01 17:19

"Kenneth Frederiksen" <ksf@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan ALDRIG blive godt for os forbrugere ,når der er et firma der stort
> set har monopol på MEJERIVARER.

Jeg forstå udemærket din eforbehold - men fakta er, at hvis Danmark skal
klare sig i konkurrence om kvalitetsmejeri varer i EU, så er Arla nødt til
at have en hvis størrelse - det vi så kan glæde os over er, at Arla (eller
MD Foods) faktisk vinder flere priser for både ders oste og deres smør. Det
er i mine øjne en forældet romantisk tankegang, at vi skal kunne få oste fra
det lille lokale mejeri "gyldenblomst" i alle kølediske. Lad være med at
købe lillebro, og de allerbilligste mellemlagrede. Hvis du går efter de lidt
dyrere kvalitets ost, så finde du faktisk mange gode oste. Vær i øvrigt
opmærksom på, at en boycot af Arla oste vil betyde at store tyske mejereier
vil tage over istedet - og hvad er så bedst. Men som sagt - principielt
giver jeg dig ret i, at oste situationen havde været bedre med mange små
mejerier - men det havde priserne også.... og på langt sigt ville vores oste
havde hedder "Süd Slesviger Käse" eller noget ling...

Kåre

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 11-01-01 15:25

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> wrote in message

<Klip>

> [...]
oste
> havde hedder "Süd Slesviger Käse" eller noget ling...

Pt. er tyske Engholm på det danske marked. De er da også en stor konkurrent
til netop Arla. For øvrigt, det er et smart salgstrick det med navnet
"Engholm"; så aner vi danskere jo ikke uråd. Navnet lugter jo af ægte dansk
bondegårdsromantik. ;)

Martin N. Rasmussen (=> http://hjem.get2net.dk/Aslan)
Netikette? Find forklaringen på http://www.usenet.dk/netikette/
Besøg Jagt & Fiskerimagasinet, Aasvej 87 - Vildsund
7700 Thisted, Tlf. 97 93 13 25

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 11-01-01 17:55

Martin Nystrup Rasmussen wrote:

> Pt. er tyske Engholm på det danske marked. De er da også en stor konkurrent
> til netop Arla.

Er Dansk Supermarked rykket ud med, hvor meget det har givet?

Det er vel kun piskefløde, surmælksprodukter og smør de leverer?

FDB er vist også begyndt at have piskefløde af eget mærke.

> For øvrigt, det er et smart salgstrick det med navnet
> "Engholm"; så aner vi danskere jo ikke uråd. Navnet lugter jo af ægte dansk
> bondegårdsromantik. ;)

Ideen er nok at det er Dansk Supermarkeds eget mærke. Hvis de bliver
træt af den nuværende leverandør, kan de skifte til en anden uden at
skifte emballage. Det får forbrugeren til at tro, at produktet er det
samme som de hele tiden har fået. Det gælder for en stor del af
detailhandelens egne mærker.

Knus
   Regnar
--
Regnar Bang Lyngsø (regnar@writeme.com, regnar@beer.com)
<URL:http://www.daimi.au.dk/%7Erblyngso/>

Fra : Lars Wichmann

Dato : 11-01-01 18:17

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> wrote in message
> FDB er vist også begyndt at have piskefløde af eget mærke.

Men det "gudhjælpemig" Hollandsk, hvad tænker de på ?!

Danske mælkeprodukter til danske maver ...!!!

Lars

Fra : Thomas Martin Widman~

Dato : 11-01-01 18:25

"Lars Wichmann" <lars@wichmann.dk> writes:

> "Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> wrote in message
>
> Men det "gudhjælpemig" Hollandsk, hvad tænker de på ?!
>
> Danske mælkeprodukter til danske maver ...!!!

Du må selv bestemme, hvad du putter i din mave, men jeg har personligt
stor mistro til danske landsbrugsvarer til hjemmemarkedet, så jeg
foretrækker generelt importvarer.

/Thomas
--
Thomas Martin Widmann, Universitetsparken 8, 2., -333, DK-8000 Århus C
Tel.: (park) 8942 7333 * (mob.) 2167 6127 * (Stibo DS) 8733 4465

Fra : Lars Wichmann

Dato : 11-01-01 18:45

"Thomas Martin Widmann" <viralbus@humulus.daimi.au.dk> wrote in message
<snip>
> Du må selv bestemme, hvad du putter i din mave, men jeg har personligt
> stor mistro til danske landsbrugsvarer til hjemmemarkedet, så jeg
> foretrækker generelt importvarer.

Hvad bygger du denne mistro på?
Og i givet fald, hvorfor tror du udenlandsk producerede varer er af bedre
kvalitet?

Lars

Fra : Thomas Martin Widman~

Dato : 11-01-01 19:34

"Lars Wichmann" <lars@wichmann.dk> writes:

> "Thomas Martin Widmann" <viralbus@humulus.daimi.au.dk> wrote in message
> <snip>
>
> Hvad bygger du denne mistro på?

Bl.a. på at se danske landbrugsvarer i udlandet.

> Og i givet fald, hvorfor tror du udenlandsk producerede varer er af
> bedre kvalitet?

Fordi de skal sælge i kraft af deres kvalitet. De bakkes ikke op af
en nationalistisk romantik, som sørger for, at de bliver solgt uanset
kvalitet.

/Thomas

Fra : Lars Wichmann

Dato : 11-01-01 20:03

> Bl.a. på at se danske landbrugsvarer i udlandet.

Ja, det er en gammel historie, det med at kvaliteten bliver solgt til
udlandet.
Du har nok desværre ret. Jeg har nok qua min opvækst et lidt romantisk
forhold til danske fødevarer.
Jeg er opvokset langt ude på landet, hvor den kød vi spiser enten er
hjemme-produceret, eller skudt på en jagt.
Fisken får vi direkte på havnen eller fra bekendte og mælkeprodukterne fra
det lokale (ikke Arla) Andelsmejeri.
Grønsagerne og frugten får vi i for det meste fra haven og frugthaven.
Derfor er jeg vant til at alle fødevarer, omtrent uanset art, er friske og
af udsøgt kvalitet og forbinder derfor danske varer med kvalitet.

Hvis folk efterspørger kvalitet og vil betale prisen for det, så vil de godt
kunne få dansk kvalitet. Det er bare i vid udstrækning ikke det der
efterspørges (læs: købes). Jeg ved godt det er farligt, at sætte lighedstegn
mellem købes og efterspørges, når der nu er monopol lignende aktører på
markedet, men hvis der kunne opnås profit ved at udbyde kvalitet, mon ikke
der så var en snedig og snart rig person, der udnyttede denne profit
mulighed?

Jeg mener, at der er noget helt grundlæggende "forkert" i at transportere
madvarer fx fløde fra Holland til Danmark, uanset at fløden så måtte være
"bedre". Målet må vel være, at der skal transporteres mindst muligt med de
typer varer som sagtens kan produceres på stedet, specielt set i en helheds
økologisk sammenhæng. Hermed ikke være sagt, at vi skal til at dyrke vin,
kaffe og bananer til hjemmemarkedet.

Så min konklusionen på baggrund af denne lille tråd lyder noget i retning
af, at vi først og fremmest skal købe kvalitet, og så helst dansk, hvis det
er muligt ....

Lars

Fra : Brian Bjørn

Dato : 11-01-01 18:14

"Kåre Weng Madsen" wrote:
> .... og på langt sigt ville vores oste
> havde hedder "Süd Slesviger Käse" eller noget ling...

Ja føj. Vi skal i hvert fald ikke have udenlandske fødevarer ind i
landet. Vi producerer jo selv det hele i fremragende kvalitet ... eller
hvad ?
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Kenneth Frederiksen

Dato : 11-01-01 18:53

> Ja føj. Vi skal i hvert fald ikke have udenlandske fødevarer ind i
> landet. Vi producerer jo selv det hele i fremragende kvalitet ... eller
> hvad ?
> --
Jeg har bestemt ikke noget imod udenlandske madvarer .
Så længe de laver noget der er kvali' vare .

Jeg synes der er mange lande i Europa der har betydelig bedre madkultur end
vi har i danmark .(frankrig ,holland italien,og sågar tyskland ).

Dansk er altså IKKE automatisk lige med godt .

Firmaer som ARLA ,mou, danish crown ,steff houlberg ,m.fl.og alle de firmaer
der laver ulækre pålægspakker OG ANDET.,er i HØJ grad med til at ødelægge
dansk mad kultur.
VANDPUMPEDE og FEDTFYLDTE produkter.

Jeg er altså ikke øko-flipper ,men jeg tænker over hvad jeg køber ,og det
synes jeg at flere danskere skulle gøre.
Det er simpelthen den eneste måde vi kan få bedre produkter på.

Der skulle være en DAGLIG udsendelse i fjernsynet i den bedste sendetid
,hvor man viste familien Danmark hvad der er godt og hvad der er skidt.
På den måde tror jeg at man langsomt kunne vænne danskerne til at vælge
rigtigt .

Det ville minde lidt om hjernevask ,men det gør ikke noget ,da de fleste
alligevel er hypnotiseret til ikke at tænke over hvad de putter i munden,og
tro at alt hvad der er dansk er godt .

VENLIG hilsen
Kenneth

Fra : ole larsen

Dato : 11-01-01 20:05

Kenneth Frederiksen skrev i meddelelsen <93krt7$2423$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
>vi har i danmark .(frankrig ,holland italien,og sågar tyskland ).
>
>Dansk er altså IKKE automatisk lige med godt .

Helt enig - den Danske fødevareindustri har i et halv århundrede eller mere
forbeholdt det bedste til eksport
og solgt det andre ikke ville have til os.
Går jeg i den lokale Brugs til frokost, køber jeg Tysk/Italiensk skinke -
den Danske (til samme Kgpris) ligner og smager som koaguleret suppe. Salami
ditto.
Oksekød - måske har Magasin noget af den Charolais, der ellers går til
sydeuropa.
Ost - Them/Fanø/Sinai(nær Fåborg)/Grambogård(nær Tommerup) og sikkert mange
andre laver kvali., men Arla - herre jemini.... "My tears are
falling.........." but for another reason.....
Øl - de er ved at komme med herhjemme - men
England/Tyskland/Holland/Belgien......Jamen, manner et udvalg af kvalitet.
Selv Frankrig, der har ry for ikke at kunne lave øl.
Brød - vi har efterhånden fået en del alternativer til den elendige
"håndværksbager", nogle etniske...
Mælk - Grambogård gør en verden til forskel og Pilegården gjorde det -
"Harmonie" er en ynk i sammenligning.

Man kunne blive ved.

Ole

Fra : Brian Bjørn

Dato : 11-01-01 21:13

ole larsen wrote:
> Mælk - Grambogård gør en verden til forskel og Pilegården gjorde det -
> "Harmonie" er en ynk i sammenligning.

Måtte jeg foreslå Øllingegaard, der bl.a. forhandles i ISO.
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Brian Bjørn

Dato : 11-01-01 21:11

Kenneth Frederiksen wrote:
> Jeg har bestemt ikke noget imod udenlandske madvarer .
> Så længe de laver noget der er kvali' vare .

Så er vi enige.

> Jeg er altså ikke øko-flipper ,men jeg tænker over hvad jeg køber ,og det
> synes jeg at flere danskere skulle gøre.
> Det er simpelthen den eneste måde vi kan få bedre produkter på.

Jeps, bare trist at de fleste går efter prisen. Men hvad kan man sige
om madkulturen i et land, hvor Anne Larsen (er det ikke det, hun hedder
?) underholder om fedtfattig mad på tv.

> [...]
> ,hvor man viste familien Danmark hvad der er godt og hvad der er skidt.
> På den måde tror jeg at man langsomt kunne vænne danskerne til at vælge

Kunne man ikke hellere begynde med at lære folks børn noget basal
madlavning og råvarekendskab i folkeskolen ? Jeg ved godt, at tv rammer
mange mennesker, men mad handler utroligt meget om vaner - for manges
vedkommende desværre dårlige vaner.
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 11-01-01 21:59

Kenneth Frederiksen wrote:

> [...]
> der laver ulækre pålægspakker OG ANDET.,er i HØJ grad med til at ødelægge

Jeg er måske miljøskadet (min far har arbejdet i >30 år ved Arla), men
jeg kan altså ikke se at kvaliteten er så ringe. Lurpak smør kan købes i
det meste af Europa (har i hvert fald set det i England og Italien). De
laver også udmærkede oste (omend jeg ikke er stor ostefan). Nok ikke
lige den almindelige skoleost, men Riberhus er ok og Grubeosten mener
jeg er en fantastisk ost, hvis det endelig skal være. Jeg mener også at
de vandt andenplads i Emmentaler for små 10 år siden (det fatter jeg til
gengæld ikke; jeg har også været udsat for den østrigske vinder, og
ingen af dem var efter min mening så gode som en svejtsisk).

Med hensyn til konsummælk er jeg glad for at leve i et land, hvor man
næsten udelukkende bruger frisk mælk. I ufatteligt mange lande er der et
stort marked for UHT mælk (højpasteuriseret). Det mener jeg virkelig er
en manglende respekt respekt for råvaren.

På yoghurtfronten foretrækker jeg også den danske frem for de
vammeltsøde produkter som mange andre lande har tradition for (prøv fx
Engholms frugtyoghurt).

Jeg mener ikke at Arla udelukkende laver fantastiske produkter: Cici var
direkte vammel, Kærgården 60 mener jeg ikke er så godt som de vil gøre
det til i reklamerne (ikke den rigtige smørsmag, grynet konsistens -
specielt hvis den kommer ud og ind af køleskabet nogle gange - det er
smør 40 om igen). Derudover også en mængde ligegyldige oste (her er
pointen vist også at forbrugerne ikke vil betale det kvalitet koster).

I kødbranchen kan man vist gøre nogle af de samme pointer gældende. En
stor del af det danske oksekød er ikke fra decideret kødkvæg - det kan
naturligvis smages. Til gengæld har jeg fx tit i udlandet oplevet at det
er umuligt at finde fedtprocenten på en pakke hakkekød. I USA oplevede
vi at købe en pakke hakkekød, der så pænt rød ud. Da vi vendte det ud af
pakken var den anden side helt grå. Vi fik at vide at det var meget
almindeligt at butikkerne lige vendte kødet og smed det ud i køledisken
igen. Det kalder jeg også manglende respekt for råvarer og forbrugere.

Dansk frugt glæder jeg mig også over hvert år. Jordbær, som er lidt
mindre, men smager af meget mere. Æbler, der er dejlig faste og med smag
- guf.

Knus
   Regnar, som ikke skammer sig over dansk fødevarekvalitet

Fra : Kenneth Frederiksen

Dato : 11-01-01 22:43

Jeg takker for de mange indslag .

Jeg er glad for at se at jeg ikke står alene med min holdning til mad .

Når jeg har prøvet at diskutere dette med venner og bekendte ,
ender diskusionen ALTID op i pris,pris ,og pris .

TAK igen .

MVH.
Kenneth

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-01-01 11:58

"Kenneth Frederiksen" <ksf@cool.dk> wrote in message

> Når jeg har prøvet at diskutere dette med venner og bekendte ,
> ender diskusionen ALTID op i pris,pris ,og pris .

Da er egentligt ikke så underligt.
Problemet er IMHO at man retter kanonen mod de forkerte: Det er ikke dansk
landbrug, der er problemet, det er vores distribution. Det er ALDRIG gået op
for mig hvorfor højkvalitetsoksekød produceret i DK skal koste væsentligt
mindre i Toscana end herhjemme, hvorfor fisk fra Skagen Fiskeauktion kan
købes billigere Alsace end i Skagen osv.
Måske er det helt store problem at man har bildt os ind at vi har gode
forretninger i DK. Min påstand er, at vores marked er så lille, at det er
muligt stort set at monopolisere alt muligt - hvilket effektivt er gjort i
dagligvarehandlen.
Problemet er ikke at fri konkurrence ikke virker, men at den stort set er
sat ud af kraft. Derfor er udvalget så vidt jeg kan skønne på vej ned
hvilket sikkert er logistikmæssigt smart men ret forbrugerfjendsk. Det er
meget lettere at håndtere et smørmærke - uanset mejeri som nævnt i en anden
meddelelse - men det umuliggør at jeg som kunde kan sende signaler om
hvilken kvalitet jeg vil have. Det eneste signal jeg _kan_ sende handler om
pris.

mvh
Jan

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 13-01-01 06:34

"Kenneth Frederiksen" <ksf@cool.dk> skrev i en meddelelse...

> Hvis du også tænkte over hvad du købte ,ville der blive plads til
> andre(små) mejerier der ville tænke over hvordan man laver god ost,

Nedenstående Mejeri - er måské lige sagen?
--
Mvh.
Peter W. Bosse.

Lidt om Aabybro Mejeri og RYÅ IS

Sådan begyndte det hele i 1888...

Aabybro Mejeri er landets ældste - og eneste - mejeri, som stadig har
daglig indvejning af frisk mælk til produktionen af flødeis! Aabybro
Mejeri blev grundlagt i 1888, ved medvirken fra 7 gårde omkring
Aabybro.

Aabybro Mejeri, som er privatejet, blev købt i 1968 af A. Lindhardt.
I dag har sønnen H. Lindhardt overtaget virksomheden der i dag
beskæftiger 10 medarbejdere.

Den fødevareproduktion som vi beskæftiger os med på Aabybro Mejeri,
sørger vi for altid er tilpasset vores kunders krav og ønsker om
kvalitet og smag. Derfor er det vigtigt for os, at vi hurtigt kan
omstille vores produktion til at matche netop disse krav og ønsker.
Dette har ikke været muligt uden dygtige, veluddannede og engagerede
medarbejdere.

At vores produkter også lever op til disse krav har vist sig ved en
lang række præmier og anerkendelser såvel lokalt som nationalt. I al
beskedenhed skal her nævnes:
- Guldmedalje ved Landsmejeriudstillingerne i 1994 samt 1997 - 1999
- RYÅ IS blev af Aalborg Stiftsstidende kåret som: Bedste is i Danmark
1999

Den daglige indvejning af frisk mælk sikrer, at RYÅ IS fremstilles af
frisk dansk fløde, kun tilsat udsøgte og gode råvarer. Der bliver
således kun brugt Dansk roesukker, hvorfor RYÅ IS tager lidt længere
tid om at blive spiseklar!
Vi holder nemlig fast ved de gamle traditioner der altid har været i
mejeribruget.

Til at sikre en stadig god og ensartet mejerigtig kvalitet har vi et
driftslaboratorium, hvor vi dagligt kontrollerer vores produkter. Det
er også hér vores personale afprøver nye opskrifter og idéer.

Vores produktsortiment spænder vidt: Vi kan således tilbyde vores
kunder: Smør, rygeost, knapost samt andre mere specielle oste.
Indenfor issortimentet kan vi nævne: Flødeis, sukkerfri is,
islagkager, fromager, portionsanretninger, bryllups-islagkager,
kærnemælksis og økologisk flødeis.

På Aabybro Mejeri har vi et mejeriudsalg, hvor vores kunder tilbydes
alle mejeriets produkter, samt et stort udvalg af bl.a. danske oste
fra mindre mejerier og mere specielle oste. Derudover skal også nævnes
konsummælk, fløde, yoghurt, økologisk mælk, konserves, vin, marmelade,
honning med mere.
Udsalgets åbningstider er:
- Mandag til torsdag - 07.00 til 14.00
- Fredag åbent til 18.00
- Lørdag åbent til 13.00

Aabybro Mejeri findes på hovedvej 55 - Løkken/Aalborg - ca. 1 km. nord
for Aabybro, lige før RYÅ.

For yderligere oplysninger samt anvisning til nærmeste forhandler,
kontakt venligst Aabybro Mejeri på telefon: 9824 1004.

Fra : Kenneth Frederiksen

Dato : 13-01-01 11:50

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
>
> For yderligere oplysninger samt anvisning til nærmeste forhandler,
> kontakt venligst Aabybro Mejeri på telefon: 9824 1004.

Ummmmm ,det lyder som det rene guf .
Er der nogle af jeres produkter der når helt ned til Lolland Falster ?