Lov om ejerskab af domænenavne?
Fra : Jakob

Dato : 18-12-01 22:50

Kære Nyhedsgruppe.

Jeg er oplyst, at der er en lov om retten til ejerskab af domænenavne.

Dvs. en lov, som f.eks. gør det muligt for enkelte personer at have et
domænenavn såsom www.vaskepulver.dk men ikke www.omo.dk

Som jeg har forstået det, kan en organisation/ virksomhed lovmæssigt gøre
krav på et specifikt domænenavn. Og tilsvarende kan enkelte personer ikke
besidde et specifikt domænenavn, som har en organisations/ virksomhed
interesse. Personen kan ej heller sælge det til org./virksomheden for egen
vinding skyld.

Dette er særligt aktuelt for mig, da jeg skal repræsentere en organisations
muligheder for køb af et specifikt domænenavn af en enkelt person. I sidste
instans tror jeg, der kunne være grundlag for at anlægge sag/ indrage en
jurist.

Det vil glæde mig, hvis nogen af Jer på gruppen er bekendt med denne lov og
kan oplyse mig om, hvor jeg bedst kan finde loven.

På forhånd tak :)

/Jakob

Fra : Morten Juel

Dato : 18-12-01 23:18

hehe nu jeg er nada jurist..

Men hvis den lov er rigtig, så er det da den latterligste lov i verden..
Hvorfor skulle en org ha mulighed for det ?
Hvad ret har de som alm mennesker ikke har ?

Mvh
Morten **som tror han vil lave en org og kræve domainer ind**

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 19-12-01 01:12

Morten Juel skrev:

>Men hvis den lov er rigtig, så er det da den latterligste lov i verden..

Njoah...

>Hvorfor skulle en org ha mulighed for det ?

En org?

>Hvad ret har de som alm mennesker ikke har ?

Ikke det store, men det har nogle rettigheder i form af deres navn.
Se evt. http://www.difo.dk/klageafg.html - afgørelser om klager.
Der er både nogle hvor firmaerne har vundet, og nogle hvor de har
tabt.

>Morten **som tror han vil lave en org og kræve domainer ind**

Mener du med org en organisation? En organisation kan da vist ikke
'kræve' domæner ind.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nye lavere priser fra 3. december, mange penge at spare.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-12-01 23:38

In article <3c1fba1b$0$2459$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Jakob wrote:
> Kære Nyhedsgruppe.
>
> Jeg er oplyst, at der er en lov om retten til ejerskab af domænenavne.

Det mindes jeg ikke der er, men DIFO har nogle regler, se
www.dkhostmaster.dk eller www.difo.dk ??

> Dvs. en lov, som f.eks. gør det muligt for enkelte personer at have et
> domænenavn såsom www.vaskepulver.dk men ikke www.omo.dk

Du maa godt have omo.dk det må bare ikke være for at sælge den
til vaskerikoncernen. Du må heller ikke ligne dem, men du må
godt have billeder af din hund der hedder omo.

> [...]
> instans tror jeg, der kunne være grundlag for at anlægge sag/ indrage en

Flere informationer tak. Hvilket domaine, hvem er i, hvem kontaktede
hvem, bruges domaine i dag, til noget der har med jeres firma at
gøre, eller ej ?? (Bemærk, selvom der ikke findes en www adresse,
så kan domainet godt være i brug alligevel.)

JonB

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-12-01 08:55

On Tue, 18 Dec 2001 22:49:30 +0100, "Jakob" <jko@hum.auc.dk> wrote:

>Jeg er oplyst, at der er en lov om retten til ejerskab af domænenavne.

Sludder.

>Dvs. en lov, som f.eks. gør det muligt for enkelte personer at have et
>domænenavn såsom www.vaskepulver.dk men ikke www.omo.dk

Det du nok tænker på er varemærkeloven, der beskytter virksomheder mod
misbrug af deres varemærker. Loven har eksisteret længe før nogen
tænkte på domænenavne - men gælder også det område.

>Og tilsvarende kan enkelte personer ikke
>besidde et specifikt domænenavn, som har en organisations/ virksomhed
>interesse.

Interesse er ikke nok. Der skal være tale om et varemærke i
varemærkelovens forstand.

> [...]
>instans tror jeg, der kunne være grundlag for at anlægge sag/ indrage en

Tal med en advokat inden der gøres yderligere. Hvis der er tale om en
varemærkekrænkelse, skal domænet overdrages uden videre. Er der ikke
tale om en krænkelse, må man forhandle om prisen.

--
Jakob Paikin

Fra : Jakob

Dato : 19-12-01 22:04

Hej

Og rigtig mange tak for referencen til varemærkeloven. Efter at have
studeret den kan jeg se, den er ret relevant for min problemstilling. Din
anbefaling om at tage en advokat med på råd, har jeg taget til efterretning.
Det kan meget muligt blive aktuelt.

Rigtig mange tak for hjælpen - og god jul til alle

Mvh
Jakob

> Det du nok tænker på er varemærkeloven, der beskytter virksomheder mod
> misbrug af deres varemærker. Loven har eksisteret længe før nogen
> tænkte på domænenavne - men gælder også det område.

---snip---

Fra : William

Dato : 26-12-01 14:28

Se også efterfølgende link:

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4971

Som begynder:

Domænehaj skal betale 50.000 kroner

Det var i strid med god markedsføringsskik, da en jurastuderende forsøgte at
sælge en webadresse til overpris til Beologic. Landsretten har nu stadfæstet
dommen.

venlig hilsen, William.