Den legendariske svampesauce
Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 09-01-01 16:59

Nu vil jeg lige dele min bedste opskrift med jer:

Det er en svampesauce, der er fortreffelig til oksekød og lam - både som
steg og bøffer.

Efter at have udviklet lidt på den og udsat stort set alle der spiste hos
mig i en længere periode er opskriften kommet til at se ud som følger - og
da den belv serveret ret ofte i den periode er navnet også blevet, "Den
legendariske svampesauce:

250 g tynde skiver champignon
1-2 fiske røde chilier
3-5 fed hvidløg (efter smag)
1 stort meget finthagget løg (evt. rød for synsskyld)
ca. 1 dl Kikkomans soyasauce
2,5 dl piskefløde (hvis man har fedtofobi kan man jo bruge fløde 13, men det
går klart ud over smagen...og hvem spiser fløde sauce for at tabe sig....?)
Evt. friskhakket persille (giver en flot farve, sammen med de røde chilier)

Salt og Peper - men pas på med salten, soyaen er jo meget salt.

De finthakkede løg svites med de finthakkede hvidløg i en smule olivenolie.
Chilierne tilsættes og bruner med - hvis du kan lide stærk mad, så lad være
at fjerne alle kernerne i chilierne...

Løgene tages af og venter i en skål. Chamipgningerne brunes til vandet er
væk, hvor efter en klump smør tilsættes til at brune svampene. Når de er let
ristede - alt efter smag - tilsættes løg, hvidløg og chili.

Efter nogle få sekunder, så det hele er varmt kommes en smule soya i som
svampene nu optager smagen af. Fløden hældes over. Lad nu saucen koge ind i
10-15 minutter så saucen får en cremet konsistens... og lad være med at
jævne. Rør løbende i saucen så den ikke trækker skind. Smag til med salt
pepper og soya, og start med soyaen. Saucen skal have en let brun farve -
kaffe med fløde farven... - og vær ikke nærig med pepper, det er jo godt til
oksekød....

Hvis man er til persille er det også godt at drysse lidt friskhakket
persille i lige før servering.

Vil da gerne høre jeres mening om denne sauce, der en smule salt.

Fra : PC1501

Dato : 15-01-01 10:41

Det må være godt jeg prøer!