Julerødkål
Fra : Mette Svangren

Dato : 19-12-01 11:59

Nu' det jul igen og nu' det...
Jeg kunne godt tænke mig at lave en rødkål lidt ud over den traditionelle i
år. Jeg har kigget rundt omkring og har da også nogle ideer, men her er der
altid nogen, der er god for en lækker opskrift!
Og så mangler jeg en ide til en salat (evt. også af rødkål) til
julemiddagen, så der er noget friskt, ikke mindst til dem, der ikke bryder
sig om varm rødkål. Det skal være spændende og passe til julemaden, og jeg
gider ikke en alm. grøn salat!

Julestress fra Mette

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 19-12-01 14:44

"Mette Svangren" <Mette@svangut.dk> wrote in message
> [...]
er der
> altid nogen, der er god for en lækker opskrift!

hej mette,
peter w. bosse postede denne lækre og lidt utraditionelle opskrift på
rødkål for et stykke tid siden.
venlig hilsen kristina

Krydret rødkål:

1 rødkålshoved (ca. 2300 g)
3 æbler, fx belle de boskoop (ca 350 g)
6 små rødløg i tern (ca. 200 g)
10 hele allehånde
4 laurbærblade
85 g sukker (ca. 1 dl)
2 tsk groft salt
friskkværnet peber
¾ dl rødvinseddike
1 stegepose (stor, ca. 35x43 cm)

Fjern de yderste blade på rødkålshovedet og del i 8 store både. Fjern
stokken og skær kålen i strimler(1,5 kg i alt). Skræl æblerne og fjern
kernehusene. Skær æblerne i tern. Bland alle ingredienserne i
stegeposen. Luk posen så der et lille lufthul eller prik posens top. Sæt
posen i en lille bradepande. Steg rødkålen ved 200° i ca. 1½ time. Vend
forsigtigt rødkålen efter 45 minutter.

Fra : Emil

Dato : 20-12-01 17:02

On Wed, 19 Dec 2001 11:59:07 +0100, Mette Svangren wrote:

>Jeg kunne godt tænke mig at lave en rødkål lidt ud over den traditionelle i
>år.

Nedenfor er der nogle tips til almindelig orientering. Så slipper
du for hele min opskriftssamling vedrørende rødkål.

Jeg har lige lavet en stor portion rødkål, som kun er krydret
minimalt, og nedfrosset i portioner á 500 gram.
Så er det nemt at koge lidt vineddie og/eller rødvin med
forskellige krydderier/sødme, så det passer til den ret det skal
serveres til, og til det humør man er i.

Det kan også bruges til færdiglavet/-købt rødkål, hvis man ikke
gider lave det fra grunden.

Den største indvending mod min hjemmelavede rødkål er strimlernes
længde. Nutidens rødkålspisere er vænnet til fabrikanternes
fintsnittede rødkålsaffald, så det overrasker dem at strimlerne
er længere end 9 mm.

> [...]
>sig om varm rødkål. Det skal være spændende og passe til julemaden, og jeg

Så prøv med "Franske ærter". Det er ikke "friskt", men
anderledes, sundt og yderst velsmagende (ærter, små rå sylteløg,
smør, vand, salt, sukker, koges kort, jævnes lidt, et hakket
iceburg salat varmes med, drysses med friskt persille ved
serveringen).

Eller meget fint snittet, rå rødkål iblandet appelsinstykker og
valnødder, evt. også groft revet æble og rodselleri.

>Julestress fra Mette

m.v.h. Emil

---oooOooo---

Generelt om tilberedelse:
Kålen snittes fint (evt. pålægsmaskine) stokken kasseres.
Nogle opskrifter anbefaler at svitse kålen i fedstoffet, andre
tilsætter fedtstoffet til sidst.
Kogningen er faktisk en overdrivelse, det skal blot simre svagt.
Den færdige kål tilsættes Atamon hvis den gemmes på glas.
Ellers kan den fint fryses til senere brug.
Det kan anbefales at vente med tilsmagningen med fedt, til lige
før serveringen (ande- el. svinefedt).
Fedttilsætning mindsker holdbarheden (harskning).

Til kogning anvendes hele krydderier.Tilsmagningen inden
serveringen foretages med pulveriserede/stødte krydderier.
Udblødte strimler af svedsker tilsættes inden serveringen.
Brug halvt ribssaft, halvt solbærsaft (hele bær er OK).
Tilsæt 2-300 gr kastaniemos.
Tilsmag med appelsinsaft (evt. koges lidt vasket skal med).
Tilsæt en håndfuld grødris før kogningen. Det forsvinder, blanker
kålen og samler saften.
Brug æbler i stedet for ris.
Eddike kan erstattes af vineddike eller eddike fra asier.
Krydderier til kål: allehånde, kommen, laurbærblade, nelliker,
sellerisalt og måske et lille løvstikkeblad.
Spidskommen bruges mest til hvidkål - se kommen.txt
Kålen koges sammen med et par skiver rodselleri (fjernes inden
serveringen)